ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oskar Litzén  (läst 586 gånger)

1999-09-28, 12:57
läst 586 gånger

Åsa Andersson

Hej !  Är det någon som vet något om en Oskar Litzen ?  Han står som fader till min farfar men han verkar inte ha erkänt sig vara fadern och vistelseort är okänd. Min farfar är dock född 1902 i Väversunda och modern hette Hulda Charlotta Johansdotter född 1869.  Antagligen träffades de 1901 eller 1902 (farfar var född i november 1902) när Hulda var piga på någon gård i närheten av Väversunda, andra tänkbara socknar kan vara: Heda, Rogslösa, Stora Åby, Trehörna, Västra Tollstad, Ödeshög eller någonstans runt där.  Är det någon som har något förslag om vart jag ska leta efter Oskar Litzen eller hur jag ska gå till väga.  Tack MVH Åsa

1999-09-28, 23:18
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Åsa! Jag känner inte till Oskar Litzén, men just namnet Litzén och kopplingen till västra Östergötland gör att man kan misstänka att det rör sig om en gren av den östgötska prästsläkten Lithzenius. Från denna släkt härstammade på mödernet släktforskaren Sture Lithzénius (tidigare Larsson), numera avliden. Han publicerade sin morfars anor i Svenska Antavlor: antavla Nr 18 (röda serien nr 3, 1981) Där förekommer bl.a. ana nr 54 Per Vilhelm Lithzenius (1719-1789), kyrkoherde i Vinnerstad. Det var ju vid denna tid vanligt att medlemmar av prästsläkter, slutande på -enius, som valde andra karriärer än den kyrkliga, lade bort slutändelsen -ius och fick därvid ett namn som slutade på -én, precis som i Litzén. Detta är ju i alla fall en tänkbar hypotes som gör det möjligt att dra i en och annan tråd, och som i slutändan förhoppningsvis kan lösa problemet.

1999-09-28, 23:29
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Åsa!  Jag glömde skriva att du kan söka på namnet Lithzenius i Westerlund-Zetterdahl: Linköpings Stifts herdaminne, som finns på alla större bibliotek, liksom på Riksarkivet (Stockholm) och Vadstena Landsarkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna