ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klara Fredrika Sandberg f. Wall f. 1854 d.1918 Ekenberg, Dagsberg  (läst 674 gånger)

2004-10-05, 22:08
läst 674 gånger

Caisa Forssell

Kan någon hjälpa mig att hitta min mormors mormors mor och far. Jag vet att Klaras mamma hette Kristina Wall men vet inte hennes pappas namn eller när de föddes. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med lite information. Tack!

2004-10-05, 23:31
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här är familjen i Sveriges befolkning 1890:
 
Sandberg, Johan Fredrik Wilhelm 1848 Far
Wall, Clara Fredrika 1855 Mor
(Barn), Carl Johan Wilhelm 1888 Barn
(Barn), Josef Fredrik Emanuel 1890 Barn
 
Mannen född i Dagsberg
Hustrun i Furingstad
äldste sonen i Styrstad
yngre sonen i Styrstad
 
och familjen bor 1890 i Fröberga, Styrstad, Östergötland

2004-10-06, 10:07
Svar #2

Sara Karlsson

Hej Caisa!
Furingstad verkar inte stämma som födelseort på Klara Fredrika. Jag följde henne bakåt en aning och fick då veta att hon föddes 1855-02-21 i Dagsbergs socken. Föräldrarna var drängen Anders Fredrik Andersson och dess hustru Stina Greta Johansdotter i Kårholmen. Du hittar familjen på sid. 104 (maskinskriven) i Dagsberg AI:12.
Familjebilden ser då ut såhär:
Gift Dräng Anders Fredrik Andersson, *1830-12-02 i Landeryd
Hu Stina Greta Johansdr, *1833-03-23 i S:t Johannes
D Clara Fredrika, *1855-02-21 i Dagsberg.
 
Med reservation för födelsedatumen på föräldrarna då husförhörslängden är väldigt mörk. Bör kollas upp i senare husförhör.
 
Mvh
Sara

2004-10-06, 11:36
Svar #3

Caisa Forssell

Tack snälla för all hjälp, jag tror faktiskt att Elisabeths information stämmer för jag vet att Klara fick barn som heter så. Finns det möjlighet att få reda på vad Klaras föräldrar heter och när de är födda, jag vet att hennes mamma heter Kristina Wall men vad heter pappan?
Tack snälla!

2004-10-06, 14:37
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Saras information så skulle Clara Fredrikas föräldrar vara just Anders Fredrik Andersson och hans hustru Stina Greta Johansdotter. Stina och Kristina är samma namn, och hennes far skulle då kunna heta Johan Wall.
 
Du har nu tillräckliga uppgifter för att själv kunna gå in i husförhörslängderna och kolla, börja då i Styrstad och följ dem bakåt.
 
Husförhörslängderna kan du låna från SVAR via ditt bibliotek, och där kan du också låna någon handbok i släktforskning, i dessa förklaras hur man använder mikrokorten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna