ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Henriksson (Lustig), f. Ö-götland ca 1764  (läst 597 gånger)

1999-03-13, 19:12
läst 597 gånger

Claes Bernes

Isak Henriksson Lustig antogs 1789 som volontär vid flottan i Karlskrona. Rullorna uppger att han kom från Östergötland, och enligt den uppgift som lämnas om åldern bör han ha varit född omkring 1764. Tillnamnet Lustig tog han förmodligen i samband med värvningen. Hans förnamn är dock så ovanligt att det borde vara möjligt att spåra honom även under namnet Isak Henriksson, trots den något ospecifika uppgiften om varifrån han kom. Jag har själv utan framgång sökt honom i samtliga Östgötaförsamlingar längs kusten. Är det månne någon som hittat en Isak Henriksson längre in i Östergötland?

1999-03-13, 21:54
Svar #1

Eddie Bjärrenholt

Varför inte prova med Finspång
och församlingar däromkring.
 
Han kan med tanke på namnen vara vallonättling.

1999-06-07, 22:37
Svar #2

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Jag har gått igenom det material som jag har tillgängligt angående en soldat Lars Lustig som finns i Vårdnäs socken i början av 1700-talet. Kanske har han något samband med din ”gubbe”. Jag har funnit följande uppgifter:
 
GMR 1715: Första livgrenadjärregementet, Kinds kompani (nr 6), Kinda hd, Vårdnäs sn, soldaten för Egbynäs nr 83, Lars Andersson Lustig, antagen 1710, född i Östergötland, 25 år gl., gift. Han finns i GMR t.o.m. 1728, sedan har jag en lucka, och 1735 finns han inte med. Han sägs ha blivit antagen 1710, men vid GM den 19 och 20 augusti 1710 var posten ännu vakant efter den tidigare soldaten som rapporterats saknad den 9 mars 1710.
 
Lars Lustig finns i mtl 1711-34. Han bodde i torpet Björkeberg under Egbynäs. I mtl 1712 och 1714 betecknades hans hustru som ”utfattig”. Han var i mtl 1711 ”ogift”, och i mtl 1712 ”gift”, men vigdes inte i Vårdnäs 1710-12. I mtl 1717 betecknas soldaten Lars som änkling. Hustrun dog i Norge 1716 (se nedan). Han gifte sig för andra gången den 19/5 1717 i Vårdnäs med Karin Månsdotter.  
 
I Kinda härads dombok, sommartinget 13/6 1717, §35, berättas om Lars' oäkta barn:
Soldaten Lars Andersson Lustig från Egbynäs i torpet Björkeberg på Egbynäs' ägor, som just gift sig med Karin Månsdotter söndag 14 dagar sedan, och vars förra hustru dog i Norge i fjol, åtalas för lägersmål med hustru Margeta Larsdotter i Kohagen, som nu är havande. Margetas man blev utkommenderad år 1700 och var ryttare för Södra Fjälla under Vifolka kompani och hette Per Olsson Knagg. Ryttaren Nils i Rosendal på Älgbosätters ägor var med när mannen begrovs i fiendeland.
 
Eftersom hustru Margetas barn inte finns i dopboken, kan det hända att det dog vid födseln. Annars kan hon ju ha flyttat och fött barnet någon annanstans.
 
Jag har efter snabbkoll hittat följande barn till Lars Lustig och hans bägge hustrur i Vårdnäs:  
Maria, född 12 februari 1712
Olof, född 26 februari 1718
Kerstin, född 28 augusti 1720
Måns, född 13 augusti 1723
Jöns, född 10 februari 1726  
 
En av faddrarna till Måns var hustru Kirstin Jönsdotter i Rössla i Tjärstad, så i den socknen kanske det finns något att hämta.  
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna