ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl August Elg, f. 5 juni 1840 i Ekeby  (läst 871 gånger)

2003-02-08, 09:52
läst 871 gånger

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Jag har fått en förfrågan från USA om anor till Karl August Elg, f. 5 juni 1840 i Ekeby, Östergötland. Gift 1867 m Maria Mathilda. Bodde i Rinna (?). Emigrerade 1891 till USA.
1892 följde döttrarna Klara Charlotta (f1875) och Augusta Wlhelmina (f 1882) efter till Chicago.
 
Övriga barn:
Adolfina (f 1868) stannade i Sverige
Matilda (f 1870) emigrerade ca 1890-92
Karl August (f 1872) stannade i Sverige
Johan Erik (f 1878) emigrerade 1903 t San Francisco

2003-07-18, 00:01
Svar #1

Utloggad Sylvia Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2003-12-01, 21:57
    • Visa profil
Lennart!  Du kanske har svaret på den fråga, som vållat mig mycket huvudbry i min forskning!
 
Karl August Johansson- Elg f 5 juni 1840 i Ekeby,Östergötland är nämligen min morfars far, som jag inte vet något om, efter hans avresa till Nordamerika 13 januari 1891.  
 
Karl August gifte sig 21 juli 1867, I Västra Skrukeby, Östergötland, med Maria Matilda Adonis f. 5 augusti 1839 i Västra Harg, Östergötland.
 
Tillsammans fick makarna följande barn; Anna Josefina f. 11 april 1868 i Mjölby, Östergötland, Hedvig /Hedda/ Matilda f. 22 juni 1870 i Mjölby, Carl August Viktor f. 28 oktober 1872 i Mjölby, Klara Charlotta f 30 juni 1875 i Mjölby, Johan Erik f. 24 mars 1878 i Rinna, Östergötland och Augusta Wilhelmina f 28 december 1882 i Rinna.  
 
Sannolikt träffades Karl August och Matilda i V.Skrukeby, där de tjänade dräng resp piga på Norrgården.Strax efter, eller i samband med giftermålet flyttade de till Mjölby, där Karl August blev torpare under Hadelöfs östergård på Eriksdals ägor. 1878 flyttade familjen till Rickelhags gård i Rinna. Karl August blev först dräng och senare rättare på gården. Senare, troligen 1886, återgick Karl August till att bli torpare och då för Madstugan under Rickelhags gård. (Denna Madstugan, tror jag, är numera hembygdsgård i Rinna)
 
13 januari 1891 övergav (enligt de knapphändiga informationer jag har) Karl August familjen i Rinna och utvandrade till Nordamerika. Han hördes därefter aldrig av.
 
Maria Matilda kunde inte (eller fick inte) bo kvar på Madstugan utan flyttade till backstugan Sillekullen, också den under Rickelhags gård. Skrivs i husförhörslängden som arbetande hustru.  Knappt ett år efter makens avresa orkade Maria Matilda inte längre. Hon avled 4 januari 1892, 52 år och några månader gammal. Dödsorsaken står inte angiven i Rinna dödbok.
 
Döttrarna Anna Josefina och Hedda Matilda flyttade 1881 resp 1886 till Blåviks församling, Östergötland. Dem har jag därefter inte följt,men Matilda reste tydligen även hon till Amerika).Carl August Viktor (min morfar) flyttade 1891 till Väderstad (Honom ber jag att få återkomma om)Klara Charlotta stannade kvar i Rinna och utvandrade 1892 till Nordamerika. Johan Erik , endast 14 år, blev dräng på Bäckestads ägor i Rinna, flyttade därefter till Gärdala och senare till Skeppsås, Östergötland. (I Skeppsås tappade jag bort honom, men har nu fått svaret!)
Yngsta barnet Augusta Wilhelmina utvandrar 1892 till Nordamerika(henne vet jag heller inget om).
 
Detta var det uppgifter jag har om Karl August och hans familj i Sverige. Vad vet Du om fortsättningen i Amerika?  Jag väntar med spänning på svar....
 
Jag har vidare uppgifter, åtminstone ett par generationer bakåt, både vad avser Karl August som Maria Matilda. Och som sagt, själv är jag barnbarn till Karl August Viktor.  
 
Vänliga hälsningar  
Sylvia Hultin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna