ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2013  (läst 776 gånger)

2013-02-10, 19:29
läst 776 gånger

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej!
Maja Stina Persdotter blir änka efter Lars Jönsson (Forsberg) år 1837. Hon lever som sjuk och utfattig till hus på Wisätters ägor fram till 1856 då hon enligt hfl dör den 12/11. (Nykil AI:17 (1856-1860) Bild 107 / sid 95). Men jag hittar henne inte i dödboken.  Hände det att prästen inte skrev in i dödboken? Eller är datum eller årtal fel? Någon som vet?
 
Inga-Kari Björner

2013-02-10, 22:07
Svar #1

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar också efter var Maja Stina fanns åren mellan 1795 då hon flyttade med sin mor till Malexander efter faderns död och 1808 när hon kom till Nykil från ??. Vad står det i hfl Nykil AI:4 (1806-1810) Bild 19 / sid 19.
Maja Stina är född i Asby 31/12 1785, fadern soldaten Peter Dämring eller Dämbring. Familjen flyttar till Åsbo där Peter dör 1791.
 
Inga-Kari

2013-02-11, 13:29
Svar #2

Utloggad ullakamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Inga-Kari.
 
Något är fel här, för jag ser att kvinnan hela tiden kallas Maja Catharina Persdotter född 1786 i Asby Gift i maj 1809 i Nykil med Lars Forsberg, änkeman i Erstorpet. I dopboken heter hon Catharina Maria född 31.12.1785 i Asby av föräldrarna du nämnt.
 
I dödboken finns hon tydligen inte men det händer ibland att det bara står antecknat i hfl när dom dör och det får man vara glad för.
 
Jag tycker att det står (på sidan 18) att hon kom från Tidersrum eller som dom skrev förr Tirserum 1808 med inflyttningsnumret 13. I inflyttningslängden finns en Maja Stina Persdotter som kom från Skenninge 17.3.1808 till Ulstorp i Nykil och hon är det väl inte.
 
Mvh Ulla Kamil

2013-04-13, 19:41
Svar #3

Utloggad kros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 20:32
    • Visa profil
Hej,
 
Vem var föräldrar till:
Gerda Maria Stark  född 1890-03-03, Nykil.
Elin Augusta Stark  född 1891-10-30 i Nykil
Var de systrar? Var Samuel Oskar Stark, född 1852-10-12 i Nykil, far till dem.
 
Jag har funnit dem i Stockholms rotemansarkiv. Gerda Augusta tjänade i samma hushåll som min mormor, men inte samtidigt.  
Gerda Augusta Stark  inflyttad till Stockholm 1907-12-18 från Nykil, utflyttad från Stockholm 1908-04-22 till Nykil.(drygt fyra månader)
Elin Augusta Stark  Inflyttad till Stockholm 1919-11-28 från Linköping, utflyttad 1921 till Linköping. Hushållföreståndare hos Grossh. Olsson, Östermalm.
 
Min mormor Elin Fransdotters mor, Emma Augusta Pettersson gifte sig 15/5 1905 i Nykil med hemmansägaren, änklingen, Samuel Oskar Stark, Tostebo.
Senare bosatta i Stensnäs. Mormors mor dog 1928-06-19 i Stensnäs, Nykil, men när dog Samuel Oskar Stark?
 
Mvh Kristina

2013-04-13, 23:02
Svar #4

Utloggad akeb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1182
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 09:48
    • Visa profil
Hej Kristina
Gerda Maria och Elin Augusta var systrar men föräldrarna hette Karl Gustav Stark och Emilia Augusta Abrahamsdotter.
Åke

2013-04-13, 23:26
Svar #5

Utloggad akeb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1182
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 09:48
    • Visa profil
Samuel Oskar Stark f. 1852 avled 1933-11-21 av ålderdom enl. Stensnäs under Knoppetorp Nykil AIIa:5, 1924-37, sid. 216.
Skriven i Nykil men dödsorten var Bankekind.
Med vänlig hälsning Åke

2013-04-14, 08:43
Svar #6

Utloggad kros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 20:32
    • Visa profil
Tack Åke för ditt snabba svar.
 
Varför bodde han i Bankekind? Bodde han hos någon av sina söner:
Carl Oskar f. 1881 i Normlösa , Thure Hjalmar f. 1883 i Nykil.
Var Samuel Oskar Stark son till Samuel Stark (Patron)?
Var Karl Gustav och Samuel Oskar bröder?
 
Är Stensnäs ett torp eller är det en gård som torpet ligger under? Hyrde eller ägde de bostaden i Stensnäs? Enligt min syster ärvde vår mormor torpet, men det vet man ju inte om det stämmer. Det skulle ha legat på en kulle, enligt min mor som var ditt som barn för att besöka sin mormor.
Det blev många frågor det här.
 
Mvh Kristina

2013-04-14, 14:32
Svar #7

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2796
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 21:44
    • Visa profil
Hej Kristina
 
Samuel Oskar Stark var son till Samuel Stark och Maja Stina Samuelsdotter
 
Han hade en bror Carl Gustav f 1849 i Nykil (de var nr 7 och 8 i barnaskaran)
 
Samuel Stark var son till Carl Patron i första äktenskapet med Cajsa Persdotter enligt mina anteckningar.

2013-04-14, 15:06
Svar #8

Utloggad kros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2019-06-06, 20:32
    • Visa profil
Tack Christina.
Då var det en brorsdotter till Samuel Oskar Stark, som var anställd i samma hushåll som min mormor, men två år senare. Jag skrev fel namn tidigare. Det ska vara Gerda Maria, inte Augusta.
Mvh Kristina

2013-04-21, 01:44
Svar #9

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Hej,
 
I have been working on my Swedish heritage for over 30 years but only in the USA. Now I have the chance to come to Sweden this summer to do more so I have been trying to get into Swedish Genealogy. I do not speak Swedish but i am pretty good at figuring things out, plus Google does a pretty good job of translating. So I started looking at the Swedish records on Ancestry.com and on this site.
 
My first effort is on the Olson family. Here is what I have to date:
 
Samuel OLSON [OLSSON]
--------------------------------------------------
Birth:   13 Jun 1815, Nykil Parish, Östergötland, Sweden {Source: Swedish Family bible]
Death:   aft 1885
 
Personal History:  
1853- Feb 10: Lived Drögshult [village], Nykil Parish, Östergötland, Sweden. Dau Carolina born. Wife Anna?
[“Fodde /Birth record, Östergötland > Nykil ,” Church Records, 1500-1941, 1851-1860 C:7, page 35]
 
1855- Feb 4: Lived Högmålen [farm], Drögshult. Dau Clara born. Wife Anna?
[“Fodde /Birth record, Östergötland > Nykil ,” Church Records, 1500-1941, 1851-1860 C:7, page 62]
 
1859  Feb 1- Married Johanna Sofia Andersdotter, Nykil Parish, Östergötland, Sweden. S-age 44, JS-23. SO: Crofter in Högmålen, Drögshult. Married 2 times?  JSA: b 7 Aug 1835, single girl. Married 1 time.
[“Marriage record, Nykil,” Östergötland, Nykil, Födde (Births)/Marriage/Deaths,1851 - 1860 (C:7), pg 182]
 
1869- Apr 2: Leaving Nykil Parish, Östergötland, Sweden.  Crofter, SamO, 2 sons, 3 daughters. Leaving Högmålen, Drögshult. Going to North America.
[“Utflyttning (Moving out), Östergötland > Nykil > > 1861 - 1871 (BI:4) ,” page 69]
1869- May 28: Emigration from Sweden. SamO-Place of Origin: “Nykil, Östergötland.”  Birthplace: “Linköping Nycktrill”, Age 54, Occupation: Worker. Ship “Plato”. Destination: Hull England and Burlington Iowa. SO-age 54, JSO-34, Clara-14, Walfrid-9, Augusta-6, Albert-3, Sabina-1.  
[“Embarkation Records,” Ancestry.com, Gothenburg Passenger Lists 1869-1951, Emihamm. page 583 ]
 
1885 Iowa Census- Lived in NW corner of Section 5 Lockridge Twnshp, Jefferson Co., Iowa. S-69, Farmer, b Sweden,; Hannah-49 b Sweden, Christina-14, Albert-20 b Sweden, Valfred-9, Joseph D-7 [other ch b Jefferson Co., Iowa.
 
Spouse:   Anna ?? [Source: Two birth records above]
Birth:   abt 1817
 
Marriage:   Unknown
 
Children:   Carolina Mathilda (1853-) Nykil Parish, Östergötland,[Source:  birth records above]
   Clara Wilhelmina (1855-1878)  Nykil Parish, Östergötland,[Source:  birth records above]
 
**************
Spouse:   Johanna Sophia ANDERSON [ANDERSDOTTER]
Birth:   27 Aug 1835, Nykil Parish, Östergötland, Sweden [Source: see marriage below]
Death:   2 May 1927, Ft Collins, Larimer Co., Colorado
Father:   ANDERSON
Mother:   UNNAMED
 
Marriage:   1 Feb 1859, Nykil Parish, Östergötland, Sweden
Östergötland, Nykil, Födde (Births)/Marriage/Deaths,1851 - 1860 (C:7) page 182.
 
Children:   Samuel Walfrid (1859-) Nykil Parish, Östergötland
   Augusta Johanna (1862-1948) Nykil Parish, Östergötland [My GGGrandmother]
   Anders Albert (1864-1942) Nykil Parish, Östergötland
   Johan [John] Fredrick (1866-

2013-04-22, 21:26
Svar #10

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Hej,
 
I have now more information for my post of 21 April.
 
Samuel Olsson married Anna Greta [Birgensdotter ?]  July 7, 1842. Sam age 26, Anna age 27. First marriage for both. I can not translate the Remarks section except that Sam is a farmhand, or young man, and Anna appears to be from Högmålen, Drögshult. Can anyone help with the rest of the information please. [“Marriage record, Nykil,” Östergötland, Nykil, Födde (Births)/Marriage/Deaths,1830 - 1850 (C:6), pg 330]  
 
Tack för all hjälp  
 
Dennis Beasley

2013-04-22, 23:29
Svar #11

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej Dennis!
In Swedish the information about the marriage of these two on the right hand side is as follows  
Dräng tjänande hemma hos sin moder Enkan Lisa Adolfsdotter i Hagen på Gisbo ägor.
Piga tjänande hemma hos sin fader Birger Birgersson i Högsmålen på Drögshults ägor. Fadern själf närwarande gaf sitt bifall. Which means approximately
unmarried young man serving at home by his mother the widow Lisa Andersdotter in Hagen on the lands of Gisbo.
unmarried young woman serving at home by her father Birger Birgersson in Högsmålen on the lands of Drögshult. The father himself present gave his permission
All young unmarried men are called dräng which is later on used for farmhand. All young women are called piga, which is later used for girls serving in housholds or on farms. Young women in richer families or noble families are often called demoiselle instead. A Woman had to have the permission given by her father or if he was dead someone else like a brother or the mothers brother to get married.
Best regards
Inga-Kari

2013-04-24, 02:59
Svar #12

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Tack, Inga-Kari, very much for the help.  
 
That opens up lots more doors.
 
Would you please look at this record for me...
 
1859 Feb 1- Married Johanna Sofia Andersdotter, Nykil Parish, Östergötland, Sweden. S-age 44, JS-23. SO: Crofter in Högmålen, Drögshult. Married 2 times? JSA: b 7 Aug 1835, single girl. Married 1 time.  
[“Marriage record, Nykil,” Östergötland, Nykil, Födde (Births)/Marriage/Deaths,1851 - 1860 (C:7), pg 182]  
 
I wanted to be sure I got all of the Remarks information as with the previous record.
 
Thank you again, and Regards,
 
Dennis

2013-04-24, 09:50
Svar #13

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej Dennis,
 
The information you asked for is as follows first in Swedish: Brudg[ummen] torpare i Högmålen Drögshults ägor har en gång förut varit gift. Bruden piga därstädes, född 1835 7/8 har icke förut varit gift. Mannen företedde arfskifte efter afl[idna] hustrun Anna Gr[eta] Andersd[otter] och Bruden skriftligt bifall af dess moder. Lyste 1sta gången d 9de Jan. Ch. Sigill 8 s Bco.  
In English: The groom crofter in Högmålen on the lands of Drögshult, has once before been married. The Bride maid there, born 1835 7/8, has not earlier been married. The man showed succession documents after deceased wife Anna Greta Andersdotter and the bride written permission from her mother. Banns 1st time the 9th of January. Charta Sigill 1 shilling Banco (stamp duty).
 
The deceased wife has got her past name wrong, her name was Birgersdotter. I don't know the exact translation of the Swedish word lysning, which was (as you might know) the declaration in the church three times before the wedding in order to give the opportunity for anyone against the wedding to protest.
 
The death of the first wife 13/6 1858 is in the same book, page 237. I think you have got the birth of the eldest daughter wrong. She was born 10/8 1843, Nykil C:6 (1830-1850) page 169. Have you tried to follow the persons in the husförhörslängder? You can find them in for example Nykil A:16 (1851-1855) page 29.
 
Good luck
 
Inga-Kari

2013-04-24, 21:12
Svar #14

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Inga-Kari, Tack så väldigt mycket.
 
This has been very helpful, I really appreciate your effort.
 
Lysning are Banns to read in the church.
 
I had already found the correct first daughter and her birth information. Thank you for catching that.
 
I am just getting into the husförhörslängder, I have only been working on this project a week or so, so the learning curve is very steep, but your help has been very useful.
 
I hope I might impose upon your kindness if I have more questions in the future. Your English is perfect.
 
Again, thank you and warm regards,
 
Dennis

2013-05-11, 22:02
Svar #15

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Hej
 
Could some one please tell me what is the information listed at the following source:
Östergötland > Nykil > Husförhör (Household examination) > 1856 - 1860 (AI:18) > sheet 34 [page 30]. for Johanna Sofia Andersdotter.  
 
Tack för all hjälp
 
Dennis

2013-05-11, 22:45
Svar #16

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Hej
 
One more request.
 
Could someone tell me what the second column of the HFL is? See below for example.
 
Tack
 
Dennis
HFL
 (91.3 k)

2013-05-11, 23:19
Svar #17

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej Dennis,
 
Johanna Sofia Andersdotter is first entitled piga (maid) but crossed over and marked as wife. Below it's said in later marriage. So she is married to Samuel Olofsson after his first wife died in 1858. She came from page 24 the year 58. The son Samuel Walfrid is born  12/10 1859, see Nykil C:7 (1851-1860) image 62 / page 119.
In this case the second column contains the number in the list of people moved into the parish. It varies a lot between the years and the parishes. In page 24 it says that she came from Ulrika 1856 as number 22. You can find her in Nykil BI:2 (1838-1860) image 71 / page 137, inflyttade i Nykil as number 22.  
 
Good luck with your further research!
 
Inga-Kari

2013-05-11, 23:55
Svar #18

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Hej Inga-Kari
 
Thank you so much again. That helps a lot.
 
Could you also interpret Johanna's birthplace? I have her year, etc and that she moved to Högmålen, Drögshult in 58 from page 24.
 
We will be in Nykil parish the middle of July so I am trying to find all these places so I can go see them and take pictures for my mother, who is 92, and remembers her Grandmother,  Johanna's daughter Augusta,  
 
Thanks again
 
Dennis

2013-05-12, 00:37
Svar #19

Utloggad ingakari

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 12:04
    • Visa profil
Hej once again!
 
Johanna Sofia was born in Östra Tollstad, another parish, in 1835. I found her there born 27/8 1835, not the 7th as noted in the hfl from Nykil. She had a twin sister called Anna Christina. (Östra Tollstad C:4 (1795-1850) Bild 140 / sid 259). Her father Anders Fredrik Andersson came from a farm, Braxstad where he was said to be a foreman för the other workers. You can find him in Östra Tollstad AI:3 (1821-1836) Bild 99 / sid 89.
 In the next hfl (Östra Tollstad AI:4 (1836-1841) Bild 54 / sid 44) the twin sister has disappeared. She died in december 1835, see Östra Tollstad C:4 (1795-1850) Bild 242 / sid 459.
 
Good night!
 
Inga-Kari

2013-05-12, 19:29
Svar #20

Agneta Karlsson

Hej, En liten fråga angående Johan Bleckert Bergengren född 1720. Enligt Familjer och Gårda Ulrika ska Johan Bleckert Bergengren varit gift med Hedvig Kristina Engelcona, född 1732. Beata Kristina ska varit deras dotter född, 13/4 1758, Rätta mig om jag har fel.
 
Neta.karlsson@hotmail.com

2013-05-12, 19:47
Svar #21

Utloggad vineld

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Senast inloggad: 2019-09-17, 23:47
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Presenterar forskningsresultat på Släktingar.se:
https://www.slaktingar.se/

2013-05-13, 01:27
Svar #22

Utloggad rockymtnblue

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-07-15, 01:25
    • Visa profil
Inga-Kari
Thank you so much, especially staying up so late.
Dennis

2013-08-15, 10:48
Svar #23

Utloggad nilserik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2019-06-30, 17:48
    • Visa profil
Frans Oskar Norling, född 1879-01-20 i Nykil. Den sista uppgiften jag finner om honom är att han är Utan stadigvarande hemvist, 1927. Allt enligt Församlingsboken Nykil AIIa:5, sidan 115, rad 3.
 
Någon som har ytterligare uppgifter om honom, karln borde väl rimligtvis dö, men hittar inga sådana uppgifter.
 
Tacksam för hjälp
NilsErik Eriksson
Södertälje

2013-08-15, 17:23
Svar #24

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5887
  • Senast inloggad: 2019-09-17, 20:26
    • Visa profil
Han hamnade på löslistan, A II a:6, p. 603, rad 6, för att 1928 redovisas som f. jordbruksarbetare i Dvärstads Storgård, A II a:5, p. 111, rad 13. Han levde 1937, men torde ha avlidit senast 1946, då han inte står att återfinna i Sveriges dödbok.

2013-08-15, 18:45
Svar #25

Utloggad nilserik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2019-06-30, 17:48
    • Visa profil
Tack Bo.  
 
Jag har kollat dödlängderna för Nykil fram till 1942 via SVAR men inte funnit honom. Får söka i Arninge vid tillfälle.
 
NilsErik Eriksson
Södertälje

2013-09-15, 01:16
Svar #26

Utloggad peppe_77

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 495
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 14:48
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej!
 
Jag letar uppgifter om föräldrarna till Sara Persdotter, född i Visätter 22/11 1743 (C:3 sid 33). Föräldrarna heter Per Jonasson och Maria Pehrsdotter. Det bör vara de som är vigda 1/2 1741 d. 1 Febr. wigdes drängen Pehr Jönsson i Wisätter med enkan h. Maria Pehrsdr ibidem (C:2 sid 217). Någon som känner till dem?
 
Mvh
Pierre Petersson

2013-10-11, 10:27
Svar #27

Utloggad danielwimhed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2015-09-14, 09:55
    • Visa profil
Hej alla
 
Jag släktforskar ifrån Kristianstad, min far kommer ifrån Vimmerby och min farfars farfar Gustav Alfred Andersson född 1 oktober 1879 inom Nykil.
 
Nykil C:9 (1867-1883) Bild 74 / sid 139 (AID: v39505.b74.s139 Öppna, NAD:  SE/VALA/00278
 
Han föddes oäkta tydligen och hans mor heter Johanna Sofia Andersdotter, jag har hittat henne i Husförhörsboken
 
Nykil AI:22 (1868-1877) Bild 119 / sid 108 (AID: v28347.b119.s108 Öppna, NAD:  SE/VALA/00278
 
Man kan se henne och Gustav Alfred Andersson svagt!
 
Sedan tar det stop, jag är inte människa till att reda ut vart hon kommer ifrån och vart man kan se detta? Vet någon något om hennes öde?
 
Mvh
Daniel Wimhed
Kristianstad
0708-676561

2013-10-11, 11:37
Svar #28

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5887
  • Senast inloggad: 2019-09-17, 20:26
    • Visa profil
Du menar 1873 1/10. Modern är enligt hfl född 1846 28/3 i Norra Vi sn (ändrat i hfl från Svinhult), dit hon också anges flytta 1877 24/10 (se även Nykil B I:4, s. 102).
 
Johanna Sofias korrekta födelsedatum är 1846 27/3 - se Norra Vi C:4, fol. 151r.

2013-10-11, 12:27
Svar #29

Utloggad danielwimhed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2015-09-14, 09:55
    • Visa profil
Hej Bo
 
Jag hittade henne, stort tack
 
Norra Vi C:4 (1781-1861) Bild 151 / sid 151 (AID: v39277.b151.s151 Öppna, NAD:  SE/VALA/00268
 
Där står det att hennes far heter Anders Fredrik Nilsson om jag uppfattar det rätt och hennes mor heter Stina Carlsdotter? De bor i Stenstugan om jag uppfattar det rätt?
 
Under husförhörslängd  
 
Norra Vi AI:7 (1841-1848) Bild 219 / sid 208 (AID: v27804.b219.s208 Öppna, NAD:  SE/VALA/00268
 
Så ser man hennes syskon och vart de är födda och informationen om familjen, då jag matade in detta i ancestry.se så kom det upp en träff om en person med EXAKT dessa uppgifter och där allt stämde med husförhörslängden och allt om en Anders Fredrik Nilsson som var rättare, vad innebär detta? Vad gjorde en rättare?
 
Mvh
Daniel Wimhed
Kristianstad
0708-676561

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna