ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Cajsa Andersdotter, f 1793 i Ekeby  (läst 327 gånger)

2003-12-04, 20:09
läst 327 gånger

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
Jag har förgäves letat efter Anna Cajsa Andersdotter i Ekeby, Rinna och Ekebyborna utan att hitta henne i resp fb.
Enl husfl 1820-25 i Varv är hon född den 16/12 1793 i Ekby. Likaså står det samma datum men Ekeby i db för Varv den 29/12 1858.
Ovanstående husfl är min första uppgift om henne och där står också att hon kom ifrån Skänninge 1822. Detta stämmer med Varvs inflyttnlängd men i Skänninge hittar jag henne varken i utflyttnlängden eller i husfl.
Är det någom som har någon id? om hur jag kan gå vidare bakåt eller har uppgiter om henne.
 
Med vänlig hälsning  
Britt

2003-12-05, 12:35
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Har du sett även på Allhelgona, som ju hade nära samband med Skänninge. Där finns egna flyttlängder och hfl.
 
Sätt inte så stor tro till födelseuppgiften, de förvanskades ibland genom flyttbetyg och avskrifter. Så 16/12 1793 kan vara felaktigt för t ex 26/11, året kan vara 1798. Genom att notera födda under 1790-talet i Ekeby med passande namn, och kolla dessa mot tidiga hfl etc, kan några möjliga kandidater dyka upp, som man får följa vidare. Det blir lite tidskrävande, men kan kanske ge resultet.
 
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna