Forum > Holm och Werner -en bildhuggardynasti på 1600-talet

Holm och Werner -en bildhuggardynasti på 1600-talet

<< < (5/5)

Staffan Bengtsson:
I Hultalycke i Urshult (G) förekommer en Mäster Carl (Månsson) Wernick f 1711 d 1787. Kan han ha någon anknytning till ovannämnda släkt? Han var gift med en något äldre kvinna, Catharina Jonsdotter f 1693 d 1762. De förefaller inte ha gift sig i Urshult.

Staffan Bengtsson:
I början av denna diskussion omnämns bildhuggarbröderna Erik och Petter Bengtsson Holm. Är senare led av denna släkt utredda och publicerade?
 
Jag söker nämligen efter ursprunget för Sigrid Holm f ca 1708 d 1791 på Helgö i Öjaby (G).  
Hon var gift med alunbruksdirektören Johan Hamnell, bosatt i Öjaby, som i sin tur var son till lantmätaren Petter Hamnell och Catharina Sophia Flint (d t överstelöjtnant Johan Flint som diskuterats på annan plats i Anbytarforum).  
 
Släktnamnet Holm är förstås inte särskilt ovanligt, men med tanke på att det är samma landskap, personer av högre samhällsklasser och ganska tidigt kanske det kan finnas viss sannolikhet till någon anknytning?

Henrik Mosén:
Hej Staffan!
 
Jag kan bara säga att jag känner inte igen någon Sigrid Holm - men det är ju inte omöjligt att någon av t ex Petter Holms söner har en dotter Sigrid - han hade åtm en son Johan Holm som var hantlangare i artilleriet i Jönköping 1699 och en son Bengt som 1699 var skräddardräng i Norrköping (född o 1684). Jag skulle dock satsa på någon annan Holm om jag skulle spela på saken ifråga.
 
Mvh, Henrik

Magnus Samuelsson:
Angående Johan Werner så finns det en artikel om honom i Smålands allehanda (SmA)19/6 1954.
Artiklen skriven av Överstelöjtnanten Axel Mollstadius.
Kopia har jag.
magnus.samuelsson@mbox301.swipnet.se

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion