ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beyell, Henr W, brukspatron  (läst 821 gånger)

2005-10-25, 13:57
läst 821 gånger

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Någon som vet något om denne? Enl Klara församlings i Stockholm vigselbok var han grationist (tillsammans med klockare Kopparqvist) för ett brudpar där vare sig brud eller brudgum hörde hemma i Stockholm. Vigseln skedde i Klara kyrka i Stockholm 1785. Jag vill egentligen veta brudens födelseförsamling, eftersom hon i alla hfl (och dödboken) uppges vara född i Östergötland 1758. Brudens namn är Beata Elisabeth Engdahl. Jag misstänker att hon kan vara född i något östgötskt bruk, frågan är bara vilket. Därför undrar jag om denne brukspatron, var han patron på något östgötskt bruk? Namnet är aningen svårläst i ovannämnda vigselbok, men detta är nog det troligaste. Har även funderat på om han kanske hette Bexell. Detta förkastades dock av flera experter som tittat i kyrkboken. Stavningen kan ju även vara felaktig. Det finns ju ett franskt (?) namn Beyel, skulle kunna vara detta. Tacksam för alla uppslag.

2007-02-16, 02:02
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Aktualiserar på nytt denna fråga. Jag har tittat i Anton Ridderstads verk om Östergötland, men där finns tyvärr inga personregister och heller inga bruksregister, så det går inte att hitta någon person utan att plöja igenom hela verket (fyra delar). Har även sökt i Jernkontorets arkiv, men det gav intet. Återstår alltså Anbytarforums läsare. Ingen som har något tips?

2007-02-16, 19:11
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Vad som står i vigselboken (Klara E I:3, opag., vigsel 16 oktober 1785) är Cautionister: BruksPatronen Hr. Henr. W. Peijell och klockaren C. F. Kopparqvist. Brukspatronens namn är lätt förvrängt stavat, men han är uppenbarligen identisk med grosshandlaren i Stockholm Henrik Wilhelm Peill, född 1730, död barnlös 9 mars 1797, gift 1769 med sin kusindotter Anna Johanna Grill (1745-1801). Henrik Wilhelms far, Johan Gottfried, var pastor vid holländska förs. i Stockholm. Henrik Wilhelm återfinns hos Örnberg, Svenska ättartal, 11, s. 214 (under Grill) och 295 (under Meitens, d.v.s. Mijtens).
 
Fredrik Ulrik Wrangel har ett stycke om Henrik Wilhelm Peills hem i Stockholmiana I-IV (1912), s. 137f. (finns att läsa här) Han nämns även i Wilhelm Thams Beskrivning öfver Upsala län (1850), s. 193 (ävenledes tillgänglig på nätet, här; här framgår att Peill genom giftet var delägare i Österby bruk, vilket förklarar titeln brukspatron). Hans verksamhet i Österby berörs också i en månadsgammal artikel i UNT (länken: http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=5-AV_ID=567469,00.html)1. Peill var dotterson till Martin Mijtens d.ä. och denne hade tydligen varit ägare till Rembrandts Claudius Civilis, ty Peills änka skänkte 1798 tavlan till nuv. Konstakademien.
 
GF har material om släkten Peill.
 
1) Länkningen fungerar inte eftersom länken innehåller kommatecken

2007-02-17, 14:28
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen Bo. Du har kanske tillgång till en bättre mikrokortskopia (med bättre läsbarhet) än de jag tittat i, på SSA och i Arninge. Jag förstår att du naturligtvis även har god kännedom om grosshandlare Peill. Skönt att äntligen få lite klarhet i detta. Det hela rör sig ju i Österbybruk så dina länkar är mycket intressanta. Jag hade ju hoppats att brukspatronen skulle föra mig närmare gåtans lösning - brudens födelsesocken - men får nog försöka hitta andra ingångar till detta. Vad som förundrar mig är att brudparet gifte sig i Stockholm, men det kan ju tänkas att bruden bodde där. Jag få nog inrikta mig på detta spår. Än en gång tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna