ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta reda på hur gammal en gård är?  (läst 1372 gånger)

2011-06-07, 10:11
läst 1372 gånger

Utloggad Sandra Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 14:29
    • Visa profil
Hej!
 
Min släkt ägde tidigare en gård på Sollerön. Min mammas morbror, som var den sista från vår släkt att bo där, trodde att gården varit i familjens ägo länge. Jag funderar nu på om det går att ta reda på hur länge gården funnits? Kanske någon som kan hjälpa till med detta? Det gäller Djus-gården i Rothagen på Sollerön. Jag tror adressen förr var Rothagen 14 (enligt gamla vykort), numera Djustäppvägen 1 tror jag.
 
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur gammal gården är!
 
Tack på förhand!

2011-06-07, 10:29
Svar #1

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Hej Sandra!
 
Ett råd är att börja titta på gamla kartor på Lantmäteriets hemsida. Om du där hittar en karta över Sollerön från 1600-talet och hittar din gård är du en bra bit på väg. Sollerön är också väl utforskad av etnologer så fråga på biblioteket efter böcker. 1500-talet når man via Jordeböckerna som tillkom på Gustav Vasas order. De kan vara svåra att läsa men kontakta Landsarkivet i Uppsala så kan du säkert få hjälp. Länsmuseet i Falun är en annan ingång till fakta. Lycka till!
Kjell

2011-06-07, 11:53
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sandra,
 
Du ska börja på Lantmäteriet med att plocka fram lagfarterna på fastigheten. Då kanske du kommer så långt tillbaka som som till mitten av 1800-talet, sedan får du gå vidare med skifteskartor med beskrivningar för att komma ännu längre tillbaka.
Därefter kan du göra som Kjell föreslår.

2011-06-10, 14:57
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Lagfarterna finns inte på lantmäteriet, utan på tingsrätten och fastighetsboken. Den fanns tidigare i Mora, men inte nu längre. Jag är inte säker om de finns på Landsarkivet i Uppsala, Härnösand eller i Östersund.  
Enklast att få fram en gårds ålder är genom husförhörslängderna och oftast anges gårdsnamnen där. Följ gården undan för undan bakåt. Ibland kan man via mantalslängder och jordeböcker följa en gårds ägare till tidigt 1500-tal. Men man får vara lite försiktig och inte göra alltför mycket gissningar. Gårdsnamnet berättar oftast vem som byggde gården. Nu kan jag inte Sollerön vet inte vem den förste Djus var.
Tyvärr finns nog inga gamla kartor över Sollerön, där man se en gårds exakta läge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna