ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2011  (läst 2536 gånger)

2011-01-24, 10:40
läst 2536 gånger

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1480
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 20:24
    • Visa profil
Kan det finnas någon möjlighet att få reda på vart mor och dotter tar vägen. Samt var modern var född? Stina Cajsa är född 1806-03-20 i Brotorp Fredriksnäs till pigan Anna Britta Jansdotter född 1778.
SE/VALA/00104/A1/5(1802-1812) sid 212.
 
Mvh Anita

2011-01-24, 23:47
Svar #1

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Enligt dödboken i S:t Anna 1843-05-30 var Anna Brita född i Hallingeberg av båtsman Johan Aspelöf och dess hustru Kerstin Persdotter. Hon flyttade 1809 från Gryt till Börrum, där hon var skriven på åtskilliga ställen. 1813-06-06 gifte hon sig i Ringarum med båtsman Erik Nilsson Dahl (Det var hans 4:e äktenskap). 1836 kom hon från Skönberga till Stora Högsö i S:t Anna, för att sedan flytta till Stenberga i S:t Anna, där hon dog 1843.
 
När det gäller dottern Stina Cajsa flyttade hon i början med modern,  men flyttade sedan fram och tillbaka mellan Skällvik, Börrum , Mogata och S:t Anna, ibland tillsammans med modern.  Från 1836 står hon skriven som hustru till Olof Asklund i S:t Anna. De levde på olika ställen i S:t Anna tills hon dog 1877-11-23 i Sköthagen, Finnö Backgård, S:t Anna.
 
/Tommy Östlund, Järna

2011-01-25, 00:15
Svar #2

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1480
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 20:24
    • Visa profil
Tommy, tack så mycket för all hjälp. Jag hade följt Stina Cajsa från hennes dotter och nedåt så tog det stopp i Brotorp för mig. Hade inte hennes dödsdatum så tack för det. Jag hjälper min makes sonhustru och tyckte det var lite roligt med Brotorp som jag mycket väl vet var det ligger då vi bor i Gryt. Och att då sonhustrun hade sina anor där var också roligt att hitta.
 
Mvh Anita

2011-02-13, 19:40
Svar #3

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2021-01-12, 04:34
    • Visa profil
Petrus Stephani,kyrkoherde i Gryt från 1578 till sin död. Gift med en dotter till företrädaren som kyrkoherde Jonas. källa: Link. stifts herdaminne 3, sid 583. Jag har också kontaktat nuvarande kyrkoherde men han kunde inte hjälpa mig med några uppgifter bortsett från ovanstående så mitt hopp står till Er, kära släktforskare och hoppas någon har ytterligare information.
Med vänlig hälsning,  
Hans Sander  
Gold Coast, Australia

2011-03-03, 21:20
Svar #4

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2019-06-26, 19:23
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig med följande:
Måns Amundsson finns i husförhöret 1755 i Wångsten Storgård, Gryt.
Det står att han är 71 år gammal. Man skulle kunna tro att han är född 1671 men så är det inte. Han bör alltså vara född 1684. Likaså hans hustru Anna Mårtensdotter som är född 1689. Sonen Amund Månsson är född i Wångsten 1728-04-09. Första Födde o dopboken i Gryt omfattar 1684. Om Måns är född i Gryt bör jag alltså hitta honom där. Jag hittar inte alls året i boken, eller kan läsa vad där står. Snälla någon! Hjälp mig.
Ullanita

2011-03-03, 22:14
Svar #5

Utloggad Göran Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Jag har en Nils Petter Johansson, f. 4/10 1852 på Stora Ålö, Gryt. Han dog 2/9-1906 på Landsholm, Hägerö. Han fanns som dräng 1880 på Stora Hummelvik.
Har noterat att hans föräldrar skulle vara J.F. Andersson och fru NN.
Trodde att jag skulle finna hans föräldrar på Ålö genom att följa Folkräkningen där 1880, men finner inga lämpliga kandidater.
Vem var hans föräldrar?
Hade han några syskon?
Kan någon hjälpa mig.

2011-03-03, 22:17
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2020-04-21, 16:50
    • Visa profil
Ulla!
Måns Amundsson föddes 1684 i Vångsten, döpt den 28/12. Se Gryt C:1, sid 184, spalt 2, sist bland döpta det året.
 
Hälsningar Lennart

2011-03-04, 13:47
Svar #7

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2019-06-26, 19:23
    • Visa profil
Tack så jättemycket för din hjälp Lennart!
Tack vare dig vet vi att min mans anfäder, på en linje, redan fanns i Vångsten 1684. Min mans mor var född Vångström.  
Olof Amundssons söner Magnus f. 1792 och Sven f. 1797 båda födda i Storgården, Vångsten tog sig namnet Vångström.
Hälsningar
Ullanita

2011-03-04, 18:03
Svar #8

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8963
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 22:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Göran,
 
Du hittar Nils Petter Johanssons födelsenotis i Gryt C:6, s 44. Föräldrarna hette Johan Fredrik Andersson, f 23/4 1817 i Tryserum, och Anna Elisabet Lundahl, f 27/5 1817 i Tryserum. Vid Nils Petters födelse bodde familjen på Stora Ålö (Gryt AI:19, s 589). I husförhörslängderna hittar man syskonen Johan Emrik, f 17/3 1850, d 2/11 1860, Anders Viktor, f 17/7 1855, Otto Alfred, f 7/3 1858, d 29/1 1859, och Magnus Petter, f 18/3 1860. Dessutom halvbrodern Carl Ulrik Fröberg från moderns första äktenskap, f 3/11 1838. Samtliga föddes i Gryt.

2011-03-04, 22:00
Svar #9

Utloggad Göran Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Åke Karlsson!
Min fru blev mycket glad för uppgifterna.
Hennes far växte upp hos Nils Petter Johansson och tog också han namn fastän han skulle hetat Skärlund då syskonen misstänkte att han inte var en äkta Skärlundare.
Han lärde också honom att sticka strumpor fast han bara var 10 år och speciellt hälen och dessa kunskaper gick sedan vidare till dottern...min fru.
Många tack.
Har du mer om familjen mottages detta med tacksamhet.
Göran Rosén

2011-03-05, 10:29
Svar #10

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8963
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 22:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här kommer lite fler uppgifter, Göran:
 
Nils Petters far dog 24/4 1861 (i hfl anges felaktigt 1860). Familjen bodde då i torpet Heleneberg (Lenaberg) på Lilla Hummelviks ägor. Modern och barnen flyttade sedan till Hummelviksudden, vilket också var moderns hemvist vid hennes död 11/10 1900.
 
Enligt Sv dödbok avled brodern Magnus Petter i Lottenberg, Lilla Lövvik, Gryt 18/5 1933 (änkling 1931). Anders Viktor flyttade 1924 med sin familj till Snällebo i Tryserum, där han sedan dog 11/7 1925.

2011-03-05, 18:07
Svar #11

Utloggad Göran Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Åke Carlsson!
Tack än en gång för de kompletterande uppgifterna om Nils Petter.
Göran Rosén

2011-03-05, 19:31
Svar #12

Utloggad Liselotte Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-06-02, 18:34
    • Visa profil
Hej i forumet!
Jag är något ny gällande släktforskning och skulle behöva lite hjälp, råd och tips angående nedan.Har tyvärr ingen anhörig att fråga då alla gått ur tiden.
Min mormor Ingeborg Bergström född 1903 Främsteby,Vena (Liljegren som ogift hennes far var Konstan Liljegren) fick utom äktenskapet en son Bertil,fadern är Einar Bergström född 1895.De gifte sig dock senare.
Sonen Bertil växte upp/blev bortlämnad hos en syster till Einar, SIGRID LINNEA BERGSTRÖM född 1891 och gift med HJALMAR RAHM,har en notering att de skulle bo i Fräknevassen (Fräkenvassen)Gryt.De har visst 3 egna barn Folke,Alice och Gull Britt.
Jag har sökt Bertils födelse i Främsteby men inte hittat honom där. Vet ej heller om han fick namnet Bergström eller Rahm.Har då ej heller något födelseår på honom.Men första barnet mormor och morfar fick INOM äktenskapet var Gösta f. 1922, så Bertil är då född före detta år.Har för mig min mamma sa någon gång att mormor endast var 16-17 år då. Man borde då hamna på 1918-19 någonstans.
Att få barn utom äktenskap var ju inte speciellt poppis på den tiden.
Har ej tillgång till något register över Valdemarsvik och vore tacksam för hjälp.
 
Mvh Liselotte

2011-03-05, 20:44
Svar #13

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8963
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 22:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Liselotte,
 
Jag har hittat svaret på din fråga, men eftersom den Bertil du söker tycks vara i livet mejlar jag dig i stället. Uppgifter rörande nu levande personer brukar vi inte lägga ut på forumet.

2011-03-05, 20:46
Svar #14

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1480
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 20:24
    • Visa profil
Hej Liselotte!
jag sänder dig ett mail, finns släktingar i livet, kan alltså inte skriva här.
 
Mvh Anita

2011-03-06, 14:42
Svar #15

Utloggad Liselotte Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-06-02, 18:34
    • Visa profil
Hjärtligt tack till Åke och Anita

2011-03-07, 20:51
Svar #16

Utloggad Birger Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 17:10
    • Visa profil
Hej.
1842-07-06 föder Anna Lena Toplänt o.ä. sonen Filip i Gryt. 1843 är hon piga vid Lilla Målma i Gryt och där har hon sonen med sig. När hon 1845 flyttar till Stora Getterö i Gryt har hon inte sonen med sig dit.
En notering i Gryt AI:17 sid 156 antyder att Filip flyttar till Ringarum, men jag kan inte hitta honom där.
Är det någon som känner till vart han flyttade?
m.v.h.
Birger Hägg

2011-03-07, 23:54
Svar #17

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2020-04-21, 16:50
    • Visa profil
Hej Birger,
om det är till någon hjälp fanns Filip med modern i Skårsjö, Tryserum sn på 1850-talet (AI:14 sid 116). De kom dit från olika håll, Filip från Gryt 1857, modern 1855 från Gryt. Det sista är fel för Ringarum. Filip finns dock inte i Tryserums inflyttningslängd för 1857. Kanske flyttade han utan betyg, han var ju rätt ung 1857 (attestnummer saknas i hfl). Kanske från fosterföräldrar i Gryt.
mvh Lennart

2011-03-08, 17:32
Svar #18

Utloggad Birger Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 17:10
    • Visa profil
Hej Lennart.
Tack så mycket! Dina uppgifter var till stor hjälp.
m.v.h.
Birger

2011-04-20, 10:27
Svar #19

Mats Ohlsson

Hej !
 
Är nybörjare men har ganska snabbt lyckats gräva mig en bit bakåt i denna fantastiskt roliga sysselsättning.
 
Jag härstammar fån Östra Ed på min fars sida och försöker nu bringa ljus över släkten Hummelvik (Gryt). Min fm mm f hette Jonas Anders Hummelvik 18070122. Frågan är var han kom ifrån ? Har hittat ett gäng Hummelvikare och sitter och funderar på hur och om de kan knytas hop ? Fm mm heter Anna Charlotta 18390320 i Gryt Död 19200224. Jonas Anders var gift 3 ggr och jag har hittat samtliga 3 hustrur. Han verkar mest ha varit verksam som skomakare och kyrkvakt mm. Den äldste Hummelvikaren jag hittat var Peter Hummelvik,båtsman Gryt. Frågan är om det är 2 skilda släkter eller om alla på något vis är knutna till varandra. Kan ju vara så att flera släkter tagit sig namnet.  Tacksam för alla fakta. Mvh Mats.

2011-04-20, 23:54
Svar #20

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Hummelvik är tillnamnet på ordinarie båtsmännen från rote 155 i Östergötlands båtsmanskompani. Namnet har följt ett 10-tal båtsmän från mitten på 1700-talet till slutet på 1800-talet. När roten anställde en ny båtsman fick den nya namnet Hummelvik, men när han blev avskedad så behöll han många gånger namnet som släktnamn. Det här innebär att det finns närmare 10 olika ”släkter” med namnet Hummelvik.  
Din båtsman Jonas Andersson Hummelvik är troligen inte släkt med några äldre med namnet Hummelvik. Han var född i Börrum 1805-20-11 av före detta båtsmannen Anders Andersson Bloström och hans hustru Ingeborg Bengtsdotter. Anders Bloströms far var klockare Gyllander i Gusum.
Jonas Hummelvik är lite besvärlig att följa eftersom varken årtal, datum eller socken är rätt i stort sett hela hans liv. Det som bl.a. leder in på rätt spår är att i bouppteckningen efter Bengt Lindholm 1828 28/4 i Gryt, står det att hans sons Faderbroder Jonas Hummelvik företräder honom. Alla data på Bengt Lindholm stämmer, så i födelseboken 1792 28/9 i Gryt finns fadern till dem båda, Anders Bloström. De är halvbröder eftersom de har olika mödrar.
Skomakare och kyrkvaktare var vanliga sysselsättningar för avskedade båtsmän och soldater.
 
Hälsningar
Tommy Östlund / Järna

2011-04-21, 18:37
Svar #21

Mats Ohlsson

Fantastiskt !
 
Och detta är alltså samma gubbe som gifte sig i Gryt 24/3 (2:a giftet) med Stina Cajsa Larsdotter ? Det ska nämligen vara hon som är min fm mm. Jag har av någon anledning fått för mig att han är född 1807. I Gryts vigselbok nämns han som Jonas Hummelvik. Jag har även sett honom som Jonas Anders Hummelvik. Så om jag får ihop den tråden rätt blir det alltså min farmor Edna Ester Gunborg Källgren f 9/10 1910 Östre Ed - Ida Josefina Källgren 1872-1947 - Anna Charlotta Hummelvik född i Gryt 20 Mars 1839 - Jonas Anders Hummelvik 1805- 1867 (?) - Anders Andersson Bloström - Gyllander.
 
Mvh Mats

2011-04-23, 12:37
Svar #22

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej igen Mats!
 
Vad jag kan se i ovanstående inlägg med ? efter så verkar det stämma. Det jag kan tillägga är att hans 2:a vigsel i Gryt var 1836. I husförhörslängderna från Gryt står Jonas senast från 20-års ålder och resten av livet felaktigt som född 1807. Vid 10-års ålder som född 1806. Att du sett honom som Jonas Anders Hummelvik är troligen en förkortning av Jonas Andersson Hummelvik.
 
Hälsningar
Tommy Östlund, Järna

2011-04-25, 20:33
Svar #23

Utloggad Jan Knudsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-25, 22:22
    • Visa profil
Hej!
 
I Gryt(E) stötte jag på något som gör att jag inte kommer vidare.
Personen jag forskar på är sjöman och heter Karl Magnus Johansson och är född 18620522. I minst två volymer står det utomlands i kolumnen för fräjd och särskilda anteckningar. I Gryt AI:42 s28 (GID:292.69.35600) så står det en flyttnotis p O46 -91. Tittar man i utflyttningslängden så är det ganska många sjömän som flyttar till O46 eller O47). Inget annat är angivet om var han/de tar vägen.
Någon som kan hjälpa mig?

2011-04-25, 21:38
Svar #24

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2020-04-21, 16:50
    • Visa profil
Hej Jan,
 
det är en hänvisning till sidan 046 (egentligen 1046), som du hittat i hfl AI:41 i slutet. Där står vidare under bortflyttad en hänvisning till sidan 13, som finns i AIIa:1 sid 13. Han har tydligen flyttat vidare till Drothems socken 1897.
 
Hälsningar Lennart

2011-04-25, 22:22
Svar #25

Utloggad Jan Knudsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-25, 22:22
    • Visa profil

2011-05-10, 21:08
Svar #26

Utloggad Göran Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Gryt-Östra Ed (Eds Capell)-Ringarum.
Har en släkting Maria Lovisa Hammarlund-Bergman, f. 11/2-1840 i Brevik, Eds Capell (Östra Ed CI:3 sid 155) av föräldrarna Nils Hammarlund och Stina Carlsdotter.
Hon flyttar runt en hel del Åslevik, Vindö/Skeppsgården, Ringarum, Valdemarsvik, Stockholm, Eds Kapell för att gifta sig på Bokö 29/5-1874 (Gryt EI:4 bild 24)
Har letat timvis för att få klarhet när namnet övergår från Hammarlund till Bergman. Det måste ske mellan 1859-1871 och trodde att hon varit gift och blivit änka men kan inte få belägg för detta.
När/var bytte hon namn? Kan någon hjälpa mig reda ut detta?
Göran Rosen

2011-05-19, 19:57
Svar #27

Utloggad Göran Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Har ytterligare ett problem i Gryt!
Det gäller Anna Månsdotter f. 23/4 1785 i Stenbacka(Gryt C:3 sid 181)
av föräldrarna Måns Samuelsson/Karin Andersdotter.(Har hittat 2 döttrar födda i Stenbacka)  
 
Har försökt hitta HFL för denna tid men någon plats Stenbacka finns inte med och är troligtvis ett torp under en större gård.  
Det finns ett Stenbacka i S:t Anna, men det kan väl inte vara detta.
Göran Rosén

2011-06-13, 18:55
Svar #28

Mats Ohlsson

Tommy !
 
Sitter fortfarande och grunnar på herr Jonas Hummelvik lite längre upp i tråden. Får inte riktigt ihop det. En Jonas är mycket riktigt född 20 Nov 1805 i Börrum av Anders Andersson, men modern heter nåt i stil med Berta eller Beda Carlsdotter. Bengts föräldrar är i Gryts födelsebok 28 Sep 1792 angivna som mycket riktigt Anders Bloström och Ingeborg Bengtsdotter. För Bengt är han angiven som Anders Bloström, men för Jonas står han som Anders Andersson... Vad kan det bero på att han bytt namn ? Detta är en fascinerande syssla, men jag har mycket kvar att lära, och tar gärna tips av proffsen.

2011-06-14, 14:26
Svar #29

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Mats!
Anders var född i Gusum 1758 16/6 enl Gryt AI:7 sid 85 (1762 enl vigselbok 1804 och Börrum AI:2 sid 16). Fadern var klockaren Gyllander i Gusum enl vigda 1804 (Gryt C:3 sid 361).
1788 16/5 blir Anders Andersson antagen till fördubblingsbåtsman för rote 156 i Östergötlands båtsmanskompani. Han får då tillnamnet (båtsmansnamnet) Ström. 1790 20/3 blir han antagen till ordinarie båtsman för samma rote och får då tillnamnet Bloström. (Generalmantalsrulla 1781)
Han avskedades som båtsman 16 feb 1801
Beroende på när i tiden så kallas han för Anders Andersson, Anders Andersson Ström,  Anders Ström, Anders Andersson Bloström eller Anders Bloström.
1789 15/2 gifte han sig i Gryt med enkan Ingeborg Bengtsdotter  (Gryt C:3 sid 341)
1804 31/(10 el. 11) gifte han om sig i Gryt med pigan Brita Carlsdotter (Gryt C:3 sid 361)
/Tommy Östlund, Järna


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna