ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östergötlands Bergslag  (läst 1995 gånger)

1999-03-13, 15:46
läst 1995 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej!
 
Jag håller på att kartlägga befolkningen i socknarna Tjällmo och Hällestad (samt i viss mån angränsande socknar). Jag tar gärna emot uppgifter om personer födda i dessa trakter och som senare i livet hamnar på andra orter (exempelvis i Närke och Södermanland, men även andra orter, särskilt intresserad av personer bosatta i Stockholm). Jag kan kanske också själv bidra med uppgifter från dessa socknar.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

1999-03-14, 20:58
Svar #1

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Vincent! Jag har en anfader som anges vara född i Hällestad. Han heter Lars Hellman och ska vara född 1760 (enl. hsf-längder Norrköping, S:t Johannes och hsf-längder Norrköping, Borg). Lars var bl.a. mjölnare i Norrköping och Borg. Någon Lars född Hellman har jag tyvärr inte hittat i Hällestads födelsebok från tiden 1760. Har du något tips tar jag tacksamt emot detta.

1999-03-19, 13:11
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har tittat i Mari-Anne Olssons bouppteckningsregister, men denne Lars Hellman nämns inte där (åtminstone inte i Finspånga läns härad). Jag antar att det aldrig står något datum i Norrköpings hfl. Namn som Hellman/Hellström osv. antas ofta av personer födda i Hällestad. Jag vet tyvärr inte vilka hans föräldar är. Kanske kan det hjälpa att veta namnet på de äldsta barnen för att kunna gissa sig till ett patronymikon.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

1999-03-29, 20:31
Svar #3

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Hej Vincent,
 
Jag forskar bl.a i vallonsläkten Robert(Ru(b)bert mm)
och jag har några personer som är födda i Hällestad(E) men som dör på annan ort.
Peter Roubert f 1735 dör 1802 i Kvillinge(E)
Maria Claesdotter Rubert f 1716 dör 1777 i Norrköping
Johanna Claesdotter Rubert f 1723 dör 1799 i Norrköping
Magnus Holstensson Swartling f 1726 dör 1760 i Risinge(E)
Holsten Månsson Swartling f 1753 dör 1798 i Vadsbro(D)
Maja Stina Swartling f 1797 dör 1842 i Kvillinge(E)
 
Jag söker alla uppgifter om medlemmar av släkten Rubert som fyttat ut fråm Hällestad eller Tjällmo.

1999-04-01, 18:40
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Bo!
 
Tack så mycket för uppgifterna om Robbertarna! Jag saknade samtliga dessa uppgifter. Jag har framför allt inriktat mig på bergsmännen och bönderna i socknarna. Om smeder och annat bruksfolk har jag ganska knapphändiga uppgifter, då dessa ofta flyttar emellan socknar- och även landskap. Jag är dock intresserad av att få ta del av uppgifter om släkten Robberts äldre generationer (1600-1750). Jag förmodar att du känner till Robbert-familjen i Måttan, Kristberg. En del av dessa kommer ju senare till Hällestad och Tjällmo. Jag har även genom en forskarkollega här i Linköping stött på Iller (Elias) Robbert vid Godegårds bruk. Han härstammar från en son Tomas Eliasson som var torpare i Godegård. Du känner kanske redan till dessa familjer? Om du söker uppgifter om bergsmän och bönder kan jag kanske bidra med några uppgifter.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

1999-04-10, 16:03
Svar #5

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Hej igen Vincent,
 
Jag känner till Johan Rubbert (f.1674? d.1758) och hans familj på Måttan,Kristberg, men bara från födelseboken. Har Du mera information så tar jag gärna emot det.
Iller (Elias)Robert (om vi talar om samma person)levde 1632-1698 och är son till Martin Robert, invandrad vallon, allt enl Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet. Din uppgift om att han är son till Tomas Eliasson är ny för mig. Varifrån har Du den?
Jag har Elias´barn i tre generationer.

1999-04-13, 17:26
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej, Bo!
 
Förlåt mig att jag uttryckte mig lite oklart om Tomas Eliasson. Han var son till Iller/Elias Robbert och inte far till honom. Beträffande familjen i Måttan tror jag mig inte ha mer uppgifter än du har, enbart från kyrkböckerna.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

1999-05-18, 23:47
Svar #7

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en anmor, som skall vara född i Hällestad 1766, Catharina Hybbert. Hon var dotter till Mästersven Carl Magnus Hubbert, f ca 1744-46 och dennes hustru Maria Maja Greta Larsdotter, f ca 1744-46. ytterligare ett barn känner jag till; Hubert Magnus Hubbert, f 1773.
Catharin bodde bl a i Östra Vingåker 1787. Hon gifte sig med smeden Lars Gillerström och de fick fem barn. Familjen flyttade flera ggr, t Kristberg, Tjällmo, Risinge, Tjällmo och sedan i Godegård, där Catharina dog 1808-10-08.
Jag vet inget mer om familjen Hubbert, dess ursprung eller vidare öden. Det finns ytterligare en Hybbert i Hällestad; Johan Hybbert, f 1744-12-21, hans hustru Christina Hjerpe och deras barn, men något släktskap har jag inte kunnat fastställa beroende på att mina uppgifter är så knapphändiga.
Är tacksam för allt som kan bidra till att lösa detta problem
 
Anette Stjernström

1999-07-15, 17:39
Svar #8

Henrik Lönnqvist

Vincent!
 
För information om smedsläkterna Lilja och Liljesson som tidvis finns i Hällestad studera diskussionen under släkter/smedsläkter/Lilja.

1999-10-17, 19:12
Svar #9

Elisabeth Lagercrantz

Hej Bo Lindström                                      
      Peter Rupert är född i Kvillinge 1763            och gifte sig med Brita Gabrielsdotter              Barn:
           Carl född 1790, Gustav född 1792                  Johannes född 1795, Anna Lisa född 1798            o. Fredrik född 1800.                              De bodde i Graverstorp 1804.                                                                      Själv forskar jag på Gabrielsson (Malmgren) från Kvillinge.

1999-10-17, 19:20
Svar #10

Elisabeth Lagercrantz

Hej BO Lindström.                                                                                             Jag har äldre anteckningar fråm en släkting. :           Peter Rupert född 1763               gift med Brita Gabrielsson                  Barn: Carl  född 1790, Gustav född 1792,                 Johannes född 1795, Anna Lisa f.1798             o . Fredrik född 1800.                            De bodde i Graverstorp  1804.                    Petr Rupert är född i Kvillinge.                                                   Själv forskar jag på Gabrielsson Malmgren

1999-10-18, 20:39
Svar #11

Bolin

Hej Elisabeth och tack för Dina uppgifter. Jag hade Peter Rubbert tidigare och i tillägg till de barn Du nämnde har jag Brita Stina 1803-1804, Brita Stina 1806-1806 och Brita Stina 1809- .
Peter Rubbert är son till Peter R(o)ubert 1735-1802 som fick 7 söner och 3 döttrar enl mina anteckningar. Hans son Carl Rubert är min FFFFFF.
Har Du tidigare led än föräldrar för Brita Gabrielsdr? Varför heter deras son Malmgren?

1999-10-19, 21:00
Svar #12

Lagercrantz Elisabeth

Hej Bo.                                             Tack för Dina uppgifter och här  får Du en del   kompletteringar.  Peter Rupert f.1763 gifte sig alltså med Brita (Gabrielsdtr) f.31 dec.1766.      Hon hade en bror som hette Olov f.18 n0v. 1762.   Olov är min farfars farfar. I hfhl 1797 står      sonen som styrman Olov Malmgren. Namnet kommer    från gården Lilla Malmö i Kvillinge fs utanför    Norrköping. Föräldrarna till Olof och Brita var Gabriel Gabrielsson  f.i Skärlöta 1733 och Brita Olofsdtr f. i Simonstorp 1732 26/10 bor i torpet   Ahludden som tillhör Lilla Malmö. När modern till  Olof och Britta avlider är ej känt men däremot finns dokumenterat att G.G. gifte om sig 2 ggr.    Gabriel Gabrielsson dör i lungsot 2 febr.1800.         Hans tillgångar uppgick enl. bouppt.till          89 Rdaler                                     Han ägde bl.a en ko som hette Rödskinna,en som   hette Blomstra, en kviga, en fåra och två unga    fåror. Dessutom en förgylld silverbägare,en sopp-  skål av porslin,en silversked, 6 flata och 9 djupa  blå och vita tallrikar,bibel,psalmbok,kommunionbok,Zions sånger m. fl.böcker. En guldring,en stekpanna och en gryta var änkans morgongåva.                                                                        Dessa uppgifter ovan har jag ej själv tagit fram   men släktanteckningana klargör att det var svår-  läst och ej gick att kopiera (bouppteckningen)       alltså -tyvärr.                                                                                                                                                           har jag ej själv tagit

1999-10-19, 21:41
Svar #13

Inga-Lill Alm

HEJ VINCENT! Min morfars mor hette IDA Amalia
född 6.3.1857 Folkbroms? bruk i HÄLLESTAD.vet att hennes mor hette Maria Christina STARCK (ev. Helander?)moder född 28.5.1836.IDA Amalia bodde senare i LOTORP,hos GUSTAV Alfred FLODIN som gifte sej med MARIA christina f.28.5.1836.DOTTER
Står där som IDA FLODIN. styvfar? GUSTAV ALFRED
var född 28.07 1844,kan väl inte vara far.
Vet du något om dem? Tacksam för svar.
Hälsn.INGA-LILL ALM K-HOLM SÖDERMANLAND.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna