ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-mars-24  (läst 3681 gånger)

1999-03-09, 19:20
läst 3681 gånger

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Är intresserad om personers öde födda i Kättilstad men boende i andra socknar. När de giftersig och dör m.m. Håller på att bygga en databas för Kättilstads sn i DISGEN.

1999-03-10, 18:19
Svar #1

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Jag har ett par anor. Tjärbrännare Carl Westman Jönsson f. 1750-09-24 Räckeskog Kättilstad d. 1817-05-07 Örnebo Åtvid. Hans dotter Stina Carlsdotter f. 1778-07-07 Beta? Kättilstad d. 1852-04-21 Örsäters ägor Åtvid g. med 2 soldater Sverker. Jag kan skicka mer info om du vill.

1999-03-11, 15:52
Svar #2

Karolina Johansson

Jag har flera anor i Kättilstad från början på 1700-talet fram till mitten av 1900-talet. De flesta kommer från släkten Eksbom. Eftersom jag forskar rätt så mycket i Kättilstad så är jag väldigt nyfiken på den där databasen. Vill du ha information om mina anor, så är det bara att höra av sig.

1999-03-11, 21:24
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har följande ana, född i Kättilstads socken:
 
 Per [Petter] Hansson, f 1744 11/12 i Kättilstad by, likan. sn, bonde i Bostorp, Vist sn, d där 1810 23/4, g 1772 5/1 i Tjärstad m  
 Maria Svensdotter, f 1739 25/1 i Pukerum, Tjärstads sn, hustru i Bostorp, Vist sn
 
föräldrar:
 Hans Persson, d 1750 14/6 i Massebo, Kättilstads sn, mjölnare, fr ca 1710 i Strömsbro kvarn, Svinstads (nu: Bankekinds) sn [BP*], fr 1724 i Opphems kvarn, Tjärstads sn, sedan bonde i Kättilstad, likan. sn, (g 1:o 17(10) m Cherstin Jonsdotter, f 168(9) i Båtvik, Björsäters sn [BP*], d 1741 5/6 i Kättilstad, ibid. sn), g 2:o 174(2) m
 
 Maria Persdotter, lever änka 1750 i Massebo, Kättilstad sn, hustru i Kättilstads by, likan. sn
 
 *BP=Bo Persson
 
 Huruvida föräldrarna är födda i Kättilstad eller inte, är ännu så länge obevisat. Fadern dyker upp tidigast i Svinstads (nu Bankekinds) sn, men VAR och NÄR är han född? VAR gifter han sig första, resp. andra gången? (Såväl Kättilstad som Tjärstad har luckor i sina vigsellängder i början av 1740-talet) När han dör finns huvudsakligen medlemmar av Fjärsbo-släkten (alltså ättlingar till fänriken Peder Hansson Basell i Fjärsbo. Kättilstads sn) med under rubriken: gäld och skuld i bouppteckningen.
VAR och NÄR är modern (Maria Persdotter) född? VAR och NÄR dör hon? Jag har (tycker jag) finkammat Kättilstad, Tjärstad, Oppeby och Vist.

1999-03-11, 21:31
Svar #4

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hej Karolina.
Jag ett register ligger ute på Internet, adressen är http://home.swipnet.se/~w-88000  
Det är ur det jag bygger Disgen. Skickar en tavla direkt till dej på det jag har om Eksbom.

1999-03-11, 21:45
Svar #5

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hej Karolina
Vad har du för E-post adress. Kunde inte skicka tavlan till dej.

1999-03-11, 22:07
Svar #6

Kennet Simonsson

Carl-Fredrik! Jag blir nyfiken på din Fänrik Peder Hansson Basell i Fjärsbo. Har han någon relation med min tidigaste ana i Fjärsbo:
Regina Hansdotter  * 1634 i Stettin,     ? 1707-12-18, Fjärsbo
 dotter till Hans, Fänrik vid Östgöta infanteriregemente och Miecha
Föräldrarna bodde först i Håshult och sedan i Fjärsbo i Kättilstad.
 
Torsten! Detta bör delvis vara nytt för dig:
Johan Simonsson,  * 1814-01-30 Fjärsbo, Kättilstad sn (E) ? 1892-08-09, Gårdeby (E)
Hemmansägare i Fjärsbo 1860, flyttar med hustru och sonen Simon Alfred till Göstorp,  Gårdeby sn 1875-10-23. Dör av vattensot.
 gift 1839-03-01 med
Anna Lisa Andersdotter, * 1815-10-09, Gärdesrum (E)  ? 1892-02-15, Gårdeby
Flyttar till Kättilstad 1835, piga i Fjärsbo vid vigseln, dotter till Anders Svensson och Anna Larsdotter.  
 
Barn: Simon August, * 1839-03-03, Fjärsbo   ? 1839-04-25, Fjärsbo
   'Varit sjuk i 8 dagar, dör av slag'
 Johan Carl, * 1840-07-05, Fjärsbo  familj 123
 Simon Alfred, * 1844-03-11, Fjärsbo   ? 1844-05-07, Fjärsbo
   Vådeliga (kvävd) Enligt laga undersökning död jämte modern i sängen
 Anders Gustaf, * 1845-07-16, Fjärsbo   ? 1847-07-29, Fjärsbo
 Simon Alfred, * 1848-05-13, Fjärsbo   ? 1884-11-17, Gårdeby
   Bor hela livet med föräldrarna, dör ogift.
 Gustaf Ludvig, * 1852-12-03, Fjärsbo   ? 1852-12-28, Fjärsbo
   dör av slag

1999-03-11, 22:09
Svar #7

Kennet Simonsson

P.S Uppgiften om Regina kommer just från Torsten, Sorry

1999-03-12, 16:46
Svar #8

Karolina Johansson

Hej Torsten.
Jag fick ditt mail men inte din släkttavla, jag vet inte vad som blev fel. Jag har varit inne på din hemsida lite snabbt, men jag titta lite noggrannare på din släktutredning vid senare tillfälle. Jag sitter just nu på mitt jobb och skriver det här, så därför kan jag inte skicka något om min släkt, dessutom så har jag ännu inte min släktforskning på datan, men jag ska ta med den under nästa vecka så ska du nog få lite mera information.
 
Min släktgren har i alla fall mest bott i Söderö, Ömmelsbo, grindstugan och gropstugan.
 
Jag är också väldigt nyfiken på släktnamnet Eksbom, jag har ännu inte hittat var namnet härstammar ifrån. Jag har också letat framåt i tiden för att se om det kan finnas någon idag levande släktgren som bär namnet, men det verkar inte som det. Är det någon som vet något?

1999-03-12, 19:59
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Kennet! Ja, det finns en koppling. Peder Hansson Basell var svärfar till Regina Hansdotter.
Peder (Per) Hansson Basell i Fjärsbo, Kättilstads socken, fänrik vid Östgöta Fotfolk eller Östgöta Infanteriregemente deltog i trettioåriga kriget, och nämnes ännu i början av 1650-talet. (Om honom; se Östgöta Första Livgrenadjärregementes Historia; den biografiska delen) Han var gift med Ingeborg och hade åtminstone två söner: 1) Zachris  Persson i Fjärsbo, död där 1693 17/12, gift med Regina Hansdotter. De hade ca 14 barn, och  torde ha ett mycket stort antal ättlingar idag.  
2) Israel Persson, f 164(3), d 1696 1/10 i Fjärsbo, var fogde och bodde huvudsakligen i Gassemåla, Kättilstads socken, men flyttade på åldre dar tillbaka till Fjärsbo. Han var gift med Brita Larsdotter, f 165(5), d 1699 12/2 i Fjärsbo. Bland ättlingarna till dessa båda bröder;  Fjärsbo-släkten, är namnen Simon, Zachris, Israel, Petter och Johan mycket vanliga. De flesta av ättlingarna bodde ännu i början av 1800-talet kvar i Kindabygden. En släkting till dig är ju uppenbarligen Håkan Orre, Linköping, som har publicerat sin antavla i ÖGF-lövet (finns nu också i tryckt sammanställning)

1999-03-12, 20:02
Svar #10

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hejsan Kennet
Jag fick ett mail från Dick Wåhlin som också har samma rötter. Han har varit i kontakt med garnisonen i Linköping och fått ett svar från Anders Hill där om 2 tänkbara Hans.
1. Kyle, Hans. Fänrik vid Salomon von Sackens komp. 1632, fänrik vid Axel Lillies komp. 1635, löjt vid Salomon von Sackens komp. 1635-37. Sannolikt samme Hans Kyle, som uppgavs varit kapten vid Östgöta reg. till fot 1632-37, jfr Elgenstierna, G., Svenska Adelns ättartavlor.
2: Rohr, Hans. Född utomlands. Levde ännu 1669. Gefreiter vid kapten Setons komp 1620. (Meritförteckning R.A.), fänrik vid Kristoffer Assarson Mannerskölds reg från Östergötland, Västergötland och Småland 1621, fänrik vid Oswald Tolls komp 1626-27, löjt. vid Mårten Hemmingsson komp. 1628, kapten vid Livgardet 1634. 1640 Överste Dachs blev min överste, 1642..... blevo vi ruinerade och jag kom till Fältmarskalken Torstensson, där jag i ett och ett halvt år marscherade vid Livkompaniet. Sedan i tre år marscherade jag för kapten hos Livregementet tills dess jag blev fången i Juteland och satt i ett och ett halvt år fången, 1645 kom jag lös till regementet igen, 1646 tog jag förlov av fältmarschalken Lennart Torstensson och bekom rekommendation till Kungl.Majestät då jag blev av Hans Majestät förordnad till slottsloven på Varberg. 1662 fick han pension.

1999-03-12, 22:18
Svar #11

Kennet Simonsson

Hej! Det här var jättekul, Peder Hansson Basell var ju min fffffffffff. Skall få tag i Håkan Orre's antavla. Var för övrigt för en tid sedan på kriksarkivet och hade böckerna om Första livgrenadjärregementet framme och kunde med den kunskapen jag hade då bara konstatera, Torsten!, att jag skall fortsätta att leta efter Hans i just Axel Lillies kompani, anteckning om varför kan jag inte hitta just nu, förmodligen hade det med geografisk uppdelning mellan kompanierna att göra.
Men att det skall vare en Kyle (adl.nr 5 ?)?.  I samtida skrifter på krigsarkivet kunde jag konstatera att det fanns en fänrik i Fjärsbo och vad han hade i sold men intet annat, trots all tänkbar hjälp från personalen.  
Som sagt jättekul, nu fick jag massa att göra. Om ni (Torsten och Carl-Fredrik) har ett uppslag om var man kan hitta ytterligare uppgifter om Fjärsbo-Släkten så bor jag 'runt hörnet' från RA i Arninge och har mitt kontor två kvarter från Krigsarkivet, så att bara 'hämta' en uppgift är ju ganska lätt.

1999-03-13, 10:16
Svar #12

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Torsten och Carl-Fredrik!  
Peder Hansson Basell är min nyfunna mfmmmmmfffff! Vad roligt!
 
MVH
 
/Magnus Gustafsson

1999-03-13, 11:47
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Torsten, Kennet, Magnus m.fl.!
Jag är något tveksam till de kandidater som Dick Wåhlin och Anders Hill via Torsten lanserar som tänkbara fäder till Regina Hansdotter. I båda fallen är det ju regelrätta officerare, som i princip börjat som fänrikar och så småningom slutar som kaptener. (Hans Kyle uppges ju i alla fall ha varit kapten). Det skulle i så fall vara mycket märkligt, om det är just genomgångsgraden fänrik, som stannat i medvetandet hos ättlingarna, och som t.o.m. skrivits in i kyrkboken, när Regina dör. Om nu graden och titeln för en anfader har en tendens att förändras med tiden och antalet generationer, så brukar det ju, enligt min erfarenhet inte precis vara neråt, utan snarare uppåt....  Det finns ju exempel på ofrälse ämbetsmän och militärer som blivit adelsmän, adelsmän som blivit grevar, grevar som blivit kungar osv. Om det dessutom är en medlem av adl. ätten Kyle nr 5, tror jag inte precis att det skulle glömmas av vare sig dottern eller senare descendenter. Och hur är det med Rohr; är det en von Rohr eller....?  
Nej, jag tror att herrarna har haft siktet inställt lite för högt. Jag tror inte alls att fadern står att finna bland adliga officerare eller dess vederlikar, utan i stället i kretsen av underofficerare, som uppnått graden fänrik som en extraordinär belöning för gjorda tjänster under en exeptionell tid med sällsynt svåra förhållanden. Trettioåriga kriget var en sådan tid. Det går under denna period att hitta ganska många exempel på underofficerare, som fått denna upphöjelse. Regina Hansdotters egen svärfar Peder Hansson Basell är bara ett exempel. Det är, enligt min mening, troligt att det är fråga om två gamla krigskamrater, som sannolikt både stridit tillsammans på slagfältet och varit grannar på hemmaplan, som helt enkelt har gift ihop sina barn. Zachris Persson och hans hustru Regina Hansdotter kom uppenbarligen från samma yrkes- och samhällsskikt. För Regina är troligen inte resultaltet av ett tillfälligt snedsprång av en svensk officer på krigståg i Pommern, utan sannolikare dotter till en svensk, som under det långa kriget funnit en hustru bland den lokala befolkningen; Miecha, Rieska eller vad hennes namn nu var (det finns flera förslag på, vad det egenligen står i dödboken). Han har av allt att döma efter kriget tagit med henne och sina barn (Regina ska enligt uppgift också ha haft två systrar) till Sverige, och sedan bott åtskilliga år på de nämnda platserna i Kättilstad. Paret har troligen slutat sina dagar i Fjärsbo hos dottern och mågen, så vill i varje fall jag tolka uppgiterna i dödboken. Vem var då denne Hans? Ja, eftersom jag inte tror på de två tidigare lanserde kandidaterna; vill jag därför föreslå ett tredje, enligt min mening troligare alternativ: en underofficer Hans Ståhle, som enligt rullorna, ska ha tillhört det kompani, som hade boställen i Kättilstad med angränsande socknar.

1999-03-13, 16:06
Svar #14

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej igen!
 
Peder Hansson Basell är min mm mm mm mf ff ff och inget annat! Ursäkta mig!  
Jag undrar Carl-Fredrik vad Ni vet om Zackris Perssons sonhustru Kerstin Simonsdotters ursprung.  
Hon är född 168(0) i ? och död 1724 i Fjärsbo Kättilstad sn.
 
MVH
 
/Magnus Gustafsson

1999-03-13, 16:23
Svar #15

Kennet Simonsson

Hej igen! Ang. Hans hustru, om hon nu var från trakten kring Polen som man ju kan tro, så känns inget av Miecha och Rieska igen som Polska flicknamn, enl. en Polsk dam (från södra Polen) vi känner. Däremot MIECIA. Men som sagt vi vet ju inte var Hans hittade sin fru.  
Vem är nu Hans? Som jag uppfattade böckerna på Krigsarkivet (skall återvända dit) så fanns det ett Fänriksboställe i Fjärsbo och där bor väl knappast en adelsman som skall vidare i sin karriär, som Carl-Fredrik säger.  Så Hans hamnar väl i Fjärsbo efter lång och trogen tjänst. Man bör också ta med i beräkningen att Hans lika gärna kan vara en värvad t.ex. Tysk som följer med sitt kompani 'hem'.  
Magnus!, vilken gren kommer du ifrån, bara nyfiken.

1999-03-13, 16:49
Svar #16

Bo Persson

I dödnotisen för Regina Hansdotter (Kättilstad C:1 s. 210) står:
 
född Anno 1634 i Stettin i Tyskland Fader Ährboren och Manhafftig Hans fändrich under Östergötlands Infanteriet Moder, Ährboren och Gudfruchtig Hustru Riska, huilka sist bodde i Håshult...
 
Riska kan vara en sammandragning av Rikissa.

1999-03-13, 20:35
Svar #17

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej alla!
 
Kennet, den fänrik i Fjärsbo, som du hittat på Krigsarkivet är knappast någon annan än Peder Hansson Basell. Vår Hans hade sannolikt just Håshult som boställe. Jag tror inte att han var en värvad tysk. Skrivningen i dödboken tillsammans med andra omständigheter talar snarast för att han var infödd svensk, troligen från Kindabygden. Soldater, underofficerare och officerare hade ju kvar sina boställen i hemlandet under den tid kriget pågick, och det var dit de återvände efter krigets slut. De som återvände, vill säga..... Några kunde t.o.m. komma tillbaka och tillbringa kortare perioder hemma, för att sedan återvända ner till kontinenten igen. Krig var ju vid denna tid inte så intensiva som dagens. Det kunde ju ibland gå veckor eller månader mellan bataljerna. Vanligen bodde ju hustru, barn och tjänstefolk kvar hemma och skötte gården, men det fanns dock några, som i perioder eller hela tiden hade familjerna med sig i fält. Dit hörde bl.a. de som skaffat hustru och barn under krigets gång. Många var ju bara tonåringar, när de värvades, och kriget höll ju på ganska länge.... Troligen var vår fänrik Hans ett sådant exempel.
Du kan nog få tag på Håkan Orres antavla, Kennet, det verkar som om ni tillhör samma gren av släkten, både Håkan, Magnus och du, men den är nog inte riktigt uppdaterad. Den är från 1994, något reviderad 1996, men det finns nog åtskilligt som tillkommit sedan dess; Peder Hansson Basell finns t.ex. inte med. NU finns han med på antavlan, men det är uppgifter han fick från mig för något år sedan.
 
Magnus, jag har för tillfället inga uppgifter om Kerstin Simonsdotters härstamning. Jag får återkomma till detta, om jag får tag på nya uppgifter. Håkan Orre, som också har samma härstamning, har heller inga föräldrar till henne i sin antavla (ÖGF-Lövet Nr 39 December 1994 och [något reviderad] Östgötska Antavlor nr 1, augusti 1996) men det är möjligt, att han idag har flera uppgifter.

1999-03-14, 19:21
Svar #18

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej så här kommer jag in:
 
Mina sex första generationer hittar Ni på min hemsida (Magnus antavla):  home.bip.net/maggu
 
Min mm mm mm m var Lena Persdotter f 1757-08-31 i Håshult Kättilstad sn.  
 
Hennes far var Per Simonsson f 1729-01-06 i Håshult Kättilstad sn.
 
Hans far var Simon Johansson f 1701 i Fjärsbo Kättilstad sn.
 
Hans far var Johan Zackrisson f 1666. (ÖA 12:164, 16:128, ÖA=Östgötska antavlor)
 
Hans far var Zackris Persson som finns med i tidigare inlägg ovan (ÖA 12:328, 16:256)
 
Jag har fått ovan specificerade anor av Torsten Ståhl (vilket jag tackar för än en gång). Vidare är jag mycket intresserad av om någon släktforskare känner till personer som är anor till ovan nämnda anor!
 
MVH
 
/Magnus

1999-03-14, 21:40
Svar #19

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hejsan grabbar.
Intressant läsning om det ni skrivit i helgen. Har några tankar och frågor.  
Zachris Basell f.170(2), död 15/1 1769. Har han något med Peder Hansson Basell att göra. Denne Zachris finns i Håkan Orres tavla.
Jag har ärvt mycket papper och har jag en avskrift av Reginas dödnotis 1707, och där har forskaren Arne Janmar gjort tolkningen att Hans fått avsked med fändrich tienste, så bleff han i sin Swärfaders ställe. Jag har försökt att läsa men jag har svårt att tyda om det är rätt men om det är det så skulle Miecha/Riska fader bott på Fjärsbo.
Har sedan kanske hittat en dotter till Zachris Persson. Den 26/3 dör och 4/4 begravs h. Maria Zachrisdotter i Mörttorp, 69 år, född i Fjärsbo.
 
 
Karolina, jag har skickat filen igen men får konstiga meddelanden tillbaka så jag vet inte om du har fått den.

1999-03-14, 21:45
Svar #20

Kennet Simonsson

Hej igen, är det någon som har uppgifter om Israel Perssons, f 164(3), d 1696 1/10 i Fjärsbo, ättlingar till hands?

1999-03-14, 22:52
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Kättilstadsforskare!  
Här kommer några smånotiser om Fjärsbosläkten, som jag har samlat på mig. Enligt en uppgift jag fick för ganska länge sedan av en Kättilstadsforskare bosatt i Stockholm skulle fänrik Hans ha dött redan 1644. Enligt samma forskare skulle Zachris och Regina ha gift sig 1652. Jag fick tyvärr inte någon uppgift om källona.
 
I 1633 års rullor för Östgöta Infanteriregemente; Kinds härad; finns en förare Hans Larsson i Vilebo (inte långt från vare sig Fjärsbo eller Håshult). Detta är intressant, eftersom såväl Zachris Persson som hans son Johan Zachrisson (båda i Fjärsbo) har söner med samnet Lars. Hans heter f.ö. Zachris Perssons äldste son (uppkallad efter morfar och farfars far), och finns med några år i mantalslängden för Fjärsbo (eller Fjärsbo med Glysebo, som det oftast skrivs i mtl. I utgården Glysebo bodde oftast nära släktingar till Fjärsbofolket) men försvinner efter några år till okänd plats. Samma år (1633) finns i rullorna över Didrik Busselbergs kompani; en förare Hans Hansson.
 
Ingen av Peder Hansson Basells söner tycks ha kallat sig Basell, utan använde endast patronymika. Men att namnet ändå funnits kvar i medvetandet hos ättlingarna, visas av att hans sonsons son Zachris Basell (1704-1769) (son till Zachris Perssons son Per), återupptog namnet. Han var tullvisitatör i Västervik, men återvände till hembygden och bosatte sig i Tranebo, där hans farbror Grels Zachrisson tidigare bott (Zachris Basell är f.ö. en anfader till Håkan Orre, som har dubbel härstamning från Fjärsbo-släkten. Både Håkan och Kennet är för övrigt agnatiska Basell-ättlingar, med rak härstamning från far till son; ffffff osv.)
 
Magnus, Simon Johansson, född i Fjärsbo 1701 21/12 gifte sig 1726 27/11 i Kättilstad med sin fars kusins änka Ragnhild Jonsdotter i Håshult, född 1684 10/2 i Kärra, Oppeby socken. Hon hade tidigare varit gift med Per Israelsson, född 168(1), död 1725 (bg 21/3), bonde i Håshult, [f.ö. en son till Zachris Perssons bror Israel] Simon och Ragnhild bor sedan i Håshult. Ragnhild är syster till en av mina anmödrar (det är DÄR jag kommer in, alltså endast släkt till släkten med Fjärsbosläkten); Brita Jonsdotter, f 167(?) i Kärra, Oppeby sn, d 1739 (bg 25/6) (g 1:o m Sven Bojesson, Häppesvik, Oppeby sn) g 2:o 1718 23/3 m Måns Olofsson, f 1684 27/7 i Ryda, Oppeby sn, d där 1749 17/2, bonde i Övre Ryda, ibid. sn.
 
Jag medsänder därför en antavla för Ragnhild Jonsdotter:  
 
Proband:  
1 Ragnhild Jonsdotter i Håshult, f 1684 10/2 i Kärra, Oppeby socken, hustru i Håshult, Kättilstads sn, g 1:o 1711 1/11 i Oppeby m Per Israelsson, f 168(1), d 1725 (bg 21/3), bonde i Håshult, Kättilstads sn, g 2:o 1726 27/11 i Kättilstad m Simon Johansson, f i Fjärsbo 1701 21/12, sedemera bonde i Håshult
 
I  
2 Joen Persson, f 163(8), d 1721 30/6 i Kärra, Oppeby sn, bonde i Kärra, g 1671 m
 
3 Elin Joensdotter, f 164(9) i Idhult, Oppeby sn, d 1730 26/4 i Kärra, ibid. sn, hustru i Kärra
 
II
4 Per Olofsson, f före 1595, d 1685 10/5 i Ryda, bonde och sexman i Ryda, Oppeby sn, g m
 
5 Karin Månsdotter, f 161(1) i Ryda, Oppeby sn, d där 1694 30/5, hustru i Ryda
 
6 Joen Håkansson, f i Idhult, Oppeby sn, d där 1666, bonde och sexman i Idhult, g 1649 m
 
7 Margareta Joensdotter, f 161(6), d 1699 28/12 i Idhult, Oppeby sn, hustu i Idhult
 
III
10 Måns Hansson, f före 1575, d 1653, bonde i Ryda, Oppeby sn,
 
12 Håkan NN, d 162(0), bonde i Idhult, Oppeby sn, nämnd 1613-1620, g m
 
13 NN, lever ännu 1651, (g 2:o m Önder Månsson, bonde i Drättinge, Hägerstads sn)
 
IV
20 Hans NN, bonde i Ryda, Oppeby sn, nämnd 1571 [ÄL1] - 1579 [tl]

1999-03-14, 23:42
Svar #22

Bo Persson

Jag ber att få korrigera slutet på mitt tidgare citat ur Regina Hansdotters dödnotis; den är som ovan omvittnats bitvis mycket svårläst och följer inte någon helt rak logisk innehållslig linje. Där står: ...huilka först bodde i Håshult; fortsättningen därefter lyder sedan flötte til Fiärsbo, när Per Hanson affstod med fändrick tiensten, så bleff han i sin Swerfaders ställe. Kom då hon war 8 Åhr (?) til Småland til herregården Åhlhult. der hon tiente i 7 åhr... etc.

1999-03-15, 08:54
Svar #23

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Carl-Fredrik m fl!
 
Tusen tack för antavlan för Ragnhild Jonsdotter! Jag provar med att ställa ytterligare en fråga i ämnet: Ragnhilds son Per Simonsson född 1729-01-06 i Håshult Kättilstad sn gifter sig 1755-05-25 i Kättilstad med en Kerstin Johansdotter född 1734-03-18 i Glysebo Kättilstad sn. Vad vet Ni om hennes ursprung?
 
Än en gång tack!
 
MVH
 
/Magnus

1999-03-15, 21:22
Svar #24

Kennet Simonsson

Go kväll, tackar också för Ragnhild, hon är en ana även till mig på så sätt att:
Simon Johansson 1701-1775, Kerstin Simonsdotter 1727-1783,Johan Jonsson 1749-1792, Annika Johansdotter 1789-1829, Simon Simonsson 1820-1888.
Simons mamma Annika är även ättling till Israel Johansson * 1712-10-22, (via Simon Israelsson 1741-1814, Katarina Simonsdtr 1765-1794)så om någon känner Katarina Thyrsdotter (d. 1761-01-25 i Fjärsbo vid 64 års ålder) anor så emottages även dessa, eller annan ledtråd tacksamt. Stort tack

1999-03-15, 22:34
Svar #25

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hejsan grabbar.
Nu blir det nattjobb. Jag som trodde det var stopp här och så kommer Carl-Fredrik med i bilden så öppnas en massa dörrar. Jag får väl döpa om stamtavlan som vi bygger och stega bakåt något steg. Tack Carl-Fredrik för hjälpen, nu ska jag börja leta ättlingar igen.

1999-03-15, 23:07
Svar #26

Stefan Karlsson

Min ana Christina Israelsdotter föddes 1745 15/7 i Håshult. Hennes föräldrar var Israel Persson, f 171(1), d 1763 27/2 i Håshult, bonde i Håshult, och Kerstin Johansdotter (vigda 1739 20/10 i Kättilstad sn).
 
Christina Israelsdotter gifte sig 1766 5/10 i Kättilstad sn med Johan Pålsson, f 174(1) i Åtvid sn (hfl), d 1803 27/10 i Vårdslunda, Hycklinge sn (bou), son till Pål (Paul) Johansson och Maria Gudmundsdotter i Önhult, Åtvid sn. Christina levde vid makens död 1803. Vid bouppteckningen efter Pål Johansson (död 1776 20/1 i Önhult) nämns bl a mågen Zachris Johansson (i Fjärsbo) samt en skuld till Simon Israelsson i Fjärsbo.
 
Johan Pålsson köpte tillsammans med Abraham Olofsson delar i Vårdslunda, Hycklinge sn 1777 8/11 av Jonas Ericsson o h h Kerstin Simonsdotter och Staffan Gudmundsson och Peter Simonsson och Mattias Olofsson. Söker man i Torsten Ståhls utmärkta kyrkoboksavskrifter finner man att dessa personer måste vara följande:
 
Vigda i Kättilstad:
1737-10-16 Dr.        Stefan          Gudmundsson        Dockekulla
           P.         Brita              Petersd.                   Håshult
 
1755-05-25            Peter           Simonsson          Håshult
           P.         Kerstin         Johansd.           Glysebo
 
1760-06-01 Dr.        Mattias         Olofsson           Medelö
           P.         Maria Helena    Israelsd.          Håshult
 
1774-10-09 Dr.        Abraham         Olofsson           X Åtvidaberg
           P.         Agnes           Israelsd.          Håshult
 
och en del av dessa är uppenbarligen Christina Israelsdotters släktingar.
 
 
Min fråga är närmast om Christina Israelsdotter är släkt med övriga personer i Fjärsbo och Håshult som nämnts i tidigare inlägg? Kanske hennes far Israel Persson var son till Per Israelsson (168(1)-1725) och Ragnhild Jonsdotter (1684-) som nämns i inlägget 14/3?

1999-03-22, 15:52
Svar #27

Karolina Johansson

Hej Torsten!
Jag kan ha varit slarvig när jag skrev min adress, du får gärna göra ett nytt försök.
MVH  
Karolina.

1999-03-22, 20:39
Svar #28

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hej Karolina
Det gick nu, tror jag. Jag la in dej i adressboken och då gick det att skicka mailet. Får du det inte så hör av dej.
Mvh
Torsten

1999-03-24, 20:06
Svar #29

Kennet Simonsson

Stefan Karlsson! Ang. ditt inlägg 15 mars, så är  väl vi släkt på så sätt att Paul Johansson är min ffffffmf, hans dotter, bör vara Catharina (Caisa) Paulsdotter f. 1750-07-09 i Åtvid d. 1821-05-17 i Fjärsbo gift 1773 med Zachris Johansson 1745-07-10  - 1814-03-11 Bonde i Fjärsbo. Jag letade för länge sedan efter Catharina i Åtvid utan att hitta, fel födelsedag? m.a.o har jag hittat något nytt, kan du bekräfta? Har du mer på Paul och hans familj?
De i Påls bou nämnda: Zachris och Simon, deras resp. farfar var bröder. /Kennet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna