ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekman, Teodor Svante, f 1851  (läst 791 gånger)

2003-05-21, 16:32
läst 791 gånger

Daniel Ekman

Jag är fullkomligen nybörjare med släktforskning, men har blivit lite intresserad att ta reda på mer om min släkt.  
 
Just nu söker jag information om min morfars farfar (Teodor) Svante Ekman och hans ursprung. Jag vet att han var född någonstans i Östergötland (troligen Norrköping) 22/11 1851, och att han dog i Risinge 24/3 1920. Han var kyrkoherde i Risinge församling från 190? till sin död. Tidigare hade han bl a varit kyrkoherde i Adelövs kyrka i Småland.  
Han gifte sig i Örebro 14/9 med Märta Sofia Antonia Sparre, f 14/11 1869 i Vedevåg. Tillsammans fick de flera barn (tror det var 7 stycken, men är inte helt säker).
 
Lite kuriosa: i Risinge hade han författarinnan Moa Martinsson anställd som barnflicka...
 
Det är ungefär så mycket jag vet, men jag skulle veta mer om Svante Ekman, t ex hans föräldrar, syskon etc. Kanske är det någon här som vet något om honom, eftersom han fick fler barn så kanske det är någon därute som är släkt med mig och som har forskat i det hela.

2003-05-21, 16:39
Svar #1

Daniel Ekman

Förresten: Jag ber 1000 gånger om ursäkt. Jag råkade bryta mot en diskussionsregel här.  
Jag skickade samma inlägg först i Socken: Risinge, men insåg att den kanske mer hörde hemma under Efterlysning. Förlåt!

2003-05-21, 18:54
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Ok, då svarar jag här på frågan. Eftersom Theodor Svante Ekman var präst i Risinge vid 1900-talets början, finns han upptagen i Linköpings stifts herdaminne (Westerlund & Setterdahl, del 3, 1919, sid 683). Enligt detta var han född i Norrköping, S:t Olai, 22/1 1851 av kakelugnsmakaren Carl Ludvig Ekman och Anna Helena Peterson. Risinge tillträdde han 1904. Han var gift 16/9 1879 med Sigrid Hedvig Elisabeth Egnell (1854-80) och 14/9 1889 med Märta Sofia Antonia Axelsdotter Sparre (1864-). 9 barn i andra giftet nämns.
 
Herdaminnet finns bl.a. på större bibliotek.
 
mvh Lennart

2003-05-21, 23:13
Svar #3

Daniel Ekman

Tack så jättemycket Lennart!!
 
Nu kan jag gå vidare i forskningen, det känns som en bra start att forska vidare på. Min morfar och hans far har gjort ordentlig forskning på Sparre-sidan av släkten, men den Ekmanska sidan är mig veterligen outforskad.
 
Jag försökte hitta själv var Svante Ekman var född genom kyrkoböckerna men den enda jag kom åt i det här läget var från hans andra giftemål och där var hans födelseort oläslig.
 
Återigen tusen tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna