ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-02  (läst 2798 gånger)

2003-06-15, 19:01
läst 2798 gånger

Paul Axelsson

Hejsan alla! Skaffade mig Disgen och undrar nu om någon har kordinater till följande platser. Om det är någon som har någon intressant information om platserna så tar jag gärna imot det också.
 
Risinge - Ripperstorp
 
Skedevi - Bräntorp
 
Bankekind - Frölunda, N. Erstad, Gröndalen, Stora Brohagen.
 
Ljung - Jacobslunds Bruk.
 
Rystad - Skjelf Ågård, Trädgårdstorp, Tuna.
 
Skeda - Skinnarbo.
 
Vreta Kloster - Fattighuset, Fiskarehem, Christinelund, Marieberg, Marieborg, Norrby.
 
Kvillinge - Björklund, Östra Ågelsjö.
 
Svärtinge - Ripperstorp, Hjerntorp.
 
Norrköpings Östra Eneby - Bastorp, Berstorp, Carlslund, Klangslund, Lilla Dagsmejan, Ljungbacken, Lovisedal, Marieberg, Högvakten, Fattighuset.
 
Simonstorp - Sågstugan.
 
Gryt - Lövik.
 
Tryserum - Betesdalen, Lilla Vittbråten, Vitvik, Vittbråten, Bodalen.
 
Grebo - Björntorpet, Björkesätter, Kristinelund, Sandstugan, Backstugan, Redinge Lillgård, Redinge Storgård, Solberga.
 
Tack på förhand.
/paul

2003-06-20, 12:38
Svar #1

Camilla Eliasson

Hej!
 
Jag har fått veta att en gammal släkting till mig föddes på torpet Kärrsund i Wreta Kloster. När han växt upp övertog han torpet och det kallades då Stora Kärrsund. Föräldrarna bodde då i Lilla Kärrsund. I en hfl (AI:17) har torpet tydligen även kallats för Råbäck och där står det att föräldrarna bodde i Stora Kärsund.
 
Min fråga är var jag hittar Torpet Kärrsund och torpet/stället Råbäck? Funderar nämligen på att besöka området i sommar och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att klura ut var jag hittar ställena.
 
Tack,
Camilla

2003-06-27, 10:47
Svar #2

Erika E

Till Paul: Koordinater kan man ta fram via  
lantmäteriets hemsida, www.lantmateriet.se

2003-06-27, 11:40
Svar #3

Paul Axelsson

Hej Erika E.
Problemet är att platserna inte finns på dagens kartor, i sådana fall hade det inte varit något problem.
 
/paul

2003-06-27, 13:25
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Paul,
De flesta av dessa platser verkar stå att finna på CD:n 'Svenska ortnamn' (prövade fyra platser, just dessa fanns alla med koordinater osv.. Men vissa platser finns förstås inte med.)
-Det är ju lite jobb att checka upp och skriva av alla dessa koordinater (går ej att kopiera ur svarsfönstret), så det kanske vore vits att invstera i CD:n..?
Många namn har annorlunda stavning idag (ibland får man gissa/anta eller söka reda på om det kan vara samma plats), men söker man fram dom genom att först ta fram respektive församlings alla platser så blir det enklare.
Man får vara beredd på att ändringar av församlingsgränser skett, så en plats kan idag återfinnas i en angränsande församling; då kan man ha nytta av att söka inom berörd kommun istället..

2003-07-19, 21:29
Svar #5

Utloggad Marina Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 20:12
    • Visa profil
Hej jag söker platsen Ångsågen i Linköping.Var låg den och i vilka husförhörslängder ska jag söka ? Tacksam för svar

2003-07-19, 22:22
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Det fanns en ångsåg vid Nykvarn, norr om järnvägsstationen. Det blir S:t Lars socken tror jag.
 

2003-08-01, 18:17
Svar #7

Lotta Ladestam

Undrar om någon vet om Elianetorps småskola låg/ligger i Risinge. Om inte vet någon var i Östergötland den låg/ligger

2003-08-01, 18:36
Svar #8

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Eliantorp ligger enligt Svenska ortnamn 1999 c:a 4,4 km SSO om Falla, så det blir nog den här skolan:
 

 
Sjön till höger är  Dovern.

2003-08-02, 12:22
Svar #9

Thomas Wilhelmsson (Twilhelmsson)

Hej Lotta,
 
Eliantorp ligger på vägen mellan Finspång och Skärblacka och tillhör mycket riktigt Risinge.
 
Jag tror att den finns kvar, det ligger i alla fall ett hus som ser ut som en gammal skola där.
 
Mvh
Thomas

2003-08-06, 08:14
Svar #10

Lotta Ladestam


2003-08-07, 12:31
Svar #11

Leif Karlsson

Hej!
Finns det någon som vet närmare var soldattorpet Böle(Bölestugan) i Ulrika Sn Eksjöhult rote var beläget?

2003-08-07, 18:37
Svar #12

Per Eriksson

Leif, jag är inte alls säker men det finns ett Böle ungeför 2 km söder om Ulrika i Östergötland.
 
 
Mvh
Per

2003-08-07, 18:49
Svar #13

Per Eriksson

Jaha, så var det då bilden också.....
 

2003-08-07, 19:00
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Eksjöhult ligger å andra sidan 4,3 km ONO om Ulrika.

2003-09-01, 18:34
Svar #15

Christina Storhag

Hej alla!
Jag skulle bli mycket glad, om någon kunde hjälpa mig med att förklara var följande platser är belägna.
1. Vist
2. Risnäs
3. Altorp
4. Karelbo
5. Skevad
 
Tacksam för all info som jag kan få!
Tack på förhand1
Christina

2003-09-01, 21:57
Svar #16

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Det Östgötska Vist ligger i nuvarande Linköpings kommun, 0,5 km SSV om Sturefors.
Risnäs ligger i Vist församling, 1,1 km SSV om Sturefors.
Tre gårdar Altorp finns i Östergötland, i socknarna/församlingarna Östra Ny, Varv och Syra samt i Orlunda.
Karlebo finns i Björsäter och i Bankekind.
 
Allt enligt Svenska ortnamn 1999, som inte har med något Skevad.

2003-09-01, 22:01
Svar #17

Christina Storhag

Tack Bo, det var jättebussigt av dig att svara så snabbt! nu skall jag försöka hitta platserna på en karta! Har några av mina rötter därifrån!
 
Christina

2003-09-01, 22:15
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
...minsta kräk i Varv och Syra....
Ursäkta, Bo, men heter det inte Varv och Styra?
 
Det finns ett Skävid ibland stavat Skevid eller Skevi i Skärkinds socken (som ligger i skärningspunkten mellan Linköping, Norrköping och Söderköping). Dessutom finns det ett Skedevid (herrgård och numera frånsåld lantegendom) i Tjärstads socken.

2003-09-01, 22:28
Svar #19

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Jovisst heter det Varv och Styra.
Fast kräket fanns väl i kärr och syra .

2003-09-01, 22:31
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men kan man verkligen säga att Det Östgötska Vist ligger i nuvarande Linköpings kommun, 0,5 km SSV om Sturefors, när såväl Sturefors samhälle som Sturefors slott (ritat av Nicodemus Tessin d.y. för Christina & Carl Piper i början av 1700-talet), vilket har gett namn åt såväl Sturefors järnvägsstation (där tågen tyvärr numera inte stannar) som samhället (som har växt upp omkring järnvägstationen, och därför fått dess namn) ligger i Vist(s) socken? Nej, jag tycker inte man kan uttrycka sig på det viset. Det förefaller åtminstone mig, som om formuleringen (den är dessvärre inte ensam i sitt slag) är ett led i byråkraternas idiotiska och historielösa strävan att försöka utrota inte bara sockennamnen utan t.o.m. socknarna som begrepp, och endast ange kommunerna. Låt dem inte lyckas! Leve socknarna!
 
(OBS att detta inlägg inte kriticerar Bo, utan vissa formuleringar i Svenska ortnamn 1999)

2003-09-01, 22:47
Svar #21

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
Hur Vist kan ligga en halvkilometer från Sturefors är och förblir en gåta som endast LMV och andra vilsegångna får i den svenska geografien kan svara på. Sturefors - vare sig man nu avser tätorten eller slottet - ligger givetvis i Vists sn. - Lika gåtfull är angivelsen att byn Flarka ligger 400 m. NO om Horn - varmed avses tätorten vid den nuvarande kyrkplatsen, d.v.s. samma tätort som är identisk med - Flarka. Detta slags hänvisningar bidrar till att utplåna socknarna.

2003-09-02, 07:25
Svar #22

Christina Storhag

Hej Bo och Carl-Fredrik!
Det är intressant att följa era diskussioner om platserna. Ni verkar veta massor om dem och deras lokalisering!
 
Jag hittar dem tyvärr inte. Kan någon av er möjligen att få in en karta, där jag kan finna de platser jag nämnt ovan?
 
Det vore suveränt!
 
Christina

2003-09-02, 07:45
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Christina Storhag,
Även om Du får storartad östgötsk hjälp här ....
Det där med kartan klarar Du troligen själv genom att gå till  
http://www2.lantmateriet.se
där Du finner Kartsök. Skriv in närmaste större plats enl Bo Berndtssons anvisningar och komplettera med det Du fått av C-F Hanzon och Bo Persson.
 
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. F ö ber jag att få instämma i C-F H:s och B.P:s tankar om sockenbegreppen. Ett exempel på hur långt det kan gå med den nya geografin är titeln på en ny hembygdsbok, utgiven av Haurida Hembygds- och Fritidsförening. Haurida - en socken i Aneby, Småland .... Man tar sig för pannan. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-02, 08:44
Svar #24

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2003-09-02, 08:58
Svar #25

Christina Storhag

Tack Olle för tipset! Skall försöka där!
Till Bengt-Göran TACK för kartan, nu har jag hittat Risnäs!
 
Är så glad för all hjälp!
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna