ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livgrenadjär Anders Hall, Hallstra Törnevalla  (läst 1587 gånger)

1999-08-18, 21:37
läst 1587 gånger

Eva-Marie Eriksson

Jag söker efter livgrenadjär Anders Hall f 1787 18/11? i Svinstad (nu Bankekind), jag har följt honom i Törnevalla församling från 1807-1870, där bodde han i Hallstra. Men jag har inte kunnat hitta igen honom i Svinstads böcker, det står i den första hfl som jag funnit honom i , för Törnevalla (AI:2) att han kom från Svinsta No 2, men där kan jag inte finna honom. Jag har även sökt i Svinstads födelseböcker men det finns ett antal Anders där och jag vet inte hans patronymikon, för jag antar att Hall är ett soldatnamn. Så nu undrar jag om det är någon annan som har träffat på denna Anders Hall och kan hjälpa mig att komma vidare, med bl a var i Svinstad han kom ifrån, vad hans föräldrar hette, när dom var födda och var dom kom ifrån mm, jag har även sökt i in och utflyttningsböcker men inte funnit något.
Jag söker också efter hans hustru Anna Lena Ulricsdotter f 1794 21/5 eller 21/6? i Wårdsberg, hon dog troligen 1861 12/1 i Hallstra, Törnevalla. Jag skulle vilja veta när och varifrån hon kom till Törnevalla, vilka var hennes föräldrar.
 
MVH
Eva-Marie

1999-10-12, 23:37
Svar #1

Utloggad Bo Carneheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 19:36
    • Visa profil
    • brasvar.se
Anders Hall, soldat vid ??Nora Hanske?? och
Maria Magnusdotter 35år är föräldrar till
1865-12-26 Frans Oskar.
 
Där tar mina spår bakåt i tiden slut.
Givetvis vet jag barnetsfödelseförsamling i
Västergötland, men litespännande skall det vara.
Det kan ju vara samma Anders Hall.
Hör av dig BoC

1999-10-12, 23:40
Svar #2

Utloggad Bo Carneheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 19:36
    • Visa profil
    • brasvar.se
Samma Anders Hall, skall givetvis vara samma släkt. Jag letar runt Karlsborg och ner mot småland. BoC

1999-10-14, 23:07
Svar #3

Eva-Marie Eriksson

Hej!
 
Jag känner inte till någon Maria Magnusdotter och Frans Oskar.
Min Anders Hall var bosatt i Törnevalla fram till sin död 1870, han fick två söner som fick namnet Anders men dom dog i unga år. Han fick också en son som döptes till Anders Fredrik, men vad jag kan se så bodde han kvar i Hallstra Törnevalla fram till 1869.
Har din Anders något mer namn och när är han född.
 
Mvh
Eva-Marie

2000-02-03, 11:45
Svar #4

Camilla Wallin

Finns det möjligen en Johanna Matilda Hall född 1836 i Lundby med i din släkt. Jag vet ej föräldrarnas namn.

2000-02-06, 13:32
Svar #5

Eva-Marie Eriksson

Hej Camilla!
Jag har en Johanna Matilda i min släkt men hon är född 1854 i Tjällmo och vad jag hittills vet så har jag ingen som stämmer överens med dina uppgifter, men hon skulle ju kunna vara dotter till något av Anders Halls andra barn eller till något av hans ev syskon, jag har inte börjat forska om dom än så jag vet ingenting om deras familjer.
Hör gärna av dig när du har fått fram hennes föräldrars namn och födelseår, så kan jag se om dom finns med i mina anteckningar.
Mvh Eva-Marie

2001-07-09, 23:33
Svar #6

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Uppgifter från Garnisonsmuseets soldatregister. Jag antar att det är din Hall. Jag hoppas att det är till någon hjälp.
Hälsningar Siv
 
Hall Anders  
 
Född: 1787  
 
Aktnummer: AL-03-0060-1813  
 
Torpnummer: AL-03-0060  
 
Regemente: Kungl. andra Livgrenadjärregementet  
 
Kompani: Linköpings kompani  
 
Antagningsdatum: 1813  
 
Avskedsdatum: 1837-07-03  
 
Rote: Halstra  
 
Socken: TÖRNEVALLA  
 
Om du är intresserad av ytterligare och mer utförlig information besök gärna Garnisonsmuseet i Linköping för att söka i den kompletta databasen. Där får du också professionell och kunnig hjälp. Tel. och fax. 013-16 18 65, E-post: garnisons.museet@telia.com, Hemsida: http://home.bip.net/garnisonsmuseet/

2013-11-11, 21:23
Svar #7

Utloggad Marie-Louise Hall Cornell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-05-30, 12:26
    • Visa profil
Hej! Jag skulle vilja komma i kontakt med Eva-Marie Eriksson, som söker om livgrenadjär Anders Hall. Livgrenadjär Anders Hall från Svinstad är en anfader till mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna