ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annefors  (läst 855 gånger)

2001-08-12, 12:43
läst 855 gånger

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Jag har flera smeder i min släkt. Några bodde i Annefors, Fredriksberg, Säfnäs sn. Var låg/ligger Annefors. Jag har letat på kartor och hittar det inte.
Hälsningar Birgitta Berkemar
Birgitta B

2001-08-12, 14:07
Svar #1

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Annefors ligger i Bollnäs socken, Gävleborgs län, c:a 20 km sydväst om B. Där kan man antingen fara norrut mot Alfta eller söderut vidare mot Gruvberget, Svartnäs och Svärdsjö i Dalarna.
I de tidiga hfl för Bollnäs finns Annefors och finnförsamlingarna med i endast vissa av numren.
Har just varit i Annefors, där finns ett kapell mellan höga björkar och flera gravar på kyrkogården med läsbara namn.  
Hälsningar Britta

2001-08-12, 14:10
Svar #2

Bertil Danielsson

Birgitta. Om jag inte är totalt fel ute så ligger Annefors i centrala Fredriksberg.
1995 gav gruppen Säfsen Fotodukumentation ut en skrift Säfsen, Bruksbilder som berättar om Annefors i såväl bild som text.
Den bör kunna anskaffas genom Gustaf Olsson 0240-
18962.
Har själv släkt med anknytning till Annefors, smederna Blixt och Bruse.

2001-08-12, 14:13
Svar #3

Bertil Danielsson

Birgitta igen!
Jag borde givetvis ha skrivit att nämnda Annefors alltså ligger i Fredriksberg , tidigare Säfsnäs socken men numera i Ludvika kommun i Dalarna.

2001-08-12, 17:30
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Tack Britta och Bertil!
Det är Bertils Annefors jag letar efter.
Boken verkar vara intressant. Vi var i Fredriksberg och Säfsnäs i juli för att känna på miljön. Mina smeder heter Brynelsson och Piper.
Hälsningar från Kalmar  
Birgitta
Birgitta B

2001-08-12, 21:22
Svar #5

Anders Berglund (Andersb)

Nuvarande orten Fredriksberg består av bebyggelsen kring och mellan de två bruken Fredriksberg (i öster, åt Säfsnäs kyrka till) och Annefors (i väster, åt Tyfors till).
 
Hälsningar,
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna