ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lena Nilsson f Olsson 1851 for till Amerika  (läst 597 gånger)

1999-03-21, 16:55
läst 597 gånger

Inga-Lill Johansson

med sig hade hon bl a sonen John Knut Nilsson (Nelson) f 1891. Har någon träffat på dem i Östergötland. Enda ledtråden är ett foto taget på Lena i Norrköping ca 1880.

1999-03-21, 22:46
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej,
 
Det finns ett register som SCB gjort över utvandrare från Östergötland 1851-1947, och som bygger på de årliga listor över folk som lämnade landet, som prästerskapet skickade in dit (summariska folkmängdsredogörelser). Detta register finns på mikrokort. Tyvärr kunde jag inte hitta någon Knut Johan Nilsson/John Knut Nilsson i detta register.
Ett utvandringsår skulle kanske kunna vara en ledtråd till.
 
Mvh/

1999-03-23, 21:56
Svar #2

Inga-Lill Johansson

Tyvärr har jag inget år men Lena hade minst två barn med. En dotter Hanna förutom John. Jag vet att det är väldigt få uppgifter men hoppades på att någon hade tillgång till register för att kunna titta på perioden 1891 -1911. Lena reste utan man och lämnade tydligen 6 barn kvar i Sverige som nu släkt i Amerika söker.

1999-08-16, 17:16
Svar #3

Åsa Holmquist

Min mormors båda morbröder emigrerade från Östergötland under perioden 1851-1947. De hette August och Ernst Nilsson och var från Björsäters socken. Kan det finnas några uppgifter om dem i detta register?

1999-08-19, 17:25
Svar #4

Åsa Andersson

Elisabeth!
 
Läste just vad du skrivit längre upp på sidan och blev nyfiken på mikrokorten om utvandrare.
 
Vet du hur man kommer åt dom?
Kan man beställa dom eller kolla på dom via internet?
 
MVH Åsa

1999-08-19, 23:30
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej,
 
De finns att låna från SVAR, kolla deras katalog på www.svar.ra.se/katalog/. Antagligen enklast att använda sök-funktionen och söka på ordet emigrant, så borde korten dyka upp i katalogen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna