ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002  (läst 2889 gånger)

2002-01-14, 23:41
läst 2889 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen Maud!
 
Jag har efter lite tittande hittat en potentiell Simon som jag inte kommit längre med för tillfället. Det finns en Simon i Tägnemålen i Tjärstad sn som är gift med en Kerstin (kanske den Simon som gifter sig 1664 i Vårdnäs med en Kerstin i Kläppan?).
 
Tyvärr verkar det inte finnas någon födelsebok för Tjärstad under lämplig period, så där hittar jag inte Daniel, även om han kan vara född där.
 
Det är kanske något jag borde titta närmare på...
 
Vad gäller Botil så lär hon aldrig vara bosatt i Skillberga - även om är dotter till Claes Pedersson. Jag tänkte att hon kanske skymtat förbi i någon dombok eller liknande. Hon dör 1681 i Alkarp i Viby sn.
 
Bästa hälsningar, Henrik
Henrik Mosén

2002-01-15, 14:35
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
I min utredning om släkten HYD?N från Östergötland förekommer det en HEDVIG CHARLOTTA GRÖNBERG, f 1811 28/11 i Vårdnäs (enl.kyrkoböckerna i Stockholm) men aldrig återfunnen där. Hon gifter sig första gången med en källaremästare Carl Fredrik Åvall från Sundsvall, och andra gången 1855 6/10 i Stockholm/Jakob med Källaremästaren Wilhelm August Hyd?n (1824-1878). Makarna är förmodligen kusiner. Har någon träffat på denna Hedvig någonstans?
 
Ted Rosvall

2002-01-28, 20:18
Svar #2

Victor Alin

Jag undrar om någon har uppgifter om en Stina Jonsdotter f. 1747 i Vårdnäs.  
 
Då jag kollar i födelseboken för Vårdnäs är den person som skulle kunna passa en Catharina som är dotter till Jöns och Catharinae i Bestorp. Hon är född 12 dec och döpt 13 dec. (Kan man tro att detta kan vara samma pers?)
 
Tacksam för upplysningar om denna person.
 
Mvh Victor A

2002-01-29, 15:38
Svar #3

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Victor!
 
Kan du ge lite mer uppgifter om Stina Jonsdotter, annars blir det svårt att säga något.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

2002-01-29, 19:15
Svar #4

Victor Alin

Maud Lindeberg
 
Jag har lite uppgifter om henne då hon har flyttat till en annan socken.
 
Hon gifte si 1769-06-24 i Vikingstad sn med soldaten Måns Johan Gullstrand/Gulstrand (f. 1739 i västerlösa).
 
Hon dog 1786-03-04 på Gusta ägorna i Vikingstad sn
 
Jag har hittat att de hade följande barn:
 
Greta Lena f. 1769 i Vikingstad
Jonas f. 1773-09-13
Stina f. 1777-04 på Gusta ägorna, Vikingstad
Anna Cajsa f. 1780 i Vikingstad sn
 
Det är inte så mycket, men...
 
Mvh
Victor Alin

2002-01-29, 21:52
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Victor!
 
Att bara ha ett födelseår, och inget datum kan vara förledande. I de flesta fall är nämligen datumet betydligt säkrare än födelseåret (även om det ibland uppstår osäkerhet mellan födelse- och dopdag). I synnerhet tycks det gälla vissa socknar i mellersta/södra Östergötland. Jag har sett flera exempel där födelseåret är fel (ofta ett år), men datumet stämmer (åtminstone nästan).  
 
En orsak till detta kan vara att prästen skrev upp personens ålder, och inte födelsår. Om det är så att personen ännu inte fyllt år innevarande år, blir ju resultatet ett år fel redan där.
 
Ett av de grövsta felen i det avseendet som jag har sett, har faktiskt med Vårdnäs att göra. En Sven Larsson, som 1795 flyttat från Vårdnäs till Vist och så småningom till Landeryd, anges i husförhörslängderna för båda dessa socknar vara född 1771 i Vårdnäs sn. Går man till födelseboken för Vårdnäs finns bara en kandidat född 1771; nämligen Sven Larsson från Sätra, vilken jag en tid trodde att jag härstammade ifrån. Vissa motsägelsefulla uppgifter fick mig dock att grundligt undersöka saken, vilket så småningom skulle visa att min Sven Larsson i stället var född 1774 16/2 i Bestorp, och var syssling till sin namne från Sätra. De flyttade båda från Vårdnäs till Vist 1795, men någon av de inblandade prästerna tycks ha blandat ihop dem, så Bestorps-Sven fick ståta med sinn sysslings födelseår (dock utan datum) livet ut.
 
Jag ska i detta sammanhang inte gå in på när Vårdnäs-prästen i slutet av 1700-talet gifte bort två brudpar fel (i kyrkboken alltså!), så två bönder i Bestorp giftes bort med grannens hustru. Jag upptäckte inte misstaget, förrän barnen började födas, och en bonde plötsligt fick barn med grannhustrun......

2002-01-30, 19:20
Svar #6

Victor Alin

C-F Hanzon
 
Tack för ditt svar.
 
Jag har läst nu igenom födelseboken för 1746 samt 1748, Hon skulle vara född 1747, men ej hittat någon passande person förutom den som jag tidigare hittat f. 1747-12-12.  
 
Du hade ju ett exempel där det skilde 3 år, men det får väl tolkas som ett extremfall. Det verkar väl då som att det borde vara hon som är f. 1747-12-12.

2002-01-30, 20:48
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Victor!
 
Jag tycker inte det verkar särskilt troligt att din Stina är identisk med en flicka Catharina Jönsdotter. Först och främst är det inte särskilt ofta som prästerna i dessa trakter blandar ihop Catharina/Carin/Cajsa med Stina/Christina/(Kierstin). För det andra stämmer ju inte patronymikonet, vilket gör det än mindre sannolikt.
 
Betydligt mera troligt är att födelseåret är felaktigt mer än ett år åt något håll, eller att hon inte alls är född i Vårdnäs.
 
Det är iallafall vad jag tror.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2002-02-02, 20:52
Svar #8

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Victor!
 
Håller helt med Henrik Mosén - det kan inte vara Catharina Jönsdotter som är din Stina. Om jag vore du skulle jag titta igenom faddrarna till Stinas barn och se om det kan ge något, dvs visa en anknytning någonstans, t ex till Vårdnäs.
 
Ett par Stina som du eventuellt kunde undersöka är Stina Jonsdotter född 28/8 1744, vars föräldrar egentligen bodde i S:t Lars, men vars mor kom från Vårdnäs, och Kierstin Jonsdotter född 6/12 1744. Men börja med faddrarna, tycker jag!
 
Hälsningar,
Maud Lindeberg
mlind

2002-02-18, 12:56
Svar #9

Karl-oskar Pettersson

Hej!
Söker anor till  Hans Fredrik Schill född  
1811- 07-05 i Vårdnäs. Jag käner inte till när han dog.
Han var gift med Britta Stina Persdotter född 1812-02-18 i Vårdnäs. Jag känner inte till hennes anor.
Vänliga hälsningar
Karl-Oskar Pettersson

2002-05-23, 17:29
Svar #10

Lena Eriksson

Söker anorna till Johannes (Johan) Persson, född 1815-12-18 i Vårdnäs sn, som son till bonden Per Jonsson och h.h. Cajsa Jonsdotter i Näfflo (?). Tacksam för alla uppgifter!
 
/Lena Eriksson

2002-05-29, 21:05
Svar #11

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Lena!
 
Bonden Peter/Per Jonsson bodde i Nässjö. Han var först gift med Christina Jonsdotter, i prästgården vid vigseln den 28/11 1791. Hon avled den 29/11 1795 av håll och sting, ”som förwandlades i Slag”, 30 år gammal. Peter gifte då om sig den 15/10 1797 med Catharina Jonsdotter i Nässjö. I vigselboken nämns ende sonen Jonas, 5 år, med första hustrun. Peter var född den 13 december 1761 som son till Jonas Månsson och Catharina Persdotter i Nässjö. Jonas Månsson dog den 11/9 1779 av rötfeber, 58 år gammal, medan Catharina dog den 1/5 1792 av bröstfeber, 70,5 år gammal. Detta par vigdes 1749 (vigseldatum saknas, men första lysningen var den 15/10). I vigselboken anges Jonas vara en dräng från ”Harfwestad” i Landeryds socken.
 
Catharina Persdotter, som saknas i födelseboken (nämnd i Nässjö 1739-49), var dotter till Per Andersson i Nässjö (tidigare i Ås) (1680-1764), som 1707 gifte sig med Cecilia Månsdotter i Bestorp (1681-1749). Hon var dotter till Måns Persson i Bestorp (1636-96), 1661 gift med Ingeborg Jonsdotter i Boda i Tjärstad (1638-96). Per Andersson var son till Anders Håkansson i Ås, död 1732, och Anna Bengtsdotter från Vinstorp i Västra Eneby (1650-1733). Mer detaljerade uppgifter finns att hämta på min hemsida www.vardnas.net, och jag tror att Carl-Fredrik Hanzon, som den sista uppgiften härstammar från, kanske kan bidra med lite fler uppgifter om denna familj (.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

2002-06-05, 23:25
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Visst!
 
Anders Håkansson, f ca 1645 i Björke, Västra Eneby sn, d där 1732 (bg 5/11) i Ås, Vårdnäs sn, bonde på okänt ställe i Horns sn, från 1694 i Rangkulla, Västra Eneby sn [ Västra Eneby in- o utflyttn.b.], och från 1700 i Ås, Vårdnäs sn [Vårdnäs in- o utflyttn.b.], g 1679 30/11 i Västra Eneby m  
 
Anna Bengtsdotter, f 16(50) i Berga, Västra Eneby sn, d 1732 31/12 i Ås, Vårdnäs sn, vid vigseln bosatt i Vinstorp, Västra Eneby sn, hustru i Horns sn, i Rangkulla, Västra Eneby sn, sedan i Ås, Vårdnäs sn
 
Anders Håkansson var bror till ana 284 Signe Hassos antavla Lars Håkansson, (table # 13) i [24 Famous Awedish Americans and their Ancestors, Stockholm 1996, s. 135] (utg. av Sveriges Släktforskarförbund, red. Bo Lindwall)
 
Anders och Lars föräldrar:
 
ana 568 Signe Hassos antavla Håkan Persson, f 161(1) i Axhult, Västra Eneby sn, d 167(4) i Axhult, bonde i Björke, Västra Eneby sn, sedan i Axhult, lever där ännu 1673, men är borta 1674, och hans hustru kallas änka 1676, (uppgiften i 24 FSwAm att han skulle ha dött 1693 (bg 14/5) i Klockargården, ibid. sn, kan därför inte stämma), g 1634 10/11 i Kisa (för övrigt den första vigseln i Kisa kyrkobok!) m
 
ana 569 Signe Hassos antavla Elin Larsdotter, f 161(5) i Kättestorp, Kisa sn, hustru i Björke, Västra Eneby sn, sedan i Axhult, ibid sn, lever änka där ännu 1676 [mtl]
 
Anna Bengtsdotters föräldrar:
 
Bengt Andersson, d 1679 (bg 21/12), bonde i Berga, Västra Eneby sn, sedan i Vinstorp, d.o sn, g 1633 i Västra Eneby m
 
Maria/Marit Larsdotter, f i Väsby, Västra Eneby sn, hustru i Berga, sedan i Vinstorp, båda Västra Eneby sn, lever där ännu 1673
 
Den av Maud också nämnde Jonas Månsson, d 1779 11/9 i Nässja (nu Nässjö), Vårdnäs sn (av rötfeber), 58 år gammal, som vid vigseln nämns som dräng i Harvestad, Landeryds sn, och sedan är bonde i Nässja, är ju ett olöst problem. Det står ju ingenstans, vare sig i vigselbok eller dödbok var han var född, och han dör ju något år innan den första husförhörslängden [Vårdnäs AI:1] börjar.  
 
Jag har dock en hypotes, som jag tycker håller streck. Med tanke på åldersuppgiften 58 år gammal när han dör 1779 11/9, börhan vara född ca 1721 eller åtminstone mellan 1719 och 1723. I födelseboken för Landeryd (som finns!) anges ingen Jonas Månsson född denna tid. En motsvarande kontroll i Vårdnäs ger samma negativa resultat. När man så går vidare bland misstänkta socknar, är det naturligtvis svåt att gå förbi Vist, som ju dels ligger mellan Landeryd och Vårdnäs, och har en gräns mot Landeryd, som ligger mycket nära Harvestad, där Jonas tjänstgjorde som dräng vid vigseln. Och (sic!): I Grimsmålen, Vist sn, föds 1721 12/11 Jonas, son till Måns Andersson och hans hustru Anna Johansdotter. Jag försökte följa upp denne Jonas, och konstaterade att han åtminstonte inte dog som barn (till skillnad från flera av hans syskon), inte gifte sig i Vist, och inte föreföll kunna vara identisk med någon annan Jonas Månsson som dör i Vist med omnejd (Det finns några stycken, men ingen som stämmer tidsmässigt). Tittar man sedan på en karta, så finner man att Grimsmålen ligger nära Stångåns utlopp i Erlången, mycket nära gränsen till Landeryds socken och endast några kilometer från Harvestad, där drängen Jonas Månsson tjänstgjorde.
 
Några andra reflexioner i sammanhanget är att den misstänkte fadern Måns Andersson (sedemera bonde i Grimsmålen) var född 1668 (dp 5/7) i Mörketorp, som ligger i Vist sn, men mycket nära gränsen till Vårdnäs, och inte alls långt från Nässja, där Jonas Månsson sedan gifter sig och bosätter sig. Och Mörketorp är f.ö. närmaste by (åt det det hållet) till Bestorp, där Jonas Månssons svärmor kom ifrån.
 
Dessutom: Jonas Månssons son Jonas Jonsson, (1767-1810) född i Nässja, blir senare bonde i Risnäs Nergård, Vist sn, som ligger vid Stångån, mitt emot Vists kyrkby (nu Sturefors samhälle), och bara någon kilometer från Grimsmålen. (!)
 
Är allt detta tillfälligheter? Nej, jag tror inte det. Giftermål och bosättningar berodde under den aktuella tiden i regel inte på tillfälligheter och plötsliga nycker. I stället bestod det lokala bondesamhället i de allra flesta fall av ett synnerligen finmaskigt släktskaps- och vänskapsnät, som fanns i botten och som hade ett stort inflytande över dessa ting.
 
Jo, jag är nog helt övertygad om att jag har hittat rätt Jonas Månsson. Vad tror ni? Tilläggas bör väl, att jag i övriga närliggande socknar, som jag har gått igenom (4-5 st), inte har hittat någon Jonas Månsson född 1721 eller däromkring.

2002-06-06, 23:48
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tillägg till föreg. inlägg:
 
Om vi tittar på vilka namn Jonas Månssons och Catharina Persdotters barn får, skulle detta kunna bidra till bedömningen huruvida Jonas i Nässja verkligen skulle kunna vara identisk med den Jonas Månsson som föds i Grimsmålen 1721 12/11.
 
Jag har efter namnen angett vilka barnen (åtminstone teoretiskt) skulle kunna vara uppkallade efter. De misstänka Grimsmålen-anorna är medtagna, men ?kursiverade.  
 
1. 1750 22/9  Måns - farfar (han heter ju i och för sig Måns även om han inte är identisk med ?Måns Andersson), mormors far Måns Persson, morbror Måns Persson  
 
2. 1752 25/2  Annika (=Anna)  - ?farmor Anna Johansdotter, ?faster Anna Månsdotter, morfars mor Anna Bengtsdotter
 
3. 1753 1/10  Anna - ?farmor Anna Johansdotter, ?faster Anna Månsdotter, morfars mor Anna Bengtsdotter (anm.: Namnet Anna var tydligen viktigt eftersom även dotter nr 2 fick detta namn. Detta stöder hypotesen att det var farmoderns namn)  
 
4. 1755 24/11 Christina - ?? ingen ana funnen (mormor Sislas (=Cecilia) namn ansågs kanske för gammalmodigt, varför ett annat namn på C valdes?). Men vi vet ju i och för sig inte vad ?farmors mor hette. men ?två (2) fastrar hette Kerstin Månsdotter!, vilket får sägas väga tungt i sammanhanget
 
5. 1759 27/1  Brita -  ?farfars mor, Brita Börjesdotter Den enda dokumenterade anan med det namnet  
 
6. 1761 13/12 Petrus (=Per)  - morfar Per Andersson, ?farfars farfar, mormors farfar Per Bengtsson, ?farbror Per Månsson
 
7. 1764 31/1  Andreas (=Anders)  - ?farfars far Anders Persson, morfars far Anders Håkansson, ?2 farbröder Anders Månsson
 
8. 1767 1/5   Jonas - far Jonas Månsson, ?farbror Jon Månsson, mormors morfar Jon i Boda, Tjärstad
 
Man följde ju ofta traditionen, att de två äldsta sönerna uppkallades efter farfar och morfar, och der två äldsta döttrarna efter farmor och mormor.
 
Om vi tittar närmare på namnvalet för den här aktuella familjen, finner vi att de två äldsta sönerna är uppkallade efter farfar och morfar. (Namnformen Petrus för son nr 2, är sannolikt prästens idé. Han kallades sannolikt för Per eller Petter) Måns hette ju farfadern oberoende av om han var indentisk med Måns Andersson i Grimsmålen eller inte.
 
Tittar vi i stället på de två äldsta döttrarna, finner vi att båda får namnet Anna (den första hade ju dött), något som klart talar för att farmodern verkligen hette så. Mormoderns namn Sisla (eller Cecilia) ansågs nog så ålderdomligt, att det inte var aktuellt som dopnamn. Det tredje dottern får i stället namnet Christina. Prästen väljer uppenbarligen klassicerande namn, så vi kan inte utesluta, att hon dagligen benämndes Kerstin, vilket f.ö. var namnet på två döttrar till Måns Andersson. Sedan har vi ju den tredje dotterns namn, Brita, som ju var namnet på Måns Anderssons mor.
 
Sammantaget anser åtminstone jag att namnvalen snarast stärker den av mig tidigare lanserade hypotesen. Jag anser nog, att man med detta i beaktande nog kan tala om till visshet gränsande sannolikhet.

2002-06-30, 22:28
Svar #14

Ulla-Britt Gärd

Min anfader hette från början Peter Andersson och född 1790 19/12 i Skeda, E-län. När han senare flyttade till Vårnäs, E-län, tog han namnet Wållander när han där blev sockenskomakare. Jag undrar om någon kan förklara för mig varför han plötsligt bytte namnet. Har tittat i sockenstämman men ej hittat något svar.

2002-07-03, 16:08
Svar #15

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Ulla-Britt!
 
Det var vanligt att hantverkare fick ett så kallat gesällnamn. Ofta är namnet skapat utifrån namnet på den ort där vederbörande var född eller verkade. Att Peter Andersson kallade sig Wållander beror helt enkelt på att han bodde i Vårdnäs, då för tiden ofta kallat Vålnäs. Många personer som kommer från Vårdnäs eller Vårdsberg heter något som börjar på Vål-.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

2002-08-10, 13:34
Svar #16

Anki Lindblom

Hej!
 
Jag söker efter Peter Stridbars föräldrar ?.                                                      
F. 2/9 1791 (möjligen i Vårdnäs). D. 1/6 1864
I smedstugan Torpa i Vist socken. Hans Fru
Hette Cristina Samuelsdotter. F. 18/6 1789.  
D. 18/5 1876.  
Tack o Hej från Anki Lindblom

2002-08-11, 00:48
Svar #17

Vickie Rae Button-Boone

SGT160
 
This is a research query submitted for the SwedGenTour 2002. Anybody is welcome to contribute with additional data. If you post your comment before August 17, please also send an email with the info to swedgentour@dis.se . Write the research query number in the subject field. More info about  SwedGenTour at www.dis.se/swedgentour !
 
Researcher
Vickie Rae Button-Boone, 4327 Ardsley Court, Riverside, CA 92505
E-mail: vickieboone44@msn.com
 
Research query
Looking for birthdates and parents of Johan Oscar Oleen (Olofsson), born Dec 16 1855. His father is said to have had three wifes and Johan allegedly was born in the third marriage.  
Johan Oscar?s mother Anna Lisa Olsdotter born Oct 27 1825 in Vårdnäs. He had a brother Malcolm Oline born April 30 1859.
 
Result
Anna Lisa Olofsdotter born on Oct 27 1825 in Dänskebo. Her father was Olof Henrikson and she was married to Alexander Jönsson who lived in Dänskebo, Rödsjö and Tomåla, all in Vårdnäs parish.

2002-08-11, 21:28
Svar #18

Staffan Hammerman

Jag sökte upplysningar om min Annika ”Anna” Carlsdotter (död 1808-04-23 i Knoppetorp, Nykils sn). Hon gifte sig i Nykil 1775-10-20 med Anders Jonsson (f 1747 Nykil) från Knoppetorp och uppges vid giftermålet komma från ”Wigelsbo”. De bodde sedan i Knoppetorp, Nykil livet ut båda två.  
 
Jag började felaktigt den här efterlysningen i Vårdsberg socken, då prästen skrivit i dödsnoteringen att Annika var född där. Tittar man noga i hfl så ser man dock att hon uppges vara född i Vårdnäs.
 
Bo Persson gav mig dock ett hett tips om Carl Jonsson i Vigelsbo som dog 1773, begr. 25/7, 51 år gammal, och som skulle kunna vara far till Annika.
 
Vad glad jag blev när jag upptäckte Maud Lindebergs Vårdnäs-hemsida! Efter lite studier i avskrifter av kyrkoböcker och mantalslängder där, upptäckte jag att en Carl Jonsson från Gammalkil sn flyttade till Vårdnäs 1744-10-19 och gifte sig med Annika Pärsdotter från Nässjö, Vårdnäs sn. De fick en dotter, Annika, född 1745-10-30. Och detta tror jag är min Annika!
 
Tittar man i mantalslängder så ser man att de bor på gården Nässjö från 1744-1765. Men i mtl 1766 saknas de, åtminstone i Nässjö. Min hypotes är att detta är den familj jag söker och att de flyttade från gården av någon anledning vid denna tiden. Ska min hypotes hålla så flyttade de till Nykil sn (åtminstone före 1773). Jag har inte hittat dem i flyttlängderna, men det finns ju luckor där.
 
Vore tacksam om någon kan lämna fakta som bekräftar eller bestrider min hypotes!

2002-08-25, 23:59
Svar #19

Utloggad Kjell Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 17:53
    • Visa profil
Hej !
Söker efter mer information om Eva Olufsdotter och hennes föräldrar. Eva Föddes 1753 6/9 i Vålnäs (Vårdnäs) (Vårdnäs C:2 sid 137). Eva, Oluf Saltpetersiudares och hustru Elins Dotter i Högtompta Född 6.Sept. döpt d.9.  
Detta är den information jag har att komma med just nu. Tilläggas kan att hon senare flyttade till Varv (E) och gifte sig 1774 med Sven Carlsson.
 
Om det finns någon som har stött på dessa i sin forskning och har uppgifter om dessa personer vore jag tacksam för alla typer av upplysningar.
 
Hälsning
Kjell Axelsson

2002-08-28, 23:10
Svar #20

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Kjell!
 
Tyvärr har du läst fel någonstans, för Olof salpetersjudares dotter som föddes den 6 september 1753 heter inte Eva utan Elin. Annars har jag en del information om hennes föräldrar, om det visar sig att det fortfarande är dem det gäller.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

2002-08-29, 14:47
Svar #21

Utloggad Kjell Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 17:53
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Tack för ditt svar, det är möjligt att jag läst fel.
Jag har inte tillgång till födelseboken nu.
Men om det kan hjälpa dig att klargöra om det är rätt person så gifte hon sig med Sven Carlsson och fick en dotter Maja Cajsa 1776 i Varv och Styra (E) och ytterligare 3 barn Carl 1779, Anders 1781 och Lisa 1786.
 
Hälsning
Kjell Axelsson

2002-08-29, 16:53
Svar #22

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Kjell!
 
Jag har kopia på födelseboken, och det står helt klart Elin där. Inga tveksamheter finns på den punkten. Det du nämner har jag inga möjligheter att kolla nu. Vad står det i husförhörslängden?
 
Hälsningar,
Maud
mlind

2002-08-29, 19:05
Svar #23

Utloggad Kjell Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 17:53
    • Visa profil
Hej Maud!
Jag betvivlar inte det. Jag sänder dig en mail med mer information!
 
Hälsning,
Kjell

2002-09-11, 20:16
Svar #24

Staffan Hammerman

Angående mitt eget ovanstående inlägg om min ana Annika Carlsdotter.  
 
Efter att ha gjort efterforskningar i källor från Nykil kan jag nu fastställa att Annika verkligen härstammade från Vårdnäs. Hennes föräldrar var Annika Pärsdotter och Carl Jonsson som jag nämnt. Dessa bodde på gården Nässjö i Vårdnäs sn. De hade gift sig 1744 och fick barnen Annika, Kerstin och Karin (tvillingar) samt Jonas. Till ca 1764 bor de på Nässjö gård men från och med mtl 1766 återfinns familjen i Nykil sn och gården Vigelsbo. Carl dog 1773 och i mtl 1776 nämns ”enkan Anna”. Alla fyra barnen gifter sig i Nykil sn i mitten av 1770-talet. Annika Persdotter (f  1718-12-24 i Nässjö, Vårdnäs sn) dog i Knoppetorp, Nykil sn 1780-06-26 då hon bodde hos äldsta dotter Annika Carlsdotter. Annika Carlsdotter själv (f  1745-10-30 i Nässjö, Vårdnäs sn) dog 1808-04-23 i Knoppetorp, Nykil sn. Detta kanske kan vara intressant för de som söker personer som flyttat från Vårdnäs till en annan socken.

2002-09-12, 14:59
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tilläggas kan att ovannämnda Anna/Annika Persdotter, f 1718 24/12 i Nässjö (då skrivet Nässia) är syster till Catharina Persdotter (g.m. Jonas Månsson) i Nässjö, omnämnd ovan av såväl Maud Lindeberg som övertecknad (29/5, 5/6 och 6/6).

2002-11-17, 21:59
Svar #26

iris andersson

Apropå Wåhlander!
Klockaren Germund Sunesson Wåhlanders i Näsby
föräldrar var
Sune Haraldsson f ca 1670 död 1712
gift enl vb i Vårdnäs 1696 1/11m
Kerstin Jonsdtr i Bestorp. De fick fem barn.
Har någon ytterligare uppgifter om Sune och
Kerstin?  
Kan inte hitta deras ursprung och är mycket
tacksam för ev hjälp.
mvh  iris andersson

2002-11-21, 10:09
Svar #27

Lena Edenström

Söker Lars Danielsson Törngrens anor, f 1716 7/6 Eggebynäs, Vårdnäs. Ryttare för rusthållet Norra Fjälla. Enligt uppgift son av Daniel Simonsson, d 1724 (57 år gammal) o h h Elin Larsdotter, d 1751 (över 80 år gammal).  
Tacksam för all info.

2002-11-25, 10:13
Svar #28

Maria Söderberg

Hej! Jag söker lite uppgifter om min farmors mor Anna Cecilia Svensson f. 21/10-1895 i Vårdnäs.
Hon flyttade senare upp till Stockholm.
Någon som vet något?
 
            Mvh  Maria.

2002-11-26, 00:51
Svar #29

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Iris!
 
Här är lite uppgifter om Sune Haraldsson:
 
Sune Haraldsson och Kerstin Jonsdotter fick inte bara fem, utan nio barn. De bodde efter giftermålet 1696 i Tråstorp, där de 1697 fick tvillingar, varav den ena var dödfödd och den andra dog snart efter födseln; de begravdes den 27 juni. Av födelsenotisen framgår också att Sune var salpetersjudare. Året därpå, 1698, fick de sonen Samuel, född den 24 augusti, 1701 sonen Jonas den 23 april, 1702 ett dödfött barn som begravdes den 14 december, 1704 dottern Kirstin den 12 februari, 1706 ett dödfött barn som begravdes den 8 juli, 1707 sonen Harald, född den 29 oktober (troligen död samma dag eller dagen därpå, eftersom han enligt dödboken endast levde några timmar; han begravdes den 8 december), och slutligen sonen Germund, född den 23 april 1709.
 
Samma år flyttade Sune till Vist med sin familj: ”Sune i Tråstorp flötte här ifrån till Wist; han och hans hustru hadhe godt wittnesbördh här ifrån”. De hann inte bo länge i Vist förrän olyckan var framme och Sune förolyckades: ”Omkom ömkligen i Siön Sune Haralsson i Marckustorp lef/w/at 41 år blef hederligen begraf/w/en i Kÿrkiogården d. 6 Januari [1712].”
 
Hustrun tycks ha levt som änka i Vist och dog i Tacketorp 1739 enligt en anteckning som jag har och tyvärr inte kan hitta några detaljer om just nu.
 
1696, samma år som han gifte sig, bodde salpetersjudaren Sune enligt mantalslängden på Eggeby ägor. Sune brukade, förutom gården i Tråstorp, även torpet Roligheten under Sätra någon tid, enligt domboken (hösttinget 1704, §38) och mantalslängden 1705.
 
Mindre trevliga saker framkom om Sune (kallad ”krutsjudare”) under vintertinget 1707 (§47). Då anklagades han av Jon Månsson i Tråstorp för att ha kallat honom ”tjuv” och ”skälm”, medan Sune kom med en motanklagelse mot Jons hustru, som skulle ha kallat Sune för både ”Satans människa”, ”Jäck”, ”Rysseskälm” och ”jude och fiende”. Men Sune hade inte varit svarslös mot henne heller, utan kontrade med ”gås”. Hur grannsämjan var kan man kanske tänka sig.
 
Kan inte hitta någon lämplig Harald i Vårdnäs som skulle kunna vara far till Sune Haraldsson. De som finns gifter sig senare än 1670, då Sune bör vara född. I Vist finns däremot en Harald Andersson som den 28 oktober 1666 gifter sig med Karin O[...]dotter, tyvärr utan platsangivelse. Detta par kan det kanske vara idé att kolla upp.
 
Kerstin Jonsdotter var dotter till tunnbindaren Jon Svensson i Hybbeln under Bestorp, som levde 1622–1703, och som ”njöt” Hybbeln ”fritt” under sin livstid enligt ett gåvobrev av grevinnan Sophia Stenbock på Säby från 1657. Jon Tynnebindare, som han kallades, gifte sig omkring 1654 med Maria (Påvelsdotter?), som kan ha levt cirka 1635–1705. Hon nämns som Sunes svärmor i domboken, sommartinget 1709, §34, då Sune lovade betala husrötan på 1/8 i Bestorp å sin svärmors vägnar (vilket även kan betyda att hon flyttade med dottern och svärsonen till Vist detta år, och alltså inte alls dog 1705). Jon Svensson i sin tur skulle kunna vara son till Sven Torstensson i Bestorp (nämnd 1619, död efter 1691) och hans hustru Mariet (Henriksdotter?; död 1691).
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna