ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2012  (läst 987 gånger)

2012-04-24, 10:02
läst 987 gånger

Utloggad bilduffe

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2013-11-04, 14:11
    • Visa profil

2012-04-24, 13:31
Svar #1

Utloggad mella

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Hur stort var Risinge på 1700-talet, egentligen? Dvs, hur många invånare fanns här?  
 
Jag är fascinerad över att så många av mina förfäder kom från Risinge (med några utstickare till omgivande socknar) - men att jag ändå har så få anförluster eller korsförbindelser. Delvis går det väl att förklara genom att de levde i olika samhällsskick, gissar jag.  
En annan del är nog för att jag inte ordentligt börjat forska i alla bröder och systrar i alla led, då torde fler korsförbindelser komma i dagen. Samtidigt verkar just Risinge vara en väldigt välforskad församling, så det känns som att återuppfinna hjulet om jag också börjar försöka kartlägga stora delar av Risinge.
En förklaring hade ju kunnat vara att det är en stor församling, eller att man har en ovanligt stor genomströmning av människor. Men, det VAR väl inte en stor församling? Och genomströmningen märker ju inte jag av i allafall, i mina anor.
 
Så, kan det finnas det andra anledningar till den här koncentrationen till ett ställe, utan att det synes finnas släktskap mellan anorna?

2012-04-26, 11:25
Svar #2

Utloggad mbss

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 875
  • Senast inloggad: 2017-06-11, 14:55
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Någon som vet om det finns några husförhörslängder över själva Finspång (typ Finspångs bruk)?
Har tittat i de äldsta hfl:erna för Risinge men inte kunnat hitta själva Finspång i dem, bara torp, gårdar och samhällen utanför Finspång.

2012-04-26, 11:32
Svar #3

Utloggad vineld

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 19:12
    • Visa profil
    • Släktingar.se
I den äldsta volymen saknas Finspång men i andra eller tredje börjar det komma med. Du kan hitta bruket och dess ägor i mtl längre tillbaka.
Presenterar forskningsresultat på Släktingar.se:
https://www.slaktingar.se/

2012-04-26, 12:25
Svar #4

Utloggad mbss

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 875
  • Senast inloggad: 2017-06-11, 14:55
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tackar för svaret! Kan även vanliga anställda på bruken finnas med i mantalslängderna? Jag söker efter en mästerdräng(?) Sandvall på Finspångs xxx bruk, han fick en son den 12:e maj år 1772 och denne Sandvall skulle vara intressant att se vad det var för en.

2012-04-26, 12:30
Svar #5

Utloggad mbss

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 875
  • Senast inloggad: 2017-06-11, 14:55
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tillägg till mitt förra inlägg..
Kanske en dum fråga men heter bruket/bruken något annat än Finspångs bruk i hfl:erna?
Jag kan inte hitta bruket i något ortsregister alls i Risinge..

2012-04-26, 14:34
Svar #6

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Det står inte Finspångs bruk, utan bara Finspång i registret. Det första husförhöret med Finspång är AI:3 (1797-1809) s 90, börjar då med herrgården och fortsätter sedan med bruksarbetarna.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-04-26, 21:28
Svar #7

Utloggad mbss

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 875
  • Senast inloggad: 2017-06-11, 14:55
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se

2012-05-01, 15:44
Svar #8

Utloggad bilduffe

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2013-11-04, 14:11
    • Visa profil
Hej  
är det någon som vet när och var Britta är död?
 
Personakt
Brita Andersdotter
 
Född   02-07-1699 Brestorp, Risinge/ Östergötlands län E 1).  
Död   ????.  
 
 
 
Äktenskap med Soldat Daniel Larsson Rising
 
Make   Soldat Daniel Larsson Rising.  
Född 09-02-1696 Risinge/ Östergötlands län E 2).  
Död 05-12-1736 Risinge/ Östergötlands län E 3).  
   
Vigsel   29-01-1721 Risinge/ Östergötlands län E 4).  
   
Son   Anders Danielsson Rising.  
Född 06-01-1737 Risinge/ Östergötlands län E 5).  
Död 08-08-1775 Risinge/ Östergötlands län E 6).  
 
 
 
Personhistoria
 
Årtal   Ålder   Händelse
1699      Födelse 02-07-1699 Brestorp, Risinge/ Östergötlands län E 1).  
1721   21 år   Vigsel Soldat Daniel Larsson Rising 29-01-1721 Risinge/ Östergötlands län E 4).  
1736   37 år   Maken Soldat Daniel Larsson Rising dör 05-12-1736 Risinge/ Östergötlands län E 3).  
1737   37 år   Sonen Anders Danielsson Rising föds 06-01-1737 Risinge/ Östergötlands län E 5).  
1775   76 år   Sonen Anders Danielsson Rising dör 08-08-1775 Risinge/ Östergötlands län E 6).  
 
 
 
Källor
 
1)   AD-online Risinge C:3 sid:15
 
2)   AD-online Risinge C:2 sid:153
 
3)   AD-online Risinge EI:1 sid:303
 
4)   AD-online Risinge EI:1 sid:21
 
5)   AD-online Risinge C:3 sid:245
 
6)   AD-online Rödeby E:1 sid:419
 
Ulf

2012-09-15, 15:16
Svar #9

Utloggad ulfh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 13:37
    • Visa profil
När Nils/Nicolaus föds i Risinge 1773-06-18 uppges föräldrarna vara Johan Termenius o h h Anna Caisa. När föddes dessa föräldrar och när vigdes de?
 
Med vänlig hälsning
Ulf Hj.

2012-09-15, 20:16
Svar #10

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag känner inte till dessa personer sedan tidigare, men detta har jag kommit fram till genom lite forskning...
 
När Nicolaus föds så anges föräldrarna som Hr Secreteraren Johan Termen och fru Anna Caisa Termen, dopv är bl a fru Brita Termen.
 
Det finns en bouppteckning i Risinge tingslag från 1816, här står det dock fel i bou-registret, det står Anna Catharina Temsén! född Moman, änka efter inpekt Temsén, Ramstorp, FII:12 s 927. Det är dock Anna Catharina Termén född Moman som det hela gäller...Det står att hon bott hos sin dotter de senaste 30 åren, direktörskan Ulrica Köhler. Anna Catharina död 1816-02-03 av ålder (EI:1 s 559).
 
I AI:6 Risinge, Ramstorp s 97 finns änkefrun Köhler f 1760-07-16 och dess moder fru Termén f 1736-10-01, från Lämmenäs 1814. AI:7 Lämmenäs s 57, hr Dir. Carl Köhler f 1757-04-10 härst (Risinge), fr Ljung 1775, g 1780, fru Ulrica Köhler f 1760-07-15 Risinge, fru Anna Cajsa Moman f 1736-10-xx Norrköping, gift 1:o 1756, f 2:o 1763-06-13. Inflyttad från Norrköping 1791.
 
Ulrica är dotter till Jonas Petersson De Tri (De Try) och född i Risinge 1760-07-18 (C:3 s 417). Hon gifter sig 1780-11-26 i Risinge med bokhållaren Carl Köhler på Finspång, Ulrica från Lämmenäs (EI:1 s 107).  
 
I Ulricas bou från 1827, FIII:15  s 449 så nämns även hennes fars bou från 1762, Jonas Petersson de Tri. Han finns i dödsboken 1762-01-26, död av mjältsjuka, 41 år gammal i Lämmenäs (EI:1 s 371).
 
1763-06-12 gifter sig sekreteraren på Hylinge Johan Termén sig med änkan h Anna Catharina Moman i Lämmenäs, ther the äro boende (EI:1 s 77). Jag skulle tro att det rör sig om Hylinge säteri i Västra Husby socken (E).
 
Jag har hittat Anna Catharina Moman född i Norrköpings S:t Olai, döpt 1736-10-02 och dotter till besökaren (tulltjänsteman) Olof Moman och hans hustru Christina Berg (CI:4 s 233). Jag har letat efter en bou i Norrköpings rådhusrätt för Johan Termén utan resultat, hittade en efter frälsesekreteraren Anders Termén död i januari 1788, änkan Lena Lindman och 4 barn, Nils 16, Jean 13, Anna 24 och Stina 15 år gammal.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-09-16, 14:41
Svar #11

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag har lite kompletterande uppgifter (enligt forumets regler bör diskussionen ske här och inte via e-mail).
 
1764-03-09 föds Johannes och Anna, tvillingar - sekr Johan Terméns på Hylinge och h Anna Catharina Momans på Skirnäs (C:3 Risinge s 445).
 
1770-02-09 föds Christina i Lämmenäs (C:3 s 501).
 
1776-07-21 är sekr Terméns hustru och dotter Ulrica Petersson i Lämmenäs dopvittne...
 
1779-11-30 föds Charlotta, dotter till sekr Johan Termén i Lämmenäs och hans hustru Anna Christina! Moberg! (här har det nog blivit lite fel i födelseboken, C:3 s 604).
 
I AI:3 Risinge, Finspång s 92 (1797-1809):
Direktören Carl Köhler och hans hustru, sönerna Carl Jonas f 1781 och Johan Fredrik f 1783, svärmodern fru Termenia f 1736 och hennes dotter m:elle Termenia f 1780, vilket bör vara Charlotta född 1779-11-30.
 
Johan Termén levde alltså i slutet på 1779 i Risinge, jag har inte kunnat finna honom död i Risinge t o m 1796. Det står ju att Anna Catharina Moman är inflyttad från Norrköping 1791, men där har jag inte lyckats finna henne i utflyttningslängden för S:t Olai detta år och åren i närheten. I de övriga socknarna i Norrköping är det sämre med flyttlängder...
 
När det gäller Ulrica så anges hon nästan alltid som Ulrica Petersson och inte som Jonasdotter De Tri som väl borde vara det mest rimliga. Jag skrev lite fel här i mitt tidigare inlägg, det var vid bou 1767 FII:1 s 1369 för den omyndiga dottern Stina Brita Petersson som det står ang hennes fars bou 1762, Jonas Petersson De Tri. Här nämns också hennes omyndiga syster Ulrica Petersson, förmyndare är Hindrik Petersson och bou är undertecknad av Johan Termén.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-09-22, 11:02
Svar #12

Utloggad sowe4837

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 17:10
    • Visa profil
Söker anorna till David Svensson f 1762, gm Stina Andersdotter f 1773.
De har en dotter BritaLisa/Lotta Danielsdotter f 1805-09-07 Risinge,g  
1822-11-02 m Nils Nilsson f 1793-04-19 Svartorp,Hällestad.Nils dog 1871 och
hon 1881.
 
Tacksam för hjälp!

2012-09-22, 15:11
Svar #13

Utloggad birkarro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 19:39
    • Visa profil
Hej, var kan man hitta boken om Risinge av David Eriksson?

2012-09-22, 16:17
Svar #14

Utloggad orbros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2019-06-26, 18:13
    • Visa profil
Hej Ulla.
Jag är nästan säker på att den finns på landsarkivet i Vadstena.Jag har den själv min far köpte en kopia av David för 20 år sen.
Den är ett mycket bra stöd i forskningen och den innehåller nästa inga felaktigheter.David måste ha ägnat många år att skriva den.
Det är dock ingen bok utan är lösa blad i en pärm.
MVH Bernt

2012-09-22, 18:12
Svar #15

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8224
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 20:49
    • Visa profil
    • Gensvaret
Pärmen finns också hos Genealogiska Föreningen.

2012-09-23, 18:10
Svar #16

Utloggad birkarro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 19:39
    • Visa profil
Jag får tacka Bernt och Åke för upplysningen.
MVH Ulla

2012-09-24, 16:02
Svar #17

Utloggad hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har ett barn, Helena Lorensdotter, med föräldrarna Lorentz Bengtsson och Kerstin Svensdotter, som föddes 1772 i Risinge.
Familjen sägs komma från Finspong.  
 
Denna plats finns dock inte i relavant hfl, så var ska man leta?
 
Mvh
 
Leif Hedberg

2012-09-24, 16:43
Svar #18

Utloggad vineld

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 19:12
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Lorens Bengtsson Sten (1746-1827) var skogvaktare och levde i Stenviken vid Finspång med hustrun Kerstin Svensdotter (1740-1818). Finspång var ett bruk som sedermera växte till den tätort som idag är centralort i Finspångs kommun. Finspång med dess torp saknas i de tidigaste hfl. När hfl saknas så gäller samma sak som alltid - man är hänvisad till övriga källor.
Presenterar forskningsresultat på Släktingar.se:
https://www.slaktingar.se/

2012-09-25, 13:47
Svar #19

Utloggad hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Vincent,
 
Jag ännu ett problem;
 
Lovisa Solfelt föddes 20/10 1809 i Risinge.
Föräldrarna är organisten och klockaren Solfelt och hh Cristina Rundgren i Klockargården.
 
Men hur jag än letar så hittar jag vare sig Solfelt eller Klockargården.
 
Vore tacksam om någon, kanske med lokalkännedom, kunde hjälpa till.
 
Mvh
 
Leif Hedberg

2012-09-25, 13:56
Svar #20

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8224
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 20:49
    • Visa profil
    • Gensvaret

2012-10-09, 18:50
Svar #21

Utloggad sol

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2019-07-15, 23:30
    • Visa profil
Hej Ulla Larsson m.fl.
David Erikssons bok finns också i Finspångsrummet i Finspångs Bibliotek.
MVH
Sven-Olov Lundin

2012-10-11, 11:42
Svar #22

Utloggad bof

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2019-08-18, 14:54
    • Visa profil
Albrekt Nilsson som dör i Boda i Hällestad 1689 komemer från Bottorp i Risinge. Gift där 1666 med änkan Ingrid Hansdotter. Barnen födda där, bla Nils, som sen bor i Boda.
 
Men om nu Albrekt dör 1689 i Boda, vem är då Albrekt Nilsson i Bottorp som enligt domboken 1697 avträder en skattegårdsdel i Torp ???.  
 
Albrekt har jag hittat i mtl i Boda 1656-1666,  och 1689. i Bottorp 1667-1675 /Barbro

2012-10-12, 15:08
Svar #23

Utloggad sowe4837

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 17:10
    • Visa profil
Jag forskar på Släkten Hellander från Finskartorp,Risinge.
 
Söker föräldrarna (och gärna även deras anor) till:
 
Brita Lisa/Lotta Danielsdotter f 1805-09-07 Risinge,d 1881 Svartorp,
Risinge.
 
Tacksam för all hjälp,som jag kan få!
Hans Angberg

2012-10-12, 19:18
Svar #24

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4512
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 22:54
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Du har skrivit lite fel här ovan, man hittar änkan Brita Lotta Danielsdotter f 1805-09-07 Risinge i hfl AI:40 Hällestad s 405, Svarttorp. Hon avlider på Svarttorps ägor 1881-01-18 enligt F:1 Hällestad s 3. Du kanske har fått felaktiga uppgifter från någon annan forskare?
 
Brita Lotta föds 1805-09-07 Axsäterstorp, Risinge (C:2 Risinge s 913. Föräldrarna är torparen Daniel Svensson och Stina Andersdotter.
 
De finns i hfl AI:3 Risinge, Axsäterstorp s 140. Här känns födelseuppgifterna på föräldrarna som lite tveksamma, Daniel Svensson anges här som född 1762 och Stina Andersdotter som född 1775. Stina död, en ny hustru Margareta Tyrsdotter f 1775. Om man tittar i nästa hfl som blir AI:8 Axsäterstorp s 12 så anges Daniel Svensson med rätt födelsedatum, 1767-09-30 Risinge, gift 3 ggr - 1789, 1800 och 1807. Hustrun Margareta Tyrsdotter anges här vara född 1765 i Vånga.
 
Jag kan inte hitta den första vigseln i Risinge, men vigsel nr 2 1800-11-04 vigs torparen och änklingen Daniel Svensson i Axsäterstorp med pigan Stina Andersdotter i Ingelstad (EI:1 s 135). Vigsel nr 3 1807-11-15 med Maja Greta Tyrsdotter (EI:1 s 154).
 
Den första hustrun hette Catharina Svensdotter, detta ser man när man tittar närmare på de barn som finns med i hfl.1793-07-09 föds Anna (Anna Lena), dotter till Daniel Svensson och Catharina Svensdotter i Mossen på Ölstads ägor (C:3 s 780). 1796-03-28 Maja Lisa och Cajsa Greta, vid Finsponga Grin(d), C:3 s 813. Daniel anges då som dagkarl och vid den sista vigseln 1807 som brukskarl vid Finspång.
 
Daniel föds 1767-09-30 i Wangelsäng, Risinge (C:3 s 478). Föräldrar är Sven Andersson och Maria Danielsdotter. När man tittar i hfl AI:1 s 192 och AI:2 s 205 Mossen u Ölstad så hittar man soldaten Nils Ölin och hans hustru Helena Svensdotter f 1772-09-10, änkan modern h Maria Danielsdotter f 1737-10-28. Helena är född 1772-09-18 (C:3 s 522) i Stubbkärret, Risinge och föräldrarna är samma som Daniels...
 
1796 när Daniel Svenssons tvillingar döps är h Anna Svensdotter i Stubbkärret dopvittne.
 
Brita Lottas mor Stina Andersdotter avlider 1807-01-22 av nervfeber, 36 år gammal i Axsäterstorp (f ca 1771?), EI:1 s 535. Daniel Svensson avlider 1846-02-13 på samma plats enligt hfl AI:22 s 337.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-10-13, 16:17
Svar #25

Utloggad sowe4837

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 17:10
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!
Det var fantastiskt fina uppgifter du har fått fram.
De fyller en stor lucka i min släktforskning.
Mvh
Hans

2012-10-20, 18:30
Svar #26

Utloggad birkarro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 19:39
    • Visa profil

2012-12-02, 11:51
Svar #27

Utloggad forskarlasse

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 981
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Har en familj som utflyttar från Kolstad, Risinge till Norrköping 1858 står det, familjen har nr 154 i den bifogade filen och mammen heter Peter Persson f.1815-05-27 i Västra Vingåker. Jag skulle vilja ha hjälp med att finna honom i Norrköping men vilken församling kan det vara? Nåon som vet något om denna man så blir jag glad. Jag tackar på förhand.
 
MVH Lars

2012-12-02, 14:14
Svar #28

Utloggad ullakamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Lars Persson.
 
Din familj Per Persson , Kerstin Eriksdotter, Gustaf, Erik flyttade från Risinge till S:t Olai i Norrköping B1:8 sid 186 bild 100 nr 591 25 november 1858. Du finner dom på AI:53 1858-1863 bild 85 sid 79 Markattan. Dom flyttade tydligen därifrån 1859, men jag ser inte vart. Skall se om jag finner dom i utflyttningslängden, då återkommer jag.
 
Mvh Ulla kamil

2012-12-02, 15:23
Svar #29

Utloggad ullakamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej igen Lars Persson.
 
Här kommer mer om familjen Per Pettersson / Persson. Dom flyttade från Markattan till Röda Ängvaktarestugan 1859. AI:53 1858-1863 bild 68 sid 444.
Sen flyttade dom från Norrköping S:t Olai till Skedevi socken och Byhle 23.11.1860. Inflytt B:5 sid 129 bild 73.  AI:20 sid 34 1860-1863 och i AI:21 sid 34 1864-1871.
 
Sonen Gustaf flyttade till Västra Vingåker socken 1860.
 
Om familjen står det: Ej skrivna 1863 i Byhle, uppehåller sig i Stockholm sedan 1861. Kan bo i Spånga i Uppland och Eggeby.
 
Spånga och Eggeby AI:17 sid 21 1861-1869. Från Stockholm 21.12.1863.
 
Till Järfälla 24.10.1867 nr 106. Järfälla ligger också i Stockholms norra utkant.
 
Mvh Ulla Kamil

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna