ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-23  (läst 3656 gånger)

2006-03-05, 22:39
läst 3656 gånger

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Har uppdaterat min uppgifter om Hjelm: http://www.geocities.com/pehrhedenqvist/hjelm.html
 
Har nya uppgifter om mjölnare Peter Olofsson Hjelm, som bodde i Tannefors, Linköpings S:t Lars och var gift 3 ggr. Två fruars bou följer (från MariAnne Olssons bou ingresser):
 
sid 82 Hanekind
1784 d 10 Juni ... blef uppå begäran .. hos Mjöln Per Olofsson Hjelm i  
Tannefors .. efter dess afl hust Maria Nilsdtr som afled d 24 April .. Barn:  
(=Marias barn i förra giftet) Maja Jonsdtr gift med Rusth Peter Önderberg i  
Linneberga, Anna Stina gift ned Mjöln Johan Löfgren i Tannefors, Catharina  
gift med Mjöln Johannes Samuelsson i Tannefors, Lisa 19 och Jonas Jonsson 12  
år gl .. å deras sida Förmynd Mjöln Lars Edmundsson i Tannefors ...  
Fastighet .. Tanneforsgärdet .. har den afl äft efter sin Moder Maria  
Persdtr .. Gäld och skuld .. till Enklingens Moder Enk Stina Larsdtr ...  
osv.
Dödsnotis: April d 24 Afsomnade Mölnare Peter Olofssons i liftiden k hustru Maria Nilsdr i  
Tanfors af Lungsot och begrofs d 29 sedan här Christel och med beröm lefvat 49 år 1 månad  
och 17 dygn.  
sid 110 D:o
1788 d 25 Aug .. blef uppå begäran .. hos Mjöln Per Olofsson Hjelm i  
Tannefors .. efter dess afl hust Maria Svensdtr som afled d 7 Juli .. 1 son  
i förra giftet Musicant Sven Svensson Landelius myndig .. osv.
Dödsnotis: Julii d 7 Afled Mölnaren Peter Olofsson Hielms k hustru Maria Svensdotter fr  
Tannefors af lungsot begrofs d 8 uti en ålder af 52 år.

2006-03-08, 18:00
Svar #1

Per Olofsson

Hej  
 
Trevligt att det går framåt!
 
Några funderingar.
 
Precis som Pehr har jag hittat att Adam Hielm var frälsebefallningsman och frälsefogde. Var detta samma sak? på vilken gård kan han ha varit detta?
 
Eva Helena Adamsdotter Hjelm gifte ju sig med Petter Larsson i Torp, vilket jag såg att även, du Pehr, hade hittat. Jag har dock letat både efter honom och hans bror utan att kunna spåra dem ytterligare var de kom ifrån. Vet ni något om detta?
 
Angående när Adam Hjelms fru dog. Kommer jag ihåg rätt, har ej tillgång till papprena nu, så försvinner hon ur mantalslängden innan Schenström försvinner. De bor ju sista tiden i Melby, tillsammans med en dotter SAra om jag ej missminner mig. BAserat på detta känns det inte som att det skulle vara henne som omnämns 1771 i räkenskaperna. Vet man något om Schenströms härkomst?

2006-03-12, 23:00
Svar #2

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag har hitttat följande på PLF CD1:
Sara, Född 15/1 1718 i Siälkhammar, Ukna (H)
Far Schenström, Hemming
Mor Maria Siälkhammar Källa: Ukna C:2.
 
Angående mantalslängder, så fungerar de väl så att man bara var mantalsskriven under en viss ålder i livet, 15-60 år (kanske, tror det varierat), så om Christina Ludwig var äldre än maken är det fullt möjligt att hon ströks i mtl.
 
Nu har jag en fråga om familjen Nopp som nämns ovan. Lennart Nopp och Bengt Larsson i Målbäck var nämligen dopvittnen i Bankekind (Svinstad) när mina anor Nils Hemmingsson o Kerstin Larsdrs barn döptes. Bengt Larsson var gm Margareta Nopp enligt genealogiska anteckningar Grebo C:2 s 326 GID 291.17.70300. Kan Kerstin vara syster till Bengt?

2006-03-12, 23:21
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Hemming Schenströms ursprung är väl inte klarlagt, men hans första hustru var Maria Lorentzdotter, dotter till rusthållaren Lorentz Uddesson Grijs/Sundsteen/Steenbom i Stjälkhammar, Ukna sn, och bror till min förfader, ryttaren Didrik Sundsten i Kärrhagen, Målbäcks ägor, Grebo sn, vars hustru Helena Samuelsdotter Mörck var kusin till Schenströms andra hustru, alltså Christina Sofia Ludwich.

2006-03-13, 00:00
Svar #4

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Bo, är Hemmings Schenströms dotter Maria, f 1714-06-15 i Stjälkhammar, Ukna, identisk med Kristina Ludwigs sonhustru Maria Hemmingsdr, gm sonen Erik?

2006-03-13, 18:31
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Förvisso. De här familjerna är kopplade till varandra på många sätt.

2006-03-14, 23:51
Svar #6

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag har lite frågor om Kristian Ludwigs svärfar:
Vigselnotis: 1693 den 20 Maij wigdes Johan Månsson i Banckeberg och s Pers dotter i Skogh. 16941125 wigdes Anders Biörnsson skräddare med Sal Pähr Swenssons dotter Banckebärg Ingrid Pädersdotter. Morgongåfwan ..
1694: är sal Johan Månsson i Bankebergs dotter Lisken Johansdr dv.
1639 Den 28 April kom Pär Hanssons dotter i Banckeberg til thet h Dopsens sachramenthe och  
kallades Kirstin. Dödsnotis: d 7 Octob afsomnade i herranom Wikingstad Johan Månssons  
hustru i Bankebergh Christina Persdotter Öhrberg som begrofs i Wikingstad  kyrkia d 1  
Novemb. Oklart: 16760526 döptes ett barn från Bankeberg som är Johan Månssons hustrus  
systers barn, kallat M..
Fråga 1. Den första vigselnotisen är konstigt skriven och jag vet inte om det står s Pers dotter. Känner någon till namnet på Johans andra hustru?
Fråga 2. Är det hans änka, som då ska heta Ingrid Persdotter, som gifter om sig med skräddaren.
Fråga 3. Känner någon till dottern Lisken Johansdotter, jag har henne inte bland Johans barn, men det finns ju ett namnlöst barn döpt 1677-08-05.
Fråga 4. Kan någon bekräfta att det verkligen är Kristina Öhrbergs dopnotis ovan? Vad hette hennes mor och syster?

2006-03-15, 07:42
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
1. Hustru nr 2 heter Rachel Persdotter Skoug (10 [ej 20] maj wigdes Johan Mån?on i Bankeberg och Rachel Persdotter Skogh - något oläsligt tillskrivet över hustrun namn).
2. Nej. Rachel gifter om sig med Anders Amundsson Somme, först gästgivare i Bankeberg, sedan bosatt i Norrköping. Det uppstår en hel del trassel kring arv m.m. 1695 och i synnerhet sedan Rachel dött i oktober detta år. Se tingsprot. Valkebo HR VT 1695, ?? 28-29, HT 1695, ? 7, VT 1696, ? 8 etc.
3. Lisken torde vara det namnlösa barnet.
4. Nej. Christina Pedersdotter Öhrbergs härkomst är ej klarlagd. Det är Johan som härstammar från Bankeberg, född där 1641, döpt 1 augusti, son till bonden, ryttaren och gästgivaren Måns Månsson i Bankeberg o.h.h. Ingrid Andersdotter.

2006-03-15, 20:14
Svar #8

Per Olofsson

Mycket intressanta uppgifter här som jag inte kände till!
 
Angående Nopp. Så omnämns en Leonard Nopp i Karl XII:s officerare. han dog kring 1711/12 i samband med kriget. Även hans far står angiven där. Har tyvärr inte tillgång till boken här så jag kan inte återgå exakt vad som står, men denne Nopp, måste ju även med tanke på förnamnet ha en koppling till våra Nopp.

2006-03-15, 21:01
Svar #9

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Karl XII:s officerare, s. 479:
Nopp, Leonhard, son till borgaren och byggmästaren vid Mässingsbruket i Nyköping Gilius N.; var livdrabant 1700; d. 1711 11/10 i Bender. Notisen följs av hänvisningen L, vilken anger att det finns en likvidationsakt i Krigsarkivet rörande Leonard Nopp - av den torde arvingarna framgå.

2006-03-15, 21:01
Svar #10

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Tack för uppgifterna Bo. Jag har ytterligare två frågor:
1) Peter Yckenbergs mor Brita Börjesdotter, (född omkr. 1623 i Drögshult, Nykils sn, död 1704 i Bäck, är hon dotter till Birger Månsson och Cecilia Persdotter (som är mina anor)?
2) Har du hittat Rachel Skougs o Anders Sommes vigselnotis? Hittade hennes dödsnotis i Vikingstad.

2006-03-15, 21:35
Svar #11

Per Olofsson

Ja det var den notisen om Nopp jag menade!
 
Känner ni till något om Skougs och Sommes härkomst. Är det troligt att det kan finnas en koppling till den något kända Somme-släkten som väl Hans Andersson Somme gift med Maria De La Grange kommer från?
 
Angående Arvstvisterna efter Skoug (Kände inte till dessa och inte heller henne) så låter de intressanta. Johan Månssons son korpralen Daniel Bergman har ju även en arvstvist med Christian Ludwig som var förmyndare åt honom efter föräldrarna Johan Bergman och Öhrberg! Har ej tillgång till materialet nu, men kan återkomma med paragrafer vid ett senare tillfälle. Kommer jag ihåg rätt var de inte helt goda vänner med varandra.

2006-03-15, 22:03
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Börje Månsson är mycket riktigt morfar till Peter Yckenberg. Anders Amundsson Sommes och Rachel Persdotters vigselnotis har jag inte funnit. Anders resp. Hans Andersson Somme tillhör inte den bekanta frälsesläkten Somme.
 
I övrigt kan jag meddela att jag arbetar från och till med de beramade uppsatserna om dessa släkter. Förhoppningsvis kan de dyka upp i ÖGF-Lövet runt sommaren.

2006-03-19, 20:42
Svar #13

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag ser fram emot uppsatserna i ÖGF-lövet. Har några frågor, ovan nämns att Daniel Bergman var gift med Greta Mörck, och att hon ev var syster till Samuel Olofsson Mörck. Men hon kallas Margareta Johansdotter (om det nu är samma fru) när barnen döps i Värna. Har du något mer om Mörcks härkomst?
 
När Per Olofsson Hjelm och Margareta Gråå gifter sig så anges han vara från Björnäs, var ligger det? Har du hittat var sönerna Henrik, Gustav och Olaus var födda?

2006-03-20, 12:50
Svar #14

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Vem Greta Mörck (Margareta Johansdotter) var, får vi t.v. lämna därhän.
 
Björnäs torde vara Björnsnäs i Kvillinge sn. Jag har nu inga uppgifter på sönernas födelseorter.

2006-03-22, 18:51
Svar #15

Per Olofsson

Angående Petter Larsson Werngrens härkomst som jag efterfrågade vid ett tidigare tillfälle. Känner ni till den? Lägger ut det jag känner till. Han anges ju bo i Torp när han gifter sig.
 
Jag har letat geneom Per Larsson och hans bror Måns Larsson. Ej sett att han använder namnet Werngren. Nämndemannen Måns Larsson i Wrånghult, Åtvid dog 1779-05-27 i Åtvid. Han blev 61 år och 6 månader gammal. Var gift med Stina Salomonsdotter. (Stina är född 1715 i Nerike och kom hit 1744 ifrån Värna. Hon dog 1801-03-17 i Berg, Åtvid. Hon var då 86 år och 10 månader gammal. Stina var dotter till Bergmannen Salomon Nilsson Gottman och Sara Samuelsdotter. (Det fanns en känd målare på 1700-talet som hette Lorentz Gottman. Intressant att han hette Lorentz då hon döper sin sin Lorentz))
 
Måns LArsson och Stina S. hade bland annat sonen Lorentz Månsson f. 1742 i Klockr. Han dog 1793-02-23 i Berg, Åtvid 51 år och 2 veckor gammal. Vid ett tidigare tillfälle har jag kollat igenom Klockrike. Dock endast år 1742 uten att hitta honom. (Lorentz gifte sig 1765 med Hedwig Dorotea Samuelsdotter. Hon var född 1744-08-13 i Åtvid.)
 
Hedwig dog 1821-10-11 i Berg, Åtvid. Hon var dotter till Betjänten vid Gräfsten Samuel Wetterstedt och Eva Andersdotter. Samuel var även taffeltäckare vid Gräfsten. Han dör i Torp, Åtvid 51 år och 11 månader gammal. Eva dog 1773-01-06 i Torp 61 år och 11 mänader.

2006-03-23, 22:02
Svar #16

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Lars Jonsson föds 17350609 i Önstorp, Grebo, som son till Jonas Larsson och Anna Johansdotter. Han gifter sig 1757 i Gårdeby m Anna Lisa Rydelia och dör i Drothem som skräddaren Lars Werngren 18111029. Har en son som heter Anders Werngren, f 1765 i Drothem. Kanske var han brorson till Petter Larsson. Jag har bara sett att Petters son Kristian och dotter Anna Kristina kallas Wärngren. När det gäller Kristian kallas han nog oftare Persson, vilket han även gör i bou.

2006-04-02, 18:23
Svar #17

Per Olofsson

Har ni hittat något nytt?
 
Ett litet tilläg angående Yckenberg. Peter Yckenberg (f 1661) var vid ett tillfälle inspektor på Ekenäs. Då han bodde i Linköping var han borgare. Han avled 1732 i Stockholm hos sin son Peter Yckenberg.

2006-04-12, 19:04
Svar #18

Per Olofsson

Några kommentarer:
 
Gustaf och Olof som var bröder till Hindrich Hielm i Målbäck verkade kalla sig Hielman istället.
 
Albrekt linvävare hette albrekt Hansson coh var gift med Helena Carlsdotter. Hans bouppteckning finns 1694-05-04 i Linköpings stad. Deras barn räknas ej upp så ingen Christina nämns, men jag utgår ändå från att det är hennes pappa. (Fel att göra?) Barn som nämns är dock sonen Per och ingrid gift med Anders stenhuggare.
 
Kan Rachel skoug komma från Rappestad? Kyrkoherden i Rappestad verkar eventuellt varit inblandad i vigseln, även om det väl gifte sig i Vikingstad.
 
Det var ju ett planerat giftermål mellan Anders Somme och Lisken Johansdotter Bergman efter att Rachel Skoug dog.
* Detta togs eventuellt upp i Göta Hovrätt. Har någon sett det?
 
#Vad vet ni om arvstvisten efter Bergman och Skough? Är den omfattande och hätsk?  
*Vilka ? i domböckerna känner ni till?
 
Vad hände med Anders Somme efter att han flyttade till Norrköping och varför flyttade han?

2006-04-12, 20:40
Svar #19

Bert Lundgren

Hej.
Jag söker efter en Jöns Lundgren Svensson född 1844 i Silvåkra, Malmöhus län.  
Enligt Sveriges befolkning 1890 bodde och arbetade han som rättare vid Lilla Ullevid, Linköpings Sankt Lars församling.  
Hans hustru hette Anna Sofia Gustafsdotter född 1845 i Vikingstad med Rakered, Östergötlands län.
Önskar veta dödsort på dessa båda.
Mvh.
Bert Lundgren

2006-04-12, 21:55
Svar #20

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Anbytarvärden kanske kan plocka bort närmast föregående inlägg.
 
Betr. frågorna: Albrekt Hansson är ju helt säkert fadern. Förmodligen är Helena Carlsdotter också barnens mor, men det behöver utredas.
 
Det var domkapitlet som förbjöd giftermålet mellan Anders Somme och Elisabet Bergman. Somme har då börjat uppvakta en annan kvinna. Jag följer upp detta. Efter det misslyckandet torde Somme ha valt att lämna häradet.
 
Vem Rachel Persdotter Schoug var finns det f.n. inget svar på. Jag vet inte på vilket sätt kh. i Rappestad skulle ha varit inblandad.
 
En korrigering betr. Petter Yckenberg: han bodde 1701 och några år ytterligare i Ekesnäs i Tjärstads sn, som var augmentshemman till det av svärfadern ägda rusthållet Tillorp i Vikingstads sn. Orsaken till att Yckenberg bodde där var att han då var inspektor på Skedevid i Tjärstads sn.

2006-04-13, 10:20
Svar #21

Per Olofsson

Angående Somme och Norrköping så läste jag senare att han hade flytt till Norrköping i all hast under utredningen beträffande giftermålet.  
 
Jag har hittat följande mål angående giftermålet i Valkebo AIa:4b:
Sida 312, 567 (§40)samt sida 607 §44 och §45.
 
1)Har ni hittat några flera?
2) Vilka paragrafer känner ni till angående arvstvisterna i Bankeberg?
 
Angående Rappestad så läste jag följande där Johan Månsson Bergman hade lämnat Skatterättigheten för Ekenäs i Morgongåva till Rachel Skough.
.......hafwandes ey heller saliga Johan Månsson wyd Copulationen och wigseln uthlofwat, som Hr probstens och kyrkoherdens i Rapstad ehrewydrige Benedicti Holleri Attest af dato d. 25 jan förmäler; Ty kan bemälta Ertznäs Skatterättighet ifrån _ stammen ey åthskiljas.........
 
3) En Nils Grönvalld verkade bli gästgivare i Bankeberg efter Somme. Han verkade även vara gift med en dotter till Johan Bergman. Vem?

2006-04-13, 13:51
Svar #22

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Det stämmer att det blev en tvist ang. Ekesnäs. Att prosten Mollerus (ej Hollerus) blandades in beror på att han var häradsprost - den tyngsta auktoriteten, alltså.
 
Nils Grönvald var, om jag inte missminner mig (har inte möjlighet att kontrollera det just nu), halvbror på mödernet till Samuel Olofsson Mörck, som ju var gift med Johan Bergmans dotter Kerstin. Grönvald var inte gift med någon av Bergmans döttrar. Jag återkommer till detta.

2006-04-13, 21:02
Svar #23

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag kan bara lägga till, angående Nils Jönsson Grönvald (Grönwall m fl stavningar), att han var son till en Jöns Grönwald och Margareta Jönsdotter (detta i hennes första gifte, i sitt tredje gifte med löjtnanten Olof Mörck hade hon sonen Samuel Olofsson Mörck). Detta framkommer bl a av en del mål vid Valkebo häradsrätt (t ex 1698st32).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2006-04-13, 21:27
Svar #24

Per Olofsson

Bo Persson och Henrik Mos?n
 
Det var interssant! Anledningen till att jag trodde att han var gift en en Bergman var att omnämns som svåger till Elisabeth Johansdotter Bergman i målet mellan henne och Anders Somme på sida 610 och framåt i Valkebo Aia:4b.
 
Vad handlar detta (1698st32) mål om?
 
Vilka mål känner ni till där dessa släkter nämns?
 
Rättelse angåede paragraferna jag angav tidigare. (sida 607 ?44 och ?45) är fel. det ska vara sida 607 ?44 och sida 610.

2006-05-13, 16:34
Svar #25

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej!
Jag har några frågor om Hjelmarnas äldre anor, då jag jämfört mina uppgifter med en annan forskares och vi inte kommit till samma slutsatser. Vilka föräldrar och syskon hade Olof (f c 1613)?
 
Måns Olofsson (1647-1732)
far: Olof Persson (c 1613-1695)
mor: Botilla Persdotter (c 1619-1703)
farfar: Per Olofsson (c 1571-1671) enl SvA nr 35 o nr 72, finns det något belägg för detta?
farmor: Brita (c 1576-1639) En forskare anger Brita som fru till Per, men ej att dessa två är föräldrar till Olof Persson.
morfar: Olof Persson (c 1580-1659)
 
Kommentarer och rättelser mottages tacksamt.

2006-05-20, 17:31
Svar #26

Per Olofsson

Ett litet tillägg:
Adam Hielms bror David begick självmord. Behandlas på tinget 1715-11.  
 
Har ni forskat närmare kring detta?
 
Har ni hittat ngt annat intressant annars?

2006-05-21, 00:45
Svar #27

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Nej, stiltje just nu, men tack vare allas insatser gott om trådar att nysta i. Exakt vilket ting 1715 (Bankekinds härad, utgår jag från) rör det sig om?

2006-05-21, 12:43
Svar #28

Per Olofsson

Tinget där det behandlas är som du nämnde i Bankekind. 1715-11-10. (Bankekind AIa:11 sida 69). Han verkar ha skjutit sig, och man förklarar det med sinnessvaghet.
 
Känner du annars till några ytterligare mål med Bergman, Somme, Skough?
 
Vad har du för syfte i forskningen kring släkten Hielm och andra tillhörande släkter? Är det att uppnå en komplett antavla eller att få en komplett bild av deras liv och förehavanden?

2006-05-23, 20:18
Svar #29

Stig Blidefalk

Hej!  
 
Jag har med stort intresse läst era inlägg om släkten Hjelm från Hjälmsäter i Örtomta. Jag härstammar från Adam Hjelm som var min ff ff ff ff f. När jag för sju år sedan forskade i denna släkt, fick jag ett antal avskrifter från domböcker av Inga Lindberger. I en avskrift från Bankekinds Härads Dombok 1695 27 maj sid 52 står i ?26 Arrendatoren Per Olofsson Hielm insinuerar ett kiöpebref gifvet uthi Örtompta d. 28 Febr. 1695 af Måns Olofsson i Ekön, Erik Hansson i Ring, Jon Nilsson i Kleffstad uppå Liungstorp som är en tillhörighet Skatte Rusthållet Hielmsäter .... Längre ner står omtalat om en broderdehl emellan 3 brödher och 3 systrar.  
Jag har tolkat dessa som barnen till Olof Persson och Botilla Olofsdotter. Personerna nämnda i början skulle i så fall vara sönerna Per och Måns samt mågarna Erik och Jon. Är det någon som känner till om Måns Olofsson en tid bodde i Ekön?  
Det finns även domboksnoteringar från 25/10 1637 om att en Jöns Persson sålt sin del av Hjälmsäter till sina svågrar, varav en skulle vara Per Olofsson, dvs. Olof Perssons far.  
I en domboksnotering från 28 sept 1653 står Per Olofsson omtalad som Wälb:na Fru Märta Ulfs tiänare på Ekön.
 
Jag skulle vara mycket tacksam för kommentarer till ovanstående uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna