ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livgrenadjären Nils Kejser/Cesar  (läst 503 gånger)

1999-01-19, 14:09
läst 503 gånger

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Nils Larsson föddes 1785-05-22 i Klev, Tidersrum sn. Hans föräldrar flyttar till Norra Vi sn kring år 1800, men Nils bor inte hos dem då. Nils (och föräldrarna) dyker upp 1815 i Hult, Tidersrum sn. Nils står som kronofjärdingsman. Nils (fd livgrenadjär) gifter sig 1816-10-?? i Norra Vi sn med Maja Stina Jonsdotter från Sund sn. Nils Larsson Kejser blir sedan nybyggare respektive torpare i Västerhult u Krutebo, Tidersrum sn fram till sin död 1861-02-22 (står i db som Nils Cesar fd livgrenadjär). Var någonstans i Östergötland var han livgrenadjär? (Se även diskussionen under Tidersrum sn)
 
Mycket tacksam för svar! /Magnus

1999-01-19, 16:47
Svar #1

Mats Månsson

Hej Magnus!
 
Vet inte om jag har så mycket att tillföra men jag har också en ana från Östergötland, också livgrenadjär och också född 1785 (i Normlösa). Hans soldatnamn var Jonas Nero. Det är ju möjligt att soldaterna fick namn från samma sammanhang om de hörde ihop geografiskt (kompanier?) eller på annat sätt. I så fall skulle du kunna vara hjälpt av att veta att min gubbe tycks ha bott i Sya som soldat. Jag har dock bara andrahandsuppgifter. Jag är själv mycket intresserad av alla uppgifter om denne Jonas Nero och hans familj.

1999-03-25, 23:37
Svar #2

Laila Nykvist

Hej ni båda ättlingar av livgrenadjärer. Även jag har ett par tappra herrar bland mina anfäder; Adam Torn, f 1808 bodde som livgrenadjär på Utterstads ägor, Appuna församling år 1838. Vid den tidpunkten tillhörde han 1:a Livgrenadjärkompaniet i Jönköpng.Gift med Anna Stina Jönsdotter, vars far Jöns Östfeldt också var livgrenadjär, åtminstone under en period då han bodde i Röks församling. En av Adams söner valde faderns väg,någon Torn blev blesserad i Lûbeck 1805 och det finns också grenadjärer i ingifte  
Uppgifterna kommer från en släkting och jag tycker det är spännande historier som kommer fram varför jag nu försöker hitta fler uppgifter om soladatfamiljerna och deras livbetingelser.  
Jag har tagit för givet att grenadjärerna från östra Östergötland kom från !:a Ligrenadjärregementet eller tidigare från 2:dra Livgrenadjärregementet.
Några av dem hittade jag på mikrokort på Krigsarkivet i Stockholm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna