ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peterson, Ester Stefania Alfrida  (läst 413 gånger)

2006-05-15, 12:26
läst 413 gånger

Lars Gunnar Sandström

Ester Stefania Alfrida Peterson, f i Norrköping 1892. KAN DU HJÄLPA MIG? Har tyvärr inte fler uppgifter; hittar henne inte i Dödboken. Hur länge levde hon? Gifte hon sig? Fick hon barn?

2006-05-15, 19:24
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Ester Stefania Alfrida Pettersson (f. 13/9 1892 i Norrköpings S:t Olai) utvandrade till Amerika 11/8 1913 från Kungsholms fs, Stockholm, och var då ogift. Dessförinnan arbetade hon som tjänarinna/uppasserska på Kungsholmen och i Västerhaninge. Och innan dess bodde hon med föräldrar och syskon i Adolf Fredriks fs, Stockholm. (Källa: rotemansarkivet, folkräkningen 1900)
 
Ester S A Petterson kom till Ellis Island, New York, 3/9 1913 med s/s Carmania från Liverpool. Närmast anhörig i Sverige var fadern Oscar A Petterson, Mariedal, Tungelsta, och hon skulle till sin bror Carl O S Peterson som bodde i Bronx, New York, om jag tytt kråkfötterna rätt. (Källa: www.stevemorse.org)
Hälsar vänligen
Maud

2006-05-16, 07:43
Svar #2

Lars Gunnar Sandström

Tusen tack Maud!
 
Ester var nr tre av sju syskon, kusiner till min far. De äldre bröderna, Karl Oskar Samuel f 1889 och Erik Gustaf Eugen f 1890 emigrerade till USA och hamnade så småningom i Florida. Hennes lillasyster Tyra emigrerade också - tillsammans med Ester?
 
Har du mer data om familjen?
 
Gården i Mariedal, Tungelsta, intresserar mig också. Tror du den finns kvar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna