ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Jonsson-släkten Persbo - belagda uppgifter?  (läst 1456 gånger)

2015-10-26, 10:07
läst 1456 gånger

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2017-05-23, 16:32
    • Visa profil
Hej,
Undrar om någon kan ha en tanke om följande. Det gäller  mina anor hos  Nils Jonsson-släkten i Persbo. (Den s.k. urfadern i Persbo). En av hans söner  Per gifte in sig i en släkt där svärfadern ska ha dött i Alberta Kanada cirka 1497?? Även längre fram hos Nils Jonssons finns noteringar att Olof Persson och Per Larsson (far och son) skulle ha dött i Bayern 1610 resp. 1640??
Min fråga är hur kan man belägga sådana uppgifter? Finns det brev, dokument eller annat rent personligt? Kan man hitta det i svenska arkiv? Är nästan novis på området men tycker att 1497 är väldigt långt bak i tiden, hur kan man veta något om det såvida man inte har tillgång till personligt material som kanske gått i arv, men även då kan jag tycka man blir lite vaksam.
Väldigt tacksam för alla tankar  och funderingar om detta. Någon har säkert råkat ut för samma fenomen.
Med vänlig hälsning
Annika Nygren Johansson

2015-10-27, 06:23
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Han skulle då ha varit med Cabotos resa 1497 och denna besättning borde väl finnas dokumenterad i italienska eller engelska arkiv. Åtminstone om någon svensk deltog. Död i Bayern borde tyda på soldattjänst och kan finnas något hos Krigsarkivet om än äldre indelningsverket handlingar är fåtaliga.

2015-10-27, 16:30
Svar #2

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Enligt den här artikeln, https://en.wikipedia.org/wiki/John_Cabot, landsteg Cabot bara en gång efter att ha nått kusten någonstans mellan Newfoundland och Maine, och gick inte bortom en armborsts skjutavstånd. Nu ligger ju Alberta i inlandet och närmare västkusten än östkusten, så uppgiften om Alberta torde inte stämma. Ändå finns kanske en kärna av sanning i berättelsen, vem vet?  
 
Anders Winroths artikel Persbo utreder Nils Jonssons i Persbo ättlingar på 1500- och 1600-talet, men den nämner varken en Olof Persson eller en Per Larsson. Var skulle de passa in i släkten?
 
(Meddelandet ändrat av SamuelS 2015-10-27 16:31)

2015-10-27, 18:00
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Annika  
 
Utgångspunkt: Tro aldrig på uppgifter som finns på ancestry mfl internetsajter om det inte finns kontrollerbara källhänvisningar kopplade direkt till uppgiften.  
 
Så det du har funnit är bara dumheter, tyvärr ingenting annat än rena dumheterna.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2015-11-01, 21:02
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Finns sådana träd på Ancestry som alltför lätt byggts på av de förslag som A.s programvara ger till forskaren. En del deltagare är oerfarna. Fel finns både här och där. Efter att ha sett sådana träd och för egen del använt mig av funktionen så begriper jag varför det ser ut som det gör. När det används mot dokument ä det inget problem. Det går dock även att kopiera frånn andras anträd uppgifter om personer. Att det går flygande snabbt är förrädiskt. Det kan bli ett hastverk, snabbt men dåligt ... En bra funktion, men som har ganska stora brister, men hittar delvis rätt, men inte hittar alla bra träffar heller. Så nu vet jag varför Bayern och en del andra ställen dyker upp på FTDNA-antavlorna. Ofta emellan svenska orter både före och efter. I regel är det amerikanska antavlor.
 
N v h Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna