ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2015  (läst 1557 gånger)

2015-02-28, 08:54
läst 1557 gånger

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Per Månsson Kindstrand med oklar härkomst, Per Månsson född 1738 på Hjortkullen och Per Månsson född på Fagerhult 1749-04-19
Uppgifter från  2 inlägg av Bo Persson den 24 februari resp. 26 februari samt ett 2-delat inlägg av mig (Lilian Frelin) den 26 februari.
 
Per Månsson Kindstrand utan känd härkomst. Har levt på Fagerhult i Kisa sn 1771-1777 men ej ärvt eller köpt mark där. Dödsruna med felaktiga födelseuppgifter (Åtvid C1:6 bild 293, sid 577)
 
Per Månsson född på Hjortkullen 1738-08-21. Ingen känd koppling till Fagerhult i Kisa sn; har ej ärvt eller köpt mark där. Hans uppgifter förekommer felaktigt i dödsrunan för Per Månsson i Fagerhult.
 
Per Månsson född på Fagerhult i Kisa sn 1749-04-19 och som lever och dör där. Ärver 1/8 mtl Fagerhult efter sin mor Elisabeth Hansdotter. Felaktiga uppgifter i hans dödsruna (se ovan). När Per Månsson Kindstrand lever på Fagerhult, (1771-1777) bor Per Månsson född på Fagerhult 1749-04-19 hos sin syster på gården Hult (se Kinda härads dombok AIIA  1773-1778).
 
2 intressanta forskningsområden:
Vilka är Per Månsson Kindstrands föräldrar och var och när är han född?
Var lever Per Månsson född 1738 sitt liv och var och när dör han?
 
ULLa: Eftersom mitt forskningsområde är så smalt, dvs i huvudsak gården Fagerhults 400-åriga historia har jag tyvärr inga svar på dina övriga frågor.
Hälsningar/Lilian

2015-03-01, 13:13
Svar #1

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Prästerna stjäl Per Månssons rätta identitet
I ÖGF-Lövet nr 83 2005 har jag skrivit en artikel om Per Månsson född 1749-04-19 på Fagerhult och de förväxlingar han råkat ut för.
 
Jag skall här kort beskriva ett sannolikt händelseförlopp varför det blev fel person som beskrivs i hans dödsruna. Hänvisning till hfl i Kisa A1:1(1798-1800), A1:2(1805-1910) och A1:3(1811-1816).
 
Citat ur min artikel:
I Hfl A1:1 står att Per Månsson är född 1737, vilket inte stämmer.
I Hfl A1:2 återvänder Per Månssons son Magnus (Måns)från Tävelstad för att ta över gårdsbruket.
Prästen noterar att Magnus är född i Kisa 1780 och han är från Fagerhult. För att förstå tillkomsten av nästa kommentar måste man tänka sig att prästen går hem och letar efter Magnus i födelseboken. När han inte hittar någon passande skriver han: En Måns son av Per Månsson i Hylta och H Elin Persdotter f 1776 om ingen annan finns.Notisen verkar mera vara prästens fundering och knappast hans slutliga ställningstagande.
 
I nästa hfl A1:3 skriver prästen om Magnus: finns ej i k.b. om han ej blivit inskriven som Anders då han är född 80 Här kommer prästen fram till rätt slutsats. Den förväxlingen kan förklaras av att det föds en Anders i Fagerhult men han är son till Nils Nilsson och Ingeborg Isaksdotter samt avlider samma år. I dödsrunan den 14 november 1832 kvarlever den felaktiga uppgiften att Per Månsson är född i Hjortkullen 1832.
 
Om du inte har tillgång till tidningen ÖGF-Lövet nr 83 2005 skickar jag gärna en kopia av artikeln.
Mina adressuppgifter finns i forskarkatalogen.
Vänligen Lilian Frelin

2015-03-01, 14:59
Svar #2

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Lilian.
Jag tvivlar inte på att du har rätt ifråga om Per Månsarna mm. Det är inte första gången som prästerna skrivit fel och förväxlat personer. Du har skrivit så utförligt här, så du behöver inte skicka artikeln, men tack ändå. jag var medlem i Östergötlands släktforskarförening förut, men gick ur då jag var med i flera föreningar . Nu skall jag ändra i mina böcker igen, så att det blir rätt.  
Tack för ditt engagemang.
Med vänlig hälsning Ulla Kamil

2015-05-19, 00:52
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2969
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 18:43
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Tillfällighetsfynd:
 
År 1715 den 27 september
 
.. bonden Mauritz Jacobsson begär att få ta sin avlidna hustrus morbroders änka till hustru, vilket beviljades.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1715:1 (1715-1715) Bild 700 / sid 57 (AID: v655171.b700.s57, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-06-06, 22:32
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2019-08-13, 19:50
    • Visa profil
Hej,
 
Jag håller på att kolla upp Ingrid Nilsdotter född i Kjusebo 24 feb 1763. Jag hittade hennes fars (Nils Persson) bouppteckning 1795 där hon nämns och då vara gift med en Per Hansson.
 
Det finns en annan Ingrid Nilsdotter också född i Kjusebo men 30 jan 1761. Det verkar som de två blivit sammanblandade då jag följt den senare Ingrid från hennes död 5 aug 1831 och bakåt och hela tiden är hon gift med en Per Hansson och född 8 feb 1761 enl HFL, datumet är för personen efter Ingrid. Så visst måste de två Ingrid vara samma person och då född 24 feb 1763? Någon som vet vad som hände med den som var född 30 jan 1761?
 
/Anders

2015-06-16, 00:20
Svar #5

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2019-05-31, 10:11
    • Visa profil
God morgon,  
I ett inlägg 2001 skriver Bo Lindvall   Hej Henrik! Någon födelsebok för Kisa från 1670-talet finns inte bevarad så Vaste Kindströms födelseår är uträknat från åldersuppgiften i Risinge dödbok. Jag har utgått från att det rörde sig om samma person. Påståendet att Nils Kindius var barnlös måste jag starkt ifrågasätta. Jag är själv bekant med några av hans många ättlingar.
Jag har kollat Mattsons CD samt Vreta kloster men har inte funnit någras uppgifter om Nils Kindius barn. Är det någon som har dessa uppgifter ?
Hälsningar
Hans

2015-06-23, 18:42
Svar #6

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Hans Sander.
Jag har en Vaste Svensson Kindström född 1674 i Bollkind Kisa. Han är barn 2 av 6 till Sven Persson f 9.4.1645 Bollkind Kisa Död 5.2.1732 i Bollkind Gift 12,6,1670 i Kisa med Botilla Nilsdotter f ca 1650 i Folkinge Kisa (tillhör min släkt s 257:3) Död 4.1.1745 Bollkind. Alla de övriga barnen har jag dödsdata på men inte på Vaste. När och var dog han ?
Hälsningar Ulla Kamil

2015-06-24, 07:47
Svar #7

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 11:38
    • Visa profil
Hej,
Vaste Kinström dog den 28 april 1738 i Gammalstorp, Risinge förs. Allt enligt PLF CD-1 och Risinge EI:1 (1697-1823) Bild 155 / sid 305. Som anförvant stod Rebecka Wetterström som dog redan den 14 november 1729 i Finspång enligt PLF CD-1 och Risinge EI:1 (1697-1823) Bild 149 / sid 293. Kan det vara rätt Vaste jag hittat?

2015-06-24, 13:17
Svar #8

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Tack för det Ann Persson. Det borde vara min Vaste.

2015-06-25, 00:37
Svar #9

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2019-05-31, 10:11
    • Visa profil
Hej Ulla, Jag har ingen aning om vad din Vaste Scensson har med Nils Persson Kindius att göra. Sorry !

2015-06-25, 09:18
Svar #10

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej. Någon som vet vart Nils Haraldsson född 2.7.1707 Vimantorp Kisa tog vägen ? Han var son till Harald Amundsson f april 1670 i Ekeknoga Tidersrum Död 12.2.1721 Vimantorp Kisa. gift 29.10.1699 i Tidersrum med modern Kerstin Månsdotter f 7.7.1678 Årteflod Tidersrum. Död begravd 16.1.1757 Vimantorp Kisa.. Dom fick 9 barn i Vimantorp och dom har jag koll på.  
Den 3.6.1740 föddes en Kerstin Nilsdotter i Friggestorp Kisa Död 23.10.1818 i Fattighuset Tidersrum av Nils Haraldsson och Kerstin Svensdotter. Var det den Nils Haraldsson som var född i Vimantorp som var fadern.  
Jag har fått en matchning på en Nils Haraldsson som dog 21.7.1754 i Dansjö Västergård i Lekaryd, men jag är tveksam till den uppgiften. Enligt Bu FIIIa:1 sid 1181, så hade han, när han dog, barnen Jon 19, Brita 15, Per 10, och Johan född 23.5.1752 i Dansjö Västergård. Ingen Kerstin är nämnd i hans BU.
Någon som vet ??

2015-06-25, 12:08
Svar #11

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 22:15
    • Visa profil
Waste Svensson Kindström var son till Sven Persson (1645-1732) i Bollkind; Sven var bror till organisten Nils Kindius (omkr. 1630-1668) i Vreta kloster. Fadern, Per Eriksson i Bollkind, har tidigare omnämnts i Anbytarforum.
 
Nils Kindius gifte sig 1662 15/6 i Vreta klosters sn med Karin Månsdotter (omkr. 1625-1713), i hennes andra gifte, och de båda var föräldrar till Carl Nilsson (1663-1741), bonde i Sibborp, Ledbergs sn.

2015-06-25, 17:06
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 22:15
    • Visa profil
Nils Haraldsson var bonde i Friggestorp 1740-1744 och därefter bosatt i torpet Klacken på Vimantorps ägor, dit så småningom även hans bror Aron Haraldsson flyttade. Nils Haraldsson kan med hjälp av mantalslängderna följas i Klacken t.o.m. 1776; senast 1780/81 flyttade dottern Karin med sin man Erik Nilsson till Klacken, där deras sista barn, dottern Anna, föddes 1781 och Erik Nilsson avled 1782. Den Nils i Klacken som avled 1782 18/8 torde vara Nils Haraldsson.

2015-06-26, 12:02
Svar #13

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Tack för svaret Bo Persson.
Då är mina följd-frågor, när och var föddes dottern Karin? Jag hittar henne inte född i Kisa. När och var dog hon ?
Jag har bara dottern Kerstin född 3.6.1740 i Friggestorp död 23.10.1818 i Tidersrum.
Vet man när och var Nils Haraldssons hustru Kerstin Svensdotter dog ?
Med vänlig hälsning Ulla kamil

2015-06-26, 20:18
Svar #14

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 22:15
    • Visa profil
Nils Haraldsson och Kerstin Svensdotter hade tre döttrar: Gertrud, född 1737 7/12 i Bjärkefall, Tidersrums sn, död 1832 14/12 i Råshult, Tidersrums sn, gift med Jonas Hansson; Kerstin (1740-1818) samt Catharina, född 1743 i Friggestorp (men uteglömd i födelseboken), död 1822 8/3 i Nargöl, Ulrika sn.
 
Kerstin Svensdotter dog 1787 19/4 hos dottern Kerstin i Kvarnkulla, Bygdämne ägor, Tidersrums sn. Åldern i db uppges till 66 år, vilket borde vara 76.

2015-06-27, 08:31
Svar #15

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Tack för svaren Bo Persson. Skönt att få rätsida på Nils Haraldssons öde.

2015-07-08, 13:08
Svar #16

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej,
 
Den 28 december 1767 vigdes min ana, änklingen Johan Nilsson i Nybygget på Mjölsefalls ägor med pigan Gunild Andersdotter i Herrhagen på samma ägor. Av vigselnotisen framgår att han hade barn i sitt tidigare äktenskap.
 
I 1753 års mantalslängd nämns en hustru Anna i Nybygget, och i 1754 års mantalslängd kallas hon (?) för soldaten Johans hustru. En Johan med hustru i Nybygget noteras ännu i 1765 års mantalslängd.
 
Finns det någon som känner till denne soldat Johan och hans hustru i Nybygget, och vet huruvida han kan vara identisk med min ana ovan?
 
Samtidigt dog en Kerstin Persdotter i Nybygget den 3 januari 1767, 41 år gammal, som kanske också/bättre passar in som min Johan Nilssons första hustru?
 
Jag har i alla händelser inte funnit någon tidigare vigsel för Johan Nilsson i Kisas vigselbok, men enligt uppgift i den äldsta husförhörslängden (AI:1 s 55) var han född i Horn socken, så kanske var han gift där?
 
Det vore oerhört spännande om någon kännare av bygden kunde hjälpa mig vidare med detta...
 
Med varmt tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson

2015-07-08, 15:41
Svar #17

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 996
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 08:40
    • Visa profil
Hej Christian!
Olov Mattssons CD innehåller följande info om familjen:
 
Nybygget under Mjölsefall.
1757 - 1773
Johan Nilsson
H1.Kerstin Månsdotter
D.Anna f 25/3 1757  Nybygget
S.Nils f 27/10   1760    ”       Död 12/10 1765 kikhosta 4 år
S.Per f 15/4 1763       ”
H2.Gunilla Andersdotter Vigd 28/12 1767 Nybygget, Mjölsefall/Herrhagen,Mjölsefall
S.Anders f  25/8 1768  Nybygget   Död 26/9 1768 okänd
S.Anders f  14/9 1769     ”
D.Kristina f  16/4 1771   ”
  Bosatta i Herrhagen under Mjölsefall 1773-
 
Herrhagen under Mjölsefall.
1773 - 1779-
Johan Nilsson
H1.Kerstin Månsdotter
D.Anna f 25/3 1757  Nybygget, Mjölsefall
S.Per f 15/4 1763        ”
H2.Gunilla Andersdotter   Vigd 28/12 1767 Nybygget, Mjölsefall/Herrhagen,Mjölsefall
S.Anders f 14/9   1769  Nybygget, Mjölsefall
D.Kristina f 16/4 1771   ”
D.Anna Margareta f 14/5 1773  Herrhagen
S.Johan f 5/9 1776            ”
D.Maria f 3/2 1779            ”  
 
(Källhänvisningar saknas på CD:n)
MVH Leif

2015-07-08, 19:02
Svar #18

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Och stort tack för dessa nya uppgifter och ledtrådar!
 
Ska kolla första hustruns namn igen, men det tycks ju inte som att han var identisk med soldaten Johan trots allt...särskilt inte om han flyttade dit först år 1757.
 
Med varmt tacksamma hälsningar,
 
Christian

2015-07-08, 19:22
Svar #19

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej igen Leif,
 
Det slog mig att till Herrhagen under Mjölsefall flyttade år 1747 en Anders Jönsson med familj från Norra Vi.
 
Jag har identifierat denne som den Anders Jonsson i Sonstorp, Norra Vi, som den 9 maj 1734 fick dotter Gunnil - och som jag lurar på kan vara identisk med Johan Nilssons andra hustru (min ana), nämnd ovan.
 
Finns det möjligen på Olov Mattssons CD några uppgifter även om Anders Jönsson/Jonsson och hans familj i Herrhagen?  
 
Det vore otroligt spännande...
 
Med nyfikna hälsningar,  
 
Christian

2015-07-08, 21:55
Svar #20

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 996
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 08:40
    • Visa profil
Hej Christian,
jag finner tyvärr inga uppgifter om Anders Jönsson/Jonsson i Herrhagen.
 
Men det verkar som om CD:n till stor del bygger på vilka barn som föddes på resp. boställe.
Därför kan man t.ex. inte dra slutsatsen att din Johan Nilsson flyttade till Herrhagen först 1757.
 
Jag har funnit några uppgifter från Sånstorp i Norra Vi och som kanske kan vara av intresse.
-1713 - 1737-
Anders
(H.Kerstin 1713)
S.Holing f 8/3 1713  Sånstorp
D.Maria f 9/4 1716        ”            Död 18/4 1725
D.Kerstin  tvill. f 12/12 1718  ”
D.Karin      ”    f 12/12 1718  ”      Inh. i Nästången 1790 änka
D.Lisbet tvill. f 20/2 1720     ”      Död 1/2 1791 i Nyängen  ??
S.Sven?    ”    f 20/2 1720     ”
D.Ingeborg f 25/2 1724          ”
D.Maria f 7/2 1726              ”
S.Måns f 28/6 1731              ”
D.Gunnilla f 9/5 1734           ”      Dog i Nystorp, Näs, Torpa (E) 12/1 1814  
D.Anna Margareta f 11/1 1737    ”
 
Vänliga hälsningar
Leif

2015-07-09, 02:58
Svar #21

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej igen, Leif.  
 
Och jättetack igen. Toppenfina pusselbitar.
 
Kanske finns det hopp om att en dag lyckas spåra Johan och Gunilla trots allt...
Mvh,
 
Christian

2015-07-24, 12:17
Svar #22

Utloggad Birgitta Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-08-07, 10:01
    • Visa profil
Fattas lite i min pappas ana:
Sven Haraldsson född 1565 i Mjölsefall Kisa sn, gift med ? död efter 1629 i Mjölsefall. Datum?  
Svens son Hemming Svensson född 1598 i Mjölsefall, gift 1620 med Kerstin N (f 1600, död 1642 i Mjölsefall)gift andra gången 1643 med Karin Ingevardsdotter (f 1620 i Föllingsö, död efter 1669 var?)Hemming död 1665-04 i Mjölsefall
Svens dotter: Dorotea Svensdotter f omkr 1600 Mjölsefall gift med Hans N  När? död när?
Hans N född? död?
Tacksam för hjälp!!

2015-07-24, 13:00
Svar #23

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 22:15
    • Visa profil
Uppgifterna som du efterfrågar är tyvärr inte kända från några källor. Födelseåren för Sven Haraldsson, Dordi Svensdotter samt Hemming Svensson och hans båda hustrur (den andras patronymikon är f.ö. Ingevaldsdotter) är uppskattade utifrån när personerna uppträder i bl.a. skattelängder och när barnen beräknas ha varit födda. Hemming Svensson dog 1665, begr. 30/4; hans första hustru dog 1642, begr. 15/10

2015-09-15, 21:04
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10751
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 22:15
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mjölsefall; Satt ikväll och arbetade med Smålands handlingar och hamnade på Landskapshandlingar Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1561: 25 (1561), bildid: A0047098_00213 där uppgifterna om Kisa socken för år 1561 finns.
Med tanke på gamla uppgifter om 1589 25/3 erhöll bönderna Holger (Hallinger) Persson och Håkan Andersson i Mjölsefall, vilka skatteköpt sina hemman, kungligt brev på skatterätten i Mjölsefall. Kanske är något av deras förnamn i skattebrevet en felskrivning för Harald? - kan det vara intressant att nämna att skattebönderna i Mjölsefall detta år nämns Olof och Harald.
Det finns dessutom en kyrkolandbo Nils.
 
Nämner detta då jag inte sett en totalkartläggning av landskapshandlingarna för mina gamla forskningssocken Kisa, och att vi här tydligt ser jordnaturer.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2015-09-17, 09:30
Svar #25

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Olle Elm.. Tittade i min bok för min tabell 2224+3924+7060 Harald. Där har jag även skrivit, enligt Bo Lindvall, med tanke på att Haralds son Sven senare övertog en gårdsdel i Mjölsefall kanske något av förnamnen i skattebreven är felskrivning för Harald ?  
Med vänlig hälsning Ulla kamil

2015-09-17, 14:09
Svar #26

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej Olle
Roligt att se att du tittat på landskapshandlingarna för Kisa - en kartläggning av landskapshandlingarna vore ju välkommen.2012 läste jag landskapshandlingarna för främst Fagerhult och Fröåsa. I första hand för att få fram Nils i Fagerhults patronymikon. I ÄL 1 står ju hans 'fader' nämnd men utan namnuppgift. År 1567 fanns dock endast Nils nämnd (utan uppgift om någon far). Felskrivningar i dokument verkar ha varit relativt vanliga enligt min erfarenhet. När jag läste handlingarna om Fagerhultsböndernas skatteköp 1780-92 finns ett brevkoncept från Gustaf III där Nils Nilsson får heta Måns Nilsson trots att rätt namn finns i ansökningshandlingen.
Med vänlig hälsning/Lilian

2015-09-20, 22:18
Svar #27

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Och stort tack för att du uppmärksammade detta med landskapshandlingarna!
 
Jag tog en nyfiken titt i de årgångar av Smålands handlingar som enbart omfattar Kinda och Ydre härader. Jag fann då där i mitten av 1580-talet (bl a SH 1586:23, SVAR bild-id A0047659_00177) en knekthövitsman vid namn Joen Amundsson, vars fänika tycks ha deltagit i strider i Ryssland.
 
Jag vet inte hur vanligt det namnet är i bygden vid den tiden (?), men tänkte att han kanske kunde vara identisk med den Joen Amundsson som vid den tiden bodde i Svenningeby i Norra Vi socken?
 
Finns det någon som vet hur det förhåller sig med den saken?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J (som kanske skulle lagt detta inlägg under Norra Vi istället, men som så gärna ville följa på detta med landskapshandlingarna)

2015-09-21, 09:29
Svar #28

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 22:15
    • Visa profil
Knekthövitsmannen Joen Amundsson är identisk med J.A. i Svenningeby.

2015-09-21, 12:05
Svar #29

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Bo,
 
Och varmt tack för denna bekräftelse som säkerligen kommer att glädja många, inklusive undertecknad,  som härstammar från denne Jon i Svenningeby!
 
Men, innan jag spinner loss och dyker ner i militieräkenskaper och annat, vet du vad som redan är känt om hans karriär som knekthövitsman?  
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,  
 
Christian J

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna