ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Kastengren mf familj, född 1771 i Hånger Källstad  (läst 945 gånger)

2002-03-05, 10:43
läst 945 gånger

Jennie Kastengren

Söker efter Carl Kastengren m familj (hustru Maria/Maja Johansdotter och två döttrar).  
 
Carl Kastengren tog över rusthållet Hånger efter faderns död 1798. Men efter ett par år (tyder det som 1810) händer det något som gör att den yngre brodern Gustaf Kastengren tar över rusthållet och Carl Kastengren m familj försvinner. Jag tolkar husförhörslängden (Källstad AI:1)som att de flyttar, men det är svårläst tycker jag. Min tolkning är att de har flyttat till Rogslösa men jag hittar dem inte där någonstans. Så därför undrar jag om det är någon här som har stött på dem.

2002-03-05, 12:54
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Jennie
 
Jag har inget att bidra med då det gäller familjens vidare öden eller dess ursprung. Men eftersom jag håller på att klartlägga namnet Casten/Kasten så blir jag nyfiken på om du vet varifrån Carl och hans förfäder kom och hur namnet uppstod? Var Carl först med att använda Kastengren som efternamn eller finns det flera generationer före honom som bar namnet?

2002-03-05, 15:57
Svar #2

Jennie Kastengren

Hej Hans!
 
Det var Carls farfars far som tog namnet Kastengren efter gården Kasta (sitt föräldrahem) i Örberga socken i Östergötland. Denne Lars Kastengren föddes 1667 och dog 1737.  
 
Man kan bl a läsa om släkten i Svenska Ättartal 14:e årgången fr 1908.  
 
Jag är gift med en ättling till Carl Kastengrens bror Johan Kastengren född 1787 i Hånger Källstad.

2002-03-06, 02:02
Svar #3

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Jennie. Jag kan nog med dina uppgifter som bas skriva av Carl och Kastengrenarna från Castensläkten. Men tack i alla fall för uppgifterna och lycka till i jakten på Carl och hans familj.

2003-10-05, 23:36
Svar #4

Utloggad Barbara Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 23:21
    • Visa profil
Mer info om namnet Casten? Några USA-emigranter bland dem? Mvh Barbara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna