ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pettersson Erhard, Karl fran Ostergotland.  (läst 1472 gånger)

2002-10-16, 12:10
läst 1472 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag vill borja forska pa min farfars slakt men har inte manga upplysningar betraffande hans familjs ursprung.
E.H. Pettersson foddes i Ostergotland 1883 antagligen i narheten av Vattern.Han dog 1957 i Salem i Sodermanland.
Ar 1916 gifte han sig med Nanny, fodd Tell i Kyleberg, Ostergotland. De hade barnen Harald, Margit, Astrid och Einar alla fodda i Salem/Ronninge.
Det ar mojligt att hans mor hette Gustafva Pettersson och var bosatt i Orberg, Arneberga, Ostergotland 1922/23.
Hans far var mojligtvis prast till yrket och jag vet att han hade tva broder (min farfar alltsa) och att en av dem emigrerade till Los Angeles i Amerika.
 
Kan nagon hjalpa mig med att hitta famijen, jag vet att det sakert inte blir latt men jag skulle vara mycket tacksam over minsta gnutta informaion.

2002-10-16, 22:13
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Här är information från Örberga socken (nära Vadstena vid just Vättern) där 'modern' Gustava tydligen bor i Arneberga i början på 20-talet.. Nu är jag rätt säker på att jag hittat din familj i denna socken, dock inte i just Arneberga (hon bodde väl där som äldre)
 
Örberga församling
 
Karl Erhard  f. 1888 Örberga  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Örberga
Hemort: Ullevi
Kontrakt: Dals
Län: Östergötlands
 
Födelseår: 1888
Födelseort:  
Födelseförs: Örberga
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: gem. s. [gemensam son]
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 134
Familj nr: 1
 
------------------------------
SVARvolym: 000144  Kort nr: 13
Sida: 11  Rad: 9
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl Otto Petersson f. 1859 i Strå, Statdräng
Gustava Amalia Johansdr. f. 1858 i Fågelås
Gustaf Nathanael f. 1881
Karl Erhard f. 1888
 
-Med dom uppgifter om den förmodade modern du gav så borde detta kunna vara rätt; han var alltså bara ett år äldre än sin fru och förmodligen kan det då inte ha varit 75-årsdagen du minns från 50-talet.. (Snarare en 70-årsdag samma år som han dog) Dessutom så verkar den förmodade prästen varit statardräng, så antagligen är det bäst jag går och lägger mig nu kanske...
 
Säkert vill du finna en lite äldre man än denna, men det är klar brist på Karl Erhard's födda runt 1882. Är det nu en prästfamilj det gäller så flyttade ju dom runt en hel del - så vi får väl se oss om i andra län också..
Mvh/Peter (igen)

2002-10-16, 23:38
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Peter!
 
Jag fick ett gott skratt nar jag laste dina kommentarer om fran prast till statdrang och att du skulle ga och lagga dig.
Ja, du behover vila dig nu for du har jobbat hart med detta och aven nu maste jag tyvarr saga ar jag inte saker pa att det ar ratt man, aven da hustruns namn ar Gustava (utan f) och han heter Karl, Erhard.
I min familj i Sverige sa foljde vi noggrant traditionen att kopa en speciellt fin present till 75-ars dagen och till farfar gav mina foraldrar en fin oljemalning. Det skulle dom inte gjort for en  vanlig 70-ars dag, det ar jag viss om.
Ja du, jag borjar sjalv att undra om han over huvudtaget foddes i Ostergotland men da jag fragade min mamma som fortfarande lever  om farfar ocksa kom ifran Ostergotland likt farmor svarade hon utan tvekan ja. Hon minns inte de saker jag vill ha reda pa tyvarr och min pappa dog 1999. En bror till honom lever fortfarande och jag har skrivit till honom ang.detta, men har inte fatt svar an.
Kanske farfar kom ifran ett annat landskap, i mitt minne sa hade han inte nagon dialekt speciellt inte bred ostgota dialekt som farmor hade.
 
Nej, nu skall aven jag ga och lagga mig det borjar bli sent. Jag lamnar det upp till dig som det heter har i England, om du vill fortsatta med sokandet efter min forsvunna farfar.
Men vill du det sa blir jag jatteglad.
 
Tack igen for allt du gjort.
 
Manga varma halsningar
Ann

2002-10-17, 12:36
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har bestamt mig for att skriva till pastorsexpeditionen i Salem sa snart som mojligt.
Idag hittade jag brev fran 1958 skrivit av en van till mig som overtygat mig att farfar dog 1958 (vilket du ocksa sagt) och det var nagon gang pa hosten for farmor firade julen hos oss det aret da farfar hade dott nyligen. Jag hade passjukan sa jag minns det val. Tack igen for din hjalp!
 
Varma halsningar
 
Ann

2002-10-18, 10:45
Svar #4

Utloggad Hans Kagebeck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 22:48
    • Visa profil
Hej Ann!
Här kommer ett tips som kanske kan vara fruktbart för dig: Salems hembygdsförening är en mycket aktiv förening med många medlemmar, det kan finnas någon bland dem som kanske minns din farfar och hans familj. Tag kontakt med dem! E-mail-adress: salemhistoria@post.utfors.se
Hälsningar Hans

2002-10-18, 11:04
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Tack for ditt inlagg, det later intressant tycker jag. Skall kontakta dem sa snart som mojligt!
 
Vanliga halsningar
 
Ann  
 
P.S. Har du aven deras post adress?

2002-10-18, 12:19
Svar #6

Utloggad Hans Kagebeck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 22:48
    • Visa profil
Hej igen Ann!
Här kommer mera om Salems hembygdsförening:
Adress: Salems Hembygdsförening Box 1048 144 21 RÖNNINGE    E-post: salemhistoria@post.utfors.se
Postgiro 991 55-4
Hemsida: http://hem.fyristorg.com/salem/
Hälsningar
Hans

2002-10-18, 18:56
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Hans,
 
Varmt tack for din hjalp. Jattesnallt!

2002-11-20, 12:38
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Har annu inte fatt svar ifran Pastorsexpeditionen i Salem!
 
 
Ann Little

2002-12-05, 17:13
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Peter!
 
Jag har tänkt fram och tillbaka på dina ovanstående uppgifter (16/10/02) och kommit till den slutsatsen att det nog rör sig om min farfars familj iallafall.
 
Då svaret ifrån Salems pastorsexpedition dröjer och jag inte vill vänta längre, så har jag beslutat mig för t efterlysa Karl, Erhards far, Karl,Otto under Strå socken och hans mor Gusta(f)va, Amalia Johansdotter under Fågelås socken i Västergötland.
 
Mvh
 
Ann

2002-12-05, 17:47
Svar #10

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Ann!
 
Skriv och påminn pastorsexpeditionen i Salem om ditt brev. Om de trilskas, påpeka att de enligt tryckfrihetsförordningen, 2 kap, 12 ? skall lämna ut allmän handling skyndsamt.
 
Se:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.HTM
 
(Till trilskande pastorsexpeditioner kan man skicka en länk till den sidan, det fungerar. Det har jag gjort när pastorsexpeditioner har trilskats med mig.)
 
Det här var inte mycket om Östergötland, men jag tycker det här är viktigt att påpeka.
 
MVH,
Johan - uppvuxen i Salem

2002-12-05, 17:57
Svar #11

Peter Karlsson (Peterk)

Kasta dig nu inte ut i cyberrymden helt besatt av att få fler led att utforska..  Självklart måste du ta reda på hur detta ligger till först innan du börjar fråga efter kommande led..! Det är ju synd om folk börjar hitta anor till dessa du tänker efterlysa (för det finns det förstås gott om ) och sedan är det inte alls rätt..
 
Kom ihåg att vi konstaterat rätt mycket mer (som i och för sig kanske var fel om du nu 'backar' lite på de minnen du hade) sedan detta skevs för snart två månader sedan - nu står det ju för det första (om någon annan vill läsa :-) massor om detta under Södermanland: Socknar: Salem där jag avslutningsvis (efter dina ålderuppgifter) kom fram till att han då inte verkar ha dött i just Salem 1958.. Utifrån dödskivans uppgifter verkar det nu alltså som du accepterar att det måste vara han som var född 1888 och dog 1958 i Salem; dvs kanske han fylla 70 år precis (och inte 75 som du sade han fyllde året innan kanske).. -På de antagandena kan man inte bygga en antavla!
 
Vad du absolut måste få bekräftat först (förutom mycket annat innan man går vidare bakåt förstås) är denne ovan nämnde Karl Erhards födelseuppgift i Örberga 1888.. Om det födelsedatum du då kommer fram till visar sig stämma överrens med det på den man* som finns i Sveriges dödbok som född 1888(8/1) och död i Salem i februari 1958 - ja, då först kan man börja fundera på om det verkligen stämmer - inte förr!  
 
*18880108-103
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död ?/2 1958.
Kyrkobokförd i Salem, Salems kn, Stockholms län.
(Ingen uppgift om födelseort)
Gift man.
--------------
Källor: DOR 52-60

 
Som du ser här nu så dog denne man bara en månad efter sin 70-årsdag - du talade om höst, men det kanske var en regnig vinter -58..!?
 
I all välmening menande till alla som har lite för bråttom..  /Peter

2002-12-05, 18:22
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Peter!
 
Ja, det är väl riktigt som du säger, det värsta är att jag redan hann att skriva mina efterlysningar under Strå och Fågelås i Västergötland. Går det att ta bort dem, så gör det!
 
Det är absolut ingen tvekan om att farfar dog i sitt eget hus kallat Solhem i Salem/ Rönninge, Södermanland.
 
Mvh
 
Ann

2002-12-05, 19:27
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Tack för ditt inlägg! Ja du, jag tycker att jag har fått vänta för länge på svar från pastorsexpeditionen i Salem.
Jag skrev den 11/11/02 ett mail och påminde dem om Peters mail till dem omkr.den 16/17 oktober.Också om ett vanligt brev som jag skickade via postväsendet ung. samtidigt (visste inte då att  
Peter skrivit).Efter mitt mail av den 11/11, skickade jag ännu ett mail den 14/11 för att höra efter om de fått mitt mail av den 11/11 (det börjar bli förvirrande) eftersom jag inte fick meddelande därom. Då kom ett mail tillbaka som även då det inte uttrycktes i ord, visade att de hade fått mitt senaste mail.
Jag har inte fått svar på mitt post brev heller!
 
Jag skall göra som du föreslår och skriva och påpeka att de har skyldighet att ge mig min farfars födelsedatum och ort.  
Kan du tala om för mig om 2kap, 12med en krummelur som jag inte har på mitt keyboard, betyder paragraf?
 
Med vänliga hälsningar
 
Ann

2002-12-05, 19:33
Svar #14

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej!
 
krumeluren var givetvis ett paragraf-tecken, som du antagit.
 
Tryckfrihetsförordningen ligger på nätet, och jag har lagt den bland mina favoriter. Den är bra att ha.
 
Alltså: Tryckfrihetsförordningen, 2:a kapitlet, 12:e paragrafen.

2002-12-05, 21:45
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tack Johan, jag skall skriva omgående till Salem!
 
Vänliga hälsningar
 
Ann
 
 
P.S. Watch this space som vi säger här i England.

2002-12-06, 16:47
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Johan!
 
Vill bara tala om att jag idag fick svar från Salem.  
 
Karl, Erhard Petterson född 1888 01/08 i örberga,östergötland.
 
Det stämmer bra med uppgifterna i Peters inlägg av en 16/10/02 ovan.
 
Många tack för din hjälp, jag tror det gjorde susen, även då pastorsexpeditionen i sitt mejl till mig att de skickade uppgifterna redan dn 18/11/02 till mig och Peter. Konstigt att de inte kom fram!!!
 
Mvh
Ann

2002-12-06, 17:47
Svar #17

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej!
 
Det var bra att du fått svar, det brukar ge effekt att påminna pastorsämbeten (och andra arkivvårdande instanser) om deras skyldigheter. De tycks inte riktigt vänta sig att medborgare skall känna till vilka rättigheter lagboken ger dem.

2005-01-18, 22:43
Svar #18

Winnie Løber

Hej
 
Jeg har på FamilySearch.org fundet en Johan Frederik Wismann, som skulle være født Wismar, Ostergotland, Sweden. Han skulle være født cir. 1783.
Han dukker op i Danmarks Folketælling 1834 gift Kirstine Lars Datter født Skippinge, Viskinge Holbæk amt Danmark.
Er der en der kan hjælpe mig, om han er født i Sverige, eller ? 
Jeg har nemlig også fundet ham på FamilySearch.org født i Danmark (Jyderup,Tuse)
 
På forhånd Tak
 
Winnie Løber
Greve, Danmark

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna