ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Höijer och Magdalena Holling  (läst 1566 gånger)

1999-02-21, 21:51
läst 1566 gånger

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Söker uppgifter om mönsterskrivaren, befallningemannen, frälsefogden Isak Höijer, död 1751 bodde i Ledberg socken samt hans hustru Magdalena Holling, född c:a 1679, död 1749 i Norra Lårbo, Ledberg socken, hon möjligen dotter till inspektoren på Brokind, Vårdnäs socken Carl Holling. Deras första barn föddes i Linköping 1705 och 1707, övriga i Ledberg.

1999-03-01, 22:06
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Gert!
Isak Höijers gravhäll, som säkerligen tidigare legat på golvet i Ledbergs kyrka, ligger numera i likhet med en rad andra gravhällar från 1600- och 1700-talen i kyrkans vapenhus. På hällen står att läsa som följer (med reservation för felläsning): HÄRVNDER HWILA I HERRANOM FRÄLSE INSPECTOREN [SA]LIG HERR ISAC HÖIJER  FÖDD I ARBOGA STAD D 8  IUNI 1683. GIFT I STOCKHOLM D 20(?) MA..1704 OCH DÖD PÅ LÅRBO D 29(?) MAII(?) 1751 . Han tillhör alltså Arboga-Höijrarna. I Uppsala Landsarkiv slog jag upp födelseboken för Arboga och fann följande under året 1683:  
2 juni   Johan Höijers barn ISAACK, fad. Mr Petter Alijn; [Bt o R(?)] Mårten Guldsmeds hustru.
Det var många år sedan jag gjorde exerperingen. I dag skulle jag kanske också ha kunnat tyda bokstäverna mellan faddrarnas namn. Det är förmodligen något mycket enkelt och självklart...
Jag letade självfallet också efter en Christopher; som jag kunde tänka mig var född av samma föräldrar. Det fanns nämligen indicier för att Isak skulle kunna vara bror eller annan närmare släkting till min anfader Christopher Höijer, frälsebefallningsman på Ribbingshov, Norra Vi socken i Östergötland. Dennes ursprung är nämligen, trots flera forskares ihärdiga försök att lösa gåtan, fortfarande ett mysterium. Han torde ha varit född 1674 eller 1675, och dör 1739 9/6  i Hudda, Tidersrums socken. Tre av Isaks döttrar, och två söner (Johannes) har nämligen samma namn som Christophers barn. Dessutom heter Christophers yngste son Petter, och det är namnet på Isaks yngre bror, som rest ner till Östergötland, och bosatt sig hos brodern på Lårbo, men dör där i pesten 1710/1711. I Arboga föds emellertid ingen Christopher med någon Höijer till far. De enda med namnet som stämmer någorlunda tidsmässigt, är:
1674 27 sept: Nils Christophers barn CHRISTOPHER,
1676 6 maj Hr Anders Lebstadius(?) barn CHRISTOP.
1671/72? 5 maj Erich Christophers barn CHRISTOPH
En syster till Isak Höijer har också registrerats:
1675  7 martij Johan Höijers barn KATHARINA fad. Anders Nilsson, Tomas Hindersson.
Jag har för närvarande inga uppgifter om Magdalena Holling.

1999-03-03, 21:37
Svar #2

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Tack Carl-Fredrik för uppgifterna om Isak Höijer, mycket intressant, skall försöka forska vidare på dessa uppgifter, även gravsten är intressant, får väl åka till Ledberg och fotografera av den. Detta är ju inte mina anor, utan till min morfars mors andre make Oscar Fredrik Larsson 1858-1924. Vad det angår Magdalena Holling har jag hittat ett åminnelsetryck över henne, tryckt i Linköping 1749.

1999-03-04, 17:44
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Gert!
Om du tänker åka till Ledbergs kyrka för att fotografera Isak Höijers gravsten (det kan ev. finnas en över Magdalena Holling också), följer jag gärna med. Det är nämligen flera av stenarna, som jag är intresserad av, med anknytning till den s.k. Tomta-släkten (se Carl M. Kjellbergs art. i Östergötlands Fornminnes- och Museiförenings årsbok 1916; s. 19-71 inkl. stamtavlor). Dessvärre är de flesta av dem (gravstenarna, alltså!) mycket svårlästa, p.g.a. att de är så nötta och p.g.a. att de är lite dåligt placerade i förhållande till ljuset. Men med rätt belysning (släpljus kanske), kanske man kan få ut lite mera av texten. Ett annat problem är att Ledbergs kyrka nästan alltid är stängd. Enda möjligheten att komma in brukar vara i samband med gudstjänster, eller om man vidtalar en vaktmästare. Detta borde man nog göra i god tid före.
Dessutom: om du (eller någon annan) i din (/sin) vidare Höijer-forskning stöter på namnet Christopher Höijer är jag mer än intresserad. Den som hittar hans ursprung är värd en förtjänstmedalj av renaste guld eller silver; de material hans näst yngste son Johannes (eller Johan Christopher Höijer som han senare lät kalla sig) arbetade med i sin verkstad i Norrköping.

1999-07-13, 02:13
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Personer med anknytning till denna släktkrets diskuteras under Släkter: Övriga släkter: HÖIJER

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna