ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Lindvall, 1788-1833, garvare i Linköping, f i Vårdnäs  (läst 629 gånger)

1999-04-02, 21:54
läst 629 gånger

Lars Sandberg

Jag söker bakåt efter OL, död i Linköping men även efter hans hustru Maria Helena Tollbom, Tullbom, f&d i Linköping 1796-1862.
OL:s sonson var August Viktor Lindvall, ångbåtskapten, gick mellan L-g och Stockholm men det fanns ytterligare en ångbåtskapten som hette Lindvall i L-g. Vem känner till honom?

1999-05-03, 23:06
Svar #1

Sven-Erik Svensson

Matthias Tollbom 25.2 1695 Tollsäter, Nordingrå, bondson, bataljonspredikant. Hade mig veterligen bara två döttrar, men namnet kan ha tagits av någon annan från gården vid senare tillfälle, vilket åt minstone skett en gång.  
 
MVH
SES@solna.mail.telia.com

2003-01-03, 01:18
Svar #2

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Olof uppges i dödsboken ha varit genantbryggare. Exakt vad detta står för har jag ej kommit till klarhet med. Jag gissar att han arbetade som bryggare utan att ha vunnit burskap som sådan.
Omkring 1810 kommer han till Linköping från Svinstad, dit han flyttade 1807 från Landeryd. I kyrkoböckerna anges han vara född i Vårdnäs, men saknas i födelselängden där för aktuellt datum.
Beträffande Tollbom i Linköping var fadern antecknad som extra vaktkarlen. Har tidigare uppfattat det som fångvaktare, men om man kopplar vakt till efternamnet Tollbom kanske man kan våga sig på en gissning att han hade någon syssla vid lilla tullen (för den fanns väl kvar vid slutet av 1700-talet?).
 
MVH
 
Lars Norrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna