ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel, en försvunnen morfar.  (läst 770 gånger)

2003-12-01, 19:09
läst 770 gånger

Camilla Jonsson

Söker här efter min morfar Axel. Han var ifrån Norrköpings eller Linköpings-trakten. 1936 var han i Östra Blekinge och jobbade med vägunderhållning. Träffade då min mormor men gav sig sedan av till sina hemtrakter igen. Hon är död sedan länge och ingen vet något om denna Axel.
Tacksam för ledtrådar.
Hälsningar Camilla

2003-12-02, 00:25
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Camilla,
 
Det finns säkert tusentals män som bär och som har burit namnet Axel. Det är helt omöjligt att säga någonting om din morfar förrän du har talat om fullständigt namn, födelsedag, födelseår och helst födelseförsamling för att någon ska ha en chans att berätta något för dig.

2003-12-02, 06:33
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Camilla, har du (eller din mamma) försökt få reda på vad som står om honom i din mammas födelsenotis i kyrkböckerna i den församling hon föddes? Om din mormor och Axel inte var gifta kan det kanske stå något i barnavårdsnämndens papper i kommunens arkiv (den kommun din mormor bodde i då din mamma föddes).
 
Hälsningar,
Eva

2003-12-03, 08:25
Svar #3

Camilla Jonsson

Hej!
I kyrkoböckerna står det att den mannen som min mormor var skild ifrån är far till min mamma.
Den enda ledtråden är ett gammalt foto av Axel.
Kanske kan man sätta in det i någon tidning.
Problemet är bara att min mamma inte är så intresserad av att få en far på gamla dar...

2003-12-03, 13:18
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Camilla,
 
Vad heter han mer än Axel?
Var är din mamma född?
När är hon född?

2003-12-03, 16:20
Svar #5

Camilla Jonsson

Tyvärr vet jag inte vad han heter i efternamn.
Min mor är född 1937-05-01 i Kristianopels socken, Blekinge.

2003-12-03, 19:24
Svar #6

Malin Lyktberg

Camilla!
Om din mormor alltså varit gift sedan skild med densamme, borde han finnas registerad som tid. make till din mormor någonstans. Kanske skattemyndigheten-folkbokföringen där kan hjälpa dig, om de söker på uppgifter på din mormor, bör finnas kvar då din mor lever...
 
Lycka till!
/Vh. Malin

2003-12-04, 11:57
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Camilla,
 
Den man som din mormor tidigare var gift med står som far till din mamma i alla officiella handlingar. Det betyder att det kan vara mycket svårt att hitta Axel. Du kan prova med att skanna in bilden och lägga den här förståss. Det kan ju vara någon som känner igen honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna