ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekman, Teodor Svante, f 1851  (läst 791 gånger)

2003-05-21, 16:32
läst 791 gånger

Daniel Ekman

Jag är fullkomligen nybörjare med släktforskning, men har blivit lite intresserad att ta reda på mer om min släkt.  
 
Just nu söker jag information om min morfars farfar (Teodor) Svante Ekman och hans ursprung. Jag vet att han var född någonstans i Östergötland (troligen Norrköping) 22/11 1851, och att han dog i Risinge 24/3 1920. Han var kyrkoherde i Risinge församling från 190? till sin död. Tidigare hade han bl a varit kyrkoherde i Adelövs kyrka i Småland.  
Han gifte sig i Örebro 14/9 med Märta Sofia Antonia Sparre, f 14/11 1869 i Vedevåg. Tillsammans fick de flera barn (tror det var 7 stycken, men är inte helt säker).
 
Lite kuriosa: i Risinge hade han författarinnan Moa Martinsson anställd som barnflicka...
 
Det är ungefär så mycket jag vet, men jag skulle veta mer om Svante Ekman, t ex hans föräldrar, syskon etc. Kanske är det någon här som vet något om honom, eftersom han fick fler barn så kanske det är någon därute som är släkt med mig och som har forskat i det hela.

2003-05-21, 16:39
Svar #1

Daniel Ekman

Förresten: Jag ber 1000 gånger om ursäkt. Jag råkade bryta mot en diskussionsregel här.  
Jag skickade samma inlägg först i Socken: Risinge, men insåg att den kanske mer hörde hemma under Efterlysning. Förlåt!

2003-05-21, 18:54
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Daniel!