ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandt, Johansson Olof  (läst 1267 gånger)

2003-10-18, 00:15
läst 1267 gånger

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag efterlyser Olof Johansson Brandt född ca 1698, död 20 mars 1779 i Flistad fg. Han var fältväbel och fick fänriks avsked. Han gifte sig med Anna Christin Holm?r och fick minst fem barn Jacob, Isac, Abraham, Anna Helena, Christina.  
 
Familjen flyttade från Svinstad till Motala för att hamna i Flistad. Olof undertecknade där sockenstämmoprotokoll och var tydligen aktiv efter sin pensionering. Jag skulle vilja veta var Olof är född.  
 
Alla spår efter någon Brandt som kan ge en ledtråd tas tacksamt emot.
 
Mvh Bo

2003-10-18, 19:46
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Bo!
 
På Västerby säteri i Vårdnäs socken fanns på  
1780-talet en arrendator och direktör Isac Olof  
Brandt med familj. Hustrun hette Ulrica  
Garman. De finns med i mantalslängderna  
1783-85, men förekommer som faddrar redan  
1780 (mtl 1777-82 saknas). Dottern Maria  
Charlotta föddes 1782 i Vårdnäs och dog  
1785, och en dotter Ulrica, 6 år, finns med i  
husförhörslängden och bör vara född cirka  
1776. Direktör Brandt anges cirka 1782 vara  
53 år gammal och hustrun 34 år, så  
säkerligen har det funnits en första hustru.  
Inga uppgifter finns i husförhörslängd och  
flyttlängd om var de kom ifrån eller vart de  
flyttade.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2003-10-20, 12:25
Svar #2

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Tack så mycket Maud!
 
Jag känner till denne Isac. Han är son till min Olof som jag efterlyser. Däremot visste jag inte om dottern Maria Charlotta och familjens bosättning i Vårdnäs. Isac och Ulrika dog i Landeryd sn 1795 med endast några dagars skillnad. Dottern Ulrika blev föräldralös 20 år gammal!
 
Isacs bror Abraham flyttade på 1770-talet till Umeå och det lär vara hans ättlingar som startade Västerbotten-kuriren.
 
Mina ana Isacs bror Johan Jacob dog redan 1762 37 år gammal men efterlämnade en dotter Anna Stina Jocobsdotter Brandt. Hon gifte sig med Anders Olofsson i Vinnerstad och namnet Brandt dog ut i min släkt.
 
Det finns, enl ÖGF-lövet 35, en Johan August Brandt f ca 1704, d 1762 i Vist sn. Han var trädgårdsmästare på Sturefors, bosatt i Folltorp. Hans dotter Anna Sofia Brandt är född där 11/12 1749 och dog i Svinstad sn 1/5 1837.  
 
Framför allt Johan August är intressant. Dels kan han vara bror till min Olof, dels är både Vist och Svinstad orter för min släkt. Känner du till eller är det någon som känner till dessa personer?
 
Mvh Bo

2003-10-25, 21:48
Svar #3

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Bo!
 
Nej, jag känner inte till Johan August Brandt  
och hans ättlingar. Tog däremot en titt på det  
material jag har om Vårdnäs och hittade ett  
par Brandt till, som kanske hör till samma  
släkt:
 
1725 nämner mantalslängden lakejen Swen  
Brantt på Brokind.
1741 förekom en jungfru Inga St. Brant på  
Västerby som dopvittne, och 1742 en jungfru  
Inga A. Brandt på Västerby, också som  
dopvittne. Det är troligen samma unga dam -  
det senare är förmodligen en felskrivning.
 
Båda de nämnda personerna tillhör ju den  
samhällsklass som kan tänkas vara länkad  
till en direktör.
 
Tyvärr har jag inga fler uppgifter om dem.
 
Med vänlig hälsning,
Maud
mlind

2003-10-26, 08:27
Svar #4

Utloggad Karl Wilhelmsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2014-05-12, 11:01
    • Visa profil
Hej Bo och Maud.
 
Jag har träffat på i min forskning åt en god vän
Anna Cajsa Brandt. Hon dog 29/12 1766 i Tannefors S:t Lars, 36 år gammal. Alltså född c:a 1730. Hon var gift med Anders Lötbom (troligen mjölnare) i Tannefors.
Hon skulle kunna vara född i Vist.
Anders och hon fick c:a 7 barn.
 
Hälsningar
Karl Wilhelmsson

2003-10-26, 09:04
Svar #5

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Bo!
Jag forskar en hel del på Säby-trakten i Småland, med utvikningar in i Östergötland där ju du också rör dig. Längs vägens gång har jag träffat på en Brandt, PETTER LARSSON BRANDT. Inte i min egna anor (ännu), men kanske i dina. Annars får du ännu en pusselbit att pröva.
  Petter Larsson Brandt är född 1759 23/1 i Skeda (E). Gifte sig 1789 27/3 i Skeda (E) (på Marias födelsedag) med Maria Nilsdotter, f. 1758 27/3 i Tostås, Säby (F). Paret bosatte sig i Skankerstad Skeda (E), där de fick minst 4 barn, samtliga födda i Skankerstad.
Lars 10 september 1790, Nils (Niclas) 5 september 1792, Anders 6 oktober 1795 och Anna-Stina 19 juli 1799.
Kanske betydelselös information för dig - kanske inte. Lycka till i ditt sökande efter Olof Johansson Brandt, som ju har väsentligt fler år på nacken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna