ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2014  (läst 4052 gånger)

2014-05-08, 10:14
läst 4052 gånger

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej,
 
Jag håller på och gräver lite i en av mina Godegårdsgrenar. Valentin Nejders (169(3)-176(8)) barnbarn, genom sonen Petter Valentinsson, Jan/Johan Persson f 21/5 1761 på Höka ägor gifter sig den 3/11 1782 med Maria Claesdotter, piga i Godhult. Paret finns på samma uppslag i hfl innan de gifter (Al:2 bild 13/sida 9).
 
I Godegårds hfl anges Maria vara född 1762. När paret flyttar till Kristberg (Kristberg Al:2 bild 79/sida 145) ändras det till 1760. Ytterligare 20 år senare, när Maria är änka och bor i Motala (Motala Al:2 bild 113/sida 219), (jag vet tyvärr inte var Jan dör) noteras hon som född den 7/9 1757. Jag hittar henne dock inte i födelseboken.
 
När Jan och Marias dotter Anna Maja föds i Backen och Höka ägor den 14/4 1786 är en Anna Claesdotter med make Jan Månsson från Lerviken dopvittnen. Jag tänker att detta bör vara Marias syster. Anna är född ca 1749 och är dotter till Claes Persson och Anna Andersdotter i Lerviken. Tyvärr så har jag inte hittat Annas födelse heller men modern Anna är från Lerviken och hon bor hos paret under 1770-och 1780 talen. Först noteras hon som mor till Claes men det ändras till svärmor och hon är dotter till den Anders Bryngelsson som finns i Lerviken när hfl börjar. Anna flyttar till Västra Ny under 1740-talet men återkommer och är då gift med Claes Persson. Jag hittar dock ingen vigsel i vara sig Godegård eller Västra Ny.
 
Claes dör i Lerviken den 13/9 1768 och uppges då vara 54 år. Den enda födelse som jag tycker mig hitta som passar är dock ett dop den 23/9 1716 (C:1 bild 281/sida 557). Då får, vad jag tolkar det som, en Per Svensson i Brehult en son som får namnet Claes. Kan detta stämma? Finns det någon bouppteckning efter Claes? Jag har ännu inte letat efter hustrun Anna Andersdotters död.
 
Kan Anna Claesdotter i Lerviken och min ana Maria Claesdotter vara systrar?
 
/Martin
 
Ps. Det kommer komma fler frågor på temat Valentin Nejder. Jag vet nämligen nästan ingenting om vare sig hans hustru Maria Persdotter eller svärdottern, Petter Valentinssons hustru, Maria Eriksdotter. Ds.

2014-05-12, 17:01
Svar #1

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Här kommer nästa fråga:
 
Peter Valentinsson, född ca 1722 (finns ej i fb) och död ca 1782 (finns ej i db men hustrun noteras sedan som änka i hfl) gifter sig den 28/12 1743 med Maria Eriksdotter, f 1718 enligt hfl. Ingen av dem noteras var de kommer ifrån. Familjen bor dock sedan på Höka ägor under hela livet. Skräddaren Peter Valentinsson är med största sannolikhet son till skräddaren Valentin Nejder (också på Höka ägor) men jag vet inte var hustrun Maria kommer ifrån. Det finns dock en överrepresentation av personer från Unna med som dopvittnen till parets barn.
 
barn:
Johan, 9/3 1744. dv dr Johan i Unna, dr Sven ibm, pig Anna Maja i Unna, pig Brita på Unna ägor. C:2 bild 41/sida 73
Petter, 31/7 1745. dv dr Anders i Unna, pig Sara i Unna, pig Sara ibm. C:2 43/77
Maja Lisa, 29/9 1748. Inga dv från Unna.
Maria, 9/4 1751. dv Jonas Nilsson i Unna. C:3 91/171
Catharina, 27/3 1754. Inga dv från Unna.  
Valentin, 9/3 1757. Inga dv från Unna.
Johan, 21/5 1761. Inga dv från Unna.
 
Kan Maria vara från Unna? Vem är hon i så fall dotter till? Jag hittar ingen födelsenotis som passar men jag har lagt märke till att en Erik i Unna får barn i början av 1700-talet. Jag vet tyvärr inte heller när Maria dör. Hon finns överstruken på Al:3 (0-9999) bild 39/sida 57 men återfinns inte i db.  
 
Någon som har några tips?
 
/Martin

2014-05-14, 22:34
Svar #2

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Och nu till sista frågan (eventuellt) angående skräddaren Valentin Nejders familj.  
 
Den 25/2 1722 gifter sig Valentin Nejder med en Maria Persdotter. Ingen av dem har någon uppgift om var de kommer ifrån. Året innan, den 11/8 1721, bevittnar dock Valentin Nejder och en Maria Persdotter på bruket dopet av Jonas Mårtensson på brukets barn. Enligt en diskussion i gruppen för vallonsläkten Robert här på forumet (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/634.html?1394015520) så heter Jonas Mårtenssons hustru Anna Persdotter. Maria och Anna skulle således kunna vara systrar. Jonas Mårtensson är i sin tur dopvittne åt Valentins dotter Catharina 1731 (C:2 bild 18/sida 27).  
 
Enligt Britt Marie Waller, enligt den länkade diskussionen ovan, så skulle klensmeden Johan Persson Robert vid Bordsjö bruk i Askeryds socken kunna vara en bror till ovan nämnda Maria och Anna. Johan är dopvittne i Godegård när Jonas Mårtenssons dotter Maria döps den 14/9 1729 och det är en lång väg från Askeryd till Godegård.
 
En teori är således att Valentin Nejders hustru tillhör släkten Robert. När Maria dör den 1 juni 1760 så är hon enligt dödboken 66 år gammal. Den 6/5 1694 döps dottern Maria till Per Nilsson i By. Kan detta vara rätt dop och vet någon i så fall något om denne Per Nilsson? Jag har tyvärr inte hittat de potentiella syskonen Anna och Johan men By är senare representerat bland Valentin och Marias barns dopvittnen. Paret får barnen:
 
Peter, ca 1722, ej funnen i fb
 
Johan Valentin*, dp 5/1 1729. Dv dr Johan i Hässle, Petter Danielsson på bruket, Mårten Persson på Karlsby bruk (ännu en bror?), hustru Brita i ?, Hedvig Hero i By, pig Anna Jonsdotter på bruket. C:2 12/15
 
Catharina, 1731. Dv Jacob (Månsson) i Axhult, hammarsmed Jonas Mårtensson, dr Karl (Johansson) i Milltorp, dr Gillis Danielsson (bror till Petter Danielsson?), hustru Anna (Johansdotter) i Axhult, pig Sara ibm, pig Johanna i Milltorp. C:2 18/27
 
Erika, ca 1733, ej funnen i fb
 
Antonius och Margareta, dp 26/1 1735. Dv Befallningsman Johan Hero och hans hustru Eleonora i Hälla, jungfru Hedvig Hero ibm, Nils och Karl i Milltorp. C:2 23/37
 
Elisabet, f 13/3 1737 på Milltorps ägor. Dv Per i ?bäck, dr Isak i Milltorp, hustru Anna i Axhult, pig Karin i Sjöfallet, pig Maja på bruket. C:2 27/45
 
Anton, f 30/9 1740, dv Jacob och Anders i Unna, ?, hustru Kerstin i Risa, pig Sara i Unna. C:2 34/59
 
Som ni ser så är det hög närvaro av valloner och Vallonättlingar. Karl och Isak i Milltorp och hustru Anna i Axhult är syskon och deras mor Anna Claesdotter tillhör släkten Muskin. Annas mor tillhörde i sin tur släkten Hero. Danielssonarna ovan har jag för mig tillhör släkten Allard, och Jonas Mårtensson hör till släkten Grell. Frågan är då om det bara är Valentin som är vallonättling, vilket ju namnet tydligt skvallrar om, eller om det även gäller hustrun.  
 
Ett ytterligare indicium för att Maria är syster till Johan Persson Robert i Askeryd är att båda ger namnet Antonius till sina barn. Det är ett så pass ovanligt namn att det inte gärna kan vara en slump.  
 
Finns det någon som vet något mer?
 
(Ursäkta att det blev långt!)
 
Uppdatering!
Jag hittad just en hemsida där det hävdas att Jonas Mårtensson Grells hustru Anna Persdotter just är en Robert och dotter till Per Antonsson Robert (http://xn--jrnrtter-0za7p.se/katalog/p821e5edf.html). Om Anna, Maria och Johan är syskon, och barn till den Per Antonsson, så skulle det förklara namnet Antonius/Anton som både Johan och Marias barn får. Min Maria bör därför rimligtvis inte vara född i By som jag skrev tidigare. Om Ovanstående stämmer vill säga.
 
(Meddelandet ändrat av Mared 2014-05-15 09:01)

2014-05-23, 09:34
Svar #3

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej,
 
Det verkar som att jag har löst ett av mina ovanstående problem. Jag är nu tämligen säker på var Peter Valentinssons hustru Maria Eriksdotter kommer i från.  
 
Jag upptäckte av en slump att Valentin Nejder och sonen Peter Valentinsson är dopvittnen i Sånstorp i Godegård den 15/1 1742 (C:2 bild 37/sida 65). Då får paret Anders Larsson och Catharina Eriksdotter (gifta 11/12 1733) sonen Jacob. Tittar man på Sånstorp (Al:1 bild 118/sida 219) så finns Anders och Catharina med familj där men även det äldre paret Erik Nyman och Elisabet.  
 
Den 20/4 1715 döps soldaten Erik Nymans dotter Maria (C:1 bild 278/sida 551). Denna Erik Nyman torde vara den skomakare Erik Jonsson i Sånstorp som gifter sig med Elisabet Nilsdotter den 20/3 1701 (C:1 bild 201/sida 397). Den 15/4 1703 döps parets dotter Catharina (C:1 bild 245/sida 485) och den Catharina som finns gift i Sånstorp på 1740-talet anges vara född ca 1702 vilket, i Godegårdsmått, får sägas stämma ganska bra. Erik Nyman dör i Sånstorp den 17/2 1748 och benämns då som Erik Jonsson. Att det rör sig om samma person bör därför kunna slås fast.  
 
När Valentin och Peter är dopvittnen i Sånstorp så är Peter och Maria inte gifta än men man kan utgå ifrån att de redan då är förlovade eller åtminstone tilltänkta som par. De gifter sig den 28/12 1743 och i det första uppslaget för Sånstorp (bild 118/sida 219) så finns systern Maja hos Paret Anders och Catharina, men överstruken, och i stället så dyker det upp en Maja som hustru till Peter Valentinsson på Höka ägor (bild 116/sida 215). Anders i Sånstorp är dessutom dopvittne när Peter och Marias son Petter (senare soldat under namnet Millberg) föds den 31/7 1745 (C:2 sida 43/sida 77).  
 
Slutsatsen är därför att Peter Valentinssons hustru Maria Eriksdotter är dotter till Erik Jonsson Nyman (167(0)-1748) och Elisabet Nilsdotter född ca 1668. Erik och Elisabet får barnen:
 
dp 14/4 1701 Jon  
dp 15/4 1703 Catharina  
dp 3/5 1706 Nils  
dp 6/5 1710 Ingeborg  
dp 24/5 1712 Johan
dp 20/4 1715 Maria  
dp 14/3 1718 Måns
 
Vid de två sista barnen anges Erik som soldat Erik Nyman. Jag skulle dessutom gissa att hustru Elisabets ålder är något överdriven i hfl eftersom hon enligt den skulle vara född ca 1668 och därmed vara ca 50 år när sonen Måns föds.
 
/Martin
 
Ps. Under den här tiden finns det en trädgårdsmästare i Godegård som heter Jonas Nyman. Han är bl.a. dopvittne i juni 1717 (C:1 bild 284/sida 563). Kan det vara en bror till Erik? Ds.

2014-06-16, 22:26
Svar #4

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:35
    • Visa profil
De finns på sidan 313, där Petter Jansson tydligen avlider.
 
Anita H

2014-06-16, 22:33
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Annica!
 
Det finns en bouppteckning den 9 mars 1816 (Hällestad o Tjällmo Tingslag F:12 bild 143/sid279) där det framgår att Petter Jansson avled den 17 dec 1815. Se även dödbok Godegård C:4 bild 320/sid 624.
Med vänlig hälsning
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av amc 2014-06-16 22:37)

2014-06-16, 23:18
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se

2014-07-02, 13:10
Svar #7

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Jag är precis som du släkt med Valentin Nejder och Maria Persdotter. Vi verkar vara några forskare som stött på problem kring dessa personer. Det är intressant att jämföra teorier och vad vi har funnit. Karl, Isak och Annas släktskap med Muskin och Hero var t.ex. nya uppgifter för mig. Här kommer några av mina tankar.  
 
Om Per Antonsson är far till Maria Persdotter och syster till Anna (gift med Jonas Mårtensson  
Grell) och Johan Persson i Askeryd, så finns det en syster till. Den 5 okt. 1690 döps Peder Antonsson i Grinmons dotter Kerstin. Vad som händer med henne sedan vet jag inte.
 
Kanske kan Pers hustru haft namnet Catharina. Marias första dotter döps till det, liksom Annas första dotter. Johan har en dotter som heter Greta Catharina.
 
Jag försökte spåra Maria Persdotter tillbaka till Grinnmon om hon nu är dotter till Per Antonsson genom att titta i mantalslängden som finns för året 1718 (finns ingen närmare giftermålet). Men jag hittar inget Grinmon eller någon Per Antonsson.
 
Sedan undrar jag lite över Valentin och Marias barn. Erica f. ca 1733 som finns med som dotter har jag aldrig sett i någon kyrkbok. Har du eller någon annan en hänvisning till var hon finns med? Jag har även sett någon som i sin forskning har med en dotter Catharina född 1742. Något du eller någon annan vet mer om?  
     
Jag saknade sonen Johan Valentinsson i din redogörelse för barnen. Han är född ca 1725. Det finns ingen dopnotis för honom, men Nejder skänkte pengar till kyrkan den 21 nov. 1725 (C:1 nere på s. 360). Det är troligtvis Johans dopdag. Valentin skänkte pengar till kyrkan samma dag som han gifte sig och dagarna då sonen Johan Valentin* och tvillingarna döptes. Han skänkte också pengar d. 19/3 1721 (C:1 nere på s. 312). Kanske trolovades Valentin och Maria då!?!
 
    Johan Valentinsson gifte sig troligen 1746-08-06 i Godegård. Han i Göransbygget och hon (Kerstin Carlsdotter) i Lindhult. Barn: Maria Valentinsdotter f. 1746-11-29 på Torsjö ägor, Johan Valentinsson och Lisa Valentinsdotter f. 1748 (Godegård AI:2).
 
Efter att ha sökt på nätet efter Valentin Nejder hittade jag denna sida där han nämns: http://www.etgenealogy.se/pdf/06-04.pdf. Tydligen blev Valentin sockenskräddare i Godegård 1719-09-01 och en Lars Svensson blev det i samma socken 1719-12-18. Kan det finnas två sockenskräddare i samma socken samtidigt? I orginalbrevet (Östgötakansliets brev AIIa:35 (utgående brev) 1719 20/5) står följande på s. 417 - 418:
 
Fulmacht för Johan Wallendinas Neijder at war[a] Sochenskräddare i Godegårds församling  
Lindkiöpings län  
 
Gör witterligit, at såsom Godegårds församlings ledamöter enhälleligen genom en ingifwen skriftt beswara sig öfwer den stora olägenhet de hafwa därigenom at ingen Skraddare i soknen finnes, som
för dem en tid bortåt kunnat arbeta sedan den förre blef till krigstienst tagen; och som  
församlingen nu öfwertalt en benämnd Johan Wallendinus Neijder hwilken lärt skräddare  
handtwerket och där utj wäll förfaren, at blifwa dersas Sockneskräddare, anhåller bemälte  
församling ödmiukeligen at ärhålla för honom fulmacht och frihets pass, fördenskull, som  
Hallesta Tingsrätt genom Extractum Prottocolli under den 27 sistl. om dess wällförhållande  
bewitnat; altså och emedan denna församlingens begäran är är enlig med [förenlig med]  
 
Norkiöpingz beslut etc. etc. Se widare härom under den 7 september utj 1713 års registratur
 
(Läshjälp av Bo Persson)
 
I texten hänvisas till ett protokoll i Hällestad Tingsrätt. Det finns att läsa i domboken i Hällestad och Tjällmo häradsrätt AI:20 s. 108-109, men där står ungefär samma sak.
 
Några tankar om allt detta?
 
Med vänlig hälsning
Åsa Nicklasson

2014-07-02, 15:32
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja klargöra att Grinmon är en feltolkning som jag tidigare har läst på www.vallon.se (släkter Robert) också. Det står inte Grinmon utan Grinnen, någon har tydligen inte kunnat läsa ut texten i Godegårds kyrkböcker och sedan sprids denna felaktighet mellan olika forskare...
 
C:1 Godegård s 425 1690-10-05 Kerstin - christnades barn från Peder Antonsson vid Grinnen.
 
C:1 Godegård s 386, vigda x 2 1692-09-19 - Anton Robert och h Carin Bengtsdotter vid Grinnen. Per Svensson och Carin Antonsdotter vid Grinnen.
 
Grinnen är östgötska för Grinden, ett torp på Torsjö ägor som senare kallas Fallet (Falstorp).
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2014-07-02, 21:33
Svar #9

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej Åsa! Vad roligt att du svarar, och att du kommer med lite nya uppgifter! Östgötakansliets brev och domboken rörande Valentin Nejder har jag aldrig sett tidigare. Att Valentin verkar heta Johan Valentin förklarar att hans söner hellre ger sina barn namnet Johan framför Valentin. Synd bara att texterna inte säger något om var han kommer ifrån.  
 
Jag hade dessutom lyckats missa sonen Johan. Nu ser jag dock att han finns med i Al:1 bild 116/sida 215. Där står till och med att han flyttar till Göransbygget. Han finns sedan på Torsjö ägor runt 1746 (Al:1 bild 194/sida 371) men där står det att de flyttar till Motala. Var hittar du dem i Al:2?  
 
Dottern Erika inser jag nu är en felläsning från Al:1 bild 343/sida 665. Det är nog dottern Catharina född 1731 som avses unden sonen Anton. Någon dotter Catharina född 1742 torde inte finnas.  
 
Per Antonssons dotter Kerstin född 1690 hade jag också hittat. Och tack Britt-Marie för klargörandet angående Grinnen! Jag trodde också att det hette Grinmon. Alla är inte lika kunniga om Godegård som du  
 
Vet du om den Anton Robert som gifter sig 1692 är den Anton som dör 1712 (100 år gammal enligt db) eller är det en bror till Per Antonsson? Carin torde i alla fall vara en syster. Enligt Hammartingen för Östergötland 1692-99 som Ulf Bergren har skrivit om i Släktforskarnas årsbok 1997 så finns det en kolare vid namn Anton Robert i Godegård fram till 1694 (samt en kolare vid namn Iller Robert). Det bör rimligtvis vara denne kolare Anton Robert som gifter sig 1692 och inte en 70-årig man. Anton Martinsson Roberts (som dör 1712) hustru Angelika har dock dött i Grinnen två år tidigare så man vet ju aldrig.  
 
Eftersom Maria eller (den förmodade) brodern Johan inte finns i fb i Godegård så tänker jag att Per Antonsson bor någon annanstans under en period. Eller kanske till och med dör någon annanstans för jag har inte hittat honom i db i Godegård? Kolarna Anton och Iller Robert verkar lämna Godegård innan eller runt 1694. Kanske gör även Per Antonsson det? Om Per dör relativt snart så kanske barnen kommer tillbaka till Godegård för att bli omhändertagna av släktingar?
 
Kan vi föresten veta om Per och Carin Antonsson är syskon med Anton och Iller Robert? Att alla familjemedlemmar inte använder eventuella släktnamn är ju inte särskilt ovanligt så det förefaller rimligt. Flera av dem går ju dessutom, verkar det som i alla fall, att koppla till Grinnen.  
 
På tal om Hammartingen för Östergötland så verkar ingen av Robert-bröderna dyka upp vid något annat bruk i Östergötland under 1690-talet. De flyttar därför troligtvis utanför Östergötland. Det finns dock flera smeder runt om i landskapet som heter Valentin eller Valentinsson. Namnet verkar bland annat vara vanligt i familjerna Köhler och Werre/Werner. Vid Remninge bruk i Hällestad finns dock från 1697 en f.d. torpare som sadlat om till lärdräng vid namn Johan Valentinsson. Kanske kan denne person ha något med vår käre Valentin Nejder att göra?

2014-07-03, 15:27
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Lägger in ett par bilder från ett dokument jag fått av en annan forskare där Kjell Lindblom är källan till uppgifterna, vilket brukar betyda att de har god kvalité:
 

 

 
Min makes ana är Johanna Johansdotter Robert gift med hammarsmeden Olof Olofsson Dunder, dotter till Johan Martinsson Robert som är bror till Anton Robert.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2014-07-03, 15:32
Svar #11

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Här är tabell 6 som det hänvisas till ovan:

 
Observera den felaktiga platsangivelsen, ska vara Grinnen istället för Grinmon.

2014-07-03, 16:36
Svar #12

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Det var verkligen synd att det inte stod några fler ledtrådar i brevet och i domboken. Jag hade verkligen hoppats på det.
 
Jag får backa på uppgiften att Johan Valentinssons dotter Lisa föddes 1748. Jag har inte skrivit upp källan ordentligt. Slarv! I AI:2 får man ju veta allas födelseår och jag vet inte när sonen Johan är född, så jag har nog inte sett dem i AI:2. Lite underligt att det inte står några barn med i familjen innan de flyttar till Motala (AI:1 s. 371 år 1745-1749). Dottern Maria har jag hittat i födelseboken 1746.  
 
Så som jag har förstått det (som andra forskare forskat fram) så ska Anton Robert som gifter sig 1692 vara far till Per och Carin. Iller Robert ska vara Antons bror. Deras far i sin tur hette Martin Robert och var också kolare.
 
Jag har också tänkt att Valentin kanske är född i någon närliggande församling. I Hällestad har jag kollat alla födda 1691-1695 noga och tittat lite innan och efter. Jag observerade antecknade Valentin f. 1689-12-06 i Rämninge, Hällestad, son till Valentin (Persson). Det är säkert en släkting till Johan Valentinsson som du hittat. Johan är kanske en äldre bror. Födelseåret på Valentin är kanske lite långt ifrån.
 
Jag har också tänkt på familjen Köhler när det gäller Valentin och har frågat några forskare, men ingen känner till vår Valentin. Jag har hittat en Valentin i Köhlersläkten som jag tycker skulle passa in. Uppgifterna är från boken ”Svenska smedsläkter” band 1 Ulf Berggren (red):
Valentin Valentinsson Köhler f. 1696 4/1 i Ysunda, Risinge (E) Föräldrar:
Valentin Jönsson Köhler f. 1663 17/5 i Sonstorps hammar, Hällestad (E) (hammarsmed) d. 1725 23/5 Gomma, Risinge. Karin Håkansdtr f 1663 18/1 i Gomma, Risinge (E) d. 1732 21/5 i Gomma i Risinge (E). Det finns inga bouppteckningar efter dem, annars tänkte jag att det kunde vara ett bra sätt att hitta kopplingar.  
 
Det är bara Valentins bror Jöns Valentinsson Köhlers (f. 1687 14/8) familj som finns med i boken. På  anarkiv.se kan man läsa att systern Britta Vallentinsdotter Köhler levde från 1699 (Ysunda) och dog 1777 i Gomma, Risinge socken. Vad som hände med de andra verkar vara okänt. Kanske flyttar Valentin till Godegård och blir skräddare...
 
Om nu Valentin kommer från en annan socken, så är det inga faddrar som är hans släktingar. Är inte det konstigt? Eller finns det avlägsna släktingar bland dopvittnena.
 
Tack Britt-Marie för att du klargjorde det om Grinnen! Jag har precis som du skriver läst det någonstans och när jag själv kollat i originalkällan har jag inte tittat så noga. Men det är verkligen svårläst.

2014-07-04, 09:31
Svar #13

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Britt-Marie... jag hade inte uppdaterat webbläsaren på länge igår när jag skrev och såg därför inte det du hade lagt in förrän nu. Tack för att du delar med dig!  
 
Vad tror du som forskat mycket i Godegård om Valentin Nejders härkomst? Tror du att han är från en annan socken? Förekommer namnet Valentin tidigare i socknen?
 
Mvh
Åsa

2014-07-06, 18:15
Svar #14

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag har inte sett namnet Nejder i någon annan socken än Godegård och nej, jag har inte sett någon annan med detta namn tidigare i socknen. Vid sökning på Familysearch - https://familysearch.org så får man faktiskt fram namnet Valentin Nejder/Neyder och ursprunget är då Preussen. Uppgiften gäller visserligen 1800-tal, men det finns flera med detta efternamn som kommer ifrån Preussen.
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2014-07-06 18:16)

2014-07-08, 11:08
Svar #15

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Tack för tipset Britt-Marie! Ja, vi får nog söka Valentin Nejders ursprung uanför Godegård. Letandet fortsätter...

2014-07-08, 23:25
Svar #16

Utloggad Moderator Östergötland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-01-15, 17:03
    • Visa profil
Postat av Annika Nygren den måndagen 16 juni 2014 - 19:43:
 
Jag söker Peter Jansson född 1775 och Anna Persdotter född 1775. De flyttade från
Grönberg, Godegård, men vart? Jag kan inte hitta dem efter detta.
 
Godegård AI:6 (1812-1816) Bild 167 / sid 312 (AID: v25533.b167.s312, NAD: SE/VALA/00101)  
[Skärmklipp.JPG]
 
Någon som känner till familjen?  
Annika
 
Det citerade inlägget ovan har av okänd anledning försvunnit från forumet. För att inte de tre inlägg som utgår från detta ska verka mer eller mindre obegripliga har jag i efterhand kopierat in den avisering om inlägget som jag fick samma dag som det skrevs./Magnus Hjärtström, moderator

2014-07-13, 01:26
Svar #17

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Valentin Valentinsson Köhlers vidare öden är kända. Han behöll detta släktnamn och blev
klensmed i Norrköping (Smedskivan 8).
 
En möjlighet som diskuterats någonstans på forumet är att han däremot skulle kunna vara
identisk med en Valentin Eriksson född 1693 i Kristberg.
Dennes far Erik Eriksson tillhörde smedsläkten Werre/Werner, en annan smedsläkt där
det finns flera Valentin.
 
Så det verkar onödigt att gå över ån efter vatten, dvs. att tro att leta i Tyskland...
Ulf Berggren

2014-07-13, 10:19
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Varifrån skulle hans efternamn komma menar du Ulf? Neijder? Det finns väl ingen plats i Kristberg eller socknar i närheten av Godegård som detta namn skulle kunna kopplas till. Det är knappast ett namn som man bara antar i detta område, skulle väl heta t ex Strömberg eller Lindqvist i så fall. Dessutom skulle han väl ha namnet Werre som släktnamn istället för att anta ett namn som känns mycket främmande för området. Jag har forskat i över 15 år i mestadels Östergötland och har aldrig ramlat på detta namn tidigare.
 
Jag säger inte att han kommer ifrån Preussen, men däremot finns det ett flertal personer födda där med detta efternamn!
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2014-07-13 10:28)

2014-07-13, 10:20
Svar #19

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Några kommentarer till funderingarna runt Valentin Neijder:
 
Åsa skrev: Om nu Valentin kommer från en annan socken, så är det inga faddrar som är hans släktingar. Är inte det konstigt? Eller finns det avlägsna släktingar bland dopvittnena.
 
Det är inte alls konstigt. Det handlar om ett ganska isolerat och svårberest område där det därför sällan förekommer dopvittnen från andra socknar, i synnerhet när det gäller den fattigare delen av befolkningen.
 
Ulf skrev: Så det verkar onödigt att gå över ån efter vatten, dvs. att tro att leta i Tyskland...
 
Med tanke på namn, yrke och geografi så finns det ingen anledning att tro att han skulle ha något med de nämnda smedsläkterna att göra. En skomakare i brukstrakterna hade inte helt osannolikt gått i lära i någon av de närliggande städerna, t.ex. Norrköping, och där fanns det gott om tyskar. Jag tänker inte alls börja spekulera kring hans ursprung men det är definitivt inte MER sannolikt att han var född i Sverige.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-13, 10:34
Svar #20

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Tack Vincent!
 
Norrköping känns som ett mycket rimligt förslag med tanke just på den stora andelen tyska släkter där. Hade det funnits kopplingar till Kristberg borde någon släkting kunnat närvara vid dop vid något tillfälle p g a att det är grannsocknen.

2014-07-13, 12:57
Svar #21

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej, och tack för engagemanget!  
 
Det är nog bland annat jag som här på forumet har spekulerat i om Valentin Nejder kan vara den Valentin Eriksson som föds i Kristberg 1693. Men med tanke på efternamnet, avsaknaden av egna söner vid namn Erik samt avsaknaden av besläktade dopvittnen vid hans barn dop så har jag, i alla fall för stunden, avskrivit Valentin Eriksson som tänkbar kandidat.  
 
Mystisk är han i alla fall. Visst kan han vara född i utlandet men jag tycker att hans ålder talar emot det. Om han är född 1695, vilket åldern vid döden anger, så är han bara 24 år när han utnämns till sockenskräddare. Att han skulle kunna komma från någon av de större städerna i närheten känns därför som ett intressant spår. Vet någon om det går att få reda på någon information om personen med anledning av Valentin Nejders yrke? Skråhandlingar eller något liknande tänker jag mig.  
 
Martin

2014-07-16, 22:10
Svar #22

Utloggad Marianne Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 23:57
    • Visa profil
Hej!
Missminner mej inte att jag för några år sedan under Rötters frågor och svar läste att Valentin Nejder hade fått ett skråbrev om erkännande som skräddare. Det skulle ha varit utfärdat i Norrköping. Dock gav min dator-sökning ej svar ang detta.
Marianne

2014-07-17, 11:36
Svar #23

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Det var intressant information Marianne! Var kan man tänkas hitta detta skråbrev?
 
/Martin

2014-07-19, 23:35
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag håller med om att namnet tyder på att han har tyskt ursprung, dvs. i första hand
förnamnet Valentin. Men som sagt talar ju endel emot att han själv är född utomlands.
 
Det är trots allt en hel del spekulationer här, så låt oss ta några fakta:
 
- Det är inte ovanligt att smedsättlingar tar ett annat släktnamn, speciellt om de
lämnar bruksvärlden
 
- Bland hantverkare som tog släktnamn valdes ibland helt andra namn än de typiska
Strömberg och liknande. Det är alltså inget konstigt om någon hittade på ett namn
som Nejder. Eller inspirerades av någon som hade detta namn, men det verkar ju
inte finnas någon i närheten med samma namn innan (kanske värt att kolla Norrköping).
 
Och sedan handlar det alltså om en skräddare, Vincent, inte en skomakare.
Ulf Berggren

2014-07-20, 09:29
Svar #25

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Huruvida det är en skräddare eller skomakare är väl tämligen irrelevant  Naturligtvis skrev jag fel där. Det enda jag ville poängtera är att precis som Britt-Marie återigen säger så talar ingenting för dina spekulationer utan i stort sett allting talar emot dem. Du motsäger redan nu dig själv med dina inte ovanligt och ibland  Det handlar om en extremt liten minoritet av personer med tyskklingande namn. De enda relevanta fakta som gäller just Valentin Nejder i dagsläget är hemvist och namnet. Därtill kommer en betydligt mer sannolik koppling till en relativt närliggande stad än de rena spekulationer som du fastnar i även om jag förstått att du gärna vill att alla ska vara smedättlingar  Visst är det alls inte omöjligt (lika lite som det är omöjligt att jag träffas av en tegelpanna och dör senare idag) men det är väldigt onödigt att börja där. De nämnda smedsläkterna är ju dessutom redan ganska väl utredda även om det fortfarande finns lite fel och gissningar på era skivor. Vill man bedriva tidseffektiv släktforskning så börjar man rimligtvis i den mest sannolika änden precis som när det gäller all annan forskning.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-20, 10:24
Svar #26

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej!
 
Jag, och säkerligen andra ättlingar till Valentin Nejder, uppskattar verkligen storligen att vi nu är fler som lägger kraft och tankemöda på att hitta Valentins ursprung. Särskilt som flera av er som deltar är att betrakta som auktoriteter i släktforskarvärlden (i alla fall av mig). Jag skulle dock gärna se att diskussionerna handlar om sådant som faktiskt rör Valentin Nejder. Just nu skulle jag till exempel hemskt gärna vilja veta var man kan tänkas hitta information om skråhandlingar (eller liknande) från Norrköping.  
 
/Martin

2014-07-20, 12:50
Svar #27

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I Nordiska museets arkiv ska det finnas en matrikel 1629-1847 för Skräddarämbetet i Norrköping.
 
Tidigare har mikrokort funnits hos SVAR, nu finns dessa att hyra eller köpa via www.slaktforskarcentrum.se  
 
Inga nya mikrokort tillverkas om man vill hyra mikrokort och dessa är slut.

2014-07-21, 00:10
Svar #28

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Det var intressant information Karin! Stort tack för den!  
 
Jag har ingen aning om hur man hanterar mikrokort men jag får väl lära mig helt enkelt.  
 
/Martin

2014-07-21, 07:11
Svar #29

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Eller om du har möjlighet att besöka Nordiska museets arkiv, som ligger på Linnégatan i Stockholm. Det är möjligt att man inte får se originalhandlingarna, utan att man hänvisas till mikrokort även där.
 
Norrköpings stadsarkiv förvarar ett arkiv, som heter Stiftelsen gammalt hantverk, men det ser mest ut att vara handlingar från 1800- och 1900-tal. Förteckningen för detta arkiv kan man se om man söker i Visual Arkiv hos Norrköpings stadsarkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna