ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ida Maria Pettersson  (läst 993 gånger)

1999-08-07, 00:36
läst 993 gånger

Bernt Bergkvist

Flyttar detta fortsatta inlägg hit, från Norrköping
 
Har gått igenom Hällestads böcker efter Camillas tips, men där fanns hon inte! Gav mig då den på att hitta henne, så jag gick igenom ett 25-tal socknar i Norra Östergötland, men ingenstans fanns hon. Jag måste ju trots allt utgå ifrån att åtminstone hennes namn och hennes födelsedata är korrekta, annars finns det något hundratal Ida Maria att följa upp, plus ett antal människor som är födda denna dag, men som heter något annat.  
 
Under alla omständigheter har min mormors mor näppeligen farit med sanning inför prästen, och hon kan säkert ha haft sina skäl till det. Om man saknas i folkbokföringen, om man har bott mitt i de allra värsta arbetarkvarteren i Norrköping strax efter sekelskiftet, och har fyra barn med okänd fader under loppet av 4 år så kan jag utan att fantisera allt för mycket tänka mig vilken sorts verksamhet hon sysslat med. Det gör mig dock lite nyfiken, varför ljuger man för prästen, varför håller man sig undan? Eller visste hon inte bättre? Var Sverige runt sekelskiftet inte så pass modernt att man visste vart man kom ifrån, och var man var född?
 
En person föreslog att hon kanske tillhörde någon form av resandesläkt, och att hennes födsel kanske inte ens blev kyrkobokförd. Det var visst lite si och så med den saken, de gillade inte prästerna som representerade myndigheterna, prästerna gillade inte dem och deras levnadssätt, och de for mellan församlingarna så att ingen egentligen visste vad som skulle föras upp var. Finns det någon som forskat på resandesläkter i trakterna kring Norrköping 20 år före och efter sekelskiftet så är ni välkomna med synpunkter.
 
Jag skall försöka ge mig på St Olai församling och se vad som finns där, trots allt har hon ju fått minst tre barn där som finns antecknade i deras födelsebok, och kanske går det att få upp något spår i form av annan födelseort, annat datum, eller kanske rent av ett annat namn på henne, som kan kasta ljus över det hela. Dessutom får jag väl försöka sätta mig ned och lusläsa allehanda längder och böcker för denna tid och försöka få upp ett spår av henne. Någon som på rak arm kan säga om det fanns faderskapsmål på den här tiden? Så vitt jag vet var lagen som förbjöd oäkta barn sedan länge avskaffad, men fanns det måhända någon myndighet motsvarande våra sociala myndigheter som förde anteckningar? Jag har förstått att min mormor och en syster till henne blev bortauktionerade i samband med att de flyttar från Kila, någon som vet vart sådana arkiv för denna tidsperiod kan finnas?  
 
Japp, jag är lite desperat nu, det finns inte så mycket mer att rota i, i alla fall inte sådant som man vet vad det är.  Är det någon som hittar henne av en slump, så kommer jag att vara er evigt tacksamma!
 
För övrigt är min släkt internetifierad på home.swipnet.se/swetrot
 
Bernt

1999-08-07, 18:07
Svar #1

Camilla Eriksson

Hej Bernt!
 
Jag undrar framför allt varför i hela fridens namn hon flyttade direkt in på fattighuset vid flytten till Kila. Givetvis inser jag att hon rimligen hade svårt att försörja sina fyra utomäktenskapliga barn, men vanligen fick väl personer som kunde ligga socknen till last inte flytta dit - eller minns jag fel? Det faktum att hon vid flytten till Kila dels direkt ligger socknen till last och dels enligt notering i församlingsboken inte har varit skriven någonstans under ett antal år, gör att jag tror att hon bott i socknen före Norrköpingsvistelsen, och alltså flyttat därifrån ca 1905/06. Mitt tips blir därför att du går igenom Kilas församlingsbok för tiden ifråga.  
 
Lycka till!
Camilla

1999-08-07, 20:23
Svar #2

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Vill bara meddela att om barnen är födda på Norrköpings BB (vilket ju inte alla var) så finns även dessa böcker på mikrokort. Uppgifter om föräldrarnas födelsedatum (ej plats) finns med, dock bara moderns vid utomäktenskapliga barn. Även uppgift om till vilken församling födelsen har rapporterats.

2008-03-10, 00:15
Svar #3

Bernt Bergkvist

Denna kvinna, min mormors mor, gäckar mig fortfarande, så jag väcker upp denna mycket gamla tråd och ser om alla nya register och CD-skivor inte kan komma fram till en lösning.
 
Vi börjar bakifrån:
 
Enligt Sveriges Dödbok så dog hon den 12/12-1947 i Trosa Landsförsamling (D). Där är hon angiven till att vara född 1882-12-27 i Hällestad (E), precis som i alla andra källor. Hon var gift där sedan 1930-06-23 och står som Larsson, född Pettersson.
 
Genom tidigare hjälp jag fått vet jag att hon flyttade till Trosa Landsförsamling från Kila (D) 1922 tillsammans med sin yngsta dotter Elsa. Hennes tre andra barn hade tidigare skingrats sedan hon kom till Kila (D) från Norrköping St Olai (E) 1913.
 
Det var problem när hon dök upp i Kila och hamnade på fattighuset. I anteckningarna står det Saknar intyg om frejd och äktenskapsledighet för tiden 15 Nov 1905 - 12 Nov 1913, då hon ej varit skriven någonstädes.
 
Hon finns dock vid tre tillfällen omnämnd i födelseböckerna för Norrköpings St Olai (E):
- 1909-05-03 då hon födde sonen Karl Erik Vilhelm
- 1911-05-25 då hon födde dottern Maj-Lis
- 1912-07-21 då hon födde dottern Stina Maria
 
Överallt står det att hon är född 1882-12-27 i Hällestad.  
 
I Hällestads födelsebok finns dock ingen Ida Maria född 1882. Det finns i Östergötland och Sörmland sex stycken Ida Maria födda 1882 på skivan Sveriges Befolkning 1890, men ingen av dem är den jag söker har det visat sig. Det finns ytterkligare en inflyttad till Ida Maria född 1882, som bor där 1890, men det är inte hon heller. Samma resultat med Sveriges befolkning 1900.
 
Det finns några Ida Maria födda i Hällestad senare på 1880-talet, men en koll har visat att det är inte dem heller.
 
Så, vem är hon?
 
Var det möjligt att hitta på en identitet på den här tiden?
Fanns det människor som inte folkbokfördes?
Kan hon vara en återvänd emigrant?
 
Jag har satt mig med den här nöten många gånger, vridit och vänt, sökt och letat, men det är och förblir ett mysterium. Kan någon kasta ljus över frågan?

2008-03-10, 00:24
Svar #4

Utloggad Kristina Numa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 14:41
    • Visa profil
Hej Bernt.
Då kanske du sett detta redan?
Från CD:n Sveriges befolkning 1900
Post 4279148
 
Petersson, Ida Maria
Piga
 
f. 1882 i Hällestad (Östergötlands län, Östergötland)
 
Flicka, ensam i familjen
 
Qv. Oxen 8
Norrköpings Borg (Östergötlands län, Östergötland)
 
Födelseort i källan: Hällestad Östergötlands län
 
Vänligen
Kristina

2008-03-10, 01:28
Svar #5

Utloggad Kristina Numa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 14:41
    • Visa profil
Hej igen Bernt.
Då jag har ett abonnemang på SVAR gick jag in i Födelseboken för Hällestad (1873-1894)
Pag sid 153
Den 29 Juli 1882 föds en Ida Maria. Oäkta.
Modern heter Maja Lotta Pehrsdotter.
Du hittar dem i Hfl AI:39 sid 143.
Där finns även Maja Lottas far som heter Peter Pehrsson.
 
Vänligen  
Kristina

2008-03-10, 20:43
Svar #6

Bernt Bergkvist

Hej Kristina!
 
Det där ser lovande ut. Jag har tidigare tittat på denna Ida Maria, och avfärdat henne som död i späd ålder eftersom jag alltid uppfattat henne som oäkta dotter till den Maja Lotta som gifter sig med sonen i hushållet. Och eftersom Ida Maria sedan inte finns den familjen, och inte i Sv. Bef 1890, så strök jag henne som död.  
 
Men, så är det naturligtvis inte såg jag nu, utan det finns ju en dotter Maja Lotta som fick Ida Maria.  
 
Jag har följt henne framåt. Maja Lotta Persdotter flyttar till fattighuset, men gifter sig med en statdräng 1884. Varje år, med ett undantag, har de bytt socken efterhand som de flyttat runt, och det går bra att följa dem fram till 1889. Då skall de enligt en utflyttningslängd ha flyttat till Ö. Eneby (E), men där dök de inte upp. Det kan vara en anledning till att de saknas i folkräkningen 1890.
 
Ida Maria har jag hittat tidigare på Sv Bef 1900, men inte hittat henne i husförhörslängden. Men, idag fick jag syn på notisen att Borgs Villstad för år 1900 står införd i HFL 1883-1887 längst bak. (Någon nitisk präst tyckte väl att det var synd att låta så många oskrivna sidor gå till spillo). Där har jag hittat henne med födelsedatumet 1882-07-29, så det är utan tvekan samma person.  
 
Nu återstår att knyta ihop henne till den Ida Maria född 1882-12-29 som får fyra oäkta barn under några år runt 1910, men jag är ganska säker på att det här kan vara rätt.
 
Jag är skyldig dig ett stort tack för din insats.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

2014-03-19, 16:16
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Augustsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2018-09-12, 15:28
    • Visa profil
Hej
Är det någon som vet något om en Ida Apelqvist, som emigrerade till USA 24/10-1881 från Wånga Prästgård.
Jag tror hon gifter sig i USA med John Johnson men är inte säker. Jag har försökt hitta dom via Ancestrys databaser men har gått bet.
Tacksam för ev hjälp.
 
MVH Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna