ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rahlsdotter Katarina, Vikbolandet  (läst 1098 gånger)

2000-05-23, 20:13
läst 1098 gånger

Lennart P. Eriksson

Död någon gång mellan åren 1768 och 1775. Var?
Hon var hustru till Trädgårdsmästaren Christian Nebe, född 1730 i Halberstadt och död 1778-05-26 i Furingstad sn (E).
Barn,  
Anna Katarina f 1757-02-01 Östra Eneby (E).
Kristian f 175(9), död 1760-02-27 Rönö (E).
Anders f 1760-09-22 Rönö (E), död 1764-11-08.
Peter f 1763-09-05 Rönö (E).
Kristina f 1767-01-23 Rönö (E), död 1767-05-12.
Daniel f 1768-05-31 Rönö (E).
 
Christian Nebe omgift med Britta Ingemundsdotter.
Hon hade en dotter Maria Isaksdotter, född uä 1769-04-11 i Tingstad sn (E).
Britta uppges vara född 1739-11-16, det kanske hon var, dock inte i Häradshammar som det anges i HFL.
Barn,
Kristian f 1775-02-06 Tåby (E), död 1777-02-24.
Kristina f 1777-02-21 Östra Eneby (E), död 1779-10-27.
Kristian Johan f 1779-01-07 Östra Eneby (E), död 1784-05-04 Östra Eneby (E).
 
Jag saknar också födelsetid och plats för Katarina Rahlsdotter, och tid och plats för Christian Nebes båda vigslar. Dessutom saknas tid och plats för Britta Ingemundsdotters död. Socknarna som nämnes i texten ovan är kollade.

2000-08-06, 23:33
Svar #1

Bengt-Ola Morgny

Hej Lennart,  
håller på att kartlägga minförfader nämndeman Jon Pehrssons i Skälläng, Rönö, levnad. Han hade en del affärer med  Christian Nebbe, och du kan hitta flera intressanta och personliga beskrivningar i Björkekindshäradsrätt,för tex. år 1769-11-14, HT. No.10, fol.505,540,628, samt 1770-03-10, No.5. fol.27. Du kanske känner till denna information, och de ger inte svar på frågan, men väl lite kött på den färgstarka personligheten C.Nebbe, eller Näbe som han själv skrev sig. Kortfattat innehåller uppgifterna att inte levde i samdräkt med sin hustru, som fött ett u.ä. barn, där barnafadern frälseinsp.Peter Aspegren, sedemera fabrikören i Norrköping, anses som fader. Vidare hade han kallat prästen Roselius för Trollkarl, sin hustru för hora. Han hade angripit trägm Dahlgren och Johan Viol, kastat kläder i spiseln, sparkat ner en klocka, samt sagt åt prästen och nämndemannen Jon Pehrsson att han sket i dem bägge. I uppslaget fr.1770 hade han gett Jon Pehrsson i uppdrag att sälja varor i Stockholm. Han var skuldsatt hos nämndemannen, som därför behöll överskottet vilket inte uppskattades av Näbe.Här finns bla.en förteckning på den ersättning han krävde, samt en namnteckning.
Vill du ha mer uppgifter i detalj är du välkommen. Katarina Rahlsdotters härkomst är kanske från någon församling på Vikbolandet, där namnet Rahl ofta förekommer. Pröva med Kuddby, Ö.Ny, Å, Häradshammar.
M.v.h.
Bengt-Ola Morgny

2000-08-08, 19:32
Svar #2

Lennart P. Eriksson

Hej Bengt-Ola!  
 
Tack för ditt svar. Det är nya och intressanta uppgifter som du skriver om. Jag är så klart nyfiken på C.Näbes liv och leverne där på Vikbolandet. Det verkar som han var en färgstark personlighet, precis som du skriver.
 
Jag har här från min västvärmländska horisont dessvärre små möjligheter att komma åt domstolshandlingar och bouppteckningar osv. från den delen av landet.  
 
Mellan 1768 och 1775 finns en lucka då det tydligen hände en massa saker!  
 
Vet du vilken av C.Näbes hustrur som födde barn uä, samt när och var hände det?  
 
Min härkomst är från hans dotter Anna Katarina född 1757, hon var gift 1779 i Östra Eneby med salpetersjudaren Olof Hane, sonen Karl Petter född 1781 i Stubbetorpet, Östra Eneby.  
 
Mvh  
Lennart

2000-11-20, 21:58
Svar #3

Bengt-Ola Morgny

Hej Lennart,
beklagar mitt sena inlägg, då jag glömt att titta under denna rubrik. Svar på din fråga är att det bör vara den första hustrun som fött u.ä. barn  med dåvarande fabrikören och inspektoren P.Aspegren som var boende i Norrköping. Han bör ha avlidit före 1771-03-12 då min förfader nämndeman Jon Persson hållt i auktion enligt uppdrag av Aspegren, då avliden.  (Björkekindshäradsrätt VT 1771-03-12 no.59,fol.86.)
Vidare kan jag tillägga att Nebbes hustru ville skiljas ifrån honom, då han säges vara hård och omild mot henne och barnen. Kanske har du mer uppgifter i sockenstämmoprotokollen för Rönö eller hos Domkapitlet i Linköping, som utfärdade skiljobreven. Kanske är det en förklaring att hon försvinner? Om det är sonen Daniel som är son till Aspegren skall jag låta vara osagt. Titta i original handlingar och de källor jag nämnt.  
Beklagar dröjsmålet. Lycka till
mvh Bengt-Ola

2003-03-24, 18:27
Svar #4

Utloggad Solveig Hahne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:27
    • Visa profil
Hej!  
Detta är mycket intressant för mig också.  
Den Olof Hane som Lennart P. Eriksson nämner i sitt inlägg är min farfars farfars farfar.  
Jag har inte heller några fler uppgifter om Katarina Rahlsdotter, men jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med Lennart eller någon annan som vet mer om släkten.  
Om mina uppgifter är korrekta så hade Olof och Anna Katarina endast en son, Karl Peter Hahne.  
Karl Peter var gift med Anna Nilsdotter.  
De hade 7 barn.  
Av dessa barn, så var sonen Adolf Fredrik Hahne (född 1821 28/9) min farfars farfar.  
 
Som i så många andra familjer påstås det att det vi är en vallonsläkt. Jag tvivlar.  
Påstående kanske grundas på det faktum att ett par  generationer verkade vid bruken som mästersven och hjälpsmed. Är det någon som vet?
 
Detta undrar Solveig Hahne

2005-11-17, 22:57
Svar #5

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Katarina Cappelman, men vem var hennes far?
 
Jag tänkte försöka skaka liv i den här tråden igen, och det med anledning av att jag nu i höst äntligen kommit mig för med att läsa de protokoll från Björkekinds häradsrätt som jag tidigare här blivit tipsad om.  
 
Det mest spännande som jag hittade där var ju att trädgårdsmästaren Christian Nebbes hustrus namn inte längre skrives Rahlsdotter, utan här framträder hon nu i stället under namnet Catharina Cappelman!  
Med hjälp av de register som GF har över släktnamn i bouppteckningar i Östergötland, fann jag då att Catharina avled 1773 i Norrköping.  
.... den 18 mars 1774, då Boupteckning af oss undertecknade skulle förrättas efter den uti november månad förlidet år genom döden afgångne trädgårdsmästaren Nebbes hustru Catharina Cappelman, ingen tillgång af någon egendom funnits som kunde uptecknas och verdie undergå, utan har hon i fattigdom efterlemnat jemte mannen bemelte Nebbe, trenne under äktenskapet sammanaflade barn, sonen Petter 10 år, sonen Daniel på 6:e året och dottern Anna Cajsa på 14:e året gamla.
[Norrköping Rådhusrätt 1774, FIBA: 27, kort 4/9]
 
Dödboken S:t Olai församling 1773 den 27 november,  
Catharina Cappelman död af fråssa, 40 år 4 mån. [C: 6 sid 764]
 
Vid tinget 1769 blev det ganska stränga straff utdömda till trädgårdsmästare Nebbe och hustrun Catharina Cappelman, höga böter som på grund av fattigdom omvandlades till fängelse på vatten och bröd, Nebbe fick 12 dagar och hustrun 20 dagar.  
[Björkekinds HR, 1769 ht 10 och 28, volym AIA: 39, kort 6 och 7]
 
Jag tycker nog att Nebbe klarade sig ganska lindrigt undan ändå med tanke på allt han ställt till med, bråk med hustrun, varit allmänt störande med fylleri och svordomar på allmän plats m.m.
Hustruns högre straff har sin förklaring i att hon blev dömd för enfalt hor, efter att historien med Petter Aspegren nu kommit fram i ljuset.  
Det var Petter f 1763 som Aspegren skulle varit far till.
Nebbe och hustrun hade redan 1763 / 64 varit inför tinget, men då klarat sig undan med varningar.
[Björkekinds HR, 1763 ht 8, volym AIA: 33, kort 3/4  
och 1764 vt 2, volym AIA: 34, kort 1/5]
 
Ett klipp från domboken, oktober 1763, som antyder att Nebbe varit soldat?
(Nebbe) ...... uppvisandes sitt erhållna afsked ifrån ....?..iska Regementet under d. 15 augusti 1757, så väl som Prästbevis af Kyrkoherdarna i Skeldvik (Skällvik eller Skedevi)? och Eneby af åren 1756 och 57, då han och dess hustru där vistats ....
 
Om någon är intresserad och vill ta del av de här aktuella protokollen från tingen 1763, 64 och 69, så kan ni höra av er:  
e-post: protometut(xx)telia.com  
byt ut (xx) mot @ så ska det nog fungera.
 
Christian Nebbe gifte om sig med Britta Ingemundsdotter den 10 april 1774.  
[vb Norrköping S:t Olai]
 
Återstår att se om det går att klura ut var Katarina Cappelman föddes, om åldersuppgiften är riktig så skulle hon varit född sommaren 1733.  
Kanske ändå att hennes fader hette Rahl, vem vet?  
 
När sonen Daniel föddes 1768 i Rönö var moderns patronymika Rahlsdotter, men när dottern Christina föddes 1767 så var det Cappelmansdotter som gällde! Av de övriga barnen uppges bara moderns namn 1760 när Anders föddes, Katarina Rahlsdotter då.
 
Dottern Anna Catharina född 1757 i Östra Eneby blev 1779 hustru till änkemannen, skräddaren och salpetersjudaren Olof Hane, de fanns i Östra Eneby 1781 men sedan har det varit okänt var de hamnade, det har jag nu också fått svar på, efter ännu en fråga till GF bou.register.  
 
Men någon bou. efter Olof Hane fanns det ju inte, bara en kort anteckning om att ingenting av värde fanns att uppteckna. Men det var ändå just den noteringen som gjorde det möjligt för mig att hitta honom i en dödbok.  
[Norrköping Rådhusrätt 1794, SVAR-volym FIBA: 47, kort 10 (11)]
 
Olof Hane avled 11 dec 1794 i Norrköping och begravdes 21 dec.  
Han benämnes avskedad salpetersjudare och var 70 år enligt db.  
[S:t Olai C:7 sid 542]  
 
Olof Hane var ganska mycket äldre än sin hustru, men 70 år var han nog inte, 64 år snarare, enligt uppgifter jag har fått var han född 30 jan 1730 i Stigtomta (D), och han hade varit gift förut, den första hustrun avled 21 nov 1757 i Foglö, St. Malm (D), vilket ju var samma år som Anna Katarina Nebbe föddes!  
En dotter Maria född 23 juni 1757 i Foglö (Fågelö), Stora Malm (D) [fb]
bruksskräddare Olof Olofssons och hust. Ingrid Johansdotters dotter  
Dottern avlider 10 juni 1761 i Forssjö Stora Malm. [db]
HFL St. Malm AI: 4 sid 235 skräddare Olof Hanes dotter Maria  
Fadern själv är inte med där, däremot är de båda med på sid 194 Fågelö.
 
Sedan saknar jag uppgifter på var Olof Hane höll hus fram till 1779, då han gifte sig i Östra Eneby med Anna Katarina Nebbe. Man kan nog inte utesluta att han under denna tid haft hustru och barn som vi aldrig kommer att få kännedom om.
 
Krutsjudaränkan Anna Katarina Nebbe gifte om sig 9 dec 1797 i Norrköping med vagnmakare Peter Ullvin [vb S:t Olai sid 428].  
De fick en son Johan Fredrik född 15 juni 1798 i S:t Olai förs. [fb]  
Peter Ullvin avled av lungsot 1806 i Norrköping,  
begravdes 9 januari, ålder 59 år [S:t Olai C: 8 sid 561].
adress: Slottsgatan, (kvarteret Stjernan),  
[Norrköping RR, FIBA: 59, kort 1/12]
 
Norrköping S:t Olai, dödboken C: 8 sid 672, kort 7/8
december 1817, där jag tyckte mig se att det stod,  
5 dec(död ), 9 dec(begr.), 60 år, Anna Caisa Ulvin, vagnmak. Enka. Fattighjon.
 
Att jag inte var helt snett ute visade Norrköping RR, FIBA: 70, kort 1/7 (Bou)
Det fanns förstås ingen bouppteckning efter Anna Katarina, men väl register över alla som avlidit under året, 8 dec. Enkan An. Cath. Ullvin, adress: Dragsgatan, kvarteret Källan.
 
Till sist fann jag henne även i husförhöret,  
S:t Olai AI: 14, kvarteret Källan sid 37,  
Enkan Ulvin ... 60 år .... sängliggande.
 
sagt och gjort av  
Lennart Eriksson

2006-03-20, 14:03
Svar #6

Utloggad Solveig Hahne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:27
    • Visa profil
Hej Lennart!  
 
Ett stort och hjärtligt tack för all information, som du har bidragit med.  
 
Hälsningar från Solveig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna