ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arv och egen grund  (läst 872 gånger)

2003-08-06, 19:28
läst 872 gånger

Utloggad Mårten Lindståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2009-07-15, 20:31
    • Visa profil
Min ffffff var ryttare vid Östgöta ryttare och bodde på arv och egen grund i St Pers kvarter No 67 i Linköpingkring 1750-talet. Vad menas här med uttrycket? Var det en slags kronans tjänstebostad, eftersom jag tror mig veta att detta uttryck avsåg de gårdar och fastigheter som Gustav Vasa drog in från kyrkan på 1500-talet?

2003-08-23, 20:03
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Mårten
 
S:t Per no 67 låg långt ut på Hunnebergsgatan, ungefär mitt emot Onkel Adams hus. Jag skulle tro att meningen med uttrycket är att han var ägare till hus och tomt, åtminstonde delvis genom arv. Den gamla kamerala beteckningen 'arv och eget' användes mest före 1700-talet. Med 1725 års jordeboksmetod försvann t.ex 'arv och eget' ur jordeböckerna och uppfördes istället som 'krono'.
 
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna