Forum > Tjällmo

Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2014

<< < (2/6) > >>

Vincent Eldefors:
Som alltid så är det domboken som gäller men jag skulle inte hoppas på för mycket.

Göran Rosén:
Vincent!
Det finns inga Domböcker för denna tiden (1837)?
Måste man åka till Vadstena för att leta?
 
Göran Rosén

Martin Edgélius:
Hejsan,
 
Jag försöker reda ut bakgrunden till min ana Johanna (Jana) Persdotter född i Lilla Yxhult 1/9 1761 (död där 28/5 1810).  
 
Föräldrarna heter Per/Petter Persson och Maria Nilsdotter och de gifter sig den 11/10 1752. De får sedan fyra barn i Lilla Yxhult:
 
Stina, 4/8 1753
Petter, 2/2 1756
Maria 3/12 1758
Johanna, se ovan.  
 
Vid vigseln noteras ingen bakgrund till Petter Persson men Maria Nilsdotter är änka i Lilla Yxhult. Hon har tidigare varit gift med Johan Nilsson som dött i Lilla Yxhult 14/4 1751. Johan Nilsson står som kommen från Lilla Yxhult när han gifter sig med Maria Nilsdotter 18/3 1748 men han torde vara den Johan Nilsson från Tidningshyttan född 26/5 1712 som under åren 1738-42 är gift med Ingrid Larsdotter från Råcka. Maria står vid vigseln som kommen från Tysen eller något liknade. Eventuellt så står det Tyle (Tyle återkommer bland dopvittnena till Petter och Marias barn).  
 
Det verkar finnas täta band mellan Lilla Yxhult och Tidningshyttan varför det inte verkar konstigt att Johan efter sitt första äktenskap återfinns i Lilla Yxhult i stället för i Tidningshyttan där han kommer ifrån. Banden mellan gårdarna är så täta att Johan Nilsson från Tidningshyttan faktiskt är farbror till förstnämnde Johanna Persdotters make Lars Zachrisson (1749-1825) från Tidningshyttan. Lars gifte sig således med sin farbror Johan hustrus barn i hennes andra äktenskap (när Johanna föds är t.o.m. Lars mor Anna Larsdotter dopvittne).  
 
Men, för att återgå till Petter Persson och Maria Nilsdotter. Petter dör 27/5 1764 (av ett fallande träd ser det ut som enligt db). Han är då 34 år gammal och alltså född runt 1730. Tyvärr så finns det ett antal Per/Petter Persson som föds under det året samt angränsande år, dock inte på någon gård som återkommer bland dopvittnena till Petter och Marias barn. Förutom Lilla Yxhult, Tidningshyttan och Tyle kommer dopvittnen även från Kopparfall. Ingen därifrån heter emellertid Persson/Persdotter. Jag undrar därför var Petter kan tänkas komma ifrån?  
 
Efter Petters död gifter Maria den 28/10 1767 om sig med drängen i Lilla Yxhult Nils Nilsson. Jag hittar dock inte Maria i db men hon finns inte kvar i Lilla Yxhult när hfl börjar. Jag vet därför inte vare sig när hon dör eller när hon kan tänkas vara född.  
 
Någon som har några idéer?
 
/Martin

Britt-Marie Waller:
Hej Martin!
 
Maria Nilsdotter anges som piga i Tyhle vid vigseln 1748, d v s Tyle.
 
Maria Nilsdotter är född 1721-09-30 Tyle, Tjällmo (C:2 s 182). Dotter till Nils Andersson och Johanna Clasdotter Musqvin/Musquin (vallonsläkt, skrivs även Muskin). Maria Nilsdotter död 1795-02-02 Baggetorp, Tjällmo (C:5 s 361).
 
Det finns en bouppteckning Hällestad-Tjällmo tingslag F:8 s 91, 1795-02-09 är bou daterad. Häradsdomare Nils Nilssons hustru Maria Nilsdotter i Baggetorp, en son änklingen Jonas Jonsson (borde väl stå Johansson?), dotter Stina g m torp Petter Jonsson på Torsjö ägor (Godegård), Maja som var gift med torp Nils Påvelsson i Klockaretorpet, en dotter efter henne 15 år gammal, Johanna g m bonden Lars Zachrisson i Lilla Yxhult, inga barn med Nils Nilsson...
 
När Peter Persson avlider 1764 så finns det även en bouppteckning efter honom, F:1 s 633. Änkan Maria Nilsdotter och 4 barn, Petter på 9:e året, Stina 11, Maria 6 och Jana 3. För att bevaka barnens rätt, farfadern Pehr Persson på Dråsa ägor. I uppräkningen av skulder anges att gossen Jonas Johansson ska få ut sitt fadersarv och en skuld finns även till brodern Johan Nilsson i Tyle. Det finns ju några dopvittnen av intresse vid barnens dop, 1753 - pig Maria Persdotter i L:a Yxhult, 1756 - dräng Johan Persson i L:a Yxhult och 1758 - pig Karin Persdotter i L:a Yxhult, dessa kan ju vara syskon till Per Persson d y? Vincent kanske känner till Per Persson på Dråsa ägor och har mer information om honom?
 
Jag har mer information om Nils Andersson i Tyle och hans tre äktenskap, då både Nils Andersson i sitt första gifte och Johanna Clasdotter Muskins syster Anna Clasdotter Muskin ingår i min makes anor. Johanna Clasdotter gifte sig i Kristbergs socken 1706-09-30 med änklingen Nils Andersson. Johanna var då piga på Hälla i Kristberg hos sin morbror krögaren Jacob Hero. Det finns en hel del här på forumet som jag och även Vincent Eldefors tidigare har skrivit om ovanstående personer.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie
 
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2014-03-04 15:17)

Martin Edgélius:
Hej Britt-Marie, och stort tack för det utförliga svaret!  
 
Bouppteckningar är ju verkligen guld värda men jag orkar sällan sitta och leta efter dem. Tack för uppgifterna om dem.  
 
Och med uppgifter om familjen i Tyle så rasslade det verkligen på. Jag har även hittat några av de inlägg som du och Vincent skrivit om familjen Muskin. Har jag förstått det rätt om Johanna Claesdotter Muskins far benämns både Nic(o)las och Claes och är född runt 1650?  
 
Tyvärr så hittar jag ingen passande födelse för Per/Petter runt 1730 i Tjällmo. Det föds en Per i Karstorp som son till en Per NN i dec 1728. Det ligger åtminstone nära Dråsa. Fb ger dock inget besked om faderns efternamn.  
 
I mars 1729 får en Per NN i Bröthällen en Per och i april 1729 får Per NN i Måsa en Per. Den sistnämndas hustru och son dör dock samma månad. När änklingen Per i Måsa gifter om sig i oktober samma år noteras han som Olofsson men i april 1732 får en Per Persson i Måsa en Per. Detta kanske dock rör sig om två olika personer. Jag har inte grävt i det.  
 
I augusti 1766 dör dock en Per Persson i Dråsa som skulle kunna vara farfadern som omnämns i bouppteckningen. Nu står det visserligen inte Dråsa ägor men åldern stämmer. Han är 72 år gammal och bör då vara född runt 1694. Att han får en son runt 1730 vore inte orimligt. Finns det någon bouppteckning efter honom?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion