ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Godberg i Godegård 1700-tal.  (läst 1803 gånger)

2001-01-04, 22:45
läst 1803 gånger

Utloggad Erik Ploetz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2011-11-13, 16:39
    • Visa profil
Under en stor del av 1700-talet levde ett antal personer med namnet Godberg i Godegård. Jag har lyckats att någorlunda pussla ihop dessa i ett släktträd. Problemet är att länken mellan Godegård och tre personer Godberg som levde i Kolbäck omkring sekelskiftet 1800 saknas trots att de uppges vara födda i Godegård.  
Personerna det gäller är:
Catarina Godberg f.1769
Peter Godberg f.1775
Anna Stina Godberg f.1779
Ev. finns också koppling till orten Gunnilbo kring sekelskiftet 1700.
Finns någon som forskar om detta är jag tacksam för hjälp med uppgifter.

2006-05-08, 15:51
Svar #1

J. Forsberg

Hej
 
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde lägga ut ditt släktträd över Godberg från Godegård här i tråden.
 
Jag har en släktgren med Anna Greta Godberg f 1761 i Kristberg och död 1833 i Godegård (troligen i By) och hennes far mjölnaren Nils Godberg (född ??). Hur passar de in i ditt släkttäd?

2006-05-08, 17:57
Svar #2

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej
Jag har en uppgift om Anna Greta Godberg, men enligt den skulle hon vara född 1764, boende i By. Jag är intresserad av fler uppgifter om henne och hennes släkt. Om det är samma återfinns hon i min mormors släkt, vilken kommer från Hindstorp, Godegård.
Mvh
Alf Sjölin

2006-05-09, 14:52
Svar #3

J. Forsberg

Hej Alf!
 
Du kan ha rätt. AI:7 Godegård sidan 700, By (1816-27) är min källa för födelseåret 1761. Men i gammal handstil kan en 1:a med krok där uppe bli en fyra eller tvärtom... Har du möjlighet att granska orginalkällan så vore det toppen.  
 
Kristberg ligger som jag har förstått det i By, Godegård. Stämmer det?
 
Att hon var boende i By överensstämmer med mina uppgifter.  
 
Vilka uppgifter har du kring Nils Godberg?

2006-05-09, 20:17
Svar #4

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Om Anna Goldberg
Tyvärr har jag inte möjlighet att granska den uppgiften. Det är många år sedan jag fann den. Dessvärre har jag ingen anteckning om var. Allt jag vet är vad jag angivit ovan.
Mvh
Alf

2006-05-09, 21:44
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till J Forsberg och Alf Sjölin: Hej! Jag har ju tidigare skrivit om Anna Greta Godberg under Godegård där jag hjälpt J Forsberg med en del forskning...Det rör sig inte om någon felläsning från min sida när det gäller födelseuppgiften i hfl och dödsbok, däremot förekommer det ju ofta felaktiga uppgifter i särskilt husförhörslängderna. I hfl AI:7 By (är en gård!), Godegård, s 700 står Anna Greta Godberg som född 1761-10-17 i Kristberg (OBS! Kristberg är en egen socken som gränsar till Tjällmo och Brunneby bl a. Har alltså ingenting med Godegård att göra....). I dödsboken för 1833-06-10 Godegård s 698 står det när Anna Greta Godberg dör att hon är född 1761 i Kristberg....troligen har väl prästen skrivit av det står kanske felaktigt står i hfl. Detta är ju inte alls ovanligt att det kan skilja flera år på födelseuppgifterna, det lär man sig när man har forskat i några år...Om ni så önskar kan jag kontrollera dessa uppgifter i födelseboken för Kristberg och återkomma med rätt uppgifter. När jag hjälpte dig med forskning i Godegård, J Forsberg räckte inte tiden till att kontrollera även dessa uppgifter. Kom ihåg att man kan aldrig lita på uppgifter som sägs komma från en husförhörslängd, utan man måste själv kontrollera detta i födelseboken! Den däremot är väl till största delen tillförlitlig...
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-16, 08:51
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till J Forsberg: Kristberg C:4 s 511 *1761-10-17 (dp 18/10) Gretha - Nils Peterssons och hust Brita Zachrisdotters barn i Koppetorpet. Vitt: Lars Axberg, Lars Olofsson i Qvarns...., Johan Jonsson i Kulla, h Carin i Storberg, h Anna Hansdotter Qvarns..., p Sara Larsdotter i Kulla.
 
AI:1 Kristberg s 34 (1762-64) Koppetorp
Nils 46
Brita 35
Stina 7
Maja 3
Gretha 1
g = gossen .....18
g. Abraham ...
g. Nils 10
 
Mycket bristfälligt husförhör, men med hjälp av detta hittade jag några syskon också.
 
C:4 Kristberg s 488 *1755-12-20 (dp 26/12) Stina Catharina - Nils Peterssons och h Brita Zachrisdotters barn i Carlsby.  
 
C:4 Kristberg s 499 *1759-02-26 (dp 2/3) Anna Maja - Sockenmannen Nils Pärssons och h Brita Zachrisdotters barn i Koppetorp.
 
Som du kanske minns skrev jag under Godegård texten ur db gällande Anna Gretha Godberg, 1833-06-10: ...född 1761 i Kristberg af mjölnaren Nils Godberg och dess hust Brita Zachrisdotter...
 
C:3 Godegård Vigsel: 1785-10-02 vigdes nämndeman Johan Persson i By och pig Anna Greta Godberg på Godegårds herrgård.
 
Du kan nog känna dig säker nu på att uppgifterna som fanns i hfl inte var felskrivna eller fellästa...Uppgiften här ovan att hon ska vara född 1764 i Kristberg måste vara felaktig. Har tittat detta år i Kristbergs födelsebok utan att finna någon Anna Greta/Greta född då.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-01-01, 22:02
Svar #7

Utloggad Curt Axberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-01-16, 20:06
    • Visa profil
Jag ser i inlägg av Bmw att både namnet Godberg och Axberg förekommer vid samma dop i Kristberg. I Godegård förekommer både Axberg och Godberg i samma familj på gården Axhulta HF Godegård 1871-75. Möjligen har närheten till Axhultasjön givit gården dess namn Axhult och de boende både namnet Axberg och Godberg. På platsen finns även Axsjön och Axsjö backar, Axsjö göl m m. Tydligen finns kopplingar ännu längre tillbaka i tiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna