ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttlängder saknas  (läst 1186 gånger)

2006-12-25, 20:02
läst 1186 gånger

fredrik

Hej!
Jag har en ana vid namn Frans August Karlsson Sarve, född 1859 21/1 i Ervalla ( Örebro län)
Genom att utgå från min mormors morfar har jag hittat honom boendes i Forsbacka bruk 1900 tillsammans med sin fru charlotte mejster och deras barn. Det står noterat att han är inflyttad från hosjö 1890 7/6 och inflyttningsattest nr 45. Jag har försökt hitta honom i hosjö, men församlingen är ganska stor och jag har ingen aning om vart han står med i församlingen. Jag har heller inte fått tag i någon inflyttningslängd för Hosjö som täcker 1890. Det är helt stopp!
 
jag har däremotlyckats hitta hans födelsebok och sedan utgått därifrån i mitt sökande. Jag kom fram till husförhörslängden för Ervalla församling för åren 1871-80, och där finns anteckning om att han flyttar till Risinge 1875 21/8, utflyttningsattest nr 7. Likaså i Risinge finns ingen inflyttningsattest, så et blir i stort sett omöjligt att hitta honom där. Det finns heller ingen information om vart han tar vägen genom utlfyttningslängden i Ervalla. Det står bara att han flyttar till Risinge.
 
Så, hur ska jag ta mig till? Finns det något mer att leta i utan att behöva gå igenom precis hela församlingen?
 
Tack för svar
Fredrik

2006-12-25, 20:41
Svar #1

Siv Lundgren (Silu)

Fredrik, jag hittade familjen på cd:n Sv. Befolkning 1890. På cd:n Svensk Bef. 1900 finns det ytterligar två barn. Hoppas du har nytta av dessa uppgifter. Mvh Siv
 
Post 4233517
 
Karlsson Sarve, Frans August
Walsarbetare
 
f. 1858 i Ervalla (Örebro län, Västmanland)
 
Gift man, far i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: Ervalla Örebr. L.Post 4233518
 
Merster, Charlotta
 
f. 1856 i Folkärna (Kopparbergs län, Dalarna)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: Folkärna Fahl. L.Post 4233519
 
Johanna Regina Kristina
 
f. 1881 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: WalboPost 4233521
 
Johan Vilhelm
 
f. 1886 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
oä. s.
Pojke, barn i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: WalboPost 4233520
 
Linda Maria
 
f. 1889 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: WalboPost 3258825
-----------------------------------------------
 
Från SVB 1900, ytterligare två barn.
 
Ada Teresia
 
f. 1891 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: ValboPost 3258826
 
Ebba Irene
 
f. 1895 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Forsbacka Jernverk
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Födelseort i källan: Valbo

2006-12-26, 00:54
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Frans August Sarfve återfinns vid Hosjö bruk i Hosjö (W). I hfl AI:8B sid 187 står han som inflyttad från Asker (T) 1889-10-18. Sedan har han tagit ut attest till Ervalla (T) 1889-11-xx, ovanför Ervalla har prästen skrivit Valbo 7/6 90.
Eftersom han var valsverksarbetare så ska du söka på järnbruken i de församlingar du letar i. Det kommer säkert att vara lätt att finna honom.
I Hosjö AI:8B sid 188 finns det en annan Sarfve, Erland, född 1859-11-06 i Finnerödja (T).
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-12-26, 01:32
Svar #3

fredrik

Tack för hjälpen båda två.
Sven Ove, hittade du en utflyttningsattest i Hösjö församling alltså? Det är nämligen en sådan jag har letat efter.

2006-12-26, 10:02
Svar #4

fredrik

Ursäkta min dumhet. Du kollade helt enkelt bara efter närmaste järnbruk i församlingen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna