ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Persson Hök f.1785  (läst 651 gånger)

2007-07-22, 10:44
läst 651 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som i sin forskning har stött på Anders Persson Hök i Tjällmo?
 
Vad jag undrar över är namnet Hök, var kommer det ifrån?
 
Anders skall vara född i Bo sn 1785-09-28, problemet är bara att det finns en Anders Persson till i Tjällmo sn med samma födelsedata, men bara en i födelseboken i Bo.
 
För att lösa detta problem prövar jag nu denna väg, genom att leta ledtrådar om namnet Hök!
 
Tacksam för all hjälp!
Mvh Maria Larsson

2007-07-22, 11:57
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Du har ju mailat mig ang denna fråga också, jag har inte hunnit svara ännu då mailet kom igår. Det tar ju lite tid att forska fram rätt information då du har två personer Anders Persson som anges födda samma datum 1785 i Bo (T). Det man kan säga just nu är väl att ovanstående Anders Persson Hök inte är din ana, utan den andre Anders Persson är den som vi ska försöka följa bakåt i tiden....I hfl AI:3 Tjällmo s 11, Ansebo finns ju Anders Persson Hök f 1785-09-28 Bo. Han står som Roter(ings)karl, alltså var han soldat och därav har han fått tillnamnet Hök.
 
Jag får återkomma under Tjällmo där du har en fråga ställd 29/6 ang dessa två Anders Persson, måste fundera lite ytterligare.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-07-22, 12:46
Svar #2

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!
 
Då vet jag att han var soldat, jag kunde inte utläsa att han var roteringskarl.
 
Stort tack till Dig för Ditt engagemang!  
 
Varma hälsningar Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna