ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssar  (läst 812 gånger)

2012-09-13, 20:22
läst 812 gånger

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Lite då och då har jag stött på rysk-klingande namn i 1700-talsböcker i västra delen av Östergötland. Nån som vet vad de har för ursprung eller bakgrund?

2012-09-13, 20:47
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det beror lite på vilken tidsperiod du syftar på. Ryska krigsfångar (och andra nationaliteter) har ju kommit till Sverige under hela den tid som vi legat i krig med ryska trupper. Vid bygget av Göta kanal deltog till exempel flera hundra ryssar.
 
I ditt fall kan det nog lika gärna vara ukrainare (eller till och med vitryssar) då både ryska och ukrainska krigsfångar samlades på Visingsö 1716 där de var kvar till nästföljande år. Den så kallade rysskyrkogården finns kvar där än idag.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2012-09-13 20:52)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-09-14, 19:08
Svar #2

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag tror jag ska börja notera vilka jag hittar när de dyker upp. Den senaste var i Svanshals omkring 1740.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna