ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmän i Östergötland  (läst 1869 gånger)

2002-12-18, 16:10
läst 1869 gånger

Nina Ringbom

Hej
Är det någon som vet om det finns något Soldat/Båtmansnamn som slutar på ....låck?
Var kan man hitta något förteckning eller liknande på soldatnamn?? Sitter fast :-(
/Nina

2002-12-18, 16:35
Svar #1

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Nina,
Kruslåck, Låck, Wittlåck t.ex
 
Se här:
http://www.liu.se/tema/databaser/knektar.html
Sök på lock så får du alla träffar.

2002-12-18, 16:44
Svar #2

Jörgen Gerhardsson

Här finns en utmärkt förteckning.
http://hem.passagen.se/brusmats/
Sidan är stängd för tillfället men du kan kanske kontakta upphovsmannen.

2002-12-18, 17:59
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Nina m fl
Båtsmannen hette mycket riktigt Jon Wittlåck, jag håller med om att det är lite märkligt skrivet i detta belägg. Här är lite uppgifter om honom. Gift 25 jan 1744 i Gryt som Båtsm. Jon Östensson Hwitlock med pigan Maria Jonsdotter. Han tycks ha drunknat 10 apr 1751 vid Karlskrona. Änkan gifte om sig med 31 mar 1755 med Johan Mattsson Hvitlock, ordinarie båtsman. De tillhörde rote 147, bosatta på Hosums ägor i Gryt. Familjen årerfinns i Gryt AI:1 sid 220 och 257. I samband med vigseln 1755 avvittrades hennes tre söner Östen, Jon och Sven. Sonen Östen blev trol. också båtsman på denna rote, död 1789 - i hans bou nämns en bror Jon i Stämsel i Gryt.
 
mvh Lennart

2002-12-18, 19:26
Svar #4

Nina Ringbom

Tack så hemskt mycket :-)
Trodde inte jag skulle få nått svar!
Jag skrev ett annat inlägg för flera veckor sedan men fick inte ett enda svar. Det handlade om (som jag då trodde hette Törnbielke) men jag kom senare på att han hette Mats Törnbuske. Och där är det stopp! Får inte fram hans föräldrar. Han stupade i Finland 1789. Tack än en gång så mycket. Jag kommer snart med flera bilder som jag vill ha hjälp med ;-)
Kika gärna på min hemsida:  
http://snowcat.no-ip.info/genealogy
 
/Nina

2002-12-18, 21:12
Svar #5

Nina Ringbom

Hej igen!
Jag bara undrar var du fick uppgifterna om att han skulle ha drunknat? Vill gärna ha bild på det :-) Och sen undrar jag om Jon Östensson Wittlock också bodde på Hosums ägor? Torpnamn?
Och nu kommer en riktigt dum fråga.. vad menas med avvittrades ?
 
/Nina (en som inte vet)

2002-12-18, 22:01
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina,
Drunkningen i Gryts dödslängd för 1751, men sista dödsnotis för året (C:2 sid 273, gid 292.32.62500). Men den är svårläst ..
 
Båtsman Jon Östensson Wittlock (el. Vitlock el. Huitlåck mm) var också på Hosums ägor. Jag har ingen uppgift om torpets namn den här tiden, men det hette möjligen Kärnviken. Efter laga skiftet (1856) var det Gnällebo. Förmodligen bodde alla Wittlockar eller årminstone de ordinarie båtsmännen för rote 147 på samma torpställe, men vad det hette ..
 
Att avvittra sina barn var man tvungen att göra innan man gifte om sig (prästen skulle vägra annars). Man skiljde barnen ekonomiskt från sig, i regel med förmyndare som förvaltade deras arv.
 
Lycka till, inga frågor är dumma
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna