ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem i Motala  (läst 2078 gånger)

2010-11-04, 09:06
läst 2078 gånger

Utloggad Linn Aldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 17:10
    • Visa profil
Jag försöker hitta det barnhem i Motala där en släkting bodde runt 1947.
Efter kontakt med kommunen fick jag fram ett par namn, varav endast två möjliga återstår. Dock hade de inga uppgifter från dessa barnhem, och visste inte under vilka år de funnits. Därför vänder jag mig nu hit, i hopp om att någon vet mer!
 
Det ena, Hemgården, ska ha legat i Gamla stan och rivits under 1970-talet.
 
Det andra låg på Johannesbergsgatan och kallades troligen för Holmska.
 
Är det någon som vet mer om detta, har en aning om när barnhemmen var i bruk, eller som känner till något annat som kan vara till hjälp?
 
Kan även nämna att det enda barnhem som fanns i kommunens egna samlingar var Ljungkvistska stiftelsen men där fanns min släkting inte med. Under Landstingets regi hade det funnits två barnhem, men då stämde det inte med årtalen. Slutligen fanns ett på Strandvägen 20, men de tog endast in flickor.
 
Det ska finnas en historiker som heter Jensen, som ska ha skrivit om åtminstone två av barnhemmen. Ifall någon vet närmre vem det är och hur man kommer i kontakt med denne eller i varje fall texterna, hör gärna av er!

2010-11-05, 17:46
Svar #1

Utloggad Willum Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2012-08-08, 20:55
    • Visa profil
Hej Linn!
   
  Fick se din fråga angående Barnhem i Holm, så kan jag svara dig att ingen barnhem har funnits på      
  Johannesbergsgatan men däremot  ett barndaghem (dagis) som startade 1948 i Holms gamla skola, huset
  finns kvar idag.  Jungqvistska Barnhem var endast för flickor och upphörde 1950.
   Jag vet ej om något annat barnhem
      Med vänlig hälsning.  Willum.

2010-11-05, 18:42
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Linn!
 
Kanske du ska be landsarkivet i Vadstena att hjälpa dig med denna frågeställning? De bör kunna följa honom framåt i tiden från födseln, om du inte har senare uppgifter än så och se var han befinner sig runt 1947.
 
www.riksarkivet.se
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-11-08, 20:41
Svar #3

Utloggad Linn Aldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 17:10
    • Visa profil
Willum, vad roligt att du hann höra av dig före mig! Då blev jag i alla fall aningen klokare.  
Enligt uteslutningsmetoden borde min släkting därmed ha bott på det som hette Hemgården, förutsatt att det inte fanns fler dvs..  
 
Och tack Britt-Marie för tipsen, ska höra med Vadstenas landsarkiv ifall det står någonstans exakt vilket han bodde på.
 
En syster hamnade också på barnhem. Kommunen ska nu försöka hitta de biologiska föräldrarna i sina barnavårdsmannaakter för att se vad som står där så jag avvaktar lite.
 
Det är synd att det verkar vara så svårt att hitta information kring gamla barnhem, men jag tycker att någonstans måste alla dokument fortfarande finnas bevarade.

2011-10-01, 19:38
Svar #4

Utloggad Linn Aldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 17:10
    • Visa profil
Uppdatering: Har gjort en hel del efterforskningar på olika håll sen sist jag skrev och det har nu framkommit att det faktiskt inte ens var i Motala han bodde på barnhem, som vi hela tiden trott.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna