ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Pehr Bråttom Rönö  (läst 1047 gånger)

2003-01-07, 16:08
läst 1047 gånger

Utloggad Gunnar Antoni

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 17:59
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om någon känner till en båtsman Pehr Bråttom (ca. 1741-1804 5/8) och Lena Bråttom f. Johansdotter 20/3 1751-1821 6/8). Pehr föddes ca. 1741 i vad husförhörslängder uppger som Östra Ny. Han återfinns dock inte där. De bodde på bråttomtorpet i Rönö socken Östergötland. En som till dem Petter (Peter) Borre blev lifgrenadjär.
 
mvh
 
Gunnar Antoni

2006-03-26, 16:58
Svar #1

Paul Rune

Gävle 2006-03-26
 
Bäste Gunnar Antoni!
 
Min morfars farfar hette Petter Borre och var livgrenadjär. Hans far skall ha hetat Petter Bråttom och är rimligen identisk med Din anfader.
Jag kände inte till någonting om honom tidigare och tackar för namnet på hans hustru.
 
Om Petter Borre har min morfar, Conrad Pettersson, född 1856, berättat ett barndomsminne, antingen han nu hört det omtalas eller - som min mor trodde - själv har bevittnat det. När hans farfar livgrenadjären begrovs sköt man med gevär över hans öppna grav.
 
Petter Borres hustru hette Anna Cajsa Johansdotter. De gifte sig i Mogata kyrka den 22 september 1821.En son till dem hette Per Johan Pettersson, 1825-1909, och var gårdsegare, lykttändare och möjligen badmästare i Söderköping. Hans äldste son, min morfar, fick en dotter, Ingegerd,1903-1968. Hon tog sig en tid som ung flicka efternamnet Borre, gifte sig till namnet Rune i sitt första äktenskap och namnet Stadener i sitt andra.
 
Råkar Du veta mer om Pehr Bråttom i dag än du gjorde år 2003, undrar med vänlig hälsning
 
Paul Rune
 
Ormbärsvägen 19
806 36 Gävle
 
026 - 12 10 68
 
paul.rune@comhem.se

2006-04-08, 11:38
Svar #2

Utloggad Gunnar Antoni

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 17:59
    • Visa profil
Hej Paul
Ditt efternamn klingar bekant och du finns faktiskt nämnd i den släktkrönika som jag i all anspråkslöshet skriver om Antoni och Borre släkterna. Författarinnan Ingegerd Rune sedemera Stadener finns även hon omnämnd. Om du vill kan jag skicka en CD med Borre delen till dig. En av bröderna till Conrad Pettersson eller någon av deras söner var fotograf. Har du några bilder från Borre ättlingar? De jag har finns med i krönikan och fler finns hos andra Borre ättlingar. Kanske du kan komplettera med ytterligare kuriositeter kring våra gemensamma anor.
Per Bråttoms föräldrar har jag hittat via Mari-Ann Olsson som har bra koll på vilka som är födda i Östra Ny.
 
Måns Månsson och Brita Persdotter
Drängen Måns och pigan Brita gifte sig 4/10 1734 i Östra Ny, Rönö, båda bördiga från Höckerstad. De bosatte sig i Bryggarstugan som torpare och fick 4 barn i detta hem.
Per f. 30/10 1735 död 19/11 samma år.
Maria f. 18/4 1737 död 7/4 1786 i Skönberga
Kierstin f. 21/4 1740
Per Bråttom f. 12/8 1741.
 
Per är även känd under namnet Friberg under sin period som båtmansreserv. Namnet Bråttom erhöll han 1763 som ordinarie båtsmann på bråttomtorpet.  
 
Vänliga Hälsningar
 
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna