ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kihlberg, Petrus Svenonis - kyrkoherde  (läst 1403 gånger)

1999-05-06, 09:25
läst 1403 gånger

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Känner någon till kyrkoherden Kihlström född i Björsätter och verksam i Yxnerum. Jag har alla led från min morfar lifgr. Johan Alfred Lantz i Östra Ryd (f.14 maj 1874). Hans far var lifgr. Carl Fröjd (f. 1836) Östra Ryd. Hans far Anders Jonsson (f. 1792) bosatt i Wegalla Yxnerum.Hans far  Jaen Andersson (f. 1751) bodde i Wegalla Yxnerum. Hans far Anders Kihlström (född ?) bodde på Gröndalen i Yxnerum. Till sist då hans far kyrkoherden Petri Swenonis Kihlström. Han var gift med Anna Larsdotter. De fick följande barn Anders sedan Sveno (f. 22 apr 1731) och Christina (f. 10 mars 1734) och Magdalena (f. 4 aug.1737) och Anna Birgitta (f. 1 apr. 1739). ALLA upplysningar är av det allra största intresse.

1999-05-14, 12:38
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Anna!
 
Jag känner inte till särskilt mycket om Petrus Svenonis Kihlström, men jag har en hel del uppgifter om dennes första hustru Anna Larsdotter. Jag har alltså inte tittat på kyrkoherden själv eller dennes barn, så jag har inget att bidra med där. Jag är dock lite intresserad av att veta mer om Anders Kihlström som enl dig bodde på Gröndalen i Yxnerum. Hur vet du att han är son till Petrus Kihlström?
 
Jag ställer upp en liten antavla för kyrkoherden Kihlströms barn i äktenskapet med Anna Larsdotter - hör din anfader dit? Om inte annat kan det kanske intressera andra som råkar härstamma från denne Petrus.
 
1 Barn till Petrus (Per) Svenonis Kihlström
 
Generation I
 
2 Petrus Svenonis Kihlström, född 1699 i Viby by, Viby sn, dp 13 maj (Festo Ascensiones Christi) [enl herdaminnet (hm) född den 16/5, vilket inte verkar stämma], död 28 juli 1768 i Björsäter sn [hm]. Var alltså kyrkoherde i Björsäter. Hans andra hustru Christiana Regnér (dotter till Johannes Regnerus och Maria Talén) föddes enl hm 4 december 1699 i Västra Husby sn. Hon skildes från sin make Kihlström och bodde enl dödnotisen över 40 år i Mjölby by innan hon dog där 18 maj 1785. - Gift 8 juli 1730 i Västerlösa sn med
 
3 Anna Larsdotter, född o 1700 [födelsebok saknas i Västerlösa], död 17 juni i Björsäter sn [hm och Appelgrens länsmansmatrikel nr 727].
 
Generation II
 
4 Sven Kihlström, död 6 april 1712 i Viby sn. Kronolänsman i Vifolka härad 1696-1712. Ägde enl Appelgren [nr 727 i länsmansmatrikeln som finns att tillgå på Vadstena landsarkiv] del i Istorp, Risinge sn [enl Risinge HR 1705]. - Gift 28 oktober 1698 i Vreta Kloster sn med
 
5 Kerstin Persdotter, kallas i herdaminnet Annika, men enl Appelgren hette hon Annika [har ej Vreta Klosters vb 1698 så jag kan inte kontrollera detta]. Hon gifte sedan om sig med länsmannen Anders Gilander.
 
6 Lars Nilsson, född o 1666, död 29 januari 1748 i Ås, Västerlösa sn. Skattebonde i Ås (skattegården). Denne Lars får ett utomäktenskapligt barn med nedan angivna hustru Malin Nilsdotter. de vill gifta sig, men Lars moder motsätter sig detta. Malin var piga hos Lars moder Kerstin Larsdotter i Götevi och Malin hävdar med sin fader att detta skett under äktenskapslöfte. Kerstin uppfattade uppenbarligen detta som en mesallians eftersom hon hotar att göra Lars arvlös. efter diverse krumbukter vid tinget, kyrkans nämnd och socknestämma i Västerlösa, går dock Lars inför Vifolka-tinget hösten 1697 med på att gifta sig med Malin, i utbyte mot 1/3 i Nils och Annas [Malins föräldrar] 2/3 i Hackeryds skattegård, något som inte uppskattas av andra arvsberättigade i Hackeryds skattegård som därför protesterar emot detta vid Gullbergs häradsting. etc. [se exempelvis Vifolka hds prot 1697vt9, 1697st10 och 1697ht6]. - Gifte sig alltså med [vb saknas för denna tid]
 
Malin Nilsdotter, född o 1675 [antagligen döpt 24 oktober 1675 i Hackeryd, Västerlösa sn - ej namngiven], död 27 februari 1751 i Ås.
 
Generation III
 
12 Nils Abrahamsson, född o 1635, död 22 april 1691 i Götevi, Vallerstad sn, rusthållare i Götevi. - Gift med
 
13 Kerstin Larsdotter, född o 1639, död 29 april 1714 i Götevi. [för en översikt över hennes barn se bl a Vifolka hds prot 1713st23].
 
14 Nils Andersson, skattebonde i Hackeryd, Västerlösa sn. - Gift med
 
15 Anna Andersdotter, ett testamentsbrev uppvisas som ovan berörts något vid Gullbergs häradsting 1698vt7. Se även 1698st då Annas mågar Lars Jonsson i Sunnorp och Lars Olofsson i Marås klagar över detta.
 
Generation IV
 
24 Abraham Håkansson, skattebonde i Götevi, Vallerstad sn. En kort tid bosatt i Ås, Västerlösa, sedan åter i Götevi. Släktförhållanden framkommer bl a vid gårdsförsäljningar uppbjudna vid Bobergs hdsrätt 1672vt. Denne Abraham är i sitt andra gifte gift med en Karin Larsdotter, som råkar vara dotter till ana 26 i denna antavla Lars Persson. Att Nils Abrahamsson [ana 12] alltså får till svärmor sin styvmor vid giftet med Kerstin Larsdotter framgår av lagmanstinget 1655 25-28 juni, där det tvistas om Ås skattegård.
 
26 Lars Persson, död mellan 1647 och 1649 i Ås, Västerlösa sn, skattebonde där. var även ryttare. Om Lars skattegård i Ås tvistas det bl a vid Vifolka hdsting 1649vt och utslag i saken kommer vid lagmanstinget 1655 25-28 juni. Lars blir ägare till gården via sin svärfader Måns Olofsson i Dömestad i sitt första gifte med Ingeborg Månsdotter. En av Lars söner blev kyrkoherde i Varv och kallade sig Andreas Ausenius, en sonson blev komminister i Ljung, vid namn Petrus Ausenius. Setterdahl menar att Lars skulle vara son till en Per i Ås, vilket inte har kunnat beläggas. - Gift 2:o med
 
27 Karin Larsdotter, död 1676 i Vallerstad [test.penningar]. Gifte sig som ovan nämnts andra gången med ana nr 24 Abraham Håkansson.
 
Generation V
 
48 Håkan Persson, bonde i Götevi, Vallerstad sn.
 
53 Kerstin, född o 1557, död 1637 i Ås, Västerlösa sn, bg 14 november. Hon hade enl dödnotisen allenast uti två år och något på tredje varit hos sin son Lars Persson uti hans änklings tid.
Henrik Mosén

1999-05-16, 09:47
Svar #2

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Till Henrik Mosén
Hej Henrik
Detta var spännande läsning. Jag har nyligen börja släktforska. En avliden morbror till mig, Einar Lantz i Söderköping, forskade på sin fars sida i  släkten på 40- och 50-talet. Jag har hittat anteckningar från honom, som jag försöker verifiera. Han var i Vadstena och forskade det vet jag, men uppgifterna saknar helt källhänvisningar. Men det är ändå väldigt spännande att söka i hans fotspår, eftersom han har samtalat och spelat in och på annat sätt dokumenterat släktingar födda på 1800-talet.I hans anteckningar fanns den här uppgiften om Anders Kihlström i Yxnerum som skulle ha varit son till kyrkoherden. Jag har alltså ingen aning om varifrån han fått den uppgiften.Men jag ska försöka reda ut det.  
Det här var första gången jag fick svar på en efterlysning och det var spännande. Tack!
Jag känner mig mycket okunning och ödmjuk så här i starten av mitt forskande, och har enormt mycket att lära.

2004-01-14, 20:50
Svar #3

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Först idag, nästan fem år efter Anna Lantz inlägg här ovan, läser jag detta meningsutbyte. Är ni kvar därute, Anna och Henrik? Har saker och ting klarnat sedan dess? Vad är läget idag?
 
Själv har jag en Kerstin Andersdotter Kihlström som gifter sig 1762 med en Johan Henriksson, mjölnardräng i Gröndalen i Yxnerum sn.  Där körde jag fast tolv år sedan.  
 
Därför undrar jag om ni vet besked idag: är min Kerstin dotter till Annas Anders Kihlström, och är han son till Henriks Petrus Suenonis Kihlström?
 
Mvh
Hasse Ericsson i Solna

2004-01-17, 16:05
Svar #4

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Henrik, du skriver att Anna Larsdotter dör 17 juni men inte vilket år. Kom igen då, Henrik!
Mvh Hasse E i Solna

2004-01-18, 13:46
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
Det saknade årtalet för Anna Larsdotter är 1740. Petrus Kihlström hade, enligt både herdaminnet och bouppteckningen, endast fyra barn: Sven (1731-1811), Stina (1734-1817), Magdalena, (1737-1814), och Anna Brita, född 1740.  
 
Anders Svensson Kihlström, som den 5 mars 1739 gifte sig i Björsäters prästgård med Elisabet Johansdotter, förefaller av namnformen och platsen för vigseln kunna vara identisk med kh. Kihlströms bror Anders, född 1703 (döpt 16 febr.) i Viby sn. Anders Svensson Kihlström var bosatt i Fröjerum, Yxnerums sn, där dottern Kerstin föddes 17 aug. 1741 och som - då bosatt i Grötdalen - gifte sig i Yxnerums sn 14 nov. 1762 med mjölnardrängen Johan Henriksson Godou.

2004-01-18, 16:10
Svar #6

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
En korrigering till antavlan ovan: Petrus Svenonis Kihlström är döpt 18 maj. Födelsedatumet 16 maj i hm återgår helt säkert på hans egna anteckningar. Kihlström var, vilket borde understrykas, en för sin tid framstående biografisk forskare, som efterlämnat en rad handskrifter som kan sägas utgöra grunden för herdaminnes- och studentmatrikelforskningen inom Linköpings stift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna