ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-13  (läst 1118 gånger)

2006-03-22, 21:36
läst 1118 gånger

Utloggad bojoha

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 11:17
    • Visa profil
Lite till
I husförhör Linköpings domkyrkoförsamling AI:30 sidan 140 (1831-1835)  
Gesell Peter Håkansson f.18091111
Fru Lovisa Gustafva född Cassel 18130225 (inflyttad från Björkeberg 1832 )
dotter  
Euphrosina Charlotta f.18340928
familjen flyttar till Skänninge stadsförsamling 1835
Lovisa Gustava med dotter är tillbaka i Linköping
1841 då omnämnd som Sadelmakarehustru. Fadern = ??Linköpings domkyrkoförsamling AI:38 sid 566
I husförhör Link. AI:42 sid 172 finns de igen samt en son Johan Victor född 18470306 inget om någon fader. Kanske fadern finns kvar i Skänninge då Lovisa Gustava och Johan Victor flyttar till Skänninge igen 1850 och dottern Euphrosene till Nykil 1850
från bosse

2006-03-22, 21:45
Svar #1

Utloggad bgd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Bosse
Tack för ditt snabba svar. Då skall jag leta vidare.
Mvh
Bo

2006-03-22, 21:46
Svar #2

Bo Johansson

igen... jag såg att det stod i
i husförhöret Link. AI:42 sid 172 civilstånd  skild Fru Lovisa Gustava Håkansson Cassel f.18120225 så födelsen för sonen Johan Victor f.1847 kanske har en annan far????
 
Dottern Euphrosyne Charlotta Håkansson finns i Vigselböcker i Nykil C:8 (1861-1866) sid 28 vigsel 18661111. Muskikkorporalen V K 2dra Lifgre Reg Ernst Gustaf Lindberg född 1841 med Euphrosyne Charlotta Håkansdotter f.1834 från Wisäter ( brudens 2:a gifte )
från bosse igen

2006-04-26, 23:31
Svar #3

Christina Johansson

Hej
 
Jag behöver hjälp med att ev hitta föräldrarna till en man i Nykil, född i Asby. Eventuellt kan föräldrarna finnas i Nykil.
 
Carl Ekelöf vigs i Linköping 1794-10-24, han står då som dräng från Nykil socken.
Hustrun Stina Cajsa dör i Linköping 1795-04-05.
 
1797-11-12 gifter Carl Ekelöf om sig i Nykil med pigan Maja Persdotter från Hundkärr, Nykil. Han står då som enkling från Frösle i Kärna sn.
Paret får 4 barn, födda i Karstorp, Rössla ägor, hittar inte familjen där.
1809-01-22 dör hustrun Maja.
 
1819 gifter Carl Ekelöf sig för 3dje gången, med änkan Catharina Gudmundsdotter. Vigsel i Nykil.
1822-03-10 dör hustrun Catharina, de bor då i Gäckelsbo, Nykil.
 
Enligt hfl Nykil, Gäckelsbo var Carl född 1766-03-22 i Asby, men det finns ingen Carl född då.
 
Det finns en familj, Per Ekelöf och hustrun Annicka Larsdotter i Asby, de flyttar omkring 1765 till Sund sn och får där sonen Carl född 1769-03-14.
Jag tror att detta är rätt familj och rätt Carl trots fel födelsedata och fel födelsesocken.
Jag har hittat 3 döttrar från denna familj i Linköping tidigare.
Dessutom en son, Sven Persson i Vårdnäs.
 
Mitt problem är att familjen försvinner från Sund socken 1769 och barnen dyker upp i Linköpingstrakten på 1780-talet.
Någon som känner till denna familj? om möjligen föräldrarna kan finnas i Nykil sn??
 
 
Christina

2006-04-29, 19:14
Svar #4

Ulf Wallgren

Hej!
 
Jag skulle behöva hjälp att läsa födelseuppgifterna på GID 349.51.60900  Födelseuppgifterna gäller min ff fm mf  Ingrid Andersdotter f. 1760-03-22 i Nykil, sedemera gift med salpetersjudaren och  skattemästaren Anders Hedlund. Heter fadern Anders Nystrand och modern Carin Andersdtr? Jag kan ej heller läsa gårds eller torpnamnet. Är det någon som vet något mer om familjen Nystrand?
 
Med vänlig hälsning.
Ulf Wallgren

2006-04-29, 22:11
Svar #5

Bo Johansson

I husförhör AI:5 sid 80 Åserum finns
Anders Nystrand f.17350930  
hustru Carin Andersdotter f.17351217
båda dör 1813.
I födelseboken för Ingrid så står det Qwarnkullen
från bosse i Va?stena

2006-04-30, 11:03
Svar #6

Ulf Wallgren

Hej igen!
Ett stort tack för hjälpen Bosse.
Ulf Wallgren Linköping

2006-05-01, 15:37
Svar #7

Ulf Wallgren

Hej!
Kan någon hjälpa mig att läsa soldatens Anders Nystands vigseluppgifter längst ner på sidan 526  GID 349.51.76900. Det är framförallt Nystrands regementsplacering och Carin Andersdotters titel jag inte kan läsa. Det står väl att hon kommer från Gårdsetter?
 
Med vänlig hälsning.
 
Ulf Wallgren Linköping.

2006-05-01, 16:08
Svar #8

Sture Mobaeck

Hej Ulf.
Så här lyder vigselatt.
Samma dag (21 oktober) vigdes Soldaten för Kopparhult Anders Nystrand med fästeqwinnan Carin Andersdotter i Gårdsäter. Morgong. 20 lod sölfwer.
 
Häls/Sture

2006-05-01, 16:23
Svar #9

Ulf Wallgren

Ett stort tack för hjälpen Sture.
Ulf Wallgren Linköping

2006-05-09, 20:27
Svar #10

Utloggad bgd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Erik Mårten Magnusson, född 1813-11-08 i Kisa, har troligen flyttat 1857 från Skeda till Nykil men utan flyttningsattest. Därför finns det knappast någon inflyttningsattest för honom i Nykil. Stämmer detta och på vilken gård hamnade han i Nykil?
Mvh
Bo G Dahlgren

2006-05-09, 21:29
Svar #11

Bo Johansson

Hej Bo
år 1860 finns Erik i Skeda AI:20 sid 306
han finns mellan 1857-1860 på sidan 303  
från bosse i Va?stena

2006-05-10, 11:36
Svar #12

Utloggad bgd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Bo
Tack för ditt snabba svar. Tyvärr löste det inte helt mitt problem. Han finns inte med i nästa husförhörslängd.  På sid. 306 finns en anteckning som jag tyder som ”Tjener i Klasa Nykil” men jak kan inte hitta honom där heller. Så jag vet fortfarande inte vart han tog vägen.
Mvh
Bo

2006-05-10, 21:28
Svar #13

Bo Johansson

tjaba
I husförhör Skeda AI:22 sid 245 så står det att Erik flyttar till Nykil 18630525 men jag hittar ingen inflyttning i Nykil så han hamnade någon annanstans ( amerikatt kanske???? )
från bosse

2006-05-10, 21:34
Svar #14

Utloggad bgd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Bosse och tack för upplysningen. Det var en svår person att följa. Det blir bara att leta vidare.
Mvh
Bo

2006-05-12, 13:56
Svar #15

Håkan Andersson

Hej,
 
Jag sitter och går igenom Nykils:delen i min släktforskning och har hittat ett mer eller mindre vitt hål. Det gäller Samuel Claesson, född 1740.02.17 i Gis(s)bo, senare rusthållare i Sandebo, Vårdsnäs S:n (född 1740 enl. hfl. för Vårdsnäs 1792-1802 p.193). Föräldrarna är en Clas Hansson och Catharina Persdotter, gifta 1729-10-12 i Nykil S:n, Claes från Rösätter(?) och Catharina från Gis(s)bo. Nu till den egentliga frågan :
 
När är Claes och Catharina födda? Claes har jag ett ev. datum på; 1704.04.18 (far: Hans Jönsson och mor Anna Samuelsdotter) kan någon bekräfta eller dementera detta? Catharina har jag vare sig födelse eller dödsdatum på. Någon som vet?
 
Sen en bifråga: Är denne Hans Jönsson (f.1673 i Rösätter) bror till Ragnel Jönsdotter (f.1665 i Rösätter) och Måns Jönsson (f. 1670 do.) eller finns det inget släktskap alls?  
   
All hjälp, information, ledning i vilken form det än må vara är hjärtligt välkommen, då jag f.n. står utan Genline och arkivet i Vadstena ligger för långt ifrån Finnerödja där jag sitter  
 
Ha en skön dag allihop!
Mvh
Håkan Andersson

2006-05-12, 20:29
Svar #16

Bo Johansson

tjaba
I dö´boka C:3 sid 514 finns en Rusthållare Sockenman Clas Hansson död 17760204 i ålderdom 72 år gammal
Kanske något??
I födelseboka C:3 sid 9 föds Samuel 17400217 av de föräldrar du har
från bosse

2006-05-14, 09:02
Svar #17

Håkan Andersson


2006-05-14, 14:37
Svar #18

Utloggad teofil

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Av Valkebo härads dombok 1708vt10 framgår att Hans Jönsson och Måns Jönsson tillsammans rustar för Rösätter i Nykils socken. Namnet Klas kan tänkas komma från farfadern och Hans från morfaderns far.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2006-05-14, 18:15
Svar #19

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4521
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 14:47
    • Visa profil
Svar till Håkan Andersson: Hej Håkan! Vi är släkt du och jag...Detta är mina anor på min farmors sida.  
 
30. Jöns Håkansson f 1762-02-14 Kapellansgården, Nykil,g 1782-10-27 Vårdnäs m efterfölj ana, d 1838-08-06 Vittsätter, Nykil. Nämndeman.
 
31. Anna Catharina Samuelsdotter f 1765-09-03 Sandebo, Vårdnäs, d 1840-04-30 Vittsätter, Nykil.
 
62. Samuel Classon f 1740-02-17 Gissbo, Nykil, g 1:o med efterfölj ana 1760-10-12 Vårdnäs, g 2:0 1769 m Catarina Eriksdotter f 1750 Vist?, d 1819-01-11 Sandebo, Vårdnäs. Kyrkoföreståndare, rusthållare.
 
63. Anna Margareta Andersdotter Sandelius f 1744-06-20 Hugnebo, Vårdnäs, d 1768-06-29 Sandebo, Vårdnäs.
 
124. Clas Hansson f 1704-04-18 Rösätter, Nykil, g 1729-10-12 Nykil med efterfölj ana, d 1776-02-04 Gissbo, Nykil. Rusthållare, sockenman.  
 
125. Catharina (Carin) Persdotter f 1707-12-13?? Gissbo, Nykil - här är jag lite osäker....i så fall heter fadern Peder Larsson och modern Kerstin Georgens?dotter, d 1782-06-23 Gissbo, Nykil (75 år).  
 
248. Hans Jönsson
 
249. Anna Samuelsdotter
 
Detta är min egen forskning, men det är några år sedan jag forskade på denna gren. Kan ta fram källorna vid förfrågan om jag får leta i mina anteckningsböcker.
 
När det gäller Clas Hansson så finns en knasig uppgift på familysearch, mormonernas hemsida. Där uppges han vara född i Kisa om jag minns rätt, detta tror jag är felaktigt. När det gäller ana nr 30 Jöns Håkansson har jag fadern Håkan Jönsson, men har ej kunnat säkerställa hans identitet. Han anges i hfl vara född 1720/21-12-31. 1750 fanns han vid Åserum. Han gifter sig i Nykil 1745-10-27 med Ingeborg Nilsdotter f 1725-02-11 Vittsäter, Nykil, d 1781-09-02 (bg) Vittsäter. Håkan Jönsson dör själv på Vittsäter 1798-07-02. Ingeborgs anor har jag i ytterligare några generationer.
 
Kanske Bo Persson eller Bo Lindwall har något att tillägga till detta försök till haltande antavla. Har inte skrivit in alla uppgifter jag har här, ana nr 63 har jag föräldrar och lite mer på.
 
Gårdarna Gissbo och Rösätter är ju granngårdar så det verkar ju vara rimligt med ett gifte mellan dessa. Har åkt förbi här för några år sedan på en smal och dammig grusväg...Jag har gjort en anteckning om att Clas Hansson var dopvittne 1726 i Nykil och bor då i Rösätter.
 
Håkan, själv forskar jag nästan uteslutande på landsarkivet i Vadstena då jag har bara 15 km dit...Ska titta på denna forskning igen nästa gång jag är där och damma av mina resultat lite.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-14, 19:30
Svar #20

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4521
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 14:47
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående: Tittade igen på www.familysearch.org: Där påstår man att Clas Hansson ska vara född 1706-05-28 Kisa, son till Hans Classon f 1662 Kisa, d 1731-12-12 Kisa och hans hustru Anna Andersdotter f 1666 Kisa. Man sätter detta tillsammans med uppgifterna på Clas Hansson g 1729 i Nykil och död 1776 i Gissbo, Nykil. Detta tror jag är helt felaktigt, det är ju inte bra med uppgifter av detta slag som kan lura ovana forskare...Man uppger att Clas Hansson är gift med Karin Persson f 1707 Kisa och död 1782-06-23.  
 
När man tittar på uppgifterna som gäller deras barn så kan man se att de är födda i Rösätter resp Gissbo. Första barnet Hans f 1730-09-19, Kierstin f 1732-02-06, Annica f 1735-03-06, Margareta f 1736-10-23 samtliga födda i Rösätter. Samuel f 1740-02-17, Per f 1743-09-09 födda i Gissbo. Obs! dessa uppgifter är hämtade från familysearch och kan ju också innehålla felaktigheter! Bör kontrolleras i födelseboken.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-15, 11:16
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
De ovannämnda personer, som är födda i Kisa, torde tillhöra Knoppetorpssläkten. Huruvida de har något med personerna i Nykil att göra är väl ganska osäkert. Jag håller med Britt-Marie om att uppgifterna måste kollas och beläggas innan man kan ta dem på allvar.

2006-05-17, 14:14
Svar #22

Håkan Andersson

Hej!
 
Otroligt vilket gensvar! Tusen tack till Er alla som hjälpt mig på ena eller andra sättet.
---------------
 
Bmw: Riktigt roligt att hitta (mer eller mindre avlägsna) LEVANDE släktingar för omväxlings skull  
Jöns och Anna Catharina var min FFMMMM:s föräldrar. (Via dottern Catharina)
 
Du nämnde att du har Håkan Jönssons hustru Ingeborgs anor bakåt. Då måste jag bara få fråga om det är Nils Samuelsson (f.1694.02.28) och Ingrid Bengtsdotter (f.1697-05-16) som är föräldrar till henne, eller om jag är helt ute och cyklar...  Om det är denne Nils som är far till henne, vad heter då gården han kommer från? Jag har lite svårt att utläsa namnet (Ulfstorp/Ulltorp eller om det står något helt annat...)
 
Hoppas vi stöter på varandra i sommar då jag ska försöka åka ner och hälsa på gamla Vadstena.
 
Ha en bra dag allihop!
 
Mvh
Håkan Andersson

2006-05-18, 16:59
Svar #23

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4521
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 14:47
    • Visa profil
Svar till Håkan Andersson: Hej Håkan! Jag kom just på att vi har nyligen talats vid under Godegård också...
 
Min ana är nämndeman Jöns Håkanssons dotter Eva Lisa Jönsdotter f 1801-07-04 Vittsätter, Nykil, d 1866-10-28 Lötaborg, Vittsätter, Nykil, g 1823-06-13 Nykil med Anders Johansson f 1802-01-01 Hovgård, Nykil, d 1888-05-30 Lötaborg, Nykil.
 
När det gäller ana no 30 här ovan, Jöns Håkanssons mors anor så har jag detta:  
 
61. Ingeborg Nilsdotter f 1725-02-11 Vittsätter, Nykil, bg 1787-09-02 Vittsätter, Nykil, g 1745-10-27 Nykil med Håkan Jönsson ana 60 här ovanför.
 
122. Nils Samuelsson dp 1691-10-22 Dvärstad, Nykil, bg 1757-05-30 Värstad, Nykil. Sockenman, danneman.
 
123. Ingrid Bengtsddotter dp 1697-05-16 Vittsätter, Nykil, bg 1751-06-16 Vittsätter, Nykil. 54 år. G 1720-06-12 Nykil.
 
244. Samuel Carlsson dp 1664-02-28 Dvärstad, Nykil, bg 1724-11-28 Siggeskogen, Nykil, g 1690-10-29 Nykil. (BP)Bo Persson Lincopensis.
 
245. Brita Larsdotter f ca 1661, d 1740-02-12 Siggeskogen, Nykil. (BP)
 
246. Bengt Bryngelsson f 1660? Ryttare, boende i Vittsätter, Nykil.
 
247. Ingeborg Nilsdotter f 1664?, d 1719-05-10 (bg) Vittsätter, Nykil, g 1697-01-10 Nykil. 55 år vid dödstillfället.
 
2001-04-11 har Bo Persson skrivit om Nils Samuelsson här under Nykil, se denna text. Är inte helt säker på ovanstående Nils Samuelsson nu när du har en annan Nils som förslag. Vore bra om Bo Persson kunde rätta denna antavla åt oss.
 
När det gäller diskussionen ang Clas Hansson i Gissbo och hans anor känner jag mig nu ännu mer säker på att hans far är Hans Jönsson i Rösätter och mor Anna Samuelsdotter. Här är en avskrift från Kinda härads bou-ingresser (MAO):
 
1758 d 8 Nov blef uppå begäran af Enk Christina Falck i Brokind, Vårdnäs...efter dess afl man mjöln Jöns Hansson. 3 barn: Hans, Samuel mynd, Annika gift. ....ett köpebrev af den 17/1 -50 som den afl inlöst af sin halfbroder Hans Röding. Gäld och skuld till mågen Daniel....till brodern Claes i Gissbo...till brodern Samuel i Rösätter, Nykil.
 
Bou Valkebo härad (MAO) 1771 d 6 Juli blef uppå begäran i Rösätter, Nykil efter afl Rusthållaren Samuel Hansson som afl d 17 Maj. Enk Stina Svensdotter. Barn Jöns 27 sjuklig, Anna Stina 14, å deras sida Rusthåll Lars Simonsson i Gissbo.
 
Vårdnäs C:2 s 418 GID 413.22.54500
db 1758-05-31 Jöns Hansson, mjölnare i Brokind, dödde af hetzig feber d 31 Maj, begr d 11 Junü. 56 år. = f ca 1702
 
Nykil C:3 s 496 GID 349.51.75400
db 1771-05-20 (bg) Samuel Hansson, Rusthåll fr Rösätter som blef död av håll och stign.......65 år.
 
C:1 Nykil s 425
*1702-03-17 Jöns
Hans Jönsson och h Anna Samuelsdotters son i Rösätter, christn d 23 ejusd och blef kallad Jöns. Vitt: Olof i Kopparhult, Pehr Larsson i Rösla, Måns Jönsson i Rösätter, Jöns Samuelsson i Hulta och Vårdnäs socken, Välborna fru Anna Margareta Schönfeldt i Åserum, Jungfr Anna Harrelia ibidem, pig Maria i Bäck, pig Segrid Nilsdotter i Rösätter.
 
C:1 Nykil s 443 *1704-04-18 Clas
Hans Jönsson och Anna Samuelsdotters barn i Rösättter, christn d 24 Apr. Faddrarna woro: Gamla ryttaren Gustaf i Gisbo, Lars i Räcksäter, Anders i Åserum, dr Peder Jönsson i Tobo, hust Ragnel i Kopparhult, pig Elisabeth i Hulta, Vårdnäs socken, pig Annika i Rösätter, pig Sara i Bäck.  
 
Samuel har jag inte hittat född ännu.
 
Vårdnäs C:1 s 163 vigda: 1700-10-14 Hans Jönsson i Rösätter och Anna Samuelsdotter i Hulta.  
 
Det jag undrar över är finns det fler kopplingar till gården Hulta i Vårdnäs? Bo Persson skriver i febr 2005 om ryttaren Claes Bisterfelt som först bodde på Hulta i Vårdnäs och sedan i Rösätter, Nykil på mitten av 1600-talet, han ska ha haft en son Jöns Claesson...Kan detta vara fortsättningen på antavlan tro? Kan namnet Claes komma från denne man? Kan han vara farfar till Hans Jönsson i Rösätter?  
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-18, 17:44
Svar #24

Christina Johansson

Hej Britt-Marie och Håkan, jag är också intresserad av Er diskussion eftersom jag har Claes Larsson f 1773-01-04 i Gissbo, Nykil, som min ana.  
Han var son till Rusthållare Lars Simonsson i Gissbo och hans hustru Margareta Claesdotter.
Claes Larssons dotter Carin Clsesdotter f 1806-12-12 i Hulta, Vårdnäs var min ff mm.
 
Christina

2006-05-18, 23:54
Svar #25

Utloggad teofil

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Britt-Marie m fl.
 
Jag nämnde det lite kort ovan: Hans Jönsson är bror till Måns Jönsson i Rösätter (Valkebo 1708vt10) och de innehar rusthållet Rösätter. Måns Jönsson i sin tur är bror till Per Jönsson i Vittsätter (Valkebo 1707ht16) där det framgår att Måns inte betalt fullt för Pers andel i rusthållet Rösätter. Således förefaller det inte vara någon tvekan om att de är söner till rusthållaren Jöns Klasson i Rösätter. Passar dessutom alldeles utmärkt namnmässigt.
 
Jöns Klasson är son till Klas Bisterfelt och Ragnhild Hemmingsdotter, och Hans Jönssons (med syskon) mor Ingrid Davidsdotter är dotter till David Hansson i Björklida, Vårdnäs sn, sedermera skattebonde i Dockebo, Nykil sn. David Hansson i sin tur är son till Hans i Björklida (enl Carl-Fredrik Hanzon skänker David Hansson till Vårdnäs kyrka efter faderns död). David Hanssons morfar var en David Bengtsson som ska ha varit bosatt i Nässja, Vårdnäs sn (Valkebo 1643 9/9), vilken i sin tur ska ha varit son till skattebonden Bengt Knutsson i Dockebo, Nykil sn. Se bl a Valkebo 1643 8/3 och 9/9 och 1644 23/2.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2006-05-19, 15:51
Svar #26

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4521
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 14:47
    • Visa profil
Tack till Henrik Mos?n för din kommentar ang ovanstående frågeställning. Verkar ju som min tankegång var riktig i alla fall. Man får ju inte ta något för givet när det gäller forskning i slutet av 1600-tal/början av 1700-tal, måste ju kontrolleras på flera sätt.
 
Till Christina Johansson: Vet inte om du har denna bou-ingress redan? Valkebo härad (MAO)  
1814 d 18/4 efter afl Enk Margareta Clasdotter i Gissbo, Nykil som afl d 11 dennes. 7 barn: Simon, Petter, Clas Larssöner myndiga. Afl Annas efterlemn 7 barn varav 3 är mynd, förmynd Petter Larsson i Gissbo. Stina g m bruk Lars Nilsson i Dänskebo. Catharina g m skatteman Jonas Persson i Fogelkulla, afl Margaretas 3 barn omynd, förmynd rusthåll Samuel Nilsson i Håckentorp.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-21, 13:21
Svar #27

Christina Johansson

Hej Britt-Marie
 
Tack för bou-ingressen, den hade jag inte sett tidigare.
Vi har ju även gemensamma anor i Horn, Maria Axelsdotter Höijers barn Christoffer Gustafsson och Christina Gustafsdotter.
 
Christina

2006-08-13, 11:58
Svar #28

Christina Johansson

Hej
 
Söker föräldrar till Anna Månsdotter som anges vara född i Nykil 1803-10-28.
Hittar inte henne i fb.
Hon gifte sig 1831-11-25 i Nykil med Petter Jakobsson, båda är då bosatta i Bastedalen, Nykil.
Anna Månsdotter dog 1887-04-21 i Tjärstad.
 
Christina

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna