ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dallänningar i Markim(Stockholms län)  (läst 1141 gånger)

2009-01-12, 21:46
läst 1141 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
För en tid sedan skrev jag om ett par som föddes i Dalarna och flyttade sedan till Markim socken utanför Vallentuna i Stockholms län. Jag hoppas att inte rubriken låter nedlåtande och det försökte jag även förklara i denna artikel.
 
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/12/undrar-varfr-dalmasar-i-markim.html
 
Man kan alltid undrar över en sådan där flytt, en teori var exempelvis att marknaden blev lite för hård hemmavid eller så var det troligen tvunget. Sådana där orsaker står knappast i kyrkoböckerna.
 
Stefan

2009-01-13, 10:43
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stefan, om du vill skriva om folk från Dalarna, så är nog den korrekta beteckningen Dalfolk, istället för det för mig okända bgreppet Dallänningar.
 
Sen var dalfolket vana att ge sig iväg hemifrån för att utöka sin försörjning, oftast bara under en säsong och sedan hem igen, men även blev det till slut långväga flyttar. Det finns ett antal exempel på malungsbor som arbetsvandrat till Sörmland och som till slut slog sig ner där för gott. Jag har också funnit morabor, som flyttade till Kalmar län under 1800-talet.

2009-01-13, 21:32
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har redan ändrat om lite grann nu i rubriken.
 
Ibland lider man av med lite ordbrist, speciellt när man har lite bråttom och tackar för påpekande.
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 13 januari, 2009)

2009-01-14, 17:42
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Jag ska försöka se vilka de var, försöka identifiera paret till föräldragårdar och byar. Återkommer!  
 
mvh Björn

2009-01-17, 01:48
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Ur födelseboken (originalboken skannad på SVAR:s Digitala forskarsal)
 
Barn nr 40/1854 Jonas född 23/02, döpt 26/02 Säljåker. Föräldrar: Bondeson Lispä(r) Jonas JonsSon och hustru Kerstin Andersd:r, faddrar: Bonden Per JonsSon och hustru Anna Jonsd:r, dräng Lars Jonsson i Sillerö, pigan Karin Andersd:r i Säljåker.  
Barn nr 43/1854 Anna född 28/02, döpt 01/03 Sillerö. Föräldrar: Bonden Winnar Lars PersSon
och Dess Hustru Anna Larsdotter; faddrar: Bond. Strand Per Andersson och hustru Brita Larsd:r i Bjuråker, dräng Lars Olsson i Sillerö och pigan Kerstin Persd:r ibm.  
 
Har inte hittat någon mer Anna ...  
 
Jag har för mig att även Lisperfolk har bott i Sillerö och rekommenderar boken Med rötter i Sillerö utgiven av Sillerö byaråd ; [redaktion: NBV:s studiecirkel i Sillerö]. Här kan svaret finnas. Boken innehåller en hel del gårds- och familjeberättelser.  
 
mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone den 17 januari, 2009)

2009-02-25, 19:23
Svar #5

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Nu har jag inte skrivit här på ett tag, men boken, Björn, hur många exemplar finns det av denna bok?
 
Stefan

2009-02-26, 17:17
Svar #6

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Om jag inte kommer ihåg fel så var det 700 exemplar som trycktes utav Silleröboken. Jag fick tag i ett ex. ute i landet efter att ha sökt på antikvariat.net. Prispallen, bokpris.com, bokbörsen, bokfynd.nu och boknätet är några andra ställen på internet där man kan få napp.  
 
Malungs Bokhandel bedriver i en ganska liten skala ett antikvariat, främst då med litteratur som gäller Malung och omgivande bygder. De kan ha boken inne. Tel: 0280-10079, för övrigt ett av Malungs äldsta tel.nr, fr. början tel.nr 79.  
 
Det finns en härlig bok skriven av en amatörforskare som handlar om Olof från Yttermalung som flyttar till Möklinta. Boken tror jag heter Olofs dagar. Där finns en del sådant som du frågar efter i ditt första inlägg här.  
 
mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna