ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landshövding Bernard Eriksson  (läst 1419 gånger)

2002-08-29, 11:44
läst 1419 gånger

Anna- Lisa Göransson

Finns det ngn som forskat i Bernhard Erikssons hustrus anor. Är osäker på namnet, men hon kan ha hetat Mina och i efternamn eventuellt Mässing. Hon kan ha sina rötter i Säfsnäs, i Lilla Elgberget. Men detta är en gissning. Hon var min mors tremänning, därför är jag nyfiken på henne. Har försökt forska själv, men har inte haft ordentliga uppgifter uppgifter att stödja mig på.
Vet bara att hon bodde i Grängesberg.
Anna-Lisa

2002-08-29, 15:59
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!
 
Eftersom Bernhard Eriksson var ledamot av Riksdagens andra kammare 1906-1936 (talman 1928-1932), så hittar du biografiska uppgifter om honom och hans familj i det förträffliga bokverket Tvåkammarriksdagen 1867-1970. Ledamöter och valkretsar som utkom i fem delar 1988-1992. I del 5, s. 58 står om Bernhard Eriksson:
 
 * 19.4.1878 i Grangärde, + 18.4.1952 i Kungsh, Sthlm. Järnarbetare, senare statsråd, talman o landshövding. Son t lantbrukaren Erik Jansson o Johanna Persson. - G 1903 m Vilhelmina (Mina) Jansson (*1881 i Grangärde, + 1946 i Kungsh, Sthlm), dtr t gruvarbetaren, senare nämndemannen o lantbrukaren, Carl Erik J o Ulrika Jansdotter. - Barn: Harry (*1905).
 
 
M v h  
Torsten Berglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna