ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-22  (läst 3774 gånger)

2005-03-10, 14:30
läst 3774 gånger

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Dessvärre har jag inte det antecknat. Jag förde bara den noteringen vid något tillfälle, men glömde att ange källan. Uppgiften behöver förstås med nödvändighet inte heller vara korrekt, så tag det som ett uppslag.
 
Jag har även följande barn antecknat:
Brita Adamsdotter, född 1780-11-30, Stjärnorp
 
Jag har Adams förmodade anor registrerade (jag har inte verifierat dem än). Har du dem?
 
   L.S.

2005-03-10, 16:51
Svar #1

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej Lars!
Nu har jag gått igenom barnens födelsenotiser men jag har inte funnit någon uppgift som säger att Christina skulle heta Svensdotter. Så jag tycker det verkar mer troligt att det är Carl Linqvist som är hennes far. Dessutom heter ju ett av barnen Carl och dessutom är Ulrika Linqvist fadder till flera av barnen såg jag nu.
 
Så här långt har jag kommit på Adams sida:
 
Generation I
 
2  f
Anders Persson. Torpare. Född 1708-12-30. Död 1766-11-05 Vreta Kloster. Far: 4 Peter Bolm. Mor: 5 Kerstin Persdotter.
 
3  m
Brita Adamsdotter. Född 1711-10-29 Stjärnorp, Flemma. Död 1762-04-27 Stjärnorp, Kohagen. Far: 6 Adam Simonsson. Mor: 7 Ingeborg Håkansdotter.
 
 
Generation II
 
4  ff
Peter Bolm. Fjärdingsman.
 
5  fm
Kerstin Persdotter.
 
6  mf
Adam Simonsson. Torpare. Född 1678 Flistad (E), Grönlund. Död 1747-02-10 Stjärnorp, Flemma. Far: 12 Simon Hansson. Mor: 13 Brita Larsdotter.
 
7  mm
Ingeborg Håkansdotter. Född 1674 Stjärnorp, Kongsbros äg, Berget. Död 1747-04-13 Stjärnorp, Flemma. Far: 14 Håkan Andersson. Mor: 15 Margareta Jönsdotter.
 
Adams far och mor är väl ganska så klara i och med att de finns med i husfl 1751-60.

2005-03-10, 20:12
Svar #2

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Jag ger dig rätt: Svensdotter förekommer inte vid något av barnens födelse. Ändock vill jag bestämt erinra mig ha sett Svensdotter utskrivet någonstans. I en husförhörslängd kanske? Men som nämnts behöver det ju inte betyda att uppgiften är korrekt, även om den uppgetts vid något tillfälle.  
 
Vad beträffar anorna till Adam hade du lite mer information än jag, så jag är idel tacksam.
 
Örtegren förresten - har du fått någon kläm på var ifrån han fick detta lite udda namn? Var det i samband med att han etablerade sig som skräddare eller finns rentav namnet belagt i tidigare generationer?
 
L.S.

2005-03-10, 21:30
Svar #3

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Jag tror att jag har följt familjen genom alla husfl men jag har inte stött på Svensdotter. Däremot står Adam som skräddaren Adam Andersson vid åtminstone ett av barnens födelse.  
 
Jag vet inte vad Örtegren kommer av men i samband med att han får titeln skräddare så kallas han också Örtegren. Jag har sett fler Örtegren i Vreta Kloster men jag har inget som indikerar att de skulle vara släkt men jag har inte direkt forskat på det. Ja, förutom sonen förstås.

2005-03-11, 07:53
Svar #4

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Jag har gått igenom mitt material och upptäckte att det är sonen Adam Ulric som vid något tillfälle uppges ha föräldrarna Adam Örtegren och Stina Swensdotter. Dessvärre slarvade jag vid upptäckten och antecknade aldrig källan, sannolikt förvissad om att allt skulle lösa sig med den lilla, men ack så viktiga detaljen.
 
L.S.

2005-03-11, 15:29
Svar #5

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Du har rätt Lars!
 
I db står det att Adam Ulrics föräldrar är Torp Adam Örtegren och dess hustru Stina Swensdotter.
 
Faktum är att den 6 sep 1747 föds Sven Anderssons och Kerstin Nilsdotters b Stina i Ljung. I den första husfl i Vreta Kloster som Christina är nämnd så står det att hon är född 1747 på alla andra ställen står det 1744.
 
Men varför Linqvist? Det kan ju vara så att hennes mor gift om sig med Carl Linqvist och Christina tar namnet efter honom och att Ulrika är hennes halvsyster. Visserligen är det klart att Ulrikas mor heter Stina men Kerstin är den svenska formen av Kristina. Så helt uteslutet är det väl inte? jag ska leta och se om jag hittar mer om familjen Sven Andersson.
 
Britt

2005-03-11, 19:24
Svar #6

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Ja, då kanske vi lyckas klura ut vilka föräldrarna var. En lite intressant upptäckt jag gjorde i mina efterforskningar var att namnet Lindqvist var tämligen frekvent i det närbelägna Brunneby. Jag hittade aldrig några belägg för någon anknytning, men pekar något spår dithän kanske det kan vara värt en efterforskningsinsats.
 
L.S.

2005-03-13, 16:59
Svar #7

Sylvia Hemström

Hej Britt och Lars!
 
Det finns 2 sägner om namnet Örtegren.
1) Det var en holländsk trädgårdsmästare som arbetade för drottning Christina och som hette van der Oert eller van der Oerten och vars namn senare försvenskades till Örtegren.
2) Namnet härleds från Örtomta. I Örtomta fanns och kanske finns många Örte-grenar.  
Jag är själv född Örtegren och min äldsta ana hette Peter Andersson vars son Anders Persson var den första av mina anor som tog namnet Örtegren.  
Kanske båda sägnerna stämmer. Jag vet inte men skulle naturligtvis vilja veta.
Hälsningar
Sylvia

2005-03-14, 08:07
Svar #8

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Sylvia!
 
Jo, jag har också noterat i Svenska ättartal (vill jag minnas) att namnet ursprungligen var holländskt, men jag kom ingen vart utifrån den uppgiften. Likaså noterade jag förekomsten av Örtegren i just Örtomta, varav någon förgrening (!) sökte sig till Stjärnorp. Jag trodde därför länge att något släktskap förelog mot Örtomta-Örtegren, men kunde aldrig belägga ett sådant.
 
M.v.h.
L.S.

2005-03-14, 12:48
Svar #9

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej Sylvia!
 
Jag har som sagt inte undersökt just Örtegrenarna i Vreta Kloster men sett att de finns fler.
Är dina anor från Vreta Kloster? Jag vet inte om du noterade att vår Adam Örtegrens far också hette Anders Persson men jag har inget som tyder på att han också skulle ha kallat sig Örtegren. Är det samma person?
 
Mvh
Britt

2005-03-14, 19:36
Svar #10

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Sylvia och Britt!
 
Ni har förstås redan noterat att Örtegren (och Örtengren) diskuteras under Släkter? Av särskilt intresse är att släkten Örtegren knyts både till Örtomta och Vreta Kloster, men utan att vad jag kan se Adam Örtegren på något vis är inblandad.
 
Vill man spekulera lite kan man ge akt på att en viss Hindrik Örtegren (1729-1785) är inspektor på Stjärnorp (-s slott, misstänker jag) enligt nämnda sida. Och vad skulle då kopplingen till Adam vara? Tja, Adam är noterad om hovskräddare och borde rimligen ha haft en del bestyr på slottet och kanske i samband därmed fått kontakt med nämnde Hindrik. En spekulation som skrivet var, men är Adam den förste i sin släkt som tar sig namnet Örtegren måste han rimligen hämtat inspiration från någon och kanske Hindrik Örtegren.
 
M.v.h.
L.S.

2005-03-15, 22:26
Svar #11

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Beträffande Adam Örtegrens hustru Christina Lindqvist, så är hon dotter till skogvaktaren Carl Lindqvist och hustrun Christina Asp i Hilstermon, hon uppges vara född 1744 i Ljung, men detta stämmer inte. Där finns en bouppteckning efter Christina Asp och där finns endast de två döttrarna Stina 17 år och Ulrika 12 år. Som förmyndare är deras morbroder torparen Samuel Nilsson i Flemma. Det stämmer också. Samuel Nilsson är född är född 1724 dpt. 20/9 på Näsby ägor i Näsby fg och son till Nils Asp och hustrun Anna Eriksdotter. Christina Asp skall vara född omkring 1714, men inte i Näsby, ej heller ha jag påträffat vigseln mellan Carl Lindqvist och Christina Asp.

2005-03-15, 23:35
Svar #12

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 23:39
    • Visa profil
Vad jag kan se i mina anteckningar så är Adam Ö svåger med organisten Karl-Hindrik Örtegren, f.1761, Vreta Kloster och d.1806, Fornåsa. Karl Hindriks far var inspektoren Hindrik Ö på Stjärnorp. Karl Hindrik var gift med Brita Hansdotter, 1758-1800, vars far var Hans Adamsson, 1713-1788, och mor Brita Hansdotter, 1724-1773. Hans A far var Adam Simonsson och mor Ingeborg Håkansdotter. Alltså bör Hans Adamsson och Brita Adamsdotter, Adam Örtegrens mor, vara syskon.
Hälsningar
Anders B

2005-03-21, 16:20
Svar #13

Britt Flodetoep

Gert, du vet möjligen inte något mer om Carl Lindqvist?
Det jag har hittat förutom dottern Ulrikas födelsenot, hustruns död och hans egen förekommer han också som dopvittne till Samuel Nilssons son, Nils f 1756 i Flemma. Ett av de övriga vittnena är Trädgm Pehr Ölander och i första husfl för Vreta Kloster på Åby ägor hittar jag en Trägm Gabriel Ölander vars hustru heter Maria Elisabet Lindqvist f 1724 i Juli. Vet du om det kan vara en släkting till Carl?

2005-03-22, 19:22
Svar #14

Robert Örtegren

Information om en av teorierna kring släkten Örte(n)grens ursprung:
 
Den 4 augusti 1942 skickade juridikstuderande (och sedemera hovrättsrådet) Nils Örtegren ett brev till ett stort antal Örtegrenare och Örtengrenare. Syftet var att kartlägga släktskap m m. I brevet anger Nils att han som utgångspunkt för sitt arbete använt sig av Svenska ättartal för år 1890 afsedda att utgöra tidskrift för Svensk slägtkunskap och slägtforskning samt slägtbok och slägtkalender (Sthlm 1890). I den behandlas släkten Örtengren på sidorna 446-451 och där står följande: Slägten anses härstamma från en Holländare van Oert eller van der Oerten, som under drottning Christinas tid blifvit inkallat till Sverige för att taga någon befattning med kungsträdgården i Sthlm. - Den säkra slägtledningen börjar emellertid först med Johan Örtengren (1707-88) skräddare och sedan bryggare i Linköping
 
Vem van Oert eller van der Oerten var, om han ens existerat, är mig veterligt höljt i dunkel. Dock finns det en gnutta sanning i övrigt. Det var kunglige trädgårdsmästaren Johan Hårleman som anlade barockparken Kungsträdgården. Det var hans far, Christian Horleman, som inkallats till Sverige från Holland av en annan drottning, Hedvig Eleonora, som behövde en trädgårdsmästare. Det var i december 1666 på rekommendation av sin far Fredrik III som Horleman kallades hit av Hedvig Eleonora. Med sig hade han två mästardrängar från Hogh i Holland, tyvärr ej namngivna. Några dagar efter att de kommit beviljades de tre rätt att bära liverieskappor. Hedvig Eleonora, 1636-1715, gifte sig med Karl X Gustav samma år som Drottning Kristina abdikerade och blev året därpå Sveriges drottning, vilket hon var fram till år 1660. Hedvig Eleonora lät uppföra parker vid Drottningholms och Strömsholms slott, ett arbete som Horleman möjligen var behjälplig med.
 
Uppgifterna kommer från böcker, en hemsida om Hedvig Eleonora och Erik Örtegren. Själv tror jag mer på teorin att namnet Örte(n)gren är en koppling till Örtomta och togs i samband med militärinskrivning.

2005-04-15, 13:44
Svar #15

Sara Karlsson

Hej!
Jag undrar om någon sitter på information om bonden Måns Hansson i Högåsa och hans hustru Brita Andersdotter? De vigs 1746-11-09 i Ljung (E). Han var då änkling från Högåsa och hon piga i Nybble. De fick sedan 2 söner och 4 döttrar, varav Maria, *1754-04-26 är min släkting.
 
Jag vill veta när och var Måns och Britta föddes och dog.
Vänligen,
Sara

2005-04-15, 22:54
Svar #16

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Hej Sara !
Här kommer Måns Hansson och Brita Andersdotter anor:
1  
Maria (Maja) Månsdotter. Född 26 april 1754 i Stora Högåsa, Ljung fg. Död 5 juni 1820 i Stora Högåsa, Ljung fg. (Far 2, s , Mor 3, s )  
Gift 15 oktober 1775 i Ljung fg med Anders Persson. Bonde i Stora Högåsa, Ljung fg. Född 2 december 1746 i Stora Högåsa, Ljung fg. Död 19 april 1800 i Stora Högåsa, Ljung fg.  
Generation I
2  
Måns Hansson. Brukare i Stora Högåsa Nergård, Ljung fg. Född 30 augusti 1718 i Viphagen, Sjöbacka ägor, Ljung fg. Död 27 oktober 1798 i Stora Högåsa, Ljung fg. Var tidigare ryttare under namnet Modig. (Barn 1, s , Far 4, s , Mor 5, s )  
Gift 1:o 13 maj 1744 i Ljung fg med Anna Jönsdotter. Död i barnsäng 26 år 3 maj 1746 i Stora Högåsa, Ljung fg.  
Gift 2:o 9 november 1746 i Ljung fg med efterföljande ana.  
3  
Brita Andersdotter. Född 1725 i Säter, Kristberg fg. Döpt 7 november 1725. Död 23 januari 1802 i Stora Högåsa, Ljung fg. (Barn 1, s , Far 6, s , Mor 7, s )  
Gift 9 november 1746 i Ljung fg med föregående ana.  
Generation II
4  
Hans Månsson. Torpare i Viphagen, Sjöbacka ägor, Ljung fg. Död 12 januari 1752 i Högåsa ägor, Ljung fg. (Barn 2, s , Far 8, s , Mor 9, s )  
Gift 27 oktober 1717 i Ljung fg med efterföljande ana.  
5  
Kerstin Larsdotter. Född c:a 1693. Död 15 september 1773 i Lilla Högåsa ägor, Ljung fg. (Barn 2, s )  
Gift 27 oktober 1717 i Ljung fg med föregående ana.  
6  
Anders Ingvaldsson. Bonde i Säter, Kristberg fg, sedan sockenman i Nybble, Ljung fg. Född 1688 i Torshult, Godegård fg. Döpt 18 november 1688. Död 21 februari 1758 i Nybble, Ljung fg. Dödsorsak: av bröstärga och värk, 69 år 3 mån 7 dag. (Barn 3, s , Far 12, s )  
Gift 1:o 6 oktober 1717 i Kristberg fg med Maria Olofsdotter.  
  Anders Ingvaldsson från Godegård och pigan Maria Olofsdotter i Storeberg.  
Gift 2:o 11 oktober 1725 i Godegård fg med efterföljande ana.  
7  
Maria Börjesdotter. Född ca. 1695. Död 4 april 1758 i Nybble, Ljung fg. (Barn 3, s )  
Gift 11 oktober 1725 i Godegård fg med föregående ana.  
Generation III
8  
Måns Hansson. Mjölnare vid Råby kvarn, Ljung fg. Död 1722 i Råby, Ljung fg. Begravd 17 juni 1722 i Ljung.  
(Barn 4, s )  
Gift med efterföljande ana.  
9  
Maria ?. (Barn 4, s )  
Gift med föregående ana.  
12  
Ingvald Bengtsson. Bonde i Torshult, Godegård fg. (Barn 6, s )  
Gift

2005-04-16, 20:42
Svar #17

Sara Karlsson

Hej Gert och alla andra!
 
Det var tur att Du, Gert, skrev vem Maria (Maja) Månsdotter f 1754 gifte sig med!
 
Jag har nämnligen noterat att hon var gift med Sven Vastesson i Mörstorp. De vigdes 1776-10-20 och Maria kom då från Prästtomta.
 
Den Maria som du nämner död 1820 i socknen anges vara född 1754-02-19. I Prästtomta! (dtr t Måns Johansson & Maria Andersdotter)
 
1775 vigs ju en Maria från Högåsa, men när i hfl 1820 anges hon vara född 1754-02-19 i Prästtomta.
 
Är det så att prästen blandat ihop de två Mariorna? Hur får jag klarhet i detta dilemma?
 
/Sara K

2005-05-14, 11:56
Svar #18

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 689
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:21
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter om Johan Fredrik Sundin som tycks vara född den 19 aug 1784 i Ljung i Östergötland enligt notisen nedan. (Ekerman var kyrkoherde där när han föddes). Kan någon hitta om det finns någon födelsenotis i Ljungs församling som kan ge oss mer upplysningar om föräldrarnas ursprung.
Detta är vad som står i Stockholms Hovförsamling. Fadern blev sedermera kammarvaktmästare på Drottningholm åt Gustav III.
 
Hovförsamlingens f-bok CI:4
Aug 1784. (Officiant?)Probst Ekerman i Ljungs förs. Barn: Johan Fredric.
Född 19, döpt 20. Föräldrar: Kläddrängen And. Sundin, Maria Helena Drissel.
Faddrar: Detta upfört enl. Probst Ekermans i Ljung Attest och hvarest inga
faddrar nämnas.

2005-05-16, 19:02
Svar #19

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 689
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:21
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu har jag hittat att Johan Fredrik Sundin föddes den 19 augusti 1784 på Ljung (Ljungs slott) som son till herr Anders Sundin och madame Maria Helena Drissel. Detta står i Ljungs dopbok. Men varför bodde de på Ljungs slott som denna tid ägdes av familjen von Fersen? Någon som kan hjälpa mig att finna något om familjen eller tips hur man gå vidare. Mycket nyfiken på om Anders Sundin har sinna rötter i Ljung!
 
Mvh
 
Claës Linder

2005-05-16, 22:58
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Claes m.fl.!
 
Familjen von Fersen ägde ju mycket riktigt Ljung (Det var ju t.o.m. fideikommiss), men bodde inte stadigvarande där. Eftersom Axel von Fersen d.ä. var aktiv inom den politiska och offentliga verksamheten (det militära hade väl den gamle fältmarskalken i praktiken lämnat bakom sig), bodde familjen mestadels i Fersenska palatset på Blasieholmen i Stockholm. Dessutom innehade ju familjen von Fersen även slotten Löfstad och Steninge, där de också periodvis bodde, i synnerhet sommartid. Dessa slott stod ju under mellantiden knappast obebodda eller vind för våg, utan sköttes av en hel personalstab; från förvaltaren, arrendatorn, befallningsmannen eller frälsefogden i toppen, ned till ladugårdsdrängen, mejerskan och dagsverkstorparen i botten (Statsystemet började inte på allvar förrän en bit in på 1800-talet).
 
Sannolikt tillhörde familjen Sundin någon av dessa kategorier. Jag tror att det borde framgå om man studerar en husförhörslängd (eller i brist därav en mantalslängd) från 1780-talet, för att få grepp om den saken.  Dessvärre har jag själv inte någon sådan inom räckhåll i skrivande stund. Får jag någon dag på mig, kan jag kanske lösa problemet. Eller om någon annan med materialet till hands kommer före...

2005-05-17, 14:33
Svar #21

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 689
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:21
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
 
Blev mycket glad för Ditt svar. Tyvärr finns inga husförhör så tidigt som 1784 och inte heller finns mantal tillgängliga på SVAR så att man kan läsa dem på mikrokort. Antar att sådant material inte heller finns på Genline som i och för sig inte för mig fungerar på Mac.
Den äldsta husförhörslängden finns från 1791 och då har familjen Sundin lämnat orten och befinner sig i Stockholm. Anders Sundin avled i Drottningholm 1789. Men naturligtvis kan det ha funnits andra medlemmar i socknen vid denna tid. Någon som stött på namnet Sundin?
 
Mvh
 
Claës

2005-06-25, 19:42
Svar #22

Lena Sjöberg

Söker info om vilka som var mjölnare i Råby Kvarn före 1816. I husförhörslängderna finns de olika fastigheterna i Råby särredovisade från 1816 och framåt men dessförinnan finns bara bynamnet Råby och dess invånare, för svårt för mig som är nybörjare! Undrar också om någon har klurat ut hur de tidiga gårdarna Råby Norrgård, Mellangård och Södergård senare blev Råby Frälsegård och Råby Skattegård? Samt var Råby fabrikerna låg i förhållande till nuvarande Råby?
Tack för hjälpen
Lena Sjöberg

2005-06-25, 23:01
Svar #23

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Jag har för mig att jag svarade på en liknande fråga för några år sedan, men det verkar vare sig ha varit under Ljung eller under mjölnare (jag har kollat). Och jag minns inte om det var du eller någon annan som frågade. Men hur som helst har jag en mjölnare i Råby bland mina anor (men det är å andra sidan långt före 1816):
 
Nils Månsson Möllnare, mjölnare, först i Råby, Ljungs sn, nämnd 1672-1673 [mtl], sedan i Malfors (nu Ljungsbro), Vreta  Klosters sn, nämnd från 1674, lever där ännu 1688, men är död 1689 [mtl], gift med Karin N.N., lever änka 1689 i Malfors (nu Ljungsbro), Vreta Klosters sn [mtl], hustru i Råby, Ljungs sn, sedan i Malfors.

2005-06-26, 08:58
Svar #24

Lena Sjöberg

Till Carl Fredrik - stort tack för svaret. Det var mig du svarade för ett år sedan. Jag rotar i Råby Kvarn lite till och från och försöker plocka ihop pusselbitarna. Mjölnarna verkar med enstaka undantag stannat mycket kort tid i Råby, 1-5 år. Jag har funderat över vad detta beror på, har du någon teori?
mvh
Lena

2005-06-27, 22:52
Svar #25

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Lena, I Almquist: Frälsegodsen i Östergötland omnämns under Ljung att Råby 1 blir frälse genom ett byte med kronan 1735. I husförhörslängden AI:11 kan man sedan, med lite tur, i registret, men inte inne i boken, finna uppgiften Råby Frälse Södergård.

2005-06-30, 15:29
Svar #26

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej
Om Örtegren och Lindqvist
I DB Wreta kloster 6/10 1791 dör son Gustaf född 22/5 1787 son till skräddare Adam Örtegren och Stina Lindqvist.
Vet inte om detta kan vara till nytta för någon.
Sommarhälsningar Göthe

2005-08-15, 22:55
Svar #27

Utloggad Patrik Björling Rygert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-02-18, 19:47
    • Visa profil
    • www.bjorling.org
Jag har problem att hitta fadern till Jacob Björling, född 1797-07-22 i Säby, Ljung, enligt Ljung C:2, s 37 (GID 334.16.20300). Fadern heter Joh. Biörling och modern Stina M...?, 37 år.
 
Jag kan dock inte hitta dom i Säby i hfl. Vet någon nåt mer om denna familj, eller om nån kanske lättare kan uttyda prästens kråkor i hfl. Familjen kanske står där, men det är så mycket överstruket så jag kan inte riktigt se det med Genline.
 
MVH
Patrik

2005-09-08, 05:46
Svar #28

Per Nyrinder

Hej
Jag söker information om makarna Susanna Hoffman f 1847 i Ljung och Johan Alfred Hjort f 1844 i Kristberg. 1894 bodde dom i Ljung, Olstorp under Klastorp. Intresserad av allt efter 1894.

2005-09-22, 11:33
Svar #29

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Till Lena Sjöberg, som efterlyser mjölnare i Råby.
 
Jag har en i mina anor, Lars Bengtsson född ca 1674 i Åsmetorp i Ljung. Han var mjölnare i Råby och blev krossad i kvarnen 34 år gammal 4 september 1708. Vi får hoppas att detta inte är anledningen till att alla mjölnare stannade så kort tid :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna