ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Svensdotter i Sörby, Landeryd  (läst 729 gånger)

2005-12-06, 13:03
läst 729 gånger

Sofia Ingmarsson

Hej! Jag har försökt att hitta vem den Kerstin Svensdotter som bodde i Sörby i Landeryds socken var.
Jag vet att hon gifte sig 1774-01-06 i Landeryd med sockenmannen och änklingen Anders Eriksson i Sörby. De fick sedan 3 barn födda mellan 1775-1778.  
Kerstin avlider 1785-05-02 i Sörby, enligt dödboken i en ålder av 42 år. Alltså borde hon varit född c:a 1743. Dock står det i födelseboken när hon får sitt sista barn 1778 att barnaföderskan var 30 år, alltså född c:a 1748.
 Jag har letat i Landeryds födelseböcker men inte hittat någon passande Kerstin/Stina/Kristina. Varifrån kom hon? Och vilka var hon dotter till?
MVH
Sofia Ingmarsson

2005-12-06, 23:54
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Med hjälp av några bouppteckningar (Bankekinds HR) kan Kerstin identifieras som syster till Peter Svensson i Övre Erikstad och Arvid Svensson, slutligen på Erikstads ägor, båda i Svinstads sn. Peter var först bonde i Asksätter, sedan i Fröslunda, sist i Övre Erikstad, allt i Svinstads sn. Föräldrarna var Sven Persson och Kerstin Arvidsdotter i Lundby, Grebo sn; Kerstin Svensdotter föddes där 11 september 1742.

2005-12-10, 19:55
Svar #2

Sofia Ingmarsson

Bo Persson (Lincopensis),
 
har Du uppgifter om Kerstins bröder Peter och Arvid? Vilka de var gifta med, barn osv? Vilka år dog de? Vet Du även när Sven Persson och Kerstin Arvidsdotter i Lundby, Grebo sn avled?
 
Tack för all hjälp!
MVH Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna