ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Vadfors """"byalängder""""  (läst 1741 gånger)

2002-09-15, 17:56
läst 1741 gånger

Anna- Lisa Göransson

Angående Kjell Vadfors ”Byalängder” vilka har diskuterats här i detta forum, vill jag gärna komma med ett bidrag, men ett positivt sådant. Har i min ägo 2 byalängder från Norrbärke och 2 från Grangärde, samt ett par andra längder vilka Vadfors också har gjort. Dessa mina pärmar är jag både stolt och glad över. De har varit till stort stöd när det gäller att komma vidare i forskningen. Men man måste ju använda sitt sunda förnuft. Om det är något som verkar helt osannolikt så måste man så klart reagera och försöka ta?reda på om det är rimligt och möjligt. I Norrbärkes ”byalängd” så finns ett förord där Vadfors tydligt redovisar vilka källor han tagit sina uppgifter från, så det finns ju möjlighet att kolla själv. Det kan ju också finnas sådant som inte så här i efterhand går att kontrollera. Han säger ju också att fel kan förekomma. Delvis på grund av det dåliga källmaterialet. Gäller spec. 1500 och början av 1600-talet.  
Men vad jag egentligen vill säga är, att dessa längder är enligt mitt förmenande väl värda att skaffa (köpa eller om det går att låna). Felen till trots. Fel har förekommit i alla släktforskarregister och böcker som jag har läst i alla fall. Både de som varit gratis och de köpta.
Anna-Lisa

2002-09-16, 10:27
Svar #1

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna-Lisa!
 
Du skriver Om det är något som verkar helt osannolikt så måste man så klart reagera och försöka ta?reda på om det är rimligt och möjligt.  
 
Problemet med Vadfors' byalängder är att de allra flesta tveksamheter och felaktigheter som jag och andra träffat på hos Vadfors INTE går att upptäcka om du inte gör en noggrann källgenomgång, vilket kan vara nog så knepigt och väldigt tidsödande eftersom den gode Vadfors inte anser sig behöva ange källor. Att enbart skriva i förordet att man använt kyrkböcker, domböcker och skattelängder är inte ett acceptabelt sätt att ange sina källor om det skall finnas någon rimlig kontrollmöjlighet.  
 
Ett exempel på en uppgift hos Vadfors, som förefaller högst sannolik men tyvärr är fel, är hans uppgift att skomakaren Johan Eliasson (gift med Elisabet Johansdotter) i Vinsbo, Norrbärke sn, var son till länsmannen Elias Johansson (d. 1675) i Vinsbo. Johan Eliasson var i själva verket son till skomakaren Elias Andersson (d. 1674) i Ställviken, Grangärde sn. Elias Johansson i Vinsbo hade också en son som hette Johan, men han var gift till Moren i Norrbärke (se min utredning om detta i Lennart Ekman, Jussi Björlings antavla, Svenska Antavlor 6/1997 s. 249 not 45-46).
 
Jag kan hålla med dig om att Vadfors byalängder kan hjälpa dig att komma vidare om du kört fast i din forskning, men detta förutsätter givetvis att du har tid och möjlighet att kontrollera uppgifterna mot kyrkböcker, domböcker och skattelängder. Särskilt domboksreferaten som Vadfors sammanställt till varje by i Norrbärkes byalängder (saknas i Grangärdes byalängder) är givetvis nyttiga, men de innhåller enligt min mening en onöjaktigt stor mängd feltolkningar av dombokstexterna. De styrker inte heller alla angivna släktskap för tiden före kyrkbokföringen, så många gånger får man tyvärr inte svar på varifrån Vadfors hämtat sin information, trots kontroll mot domböckerna.    
 
Se vidare mitt svar till ditt inlägg under Norrbärke (16 sept 2002 kl. 08.56).

2002-09-16, 13:15
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Torsten Berglund!
Har redan skrivit ett svar till dig under Norrbärke, så jag vill bara säga att jag själv har anor i Vinsbo, bl.a. skomakaren Jonas Johansson och Elias Johansson, enl uppgift riksdagsman(det har jag inte kollat upp), vars dotter Karin f. 1662, gifte sig till Landforsen, Grangärde. Så jag skall titta på det du talar om.
Anna-Lisa

2002-09-17, 05:02
Svar #3

Utloggad winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Kjell Vadfors har ju lagt ned ett enormt arbete på sina byalängder. Det är närmast tragiskt att han inte talar om hur han har kommit fram till de uppgifter han publicerar.
Det är sant att byalängderna kan vara mycket nyttiga, om de används på ett förnuftigt sätt. De kan fungera som ett kvalificerat register till kyrkobokföringen. Mycket få personer som dog i Grangärde mellan 1710 och 1717 har noterats som döda i bevarade husförhörslängder, men Vadfors har ju gått igenom dödboken och fört upp de allra flesta under respektive by. Likaså i Norrbärke för en ännu längre period. Och i båda socknarna för perioden innan husförhörslängderna har börjat.
Jag använder själv byalängderna för att hitta till rätt sida i kyrkobokföringen, när det inte är så lätt att hitta den sidan, och detta är ju en god tjänst Vadfors har gjort oss alla som forskar i Grangärde och Norrbärke.
Han har ju genom sina domboksreferat (som dock ibland innehåller väl många felläsningar) också gjort det lättare att närma sig domböckerna för att leta efter en specifik uppgift.
Däremot använder jag aldrig Vadfors för uppgifter som jag inte kan verifiera i källorna. Att han har gjort sig skyldig till en del skrivfel och missuppfattningar är ju inte så konstigt eller märkvärdigt; det gör vi alla. Betydligt värre är att han gör sig skyldig till åtskilliga metodfel, som jag inte hade väntat mig hos en forskare med så mycket erfarenhet.
Jag har under sommaren gått igenom de flesta av mina förfäder i Norrbärke och Grangärde i Vadfors byalängder. Jag lade märke till många mycket svagt underbyggda eller direkt felaktiga slutsatser. Om en Nils Andersson efterträder en Anders Nilsson i skattelängderna (jag talar om tiden före kyrkobokföringen), drar Vadfors sig inte för att dra slutsatsen att Nils var son till Anders. Vi vet ju från ägarlängderna på gårdar i senare tid att det inte alls var ovanligt att en person med rätt patronymikon efterträdde sin svärfar, eller sin morbror, eller t o m en obesläktad på en gård. Det måste väl ha kunnat hända på 1500-talet också. Om patronymikonet inte stämmer verkar Vadfors slutsats bli att Nils Andersson efterträtt sin svärfar. Detta är ju nästan helt godtyckligt. Finns det domboksnotiser som styrker dessa slutsatser har Vadfors i varje fall inte tagit med dem i sitt publicerade material, och jag känner inte till dem från annat håll.
Detta bara som ett exempel. Jag skulle kunna framför flera.
Man kanske inte ska kritisera Kjell Vadfors för att understundom ha gjort fel - han är ju själv medveten om den saken. Han borde veta bättre än att använda tvivelaktiga metoder, men det är ju lätt att säga. Vad som väl måste betraktas som klandervärt är dock att han inte har talat om hur han har kommit fram till de slutsatser han sprider. Detta gör det mycket svårt att kontrollera om uppgiften är riktig utan mycket omfattande arbete. Uppgifterna är tillräckligt ofta fel för att man inte ska kunna lita på dem utan vidare.
Den kloke användaren av Vadfors byalängder använder dem som en ingång till svåråtkomligt källmaterial. Om forskaren inte kan bekräfta hans uppgifter i materialet gör man klokast i att lägga dem åt sidan, tills vidare, om man nu har några som helst ambitioner om att samla säkra uppgifter i sin släktforskning.

2002-09-18, 08:24
Svar #4

Utloggad alterego

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1844
  • Senast inloggad: 2019-03-20, 19:26
    • Visa profil
Eftersom det första inlägget (under Norrbärke) var ställt till mig vill jag bara meddela att jag instämmer med Berglund & Winroth.  
 
Många har tydligen svårt att förstå vad det är som kritiseras, så jag kanske ska förtydliga att det Torsten och Anders säger i sina inlägg är kritik mot Vadfors bristande metoder, inte hans arbetsinsatser.

2005-10-16, 18:04
Svar #5

Anna-Karin Andersson

Jag har införskaffat CD-skivan som innehåller en stor del av Kjell Vadfors material. När jag studerar begravningslängderna så har Vadfors genomgående använt registreringsdatumet i begravningsboken som dödsdatum. Detta måste väl vara ett metodfel?
Som jag tolkar längderna så skrev prästerna upp den kyrkliga handlingen - alltså begravningen - inte själva dödsdatumet. Först under 1700-talet börjar man föra in både döds och begravningsdato.
Rätta mig om jag har fel
Anna-karin Andersson

2006-08-28, 15:08
Svar #6

Birgitta Thysell

Vill på detta sätt uttrycka min stora beundran för Vadfors enorma arbete med byalängderna. Mina förfäder har funnits i Grangärde socken sedan 1500-1600 talet och ev längre tillbaka. Har i min ägo en släktforskning gjord på 50-talet av ett sk proffs och alla fakta där stämmer med Vadfors.

2015-08-31, 10:51
Svar #7

Utloggad vilda

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 16:43
    • Visa profil
Var kan man köpa Kjell Vadfors CD
mvh Lena

2015-08-31, 18:47
Svar #8

Utloggad mada

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2019-07-20, 12:16
    • Visa profil
Lena, den kan köpas hos Västerbergslagens släktforskare.
mvh Margareta

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna