ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kuriosa låda med konfirmationsböcker,dagböcker etc.  (läst 515 gånger)

2001-07-04, 22:14
läst 515 gånger

nicke

Hej, mitt namn är Nicke!
 
Jag är en släktforskare som arbetar med anor från Tidersrum,Ydre,Säby och Asby socknar.
Mitt stora intresse utöver själva släkt-forskningen är att om möjligt försöka få tag i orginalmaterial från min släkts by eller socken så som vykort,tidningsurklipp,fotografier,bilder etc.
 
Med detta så har jag nyligen lyckats komma över en mycket spännande kuriosalåda på en lokal loppmarknad.
 
Lådan innehåller drösvis med konfirmationsböcker,minnesböcker och övriga dagböcker från människor som bodde i östergötlands län från 1870-1920.
 
Jag har själv bara skummat på ytan av dessa små böcker, men dom innehåller mycket privata anteckningar och samtal mellan händelser,miljöer och människor.
 
Jag skall efter semestern börja rota lite i böckerna och se om jag lyckas hitta något intressant till min släkt.
(vem vet, kanske hittar jag mormors mors dagbok!!?)
Med all säkerhet så finns det material som andra släktforskare kan ha nytta av.
Någon som är intresserad, skicka ett meddelande till min e-postadress!!
 
Väl mött,Nicke!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna